به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ساعت ۰۶:۴۴
کد مطلب : ۷۵۰۶۸
توسعه اقتصادی نیاز به بستر دارد

انسجام ملی در جهت رشد اقتصادی

...تغیر نگاهها به مقوله‌هاي اجتماعی و امنیتی و ایجاد فضای باز برای رشد استعدادها، بخصوص رشد شرکت‌های خصوصی و ایجاد امنیت و فضای مناسب خلق کسب و کار و تغییر فرهنگ مردم از ثروت اندوزی به تولید ثروت، توسعه همه جانبه ایران را سبب خواهد شد...
انسجام ملی در جهت رشد اقتصادی
عطا افشاریان

گروه مقالات: یازده سال مذاکره ایران و قدرتهای بزرگ دنیا، در روز سیزدهم فروردین ماه به بار نشست، روزی که ایرانیان سالها به امید آن بودند یعنی گشایشی در راه ایجاد مجدد دروازه‌هاي ایران به کشورهای دنیا. در این راه پر فراز و نشیب مقامات و افراد مختلفی با رویکردهای متفاوتی به میز مذاکره قدم گذاشتند و در نهایت تیم دکتر ظریف بود که نتیجه را در برهه‌اي بسیار سخت راهبری نمود و به مقصد رساند.

روندی که البته در ذهن مردم ایران، بخصوص نسل دانشگاهی، قهرمانانی دارد. این روند در زمان خود و با باز شدن تمام زوایای آن مي‌تواند یک درس خوب تاریخی برای نسلهای آتی و حتی نسل فعلی باشد. یک مورد مطالعاتی مفید برای مدیران فردا و امروز، و موردی تاریخی برای درس آموزی و نه قضاوت، چرا که قضاوت تنها با تسلط بر ویژگیهای محیطی تصمیم امکان پذیر خواهد بود.

روند سخت هسته‌اي هر چه بود ظاهرا به آخر خط رسیده و شاید امروز زمان آن رسیده است که در سیاست‌های داخلی نگرش عمیق تری ایجاد شود و همدلی و انسجام ملی تقویت گردد، تا با پتانسیل موجود در کشور، مسیر توسعه با سرعتی غیر قابل باور طی شود و خیلی زود شاهد روزی باشیم که نخبگان ایرانی و سرمایه گذاران به کشور بازگردند تا ایرانی توسعه یافته ایجاد شود.

برای گذر به این مرحله از رشد نیاز به تغییر نگرش از درون است، تغییر نگرش نسبت به مخالف و موافق، اقوام و مذاهب و فرهنگها و همچنین ایجاد فرهنگ توسعه، چرا که توسعه خود نیاز به فرهنگی والا دارد. صداقت و درستی، بهره وری و کیفیت کار و تولید، رعایت و احترام به قانون بعنوان قدرت برتر در اداره جامعه انسانی و پذیرش تفاوت انسانها و همچنین قانون محوری و خردگرایی از زمینه‌هاي اصلی توسعه هستند.

تا زمانیکه روحیه و فرهنگ توسعه در ایران شکل نگیرد، رشد و توسعه سبب ناموزون شدن جامعه خواهد شد. رانت‌ها و فسادهای اقتصادی دوران گذشته، نگاه منفی به سرمایه داری و نگاه مجرم داشتن به هر ثروتمندی و عدم رعایت قوانین توسط مردم، این موارد توسعه را دچار اخلال مي‌نماید و همه نشان از آماده نبودن جامعه برای توسعه همه جانبه است.

بسیاری از ایرانیان به کشورهای توسعه یافته سفر مي‌کنند و پس از بازگشت با آب و تاب بسیار از قانونگرایی در آن کشورها سخن مي‌گویند، از رعایت قوانین راهنمایی رانندگی تا صداقت و راستگویی مردمان آنها. توسعه بر بستر فرهنگی نیروی انسانی استوار خواهد بود و بدون نیروی انسانی با نظم و قانونگرا، توسعه دست یافتنی نخواهد بود. قانونمدار شدن شهروندان کشورهای توسعه یافته، ناشی از اصلاح فردی و سیستم آموزشی بوده است.

در صورتی که در کشوری سیستم حاکم باشد، و این سیستم از پویایی لازم برخوردار باشد، یادگیرنده و اصلاح کننده خواهد شد. در چنین سیستمی، رشد و حرکت به سمت تعالی یکی از اهداف مردم خواهد بود. ولی در سیستم بدون رقابت و مبتنی بر انحصار و رانت دولتی، رشد و توسعه مفهومی نخواهد داشت، زیرا در اقتصاد دولتی رانت و ارتباط و نه استعداد فردی و گروهی، عامل پیشرفت است. در چنین سیستمی ایجاد مافیای اقتصادی و فساد به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

توافق با کشورهای بزرگ دنیا و باز شدن درهای کشور به روی اقتصاد و توسعه، نیاز به عزمی ملی دارد و تا موازنه لازم میان سیاستمداران، مردم و فرهنگ ملی در راستای توسعه به وجود نیاید، حرکت و شتابزدگی به سمت توسعه، انضباط اجتماعی را دچار اختلال خواهد نمود و فرهنگ اسراف و مصرف گرایی را ترویج خواهد کرد.

