به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب : ۴۷۱۹۵
شما نگران ساپورت پوشیدن هستید ما نگران وضع اقتصادی و جوانان

جنتي: عامه مردم ایران دچار افسردگی‌اند

سن روسپیگری کاهش یافته است
گروه سياسي: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به کاهش سن روسپیگری، افزایش سرقت و مشکلات ناشی از ناتوانی جوانان برای ازدواج، هشدار داد.
جنتي: عامه مردم ایران دچار افسردگی‌اند
به گزارش ایسنا، "علی جنتی" در همایش «دل‌آرامیم» که به همت حزب مردم‌سالاری در هتل المپیک برگزار شد، با انتقاد از برخی موضع‌گیری‌ها نسبت به دولت تحت عنوان "دلواپسی"، گفت: ما نیز دل‌نگرانیم اما دل‌نگرانی‌های عمیق‌تری داریم. وی اظهار کرد: انتخابات 24 خرداد 92 فصل نوینی در تاریخ سیاسی کشور ایجاد کرد و البته دولت در شرایطی که کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی دچار مشکلات عدیده‌ای بود، تشکیل شد.

دل‌نگرانی برخی‌ها فرار رو به جلو است

وزیر فرهنگ با اشاره به مشکلات کشور در حوزه اقتصاد، تحریم‌ها و روابط با کشورهای همسایه و دیگر کشورها، گفت: از نظر فرهنگی نیز در گذشته فضای انقباضی ایجاد شده بود که بسیاری از اهالی هنر از ابراز فکر و اندیشه خود ناامید بودند و با دستگاه‌های فرهنگی قهر کرده بودند. در طول هشت سال ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، ما نمی‌دیدیم کسانی که امروز می‌گویند نگرانیم، اظهار نگرانی کنند. همان‌هایی که در طول هشت سال مرتبا سیاست‌های ایشان و همه نابسامانی‌ها و مشکلات اقتصادی کشور را توجیه می‌کردند و امروز از سیاست خارجی و سیاست‌های فرهنگی کشور اظهار نگرانی می‌کنند،‌ اما ظاهرا این فرار رو به جلو است که خود را به عنوان مدعی مطرح می‌کنند.

جنتی ادامه داد: بسیاری از فیلم‌هایی که امروز به آن‌ها اعتراض می‌کنند در دولت گذشته مجوز گرفته‌اند اما اکنون به یک‌باره نگران شده‌اند که سینما به انحراف می‌رود. یا در مورد کتاب‌هایی که هنوز مجوز انتشار نگرفته‌اند، داد و فریاد راه می‌اندازند. 12 کتاب "صادق هدایت" در دولت نهم مجوز انتشار گرفت اما در این دولت که حتی درخواست تجدید چاپ هم نشده، فریاد می‌زنند که چرا دولت چنین اجازه‌ای می‌دهد. در دولت‌های نهم و دهم در برخی مطبوعات به مقدسات توهین می‌شد اما هیچ‌کسی مدعی نبود و امروز به ادنی مناسباتی فریادشان بلند می‌شود که اسلام از دست رفت و منحرف شد.

تلاش دولت حفظ کرامت انسان‌هاست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: دولت تلاش کرده است که کرامت انسان‌ها را حفظ کند و به اساتید، هنرمندان و نخبگان جامعه احترام بگذارد و شخصیت واقعی افراد را محفوظ بدارد. اگر صاحب فکر و اندیشه‌ای بخواهد اظهارنظری بکند بتواند بیان کند، بنویسد و بگوید. فضایی ایجاد کرده‌ایم که همه سلیقه‌ها بتوانند حضور یابند.

وی افزود: در 8 سال گذشته سعی می‌شد از سلیقه خاصی حمایت شود، همه کسانی که اهل فرهنگ و نوآوری‌اند، امروز از وجودشان استفاده می‌شود و همه کسانی که نظام، انقلاب و قانون اساسی را قبول دارند، باید بتوانند مطالب خود را بیان کنند. اگر کتاب یا روزنامه‌ای می‌خواهند، منتشر کنند و فکر می‌کنم در طول 10 ماه گذشته حداقل کاری که انجام شد این بود که امیدی در دل اصحاب فکر به وجود آمد. امسال در نمایشگاه کتاب بجز دو ناشر که دستگاه قضایی آن‌ها را محروم کرده بود، همه نشریات حضور داشتند. اما در سال پیش از آن، 50 ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب محروم بودند.

