به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۶۲۷۸۳
جز بدبختي، گراني، ركود و اقتصادي‌ ورشكسته؟

مردم از اين «هدفمندي» چه خيري ديده‌اند؟

واقعا و الحق و الانصاف مردم از اين هدفمندي چه خيري ديده‌اند؟ جز بدبختي، گراني، تورم، ركود و يك اقتصاد نيمه ورشكسته با كوهي از فسادهاي رنگارنگ و ركوردشكن و رانت؟
مردم از اين «هدفمندي» چه خيري ديده‌اند؟
حميد نجف

گروه اقتصادي: با ابلاغ افزايش 30 الي 40 درصدي قيمت نان در هفته گذشته دولت در حقيقت چراغ فاز سوم هدفمندي يارانه‌ها را روشن كرد، مرحله اي كه به احتمال زياد با افزايش قيمت‌هاي حاملهاي انرژي از ابتداي سال 94 بار ديگر مشكلات و دردسر‌هايي را براي مردم به ويژه طبقات كم در آمد و حقوق بگير جامعه در پي خواهد داشت.

اينكه چرا تيم اقتصادي دولت تدبير و اميد به جاي مهار گراني و تورم، به عناوين مختلف به آن دامن مي‌زنند، سئوال جدي است كه پرسش آن را به كارشناسان وا مي گذارم، اما در مورد اجراي فاز سوم يادآوري نكاتي خالي از فايده نيست. در جريان اجراي فاز نخست قانون هدفمندي يارانه‌ها، اين اجازه به دولت داده شد كه از محل اصلاح قيمتهاي حاملهاي انرژي و همچنين برخي اقلام ضروري مانند نان مبالغي را به صورت يارانه مستقيم به حساب سرپرستان خانوادها واريز نمايد.

آن روزها از قول و قرار‌ها ي دولتمردان با مردم اينگونه برداشت مي‌شد كه با شروع مراحل بعدي اصلاح و افزايش سالانه قيمتها، مجددا مبالغي به نسبت درصد افزايش، به يارانه‌هاي مردم افزوده شود.
همچنان كه در مصوبه سال بعد دولت دهم قصد داشت تا هم زمان با آغاز فاز دوم اين قانون مبلغ يارانه‌ها را به ميزان 735000 ريال افزايش دهد. هرچند موضوع كشمكشهاي سياسي و اقتصادي مجلس و دولت در سال 91، انتخابات دور يازدهم رياست جمهوري در سال 92 و سو مديريتهاي پيش آمده در جريان اجراي مرحله اول اين قانون باعث شد كه اجراي آن با راي منفي نمايندگان مجلس براي يكسال مسكوت و در حقيقت برنامه‌هاي اجرايي دولت دهم در خصوص آغاز مرحله دوم ابتر بماند.

با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد مجددا زمزمه آغاز فاز دوم اين قانون از سوي تيم اقتصادي دولت مطرح شد وبا طرح موضوع انصراف از يارانه‌ها توسط اقشار مرفع جامعه وارد فاز اجرايي گرديد، طرحي كه هر چند با استقبال اندك مردم ظاهرا به شكست انجاميد، اما نهايتا با درگير كردن ذهن رسانه‌ها و مردم كمك شاياني به آغاز بي دردسر مرحله دوم يارانه‌ها آن هم بدون اضافه شدن حتي يك ريال به مبلغ يارانه‌هاي مستقيم مردم شد. مردمي كه با آغاز مرحله دوم هدفمندي طبيعتا مي‌بايست پيگير افزايش رقم يارانه‌هاي خود مي‌بودند، در گير حذف و اضافه يارنه دريافتي خود شده بودند.

اين سناريو در حقيقت به دولت اين امكان را داد كه بدور از ايجاد هرگونه مطالبه جديدي نيات اجرايي خود را در قالب فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها از ابتداي سال جاري عملياتي نمايد طرحي كه متاسفانه اجراي آن مشكلات اقتصادي فراواني را براي مردم به ويژه اقشار ضعيف جامعه در بر داشت. طرحي كه اين روزها هم با افزايش يكباره قيمت نان بوي آغاز مرحله سوم آن براي سال آينده، به مشام مي‌رسد آن هم بدون در نظر گرفتن سهمي حمايتي براي مردم حداقل متناسب با نرخ تورم چند سال اخير.