تغیر نگاهها به مقوله‌هاي اجتماعی و امنیتی و ایجاد فضای باز برای رشد استعدادها، بخصوص رشد شرکت‌های خصوصی و ایجاد امنیت و فضای مناسب خلق کسب و کار و تغییر فرهنگ مردم از ثروت اندوزی به تولید ثروت، توسعه همه جانبه ایران را سبب خواهد شد. برخورد رسانه ها و مردم با کارآفرینان، هر چند صاحب خطا، مانند ایده هایی چون شرکت پدیده که گذشته از خطاها حرکت اقتصادی در خوری بوده است، کارآفرینی را دچار مشکل خواهد نمود.

توسعه اقتصادی نیاز به بستر دارد و ایجاد راهکارهای جدی مبارزه با تخلف اقتصادی از مهمترین عوامل آن است، جای سوال است که چرا خطاها در زمان انجام کشف نمی گردند و پس از رسیدن شرکتها به حد مطلوب و رسانه‌اي شدن آنها، علیه آنها پرونده ایجاد مي‌گردد. سازمانهای ناظر بر قوانین و مجریان قانون، باید در این خصوص برنامه‌اي داشته باشند تا در رشد و جهش اقتصادی و سیاسی، که امید است طی سالهای آتی شاهد آن باشیم، دچار فسادهای گسترده اقتصادی نشویم.

سخن پاياني اينكه، سیاست خارجی کشور، در تلاش قابل تقدير براي گذر از بحرانهاست و در این مذاکرات به طور حتم، اقتصاد جایگاه ویژه‌اي داشته است و کشورهای بزرگ نیز هر کدام بر مبنای منافع اقتصادی در میز مذاکره حاضر شده اند و نه بخاطر تهدید فعالیتهای هسته‌اي ایران. برای طی مسیر توسعه و استفاده بهینه از علم و تکنولوژی قدرتهای غربی، باید مدل توسعه بومی و منطبق بر پتانسیل‌های منطقه‌اي اختیار کرد و در این راستا به طور حتم نیاز به تغییر در رویکردها و سیاستهای خارجی و داخلی است.

ص
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ۰۸:۱۸
غصه نخورید الحمدلله هم سانتریفیوژها داره میچرخه هم چرخ زندگی مردم! (301050)
م ر پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ۱۱:۵۴
مقاله حاوی نکات باارز شی بود که از بین انها انتخاب مشکل است همه نکات خوب بود برای نمونه تغییر فرهنگ ثروت اندوزی به تولید ثروت که به این صورت نیز یاد اور شد که عامل کار در توسعه وتولید ملی نسبت به عوامل دیگر ار جحیت داشته باشد وعمومیت پیدا کند مانند سایر کشور های پیشرفته (301068)
اصلاح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ۱۲:۰۷
سلام بهار نیوز

شما زیاد تجمع مردم جلوی سازمان محیط زیست در محکومیت جنایت سگ کشی با اسید رو پوشش ندادید . این جنایت اینقدر فجیع و زشت و دردآور بود که جگر هر انسان فهیمی رو به آتیش میکشید . ای کاش به عنوان یک رسانه که مخاطب زیادی دارید یه مسئولان فشار بیارید تا بانیان این جنایت عظمی رو به سزای اعمال کثیف خودشون رو برسونند (301070)
م ر پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ۱۳:۱۵
1-تغییر نگرش از درون 2-رعایت واحترام به قانون 3-ایجاد فرهنگ توسعه4 -فرایندرقابت پذیر5-تغییرفرهنگ از ثروت اندوزی به تولید ثروت 6-ایجاد فضای باز برای رشداستعدادها7-تغییرنگرش به مخالف وموافق و..از (301075)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ۲۱:۱۱
تغییر نگرش به مخالف چگونه؟ مبنا رابرهمکاری سازنده ونیکخواهانه قرار داده و نه نظرات کاملا متضاد بلکه نظراتی که تاحدودی جنبه مخالف داشته وزاویه دار می باشددر واقع وبدرستی در جهت کمک ویاری برای حل مسائل تلقی نمائیم (301124)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ۲۱:۲۱
تغییر نگرش به موافق چگونه؟ برهمان مبنای همکاری سازنده و نیکخوا هانه حساسیت بیشتری به نظر موافق داشته باشیم وبدون جانبداری قابل احتمال نظارت وقضاوت کنیم (301125)