وی با انتقاد از برخی برخوردها ادامه داد: در حوزه نشر کتاب، به دلایل واهی جلوی انتشار کتاب‌ها را می‌گرفتند اما در این دولت تلاش شد تا دانشمندان اهل نظر، اظهارنظر کنند و از خرده‌گیری‌های نابجا جلوگیری شود. موسسات فرهنگی نیز که در گذشته دو سال طول می‌کشید که مجوز دریافت کنند، اکنون در دو ماه مجوز می‌گیرند و این دو ماه نیز به خاطر برخی استعلامات است. ما رویه‌های غلط گذشته را کنار گذاشتیم و تلاش کردیم مبنایمان قانون‌مداری و ضابطه‌مند شدن باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خطاب به کسانی که نسبت به سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی اظهار نگرانی می‌کنند، گفت: ما هم نگرانیم اما نگرانی ما با شما متفاوت است. تمام نگرانی شما این است که چرا یک خانم ساپورت پوشیده و بعد وزیر را به مجلس می‌کشانید و بعد رای عدم اقناع می‌دهید اما ما معتقدیم که باید با روش‌های صحیحی در حوزه فرهنگ عمل کنیم.

نگران سقوط اخلاقی جامعه هستیم

وی افزود: ما نگرانی‌های عمیق‌تری داریم. نگران آینده کشور،‌ وضع اقتصاد،‌ میلیون‌ها جوان بیکار که نمی‌توانند ازدواج کنند و نمی‌توانند مسکن بخرند هستیم که همه اینها
شما نگران ساپورت پوشیدن خانم‌ها در سطح شهر هستید ولی ما نگران وضع اقتصادی و جوانان هستیم
ام‌الفساد است. سرقت در حال افزایش است،‌ فساد اخلاقی زیاد شده، سن روسپیگری پایین آمده و بنیان خانواده دچار آسیب شده، که ناشی از همین مشکلات است.

وی افزود: ما نگران سقوط اخلاقی جامعه هستیم که پس از 35 سال به عنوان یک حکومت دینی تلاش کرده‌ایم 50 شبکه تلویزیونی و ده‌ها روزنامه و نشریه داشته باشیم و بیش از هرکس دیگری از اخلاق دم می‌زنیم اما جامعه ما دچار دروغ و جوسازی‌های بی‌جهت شده است و اینها مایه نگرانی است. هرکسی می‌تواند از ما سئوال کند که پس از 35 سال چه کار کرده‌ایم. جای تاسف دارد که همه این اقدامات از سوی کسانی است که مدعی ارزش‌های اسلامی‌اند و بیش از همه از التزام به اسلام دم می‌زنند.

جنتی گفت: ما نگران فروپاشی خانواده هستیم. از هر سه خانواده تهرانی یکی به طلاق می‌انجامد. 25 درصد ازدواج‌ها به‌طور کلی نهایتا به طلاق می‌رسند و اسناد این‌ها در ثبت احوال موجود است و ما باید نگران این‌ها باشیم. سامان‌بخشی این اقتصاد کار سنگینی است و در حوزه فرهنگی نیز باید کار بسیاری شود تا نگرانی‌ها را مرتفع کنیم. روابط با سایر کشورها که تخریب شده نیز، زمان زیادی برای بازسازی می‌خواهد. متاسفانه در سال‌های گذشته برخی برج‌هایمان را منفجر کرده‌اند و البته این کار بسیار ساده است؛ اما بازسازی آن‌ها کار دشواری است و زمان می‌برد. جامعه را باید قانع کرد که صبر کنند که دولت موانع را از سر راه بردارد.