مردان اقتصادي دولت بايد بدانند كه ثابت نگه داشتن مبلغ يارانه‌ها در برابر تورم حدود 30 الي 40 درصدي سه سال اخير يعني كاهش يارانه‌ها اگر دولت با اين ميزان تورم افسارگسيخته چند سال اخير يارانه‌هاي مردم را تا رقم صد هزار تومان هم افزايش مي‌داد در حقيقت كار زيادي نكرده بود و تنها قدرت خريد مردم را ثابت نگه داشته بود. متاسفانه اجرايي نشدن كامل وعده توزيع سبد كالا به همه اقشار ضعيف جامعه به ويژه طبقه زحمتكش كارگري كشور هم خود مشكلات مضاعفي را به اين طيف عظيم از جامعه در كنار مردم وارد كرده است، مردمي كه ديگر توان و تحمل گراني‌هايي بيش از اين را ندارند.

آيا دولت براي برون رفت از مشكلات اقتصادي خود و خروج از ركود به جز تحميل گراني بيشتر به مردم به طور جدي به موضوع بسيار مهم قدرت خريد مردم هم فكري كرده است؟ ظاهر امر و آنچه در جامعه و از گفته‌هاي رايج در بين مردم شاهد و ناظر هستيم، پاسخ منفي است. و در پايان يك سئوال اساسي: واقعا و الحق و الانصاف مردم از اين هدفمندي چه خيري ديده‌اند؟ جز بدبختي، گراني، تورم، ركود و يك اقتصاد نيمه ورشكسته با كوهي از فسادهاي رنگارنگ و ركوردشكن و رانت؟ ملت ايران بخواهند از خير اين پديده شوم بگذرند، چه كسي را بايد ببينند؟

جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۸:۵۸
بیکاری گرانی فقر وناامیدی در جامعه بیداد می کند ولی مسوولان دلشان به آمارشان خوش است (268457)
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۱۷
بهار جان ،گفتیم کلاه بیار ، رفتی سر آوردی!!!!!!!!!!!! (268495)
1 میهن‌پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۲:۵۳
با توجه به عملی که اصلاح طلبان در پیش گرفتند و فکر می کنند اصلاحات امکان پذیر است ایران نابود می شود.
وضعیت با 18 سال پیش کاملا فرق می کند. (268541)
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۰:۰۹
اصلاح طلبی و تلاش برای اجرای کامل قانون اساسی, تنها راه برای گذار مسالمت آمیز به دموکراسی راستین و حفظ یکپارچگی ایران است... (268645)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۲:۵۸
من پشیمانم که داوطلبانه یارانه خودم را حذف کردم. فکر نمیکردم اینجوری بشه. باید به آنهایی که داوطلبانه یارانه ی خود را حذف کردند فرصتی دوباره داده بشه که مجدداً تقاضا کنند که برقرار بشه. (268544)
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۴۸
تا اصلاحات سیاسی درایران صورت نگیرد, نه اصلاحات اقتصادی در کشور صورت می گیرد و نه اصلاحات فرهنگی... (268572)
اصلاح طلب قدرت طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۵:۵۵
اخیراً حسین مرعشی، از چهره های مطرح جریان اصلاحات، در همایشی در شهر زاهدان گفته است: "مردم رفتند و یک رأی به آقای روحانی دادند. ما باید منت آقای روحانی را بکشیم، نباید او منت ما را بکشد، یک ساعت وقت گذاشته‌ایم و او باید این بار روی زمین را جمع کند و کشور را سر و سامان دهد."

