به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۵۳۳۲۳

کسی که "مسیح" دانشگاه‌ها لقب گرفت

گروه سياسي: عليرضا خامسيان سردبير سايت اميد در يادداشتي نوشت: دکتر جعفر توفیقی مرد آرام آموزش عالی کشور در حالی از مجموعه وزارت علوم خداحافظی کرد که ثمرات حضور وی در راس مهمترین نهاد آموزشی کشور چه در دولت اصلاحات و چه در دولت تدبیر و امید بر کسی پوشیده نیست.

دکتر توفیقی در تمام دوران حضورش در وزارت علوم چه در مقام وزیر،چه در سمت سرپرست این وزارتخانه و چه در جایگاه مشاورت عالی وزیر، چهره‌ای آرام ، خونسرد و با سعه صدر بالا از خود نشان داد و با این متانت مثال زدنی‌اش توانست بخوبی مسائل آموزش عالی کشور را راهبری کند.

دکتر توفیقی که یک چهره تکنوکرات است به گواه اهل فن هیچگاه تلاش نکرد با نگرش باندی و گروهی وزارت علوم را اداره کند چه آنکه او ذاتا اهل سیاست نیست و آن زمان که مسئولیت ستاد انتخاباتی دکتر محمدرضا عارف را بر عهده گرفت در همان مدت کوتاه نیز مواضعش همراه با اصول مدیریتی و نگرش اعتدالی بود.

کارنامه درخشان دکتر توفیقی در جلوگیری از ستاره‌دار کردن دانشجویان که لکه ننگی برای وزارت علوم دولت قبلی بود و بازگشت این دانشجویان به دانشگاه برای ادامه تحصیل او را محبوب قلب‌های دانشگاهیان کرده است.

نگارنده که افتخار داشت در چندین سفر به همراه این مرد شریف و درست کار باشد شاهد بود که حضورش در مجامع دانشگاهی با استقبال باشکوه دانشجویان رو به رو می‌شد و او را مسیح آموزش عالی کشور خطاب می‌کردند هر چند در برخی مواقع با اقلیت دلواپس نیز مواجه می‌شد که صبر و حوصله و خونسردی او تحرکات ایذایی دلواپسان را در نطفه خاموش می‌کرد.

بی شک توفیق دکتر توفیقی در آموزش عالی کشور مدیون هوش ،درایت و دلسوزی وصف ناشدنی او برای مجموعه وزارت علوم بود. او به واقع در طراز وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بود و شانیتی دوباره به این وزارتخانه در طول مدت حضورش در دولت تدبیر و امید بخشید.

وقتی با دکتر توفیقی بعد از خداحافظی اش با سرپرست فعلی وزارت علوم صحبت کردم به مانند همیشه با لبخندی بر لب با من به گفت‌وگو نشست و در چهره اش نمایان بود که از کاری که کرده است رضایت قلبی دارد. مرد آرام آموزش عالی اگر چه حضور مجددش در وزارت علوم در دولت تدبیر و امید با هیاهوی دلواپسان همراه شد ولی به همان متانت و آرامی که خصلت ذاتی او است از وزارت علوم خداحافظی کرد تا در اتاق کوچکش در دانشگاه تربیت مدرس پذیرای دانشجویانش باشد.