به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۲۵
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۵۸۸۲۳
اعتماد در یک نگاه

دستور روحانی؛ نقطه آرامش جنجال هفته

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد روز شنبه خبرهای گزارش بورسیه‌ها به مردم و دستور روحانی برای پیگیری اسید پاشی‌ها را در صفحه نخست برجسته کرد.
دستور روحانی؛ نقطه آرامش جنجال هفته
این روزنامه تیتر یک را به عنوان گزارش بورسیه‌ها به مردم، اختصاص داد و نوشت: بر اساس اطلاعیه جدید وزارت علوم و گزارشی که قول انتشار آن از سوی رییس جمهور به مردم داده شده بود، حکم 840 نفر از یک هزار و 867 نفر بورسیه قانونی دولت‌های نهم و دهم که تحت عنوان بورس تبدیل به داخل پذیرفته شده بودند، لغو بورس است. بر این اساس 508 نفر از این گروه که فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده‌اند، مشمول لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت شده‌اند. همچنین تعداد 36 نفر دیگر از این گروه به علت ارایه اطلاعات نادرست موثر در پذیرش از قبیل اعلام معدل بیش از معدل واقعی مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت می‌شوند. 500 نفر از این گروه هم برخلاف قانون شاغل همراه با تحصیل شناخته شده‌اند که رای صادره در مورد کل این گروه هم لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت است. گزارش وزارت علوم نشان می‌دهد از یک هزار و 11 نفر از مربیان دانشگاهی که بدون آزمون طی سال‌های 92-88 بورس شده‌اند هم، بورس 448 نفر به دلیل قرار داشتن در وضعیت استخدام پیمانی دانشگاهی غیرقانونی است که هیات امنای دانشگاه‌ها باید در مورد آنها تصمیم بگیرند. 23 نفر از افرادی که با بخشنامه ایثارگران بورس شده‌اند اما فاقد شرایط قانونی این بخشنامه بودند هم مشمول ادامه تحصیل با هزینه شخصی می‌شوند.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن موضوع دستور روحانی برای پیگیری اسید پاشی‌ها، آورد: حسن روحانی رییس جمهور روز گذشته دستور قاطع داد؛ دستوری که شاید نقطه آرامشی بود برای جنجال‌های یک هفته اخیر در مورد اسیدپاشی‌های صورت گرفته در اصفهان. سه وزارتخانه را مسوول پیگیری پرونده اسیدپاشی‌ها کرد. رییس جمهور پس از استماع گزارش دستگاه‌های مسوول درباره موضوع اسیدپاشی در اصفهان، با ابراز تاسف شدید از وقوع این اعمال غیرانسانی و ابراز همدردی با مصدومان و مردم شریف، متدین و غیور اصفهان، خواهان تسریع در پیگیری ماموریت محوله به سه وزارتخانه کشور، اطلاعات و دادگستری در این زمینه شد.

روحانی صبر زیادی دارد، تیتر دیگر این روزنامه است. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره رفتارها و سخنان اخیر رییس جمهور گفت: اگر رییس جمهور بخواهد دهان باز کند و آنچه را هست بگوید، فکر می‌کنم خیلی از مسایل وجود دارد که روشن خواهد شد اما وی خیلی صبر و طمانینه دارد و سعی می‌کند مصالح کشور را در نظر بگیرد و همدلی و وحدت را حفظ کند. این امر روشنی است که حسن روحانی با توجه به هدفگذاری که برای دولت خود داشته و شرایط خطیری که از کشور می داند با عقلانیت و هوشیاری و بردباری به کار خود ادامه می‌دهد.

روزنامه اعتماد با بازتاب خبر آیت الله مهدوی کنی در شهر ری آرام گرفت، نوشت: پیکر مرحوم آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان ظهر روز پنجشنبه در جوار مرقد آیت الله ملاعلی کنی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد. پیکر آیت الله مهدوی کنی بر دوش مردم و شاگردان ایشان و برخی مسوولان از جمله رییس مجلس شورای اسلامی، معاون اجرایی رییس جمهور، رییس سازمان بنیاد شهید و...، پس از اقامه نماز توسط رهبری در دانشگاه تهران، وارد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری شد تا طبق وصیت نامه آن مرحوم در کنار مزار آیت الله ملاعلی کنی تدفین شود.

این روزنامه با انعکاس عنوان آب و هوای تهران به مرز هشدار رسید، آورد: باران‌های پیاپی هم کفاف هوای تهران را نمی‌دهد، چه تند و پربار ببارد، چه کند و با کرشمه، چه باد بیاید و چه همه چیز در حالت سکون باشد، هوای تهران بر اساس آنچه وضعیت جوی می‌نامند، تغییر می‌کند. کانون‌های ریزگرد تهران که خبر از بیابانی شدن اراضی پراکنده اطراف استان را می‌دهد و ذرات 2 و نیم میکرونی حاصل از سوخت خودروهای دیزلی، عواملی هستند که بارندگی هم نمی‌تواند بیش از یک روز جلوی آنها دوام بیاورد. روز چهارشنبه هوای تهران بعد از چند روز بارندگی پراکنده، شاخص آلودگی 60 را نشان می‌داد، شاخصی که نشان از هوای سالم می‌داد، اما بلافاصله با قطع بارندگی و کمتر وزیدن باد در شهر، شاخص در حال رشد در روز پنجشنبه به 100 رسید و جمعه به بالاترین حدش رسید؛ 130.