وزیر فرهنگ همچنین اظهار کرد: یکی از مشکلات دولت، حاشیه‌سازی‌ها نسبت به آن به‌خصوص در حوزه فرهنگ است. در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی همه خود را صاحب‌نظر نمی‌دانند اما در حوزه فرهنگ همه اظهارنظر می‌کنند. راجع به هر مساله حوزه فرهنگی حاشیه می‌سازند. مثلا خانم لیلا حاتمی که به عنوان یک داور به یک جشنواره بین‌المللی دعوت می‌شود و با یک پوشش مناسب در آنجا حضور می‌یابد، به ناگاه یک مرد 84 ساله با او روبوسی می‌کند و آن وقت از من می‌پرسند چرا اینها روبوسی کرده‌اند. از یک مساله کوچک یک حاشیه بزرگ می‌سازند.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که دولت به آن اعتقاد دارد شفافیت و پاسخگویی است و تلاش ما این است که فعالیت‌هایمان را در منظر عموم قرار دهیم. قانون "انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" از سوی رییس‌جمهور دو روز پیش ابلاغ شده است و لایحه "قانون تبلیغات" نیز برای ارائه به مجلس، آماده شده است. وی، تحقق عدالت فرهنگی را یکی از اهداف دولت برشمرد و گفت: ما تلاش داریم شرایطی فراهم شود که همه اصحاب فرهنگ و هنر از نظر برخورداری از فرصت‌ها و امکانات برابر، در شرایط یکسانی باشند.

عامه مردم ایران دچار افسردگی‌اند

وی همچنین گفت: خلأ شور و نشاط در جامعه یکی از مشکلات اساسی ماست و عامه مردم دچار افسردگی شده‌اند. صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها نیز به گونه‌ای گاه حرکت می‌کنند که آن را تشدید می‌کنند و ما تلاش داریم که این روند را تغییر دهیم. جنتی همچنین با انتقاد دوباره از برخی موضع‌گیری‌ها، گفت: موضع‌گیری‌ها در طول 35 سال گذشته نسبت به دولت بی‌نظیر است. نماینده‌ای در مجلس ادعا می‌کند که دولت به دنبال براندازی است. نمی‌دانم منظور این است که دولت می‌خواهد خود را براندازد؟ البته ما خود را مشغول این مسائل نمی‌کنیم و تلاش داریم برنامه‌هایمان را دنبال کنیم. وظیفه شرعی که خدا بر دوشمان گذاشته، انجام دهیم و درگیر این نیستیم که دیگران چه می‌گویند. گوش دولت برای شنیدن صدای مخالف کاملا باز است و این مردم هستند که در نهایت قضاوت خواهند کرد. همان‌طور که سال گذشته قضاوت کردند.

در حاشیه این همایش جنتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه "مکتب اعتدال آیا از نیاوران آغاز شده است؟" گفت: از آنجا آغاز نشده است. جنتی در واکنش به پرسش دیگری از سوی خبرنگار صدا و سیما نیز گفت: شما که نمی‌خواهید پخش کنید برای چه مصاحبه می‌گیرید.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه در پاسخ به پرسش قبلی درباره "نقطه آغاز اعتدال"، گفت: اعتدال از امروز آغاز نشده و از سال 68 آغاز شده است که آقای هاشمی رفسنجانی رییس‌جمهور بود و ایشان بدون اینکه رسما اعلام کنند گفتند ما نه به چپ و نه به راست وابسته نیستیم و راه میانه‌ای می‌رویم به دور از افراط و تفریط؛ و درواقع بنیان‌گذار اعتدال ایشان بوده است. جنتی در پاسخ به اینکه "آیا دولت روحانی ادامه دولت هاشمی رفسنجانی است؟"، گفت:‌ نمی‌شود اینطور گفت اما از نظر فکری به همدیگر نزدیک‌اند.