اول مصباح اینک مرعشی کارگزار اصلاح طلب در توهین کردن به ملت با هم مسابقه دارند!! (268590)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۳:۱۹
جنبش دموکراسی خواهی ایران, قائم به شخص و حزب خاص نیست ;جنبش دموکراسی خواهی ایران هرروز با گسترش آگاهی های مردم فربه تر می شود و البته امیدوارتر; جنبش دموکراسی خواهی ایران از چنان تجربه, درایت وعقلانیتی برخوردارست که حداقل 4سال به آقای روحانی برای اجرای برنامه های شان فرصت دهد وبا بسط و گسترش فعالیت نهادهای مدنی و شبکه های گوناگون اجتماعی و انجام نقدهای سازنده یاریگر ایشان باشد و... (268688)
1 میهن‌پرست
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۰:۵۵
در این چارچوبها ، اصلاحات امکان پذیر نیست. (268657)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۳:۱۶
کار سیاسی صبر, سعه ی صدر و هوشمندی می خواهد; همراه با حس انجام وظیفه و امید به آینده...! با تحمل, تامل و برنامه ریزی می توان تمامیت خواهان را وادار به پذیرش اراده ی ملت کرد... (268687)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۴۵
و اضافه شود: رشد روزافزون سرطان، افزايش سن ازدواج، فحشا، فرار مغزها، نوميدي جوانان، افزايش فاصله طبقات اجتماعي و .... (268513)
علیسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۲:۱۴
وقتی بهار مباحث اجتماعی سیاسی فرهنگی داره دقیقا دلواپسان از اصلاح طلبها قابل تشخیص هستن...
اما حرف اقتصاد که باشه خاموشان و ساکتان دیروز بجای پاسخ به پرسشها قاطی جمعیت میشن و داد میزنن:
آاای دزد ... بگیریتش ... دزد
احسنت به دلواپسان (268524)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۰۵
چرا روحانی استعفا نمی دهد؟؟ (268557)
مهرناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۶:۳۷
چرا باید استعفا بده؟؟؟؟ ما ایرانیا عادت داریم که سریع فراموش کنیم. یکی دیگه استارت این حرکت رو زد حالا روحانی که مجبوره ادامه دهنده تصمیم یکی دیگه باشه باید استعفا بده؟؟ (268605)
ساسان - از رای به روحانی پشیمان نیستم ولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۱:۲۳
دولت آقای روحانی واقعا تا به امروز چه دستاوردی داشته؟!

فقط مردم شعار شنیده اند و شعار ها ادامه دارد انگار نه انگار که انتخابات تمام شده:

آب
برق
گاز
بنزین
نان

رسمی گران شد و دیگر کالاهای دیگر هم غیر رسمی، دلار هم که 3500 تومان است و خبری از تحقق شعار بازگشت ارزش پول ملی نیست در حوزه اجتماعی و سیاسی هم که فقط شعار بوده و همه می دانند که اتفاق خاصی نیفتاده و گاها برعکس بوده و عقب نشینی پشت عقب نشینی، همه می بینند که چه شده و چه خواهد شد مگر انهایی که خود را فریب می دهند. (268663)
علت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۹:۵۶
چون قدرت شیرین است چون دواندن مردم پشت ماشین و دست تکان دادن برای انها لذتی وصف ناپذیر دارد!!!!!!!! (268643)
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۵:۲۷
مشکل فقر و فساد تنها به دولت بازنمی گردد . دولت وقت کند یارانه مردم را بدهد و در این بحران اقتصادی بین المللی کشور را بچرخاند یا علی . قوه قضائیه ، مجلس و مردم باید دولت را یاری کنند . روحانی و احمدی نژاد و... هیچکدام به تنهایی نمی توانند کاری کنند . بعضی جاها نقص قانون است که دست دولت را می بندد ، برخی جاها بازوهای نظارتی است که در اختیار قوه قضائیه هست بعضی جاها بحث کار اطلاعاتی است که تمام و کمال در اختیار دولت نیست . پس همه کاسه کوزه ها را سر دولت نشکنیم. (268581)
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۵:۳۳
نقش مردم در اصلاح جامعه : مردم می بایست نمایندگان مجلس را نه از روی حب و بغض بلکه از روی شایستگی انتخاب کنند.اینکه مردم به یک نفر فرصت طلب رأی می دهند که نزدیک انتخابات خودش را به اصلاح طلبان یا اصولگرایان می چسباند و بدون هیچ شناسنامه ای از شهرت این دو استفاده و به مجلس می رود،واقعا مقصر کیست؟خود مردم مقصرند. من خودم شخصا که طرفدار اصولگراها هستم اگر ببینم اصلاح طلبی با حفظ خطوط قرمز نظام (که مقام معظم رهبری تعیین می کند) از نماینده اصولگرا با صلاحیت تر است به او رأی می دهم. (268585)
هیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۲:۱۸
پس شورای .......چیکاره هست؟ (268675)
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۵:۴۴
به این ها رأی ندهیم حتی اگر عضو گروهی هستند که عاشقشان هستیم:
1- هزینه های هنگفت در انتخابات انجام می دهند
2-وعده های افسار گسیخته و غیر عقلانی می دهند
3-نزدیک انتخابات به صورت کاملا طبیعی!!!! مردمی می شوند و اهل مسجد و...
4 -طرف یک سخنرانی معمولی و منطقی بلد نیست
5 -متملق و چاپلوس و بازیگر کلمات است
6 -عوض اعلام برنامه هایش به تخریب و جنگ روانی علیه نامزدهای حریف می پردازد
7-دست به تحریک عواطف قومی و قبیله ای می زند و نژاد و طیف سیاسی را به عوض شایسته سالاری معیار مردم قرار می دهد (268588)
بهاری
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۹:۲۱
انشاالله مجلس فعلی تا حدودی جلوی ضربه خوردن مردم توسط این آقایون دولتی ها می گیره مثلا افزایش حقوق کارمندان را به 17درصد رساندند و بقیه ضریه ها را تا حدودی دفع می کنه ولی نگرانی جدی اون زمانی است که خدایی ناکرده اکثریت مجلس به دست دوستان این آقایون فعلی دولتی بیفته چون که بقول خودشون میخوان با دولت تعامل محض داشته باشند و اینجاست که واقعا باید گفت واویلا و خدا به داد ما ضعفا برسه. (268637)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۲:۱۴
من معلم معیشت و منزلت مناسب ندارم و انتظار کمک دولت و مجلس محترم رو دارم (268673)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۸:۵۹
ما که متاسفیم از انصراف لااقل قسط یکی از وامهایمان در می آمد (268458)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۴۰
مشکلات طرح هدفمندی و الودگی هواو مواد غذایی که از علل مهم سونامی سرطان هستند و ترافیک وحشتناک کلانشهرها را میتوان حداکثر ظرف 6 ماه کاملا برطرف کرد :
1_واردات و یا ساخت داخل تعداد کافی و فراوان ناوگان عمومی ( تاکسی ، اتوبوس، ون و مترو )
2_ واقعی کردن قیمت بنزین و گاز خودروهای سواری و کودشیمیایی و سموم کشاورزی به منظور عدم مصرف بی رویه فعلی آنها و زیاد کردن یارانه نقدی 60درصد پایین و مستحق واقعی از درآمد حاصله و حذف قاطعانه یارانه بقیه افراد متمول

