به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۶۱۳۹۷
دیدار ظریف و جان کری بدون حضور اشتون؛

جان کری: کم کم جلو می‌رویم

گروه سياسي: وزیر امور خارجه امریکا پس از مذاکره دو جانبه با ظریف گفت: در مذاکرات کم کم جلو می‌رویم.
جان کری: کم کم جلو می‌رویم
جان کری، پس از مذاکره دو جانبه با ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: ما در مذاکرات وین کم کم جلو می‌رویم. گفتنی است ظریف و کری ششمین دیدار خود در دهمین دور مذاکرات را برای اولین بار بدون حضور کاترین اشتون برگزار کردند. همزمان با این دیدار معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا نیز پشت میز مذاکرات دو جانبه نشستند.

وزیران خارجه ایران و آمریکا عصر یکشنبه دیداری دوجانبه برگزار کردند که حدود یک ساعت به طول انجامید. این ششمین دیدار ظریف و کری در چند روز گذشته در وین است، اما برای اولین بار است که وزیر خارجه کشورمان و کری دیداری دو جانبه با یکدیگر داشتند. دیدارهای قبلی ظریف و کری با حضور کاترین اشتون بوده است. وزیران خارجه ایران و آمریکا تلاش دارند تا بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی در چارجوب توافق جامع به نتیجه برسند و اختلاف‌ها را از سر راه بردارند.

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 بر روی توافق کلی و سیاسی و نه توافق جامع مذاکره می‌کنند. وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت زمان و حجم زیاد جزئیات و ضمائم توافق احتمالی، امکان دست یافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غیر ممکن است. از این رو تلاش داریم بر روی کلیات توافق که اصول توافق را شامل می‌شود از جمله ابعاد غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیت‌ها، چگونگی لغو تحریم‌ها، فعالیت فردو، اراک وغیره به تفاهم برسیم.

وزیران خارجه فرانسه و روسیه نیز عصر روز یکشنبه وارد هتل کوبورگ شدند. جان کری بعد از دیدار با ظریف، با سرگئی لاوروف همتای روسی خود دیدار کرد. همچنین منابع غربی اعلام کردند که امشب در رزیدانس سفیر انگلیس در وین،‌ فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس میزبان کاترین اشتون، لوران فابیوس، جان کری و فرانک والتر اشتاین مایر است. سرگئی لاوروف در لیست میهمانان نیست.

وزیر خارجه چین نیز بامداد دوشنبه وارد وین می‌شود و فردا صبح با وزیر خارجه کشورمان دیدار می‌کند.
به نظر نمی‌آید تلاش‌های 10 ماهه گذشته برای رسیدن به "برنامه اقدام مشترک جامع" در پایان مهلت تعیین شده سوم آذر به طور کامل (کلیات و جزییات) به نتیجه‌ای دست یابد، اما احتمال‌ها برای دست یافتن به یک تفاهم سیاسی و کلی با حضور وزیران خارجه 1+5 بیشتر شده است.