آرش از روستا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ۲۳:۰۴
آفرین بر علی جنتی...اصلاح طلب واقعی...باید جلوی افراطیون وایساد.
بهار نیوز چرا نظرات بنده را نمایش نمییدین؟؟؟ بنویسم آرش از طهران بهتر نمایش میدین!!!! (239029)
طرفدار سيد محمد خاتمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۲۰:۰۴
با عرض معذرت از خوانندگان و بهار وبا تشكر از آقاي علي جنتي مجبورم اينجا نظر بنويسم چطور است بعثي هاي داعشي بدند ولي بعثي هاي سوري خوبند!؟؟؟؟ (239297)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۲۲:۰۸
حزب بعث عراق بسیار متفاوت از بعث سوریه است و تنها نکته مشترکشون اسمشونه. جناب طرفدار کمی چشماتو باز کن البته اگه میتونی (239316)
دل آرام
Spain
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۰۱:۴۶
دل آرام جان ! مگه اشکالی می بینی ؟ خودت که می نویسی عراق و سوریه !!! (239340)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ۲۳:۰۵
درود به اقای جنتی
دیگر وزرا هم باید مثل اقای جنتی لب به سخن بگشایند و پشت روحانی باشند و جواب این تندروهها دلواپس پایداری که خود نمدانند چه میگویند را بدهند (239030)
۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ۲۳:۱۸
نگراني خشك و خالي دردي رو دوا نميكنه (239031)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۱۷:۳۸
درست... ولی همینکه وزیری، کشور رو سرزمین گل وبلبل نمی دونه و به مشکلات واقفه خودش خیلی ارزش داره و دردجه اول باید درد رو شناخت وبعد درمانش کرد وگرنه دراون 8 سال سیاه اصلا به اینکه در کشور وجود داره اعتقاد نداشتند (239242)
سعید
United States
۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ۲۳:۲۱
باید اعتراف کنم روزی که اقای جنتی بعنوان و.یر پیشنهادیارشاد به مجلس معرفی شد نگران بودم که ایشان نماینده اکثریت جامعه که به دکتر روحانی رای داده بودند نیست، الان خوشحالم که اشتباه میکردم و ایشان نیز مانند اکثریت جامعه فکر میکند و ملاحظات ایشان ملاحظات جامعه است نه سیاسیون (239032)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ۲۳:۲۲
نرخ اینترنت تلفنی(دیال آپ)به تازگی چندبرابر شده و سرعت آن هم به حداقل ممکن رسیده است...تسهیل دسترسی به اطلاعات هم باید کنار دسترسی آزاد به اطلاعات مورد توجه قرار بگیرد. (239033)
حااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ۲۳:۲۵
خدا حفظت کنه آقای جنتی عاشقت شدم فدایی داری (239034)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ۲۳:۲۸
ساعت خواب!!!!!!!! (239035)
میر محمد روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ۲۳:۳۵
چه صورت متین و دلارامی داره واقعا. وزیری که دیدار سید ما میره مگه میشه بد باشه درود بر سید محمد خاتمی خار چشم افراطیون (239036)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ۲۳:۳۶
اي ول اقاي جنتي واقعا شهامت گفتن حقايق راداري كاش بقيه وزرا كابينه هم بيشترحرف ميزدند (239037)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۱۷:۳۷
اتفاقا از اين انسان انقلابي و موجه و آزادي طلب با توجه به جايگاه و مقام پدرشان در حاكميت از اين هم انتظار بيشتري مي رود درود بر علي جنتي درود بر خاتمي (239240)
مرندبهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۰:۰۴
به خدا هیچ کس به فکرمردم نیست ...امثال شماها فقط به فکر پول و نفت وثروت هستید...مردم ایران یتیم هستند...و بینوا (239038)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۰:۰۹
آفرین چقدر شفاف حرف زذی زنده باد.
درد مردم را گفتی نه حرف مجلسیان از مردم بی خبر. (239040)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۰:۰۹
آقای جنتی واقعا افتخار می کنم و خدا رو شاکرم که شما وزیر ارشاد کشورم هستید آگاه و حق گو (239041)
بهار
Romania
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۰:۲۴
خوب حرفهایش درست و مفید است. (239042)
شهروند درجه 3
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۰:۴۱