والسلام مرگ یکبار شیون یکبار ، (268510)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۹:۱۷
سلام ،
این هدفمندی باعث شد 800 نفر از 80 میلیون جمعیت ایران بطور هدفمند وبا اجرای
مدیریت کلان و برنامه ریزی کوتاه مدت ،به هزاران میلیارد ثروت نامشروع برسند، و
الان هم اینور و انور راه بیفتند سر مردم عربده بکشند . . . و نتیجه دیگر این هدفمندی،به خاک سیاه نشاندن میلیونها نفر از هموطنان بود. 45000 تومان ریختند در یک جیب ما و 500 هزارتومان از ان یکی جیب ما ربودند ! این کل افسانه هدفمندی و نتیجه ان بوده و هست ؟ (268460)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۸:۲۲
ولله گل گفتی (268625)
گوجگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۹:۱۹
باید برنامه های اقتصادی با روی کرد دهکده جهانی باشد هم تیمور شرقی دیده شود هم آمریکاو در بعد اعتقادی هم اسلام و هم بودا و ... .این بدبختی که نامبرده میشود محصول رای خودمان و پدرانمان است که خوب مدیریت نشده است. (268461)
حسيني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۹:۳۵
احسنت و مرحبا حقا كه حرف دل مار را زدي
همين الان چند تا از اقساط بانكي من براي اولين بار عقب افتاده چه رسد به گراني بيشتر (268462)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۹:۴۲
بيچاره مردم! (268463)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۹:۴۳
هدفمندی یارانه ها به نظر حقیر و شاید بسیاری از دوستان، تبدیل به مسئله ای شده که حل آن غیر ممکن به نظر می آید. از طرفی با توجه به مبلغ پرداختی اعمال شده در فاز اول که نزدیک به دوبرابر در آمد حاصل از تصحیح قیمتها بود فشاری مالی قابل توجهی به دولت وارد میکند. از طرف دیگر حتی بسیاری از افراد متمکن جامعه از سر لجبازی حاضر به انصراف نیستند و از طرف دیگر قشر ضعیف جامعه روی آن حساب کرده اند. با این حال دولت با برخی ملاحظات راهی را برگزیده که راغب به آن نیست.
تنها همه پرسی میتواند گره از کار باز کند. (268464)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۲۳
بازنده اصلي در قانون هدفمندي مردم بودند نه دولت حسين آقا (268499)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۳:۴۰
بازنده ی اصلی مردمند اما دولت فعلی با ملاحظه ی شرایط جبری میبایست این روند را ادامه دهد. و هر روز کنایه ی تازه دلواپسان را به جان بخرد.
یک همه پرسی با گزینه های حساب شده این بار را از دوش دولت برداشته و توپ وارد زمین دولت میشود.
گزینه های مناسب میتواند بازگشت به شرایط پیش از هدفمندی، ادامه ی شرایط موجود و نقشه راه مورد نظر دولت باشد. (268554)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۲:۲۲
میشه بگی مردم تو چی برنده بودند؟ (268677)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۹:۴۶
فعلا که دولت نه تنها یارانه رو طبق قانون زیاد نکرده ولی طبق قانون اجناس رو گرون کرده و بودجه در اختیار خودش رو صد در صد افزایش داده و هیچکسی هم صداش در نمیاد (268465)
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۹:۵۳
اگر مسئولین اجرایی کشور و نمایندگان محترم مجلس هم با حقوق ماهیانه 900 هزار تومان زندگی میکردند ، قطعا" به افزایش یانه ها هم فکر میکردند ولی دریغ.... (268468)
متاسفانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۲۵
مسولین این مملکت تافته جدا بافته هستند از درد مردم کاملا" بی اطلاع هستند (268501)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۰۹:۵۹
اگه یارانه ها را قطع میکردند وقیمتها به قبل از هدفمندی یارانه ها بر می گشت بهترین حالت برای اقشار کم دا آمد جامعه بود ،ما که خیری ندیدیم یارانه ها هم هدفمند نشد ولی سوء مدیریت ها و فسادهای اقتصادی هدفمند شد. (268470)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۰۴
حقوق در اختیار نهاد 100 در صد افزایش یافت و حقوق کارمند 14 در صد یارانه پولدارها قطع نمیشه و به همه یکسان داده میشهاینه عدالت روحانی ؟ (268472)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۰۶
خدایا به مسولان به جای بیان :نیروی برخوردبامفسدان اقتصادی عطافرما زیرا بادوصدگفتار چون نیم کردارنیست. (268473)
زبن دراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۲:۲۳
چاقو دسته اش را نمیبره (268678)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۲۱
بعضی وقتها یه دیوونه یه سنگ میندازه تو چاه صد تا عاقل نمی تونند درش بیارند. (268475)
ای مسولان مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۲۲
بازنشسته ها را دریابید