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۰۲:۲۵
به احتمال زیاد توافق کلی یا همان سیاسی به دست می آید که به نوعی زینت داده شده ی همان شکست مذاکرات است.در این توافق تحریمها سرجایش است و حتی بیشتر هم می شود.پس این نوع از توافق هیچ دردی از مردم دردمند ما را درمان نمی کند.
حتی این توافق سیاسی هم ضمانت اجرایی ندارد.کنگره تنها توافقی را می پذیرد که توان هسته ای جمهوری اسلامی کاملا برچیده شود. (264431)
سعید1
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۱:۳۳
نه دوست عزیز.نگران نباش.مسیر گفتگوها درست است و به نتیجه ای که هر دوطرف سود ببرند منتهی خواهد شد.این کش واکش طبیعی است.با این همه تندرو منفعت طلب که نمی شود یک شبه اعلام توافق کرد.لاورف در شهریور ماه اصل قضیه را اعلام کرد.95 درصد توافقات انجام شده این بحث ها به آن 5 درصد که واکسن تندروها حساب می شود تعلق دارد.هوشیار باش وعجله نکن دوست من. این مذاکرات شکست بخورد دلار 15 هزار تومان خواهد شد واین یعنی نابودی کشور که آنوقت دیگر انرژی هسته ای هم بدرد کسی نخواهد خورد.صبر کن برادر.این تحلیل بنده است. (264471)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۴:۵۷
با نظر دوستان موافقم.بحث اینه که ایران در دنیا به عنوان یک کشور متعارفی شناخته نمی شود.بحث سر تند رو و کند رو بودن نیست .باید ایران به عنوان یک کشور متعارفی شناخته شود و این از طریق مذاکره امکان پذیر نیست باید شرایطی را در کشور به وجود آورند که جامعه ی جهانی ایران را به عنوان یک کشور صلح طلب بشناسد.
غرب با روحانی مذاکره نمی کند بلکه با یک سیستم حکومتی مذاکره می کنه.
تنها راه ایران است که باید سیستم متعارفی به دنیا عرضه کند. (264555)
گلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۱:۳۶
من میییی دونم کااااارمووون تمومهههه!!!! (264472)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۲:۵۶
واقا اول این سوال را باید از خودمون بپرسیم که این انرژی هسته ای چیه که به خاطرش زندگی را بر مردم و کشورمون سیاه کردیم! مطمئنا این همه تاکید بر هسته ای به نظر همه ی جهان مشکوک میرسه حتی ما که مردم همین کشوریم هم به اینکه ایران چرا باید این همه مشکل و تحریم را فقط به خاطر انرژی هسته ای به جان بخرد نمی فهمیم حالا چه برسه به کشورهای دیگه! الان انرژی هسته ای برای ایران حتی از مسئله ی تمامیت ارضی هم مهمتر شده! خلیج فارس و خزر و جزایر خلیج فارس را حاضریم واگذار کنیم اما سانتریفیوژ را ابدا!!!! (264493)
ناامید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۳:۰۰
فعلا که خبر خانه های امن بر علیه دولت مردمی نشون میده که اوضاع دولت در داخل چقدر خرابه! بیچاره ما مردم بی پناه این کشور! رای بدیم و ندیم اوضاعمون فرقی نداره! وقتی دست و پای دولت را بستن و اقلیت رانت خوار مرتب دارن هم از اعتبار دولت برآمد از انتخابات مردمی استفاده می کنن و هم سلیقه ی شخصیشون رو تحمیل می کنن به دولت، دیگه چه جای امید!!! (264494)
خسته از این روزهای بد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۳:۰۲
بهار چرا هیچ خبری از محاکمات چند جوان فعال سایبری نمی زنی که بچه ی 20 ساله را به 20 سال زندان محکوم کردن!!!! فقط به خاطر فیسبوک!!! بابا مگه یه جانی و دزد و قاچاقچی و رانت خوار حکمشون چیه اینجا که یه فعال سایبری به خاطر 4 تا عکس باید 20 سال بره زندان!!!!! (264495)
ل-ن
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۴:۱۸
و تو چه میدانی امپولی یا قرصی که تا دیروز به سادگی میشد خرید الان به خاطر تحریم چه کودکانی جلو چشم پدر و مادرشان پرپر شده اند. (264539)
رض
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۰۷:۳۱
خدا یا در میدان مبارزه با سلاح مذاکره توفیق عنایت مان بفرما (264433)
بنده ی خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۰۸:۰۴
امیدوارم توافق احتمالی گشایشی باشه در کار ملت صبور ایران و نور امیدی در دل همه مردم (264435)
کسری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۰۸:۲۴
بابا جون مادرتون تمامش کنید بره چقدر انتظار آخه! (264436)
مشتی ماشالال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۰۸:۲۹
نمیتوان ظرف یک سال ویرانیهای سیاسی هشت سال را جمع کرد و دیوار بلند بی اعتمادی دنیا نسبت به خودمان را فرو بریزیم (264437)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۰۸:۳۹
دیگه حالمون داره از مذاکرات بهم میخوره شما برید دنبال همون تحریمهای جدید ما هم به فکر پیشرفت و توسغه .
همون کاری که تو این 36 سال انجامش دادیم .
خیلی سخته ولی میشه یعنی ایرونی جماعت از پسش بر میاد. (264439)
محسن کاشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۶:۰۲
نمی خوام جواب شمارو بدم اما...... دو خط در رابطه باپیشرفت و توسعه بنویس ببینمم چی هست (264578)
جیم
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۰۸:۴۴
خدا قوت انشالاه کاررها درس ت می شه (264440)
حبب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۰۹:۱۷
مذاكرات خسته اي!! (264443)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۰:۰۷
من موندم اینا این همه با هم صحبت میکنن و در این سطح(سطح وزرا) بعد میگن اختلاف داریم!!!!!!!
اونوقت جلیلی یه روز میرفت با دربانشون حرف میزد و میومد بعد میگفت همه چیز عالیه!!!:-) (264446)
ی بنده خدا
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۴:۴۴
شما فعلا همینجوری بمون
اولا جناب جلیلی با بیشرفت های چشمگیری ک داشتن !!!!!! چرا ب توافق نرسیدن !!!!
مطمعن باش این تیم مذاکره کننده از بهترین تیم های دنیاس و تمامی جوانب رو رعایت میکنه تا ان شالله ب کوری چشم بعضیا بهترین توافقو حاصل کنه و شرایط و اوضاع نا ب سامان فعلی رو بهبود ببخشه (264551)
الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۰:۰۸
من به عنوان یک شهروند ایرانی ازتلاش وهمت جناب اقای ظریف تشکر وقدر دانی میکنم که تمام توان وانرژی خودش را روی این مذاکرات نفسگیر گذاشته اند امیدوارم که حتما ،حتما با امریکا ودیگر کشورهای غربی به توافق پایدار برسند ،،ما ملت فهیم ایران هم پشت سرشان هستیم وبرای سلامتی وموفقیتشان دعا میکنیم ،، (264447)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۰:۲۶
خب اين يعني چي؟ ميشه يكي توضيح بده ،ايا هنوز سركاريم يا واقعا قراره تعغيري ايجاد بشه ،بابا كمرمون شكست بخدا مرديم ازاينهمه فشار (264453)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۰:۴۲
هرچند من هم خیلی زیاد(تاحدزیادی خوشبینم ولی نه خیلی زیاد) به توافق خوشبین نیستم ولی حداقل دستاورد این توافق تطهیرچهره ی ایران درمجامع بین المللی است که مارا کشوری ستیزه جو میبینند. همچنین ازقدرت شیخ نشینان عرب همیشه مخالف منطقه کم می شود. رشداقتصادی نیز قطعا تغییری خواهدکرد و بعدازآن ماراحت تردرمجامع جهانی قدرت چانه زنی پیدا می کنیم.
حتما به نفع مادرمنطقه است که اعراب خلیج فارس و اسرائیل را به وحشت انداخته! (264458)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۵:۳۶
دراین دوره امکان توافق غیرممکن است و احتمالا تمدید خواهد شد .و آن هم به ضرر ایران است درست است از نظر سیاسی توافق حاصل شود برای ایران پیروزی محسوب شده و از شکست مذاکرات جلوگیری میشود اما درنهایت تحریمها ادامه خواهد داشت ولذا بازی ادامه خواهد داشت . (264566)