آقای جنتی شما خیلی کارت درسته. درود بر تو . ای کاش از ارکان اصلی نظام بودید و به اندازه دلواپسان (که بعضا سمت آنچنانی هم ندارند) قدرت داشتید. اما فراموش نکنید که شما مردم را دارید. ما قدرت شما هستیم. هرکس که با مردم باشد عاقبت سربلند خواهد بود و دشمنان ملت به زمین گرم خواهند خورد. (239044)
دل آرام خخخخخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۰:۴۳
دل آرام عزیز این افسردگی ها محصول تفکر همفکران شماست ... (239045)
محمد پ م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۱۷:۲۵
جوابتونو داد دیگه,شما داری دست پیش میگیری که پس نیوفتی,آره عزیز دل,مردم جوابتدنو محکم و گویا دادن,انتخابات مجلس هم محکمتر جوابتونو میدن (239234)
دل آرام
Spain
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۱۹:۳۵
البته کاندید شما که 7 درصد بیشتر رای نداشت !
شما هر وقت کاندید مستقل اعلام کردید بیایید و کری بخونید . (239282)
شهروند درجه 3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۱۹:۴۹
دل آرام مگه نمیدونی استفاده از فیلتر شکن حرامه؟ و نمیدونی جرمه؟ اصن ی دلواپس فیلترشکن میخواد چکار؟ حالا از چی استفاده میکنی ناقلا! (239287)
دل آرام
Spain
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۰۱:۴۷
دل آرام جان من از فیلتر شکن استفاده نمی کنم ../ (239342)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۰:۵۹
سقوط اخلاقي جامعه در حال وقوع هست و با نگراني هم مسئله حل نميشه، اگر روند وقايع به همين ترتيب پيش بروند، اوضاع اقتصاد هر چه سريعتر بهبود پيدا نكند و سارقان بيت المال و جانيان از مجازات مصون باشند ، تاثير شديدا مخربي در اخلاق در جامعه دارد. متاسفانه نمايندگان امروز مجلس از بدنه مردم نيستند كه نگرانيشان رنگ مردمي داشته باشد (239047)
بب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۱:۰۰
دمش گرم که راست گفته خیلی باحاله (239048)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۲:۱۱
خودمون می دونیم مردم ایران دچار افسردگی هستند،راه حل ؟ (239053)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۳:۱۴
احسنت دکتر (239055)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۴:۲۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگران فرهنگ مردم نیست نگران وضع اقتصادی و جوانانه,انگار ما وزیر اقتصاد نداریم. (239057)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۴:۲۵
مطالبي كه ايشان گفته اند ، بسيار درست است و مايه اميدواري است كه از زبان وزير آن هم از جنس ارشادش شنيده مى شود، (239058)
دل آرام !خخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۵:۵۷
دل آرام جان !
اگر به ما توصیه می کنید که اقتصاد در اولویت باشد ، پس این توصیه را هم به تندروهاو اقلیت 7 درصدی داشته باشید تا دیگر بحث توسعه سیاسی و بحث های خلاف فرهنگ را مطرح نکنند ... اگر مشکلات اقتصادی در اولویت است پس اینهمه تنش های فرهنگی به چه معناست ؟
رفع ممیزی و رفع فیلتز از فیسبوک به چه معناست ؟ (239059)
ارسلان&
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۰۶:۵۰
چراروحانی ازوزیرانش باقاطعیت حمایت نمی کنددربرابرقدوسی ها کوتاه آمده.آیااین توهین به شعورملت نیست که دارن وزیرعلوم رااستیضاح میکنندوزیری که مچ آنهارا روکرده که دکترای قلابی گرفتن دردولت قبل،ملت صبری دارن نگذاریدمردم دلگیرشوند (239060)
نگین-ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۱۹:۱۱
درود بر جنتی پسر... (239278)
ایثارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۲۰:۰۵
همه گر رفتاری ما از عدم اعتماد مسئولین به مردم است.منظور همه مردم نه عدد قلیلی از مردم (239298)
حامد
United States
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۰۱:۳۴
بسیار ممنون جناب وزیر. باید به پدرتان تبریک و آفرین گفت بخاطر تربیت چنین فرزند فهیمی. (239339)
aa
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۰۲:۵۶
واقعا جای بسی خوشبختی است که بعد از 35 سال دارند متوجه می شوند که مسئولین سابق مملکت اغلب افراد جامعه را با عملکرد بدشان افسرده کرده اند.
امید است روشهای سابق دور ریخته شود و با افراد جامعه درست رفتار کنند بخصوص با جوانان (239355)