به خدا قسم بازنشسته ها نان خوردن هم گیرشان نمی آید (268476)
علیسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۲۳
الحق و الانصاف
صدهابار از این مقاله ها چاپ شد، دهها بار اقتصاددانان نامه شرگشاده نوشتند و تمامی این سوالها را جناب معجزه پریسدند و چیزی جز فرافکنی و جوابهای سطحهی دریافت نکردند
الحق و الانصاف دولت روحانی دست به کوجکترین تغییری در ترکیب بدقواره هدفمندی میزند از هر طرف شروع به حجمه میکنند که: سبد کالا وهن ملت است سیب زمینی یارانه ای بهتر بود... (268477)
پاسخ سوال خوب آخرتان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۲۷
فرشته مرگ عزراییل را! (268478)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۲۷
ما که خیری از دولت تدبیر و امید ندیدیم همشون به فکر خودشونن زجرشم ما مردم بدبخت میکشیم میخاد بری خداتومان هزینه کنی بری دانشگاه بعد بیای خیابون متر کنی اخه اینم شد زندگی بهارجون منتشر کن (268479)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۳۳
خدا خیرت بده، یک نفر حداقل درد و مشکلات ما طبقه حقوق بگیر و کارمند و مکتوب کرد. (268480)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۴۶
فقط ضرر دیدیم من قبلا در یک سال برای محل کارم جمعا 100 تومان پول برق می دادم حالا ماهی 100 فقط پول برق شده غیر گاز .آب ..و علاوه بر مصرف برق ... منزل حال ما فقط پول سه نفر یارانه را می گیریم +تورم حق بیمه و تمام ارکان اقتصادی (اگر به همه مردم گفته شود وضعیت به قبل برمی گردونیم همه یا حداقل 90% راضی خواهند بود .حتی روستایها هم از یارانه نارضی هستند و می گویند گازوئیل و شیمیایی آنقدر گران شده که برای ما به صرفه نیست کار کشاورزی بکنیم /یارانه مشکلی است که حل ندارد . (268487)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۰:۴۹
ملت دکتر روحانی را دوست دارن ولی ثابت نگهداشتن مبلغ یارانه داره به ریشه اقتصاد خانواده ضربه می زنه .اگر تورم همینطور پیش بره با پول یارانه میشد یک ساندویچ بخریم (268488)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۰۲
من با این علم که میدانستم هدفمندی در4سال برچیده نخواهدشد و تورم در4سال یک رقمی نخواهد شد به روحانی رای دادم تا مسائل دیگری رانیزدرکناراقتصاد پیگیری کند که ازنان شب واجب تراست همچون: جلوگیری ازاستبدادقوا، جلوگیری ازفساد، رفع حصرکه آرامش را به جامعه برگرداند و...
توقع من ازدولت درزمینه ی اقتصادی آنقدربالا نیست چون میدانم ساختن به مراتب سخت ترازخراب کردن است! (268494)
اكبريان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۲۲
هدفمندي تنها بهانه اي است در دست دولتمردان براي تحميل گراني بيشتر به مردم
در مرحله اول و دوم و حالا سوم مردم تنها با دريافت 45500 تومان خود را نا خواسته زير بار هزينه هاي ميليوني قرار دادند .
من هم حاضر بودم آن زمان چنين معامله اي با مردم ميكردم .
دولت در جريان هدفمندي در حقيقت يك ابنبات چوبي را به قيمت يك ميليون تومان به مردم فروخت (268497)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۳۱
در ردیف بودجه سال 94 مبلغ 10 هزار میلیلرد تومن جهت کمک به کشورهای دوست تعیین شده. بهرحال این پولها یه جوری باید تامین بشه دیگه (268505)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۳:۲۵
بودجه د اختیار روحانی که 100 درصد افزایش داده رو چی میگی که کس هم ازش حساب نمیکشه چون در اختیاره (268549)
علیسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۰:۵۵
حالا شما با بودجه مشکل داری با روحانی مشکل داری ... یا طرفدارانش!؟؟ (268656)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۱۳
يك ميليون مثبت (268562)
مظلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۶:۲۲
از کارمندان مالیات می گیرند تا پول بدهند به :

-موسسه حداد عادل = 4 میلیاردتومان.....

-موسسه مصباح یزدی = 14 میلیاردتومان....

-موسسه خسرو پناه = 8 میلیاردتومان....

