به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۱۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۶۴۳۹۴

به جای نگرانی درباره زندگی، زندگی کنید!

گروه سلامت: تفکر دائمی درباره ترس‌ها و خاطرات تلخ و ناراحت‌کننده که با عنوان نشخوارهای ذهنی شناخته می‌شود، فرد را از نعمت زندگی سالم محروم می‌سازد.
به جای نگرانی درباره زندگی، زندگی کنید!
روانشناسان همواره تاکید دارند که سلامت روان انسان‌ها به شدت تحت تاثیر تفکرات آنها است. برای مثال رابطه قوی میان افسردگی و اضطراب با درون گرایی افراد وجود دارد و اشخاص درون‌گرا به شدت از اطرافیان و اتفاقات دنیای اطرافشان دور می‌شوند.افزایش افکار خودآیند منفی تجربه ناخوشایندی است که فرد را در درون خودش نگه می‌دارد و از تفکرات او، زندانی می‌سازد که او را هرچه بیشتر از اطرافیانش دور می‌کند. در نمونه‌های شدید این اختلالات، فرد نهایتا از بهبود خود کاملا ناامید می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از جی اس آنلاین، کارشناسان معتقدند با تمرینات ساده‌ای می‌توان از نشخوارهای ذهنی و افکار خودآیند منفی که امکان زندگی عادی را مختل می‌سازند، جلوگیری کرد. اولین گام در این راه شناسایی زمانی است که این تفکرات به ذهن هجوم می‌آورند چرا که این افکار معمولا به صورت ناخودآگاه به سراغ فرد می‌آیند.انجام فعالیت‌هایی نظیر یوگا و مدیتیشن (مراقبه) برای آرام و خاموش کردن این گفت‌وگوی آزاردهنده درونی بسیار موثر است و افرادی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند بیش از کسانی که آن را انجام نمی‌دهند بهبود می‌یابند.

راه حل دیگر پرت کردن حواس از طریق پیاده روی یا انجام فعالیت‌های بدنی دیگر است. وقتی فردی به لحاظ فیزیکی مشغول انجام کاری می‌شود، ذهن به طور غیرارادی آنچه را که درگیرش بوده رها می‌کند. پس پیاده روی، گوش دادن به موسیقی و مطالعه می‌تواند تفکرات منفی را متوقف کند.علاوه بر این، نوشتن نگرانی‌ها به جای فکر کردن به آنها نیز می‌تواند برای آرام کردن ذهن موثر باشد. این مورد به خصوص در افراد مبتلا به تفکرات وسواسی مفید است. چرا که اندیشیدن درباره موضوعات منفی،‌ گذشته و آنچه در آینده رخ می‌دهد کاری از پیش نمی‌برد و بلکه فرصت زندگی کردن در لحظه و ساختن آینده را نیز از شما می‌گیرد. پس به جای فکر کردن به زندگی آن هم به جنبه‌های منفی آن، بیایید زندگی کنیم.