خدایا به تو شکایت می برم........می شنوی؟؟؟؟ (268599)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۸:۰۷
دروغ که کنتور نداره! بگو. (268623)
shahram
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۵۳
باید اون آقایی رو ببینیم که میگفت میخواد همه رو پولدار کنه و نمیخواد در ایران کسی فقیر باشه. کلاه گشادی که سر مردم گذاشتن. (268515)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۱:۵۷
یادمون باشه رقمی که برای یارانه تعیین شد یک رقم غیرواقعی بود و قرار بود ۱۳۵۰۰ تومان باشد ولی به دلایل مشهود به ۴۵ تومان رسید.کافیه اینو چک کنید.
بهتر نیست این رقم قلمبه در هر ماه تحت نظارت و شفاف در یک استان صرف ایجاد اشتغال بشه تا ماهیگیری بجای ماهی دهی باشه؟
تمام اصرار در پرداخت این یارانه برای چیه؟من بیست و اندی ساله در کار تولیدم .ولله قسم که ایجاد اشتغال به ثروتمند شدن افراد کمک میکنه و لاغیر.
هی وارد کنیم چه خاصیتی داره.اما اگر این پول هنگفت یارانه به کمک بخش تولید البته اصولی وارد بشه.... (268518)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۲:۱۰
بعضي انگار عاشق چشم و ابرو طرف ميشوند وقتي كل حرفاي اين متن درست هست بنظر اون دوستي كه ميگه مردم آقاي روحاني را دوست دارند دقيقا بايد چي را دوست داشته باشند وقتي عارف رفت كنار اصلاحات و دوران 76 تا 84 رفت كنار و دوران تورم افسانه اي 72 تا 76 جايگزين شد اميدوارم اين پيش بيني درست نباشه مردم تحمل اون دوران به اصطلاح سازندگي را ندارن درود بر اصلاحات (268521)
رضا
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۲:۱۲
دولت از چه منبعی باید یارانه ها را افزایش دهد؟
واقعی نمودن قیمت ها داروی تلخی که لازمه توسعه و تعادل اقتصاد است. (268523)
پاسخ به رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۷:۰۳
از محل باج دادن به ویژه خوران

ردیف بودجه را دوباره نگاه کن

در ارشیو سایت بهار نیوز است. (268613)
نقدعلي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۳:۳۹
آقاي نوبخت فرمودند حقوق ها براي سال آينده تنها 14 درصد افزايش مي يابد مي خواستم بپرسم آيا بودجه وزارتخانه هاي دولت را هم همينقدر افزايش داده ايد ؟ بودجه اكثر وزارتخانه ها بين 40 تا 80 درصد اضافه شد ه است چرا ؟ (268551)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۰:۱۶
ما بدبخت و بیچاره ایم (268647)
vahid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۳:۴۰
معلوم نیست پول نفت ومالیاتو...کجامیره همیشه زارمیزنن کسری بودجه داریم ازاولم میدونستم ازاین روحانی هم خیری به مانمیرسه (268553)
فرهنگی
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۰۹
با همین حقوق و همین نرخ تورم توی سه بانک قسط عقب افتاده دارم و بانک هفته ای چند بار پیامک میده و گاهی سر کلاس درس زنگ میزنن!!! وای بحال من اگه مرحله دیگه هدفمندی اجرا بشه! بخدا دارم دیوانه میشم! بخدا قیامتی هم هست . (268560)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۲۶
ازهمون منبعی که قیمتها را افزایش میدهد و بودجه خودش رو 100 درصد افزایش (268566)
iهدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۴۰
در مرحله اول اينقدر پول دريافت كرديم كه به قول رئيس جمهور وقت بتوانيم در بانك كلي پول پس انداز كنيم .البته يك عده اي حرف ان مرد رفته گوش ندادند و پلوپز و مبل و ... خريدند حالا با مشكل برخوردند.در صورتي كه با اين پولها فقط اسباب بازي پلاستيكي ميشد خريد . حالا كه ديگر بدتر.نتيجه كار هاي عجولانه بدون كارشناسي واز روي جهالت و خود شيفتگي بدبختي و محروميت بيشتر مردم است .اقاي روحاني چرا شما ان را اجرا ميكنيد؟ (268569)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۵۴
چون متاسفانه این ملت عقلشون،ورایشون به چشمشون،وچشمشونم به شکمشون،وشکمشون،به پول تویارانه است!! (268577)
به مردم توهین نکنید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۶:۲۶
اصلاح طلبان قدرت پرست به خاطر ناامید شدن مردم از اصلاحات (مقصر دولت خاتمی ومجلس ششم بود ) و عدم رای در سال 84 به آنها قصد انتقام گیری از مردم را دارند واز هر شرایطی برای توهین کردن به مردم استفاده می کنند (268601)
علیسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۰:۵۸
تبریک برای درک و صراحتتون. (268658)
کاسه لیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۵۴
هدفمندکردن یارانه ها اگربطورصحیح ودقیق وطبق قانون وبا شیب ملایم وظرف 5سال اجرامی شداین مشکلات بوجودنمی آمدالبته باکاهش ارزش پول ملی 45500تومانی که دولت می دهدتا3سال دیگه میشود4550تومان.این هم ازجمله کارای پوپولیستی بود که محمودخان برسرسفره مردم گذاشت.که کاربسیار اشتبا هی بودودولت فعلی محلی برای پرداخت آن نداردومجبوراست باافزایش مالیات وما لیات برارزش افزوده کالاها وخدمات وقبوض گاز وبرق وآب و.....جبران نمایدکه باز فشارش بردوش اقشار کم در آمداست.خداوند لعنت کندمسببین یارانه دادن را. (268576)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۵:۳۶
مبارزه با امپرياليسم، حمايت از مستضعفين جهان( خصوصا غزه عزيز) پركردن جيب اقايان و اقازادگان ودر اخر اگه چيزي تهش موند مردم!!! من خودم به اين قضيه ايمان دارم كه تو كشور خودم هيچ ارزشي برام قائل نيستند. (268586)
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۶:۴۰
هدفمندي چه تأثيري در:
1- مستقل تر شدن و بي‌باكي رسانه‌ها؛ 2- كاملتر شدن زيرساختهاي اقتصادي، آموزشي، بهداشتي؛ 3- عادلانه‌تر شدن نظام مالياتي؛ 4- چالاكي و شجاعت نظام قضايي؛ مردمي‌تر شدن منابع قدرت سياسي؛ ... داشته است. با اين شكل اجرا، چه بسا كه اوضاع مردم را در بسياري از زمينه‌هاي فوق، بدتر كرده باشد! (268607)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۷:۵۴
درود بر شرف و قلمت جناب نجف که حرف دل ما را زدیاحمدی (268622)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۹:۰۷
گوش کردن به حرفهای صندوق بین المللی پول که فقط منافع سرمایه دارها رو لحاظ میکنه نتیجه اش جز این نمیتونه باشه... (268634)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۹:۳۵
آن زمان که صحبت انصراف از یارانه ها بود هرچقدر کامنت دادم که قرار بوده یارانه نقدی را نه به خاطر فقر و غنا بلکه به خاطر جبران افزایش قیمت ها بدهند, شما سایت های محترم حذف کردید هرچند فکر کنم همین حالا هم این مطلب بالا نیاید (268641)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۹:۵۱
افزایش 23 درصدی مالیات مستقیم و 2 درصدی مالیات ارزش افزوده در بودجه پیشنهادی 94 و تورم به گفته خودشان 14 درصدی و مبهم بودن مذاکرات هسته ای و کاهش قیمت نفت نوید رکود و بدبختی بیش از این را در کشور میدهد و این یعنی اینکه دولت میخواهد کسری درآمدهایش را از دو طریق افزایش نرخ ارز و افزایش مالیاتها از مردم بد بختی بگیرد که روز به روز دارند به فلاکت کشیده میشوند (268642)
میرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۱:۵۶
خدا به ما رحم کنه با این دولت سرمایه داری
نوبخت مرفه، میگه 14 درصد افزایش حقوق کافیه
نون 30درصد گران شد
همه چی داره گرون میشه
آب،برق،شهریه ها،عوارض ها،بنزین،
خدایا رحم کن (268668)
سهند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۳:۴۱
یادم میاد قبل از اغاز هدفمندی همه مسولین حکومتی همشون میگفتند جراحی اقتصاد هست باید صورت بگیرد تا یک فقیر هم پیدا نخواهد شد.کافی رسانه جناحی یک فلش بک به ان زمان و سخنرانیها با حضور اقای حیدری مجری صدا سیما بزند. حتی خیلی از نمایندگان میگفتتند اگه یارانه اجرا نشه مردم خوشحال میشوند همه میدانستند این کار فقط برای دولت و جلوگیری از ورشکستگی است منتهی همیشه مردم بی دفاع ایران ضربه میخورند جون کسی به فکر انها نیست. (268691)