به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۵۲۹۴۶

کدام ساحل گیلان بیشتر قربانی می‌گیرد؟

گروه حوادث: معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان گفت: همه مدیران باید تلاش کنند تا در دو، سه هفته پایانی تعطیلات تابستانی تعداد غرق شده‌ها در انزلی را کاهش دهند.
کدام ساحل گیلان بیشتر قربانی می‌گیرد؟
محمد احمدی‌پور در جلسه‌ای مشترک با یونس رنجکش، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در بررسی راه‌کارها برای کاهش تعداد غریق‌ها در شهرستان توضیح داد: خوشبختانه اتفاقی که امسال در موضوع دریا رخ داد این بود که برای نخستین بار به دریا به عنوان موضوعی ملی نگاه شد. بهره مندی از دریا فقط به دو، سه میلیون جمعیت استان بر نمی‌گردد بلکه هر ساله بیش از 20 میلیون نفر از هموطنان ما از دریا استفاده می‌کنند، از این رو منابع استانی برای حل معضلات پیش روی دریا کافی نیست. وی افزود: وقتی که یک طرح توسط مسئولان ذیربط گیلان مطرح شد مورد قبول شورای اجتماعی وزارت کشور قرار گرفت و برایش ردیف ملی در نظر گرفته شد. در اولین قدم 26 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد که به زودی نهایی می‌شود.

احمدی پور ادامه داد: ما باید از فرصت پیش آمده استفاده کرده و قدم‌های مثبتی در ایجاد تحول در سواحل برداریم، متاسفانه از تعداد غریقی که تاکنون در استان داشته‌ایم، دو شهر آستانه اشرفیه و بندرانزلی، بیشترین تعداد را داشته است. اگر بخواهیم میزان ورود گردشگر را بهانه قرار دهیم اصلا مورد پذیرش نیست چراکه شهرهای آستارا و رشت نیز به همین مقدار و شاید هم بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد، پس مشکل را باید در جای دیگر جست.

احمدی پور یادآور شد: در گفت‌وگویی که با مدیرکل بنادر و کشتیرانی داشتم به مواردی چون سمت و سرعت وزش باد در انزلی، تغییرات متوالی عمق کف دریا در سواحل، طول امواج و مواردی از این دست به عنوان علت بالا بودن غریق‌ها اشاره کردند که قابل بررسی است. سه هفته به پایان تعطیلات تابستانی باقیمانده، بنابراین مدیران باید تلاششان را مضاعف کنند تا در مدت باقیمانده تعداد غریق به حداقل رسانده شود.

وی تصریح کرد: انزلی 47 کیلومتر نوار ساحلی دارد که 25 کیلومتر آن در منطقه شهری و 22 کیلومتر آن در منطقه روستایی قرار دارد. بخشی از این ساحل تحت پوشش 13 طرح ساحلی است. به راحتی می‌توان با یک تقسیم بندی شهری و روستایی و سپردن آن به یک مسئول و البته ایجاد امکانات جدید و تقویت نیروهای حراست از دریا اعم از هلال احمر و اورژانس و ناجی غریق و یگان ویژه برای کاهش غرقی‌ها گام موثر برداشت.

قاسم روحانی فر، فرماندار بندرانزلی در ابتدای این نشست با تأیید آمار غرقی‌ها، گفت: هرچند که نباید فراموش کرد تاکنون 105 نفر را نجات داده‌ایم. وی اظهار کرد: عواملی چون نبود امکانات مناسب چون جت اسکی و قایق موتوری، شرایط جوی، آموزش ندیدن ناجی غریق، طول زیاد نوار ساحلی، افزایش گردشگر و نظامی بودن برخی نوار ساحلی در افزایش تعداد غریق نقش بسزایی داشتند. روحانی‌فر افزود: 92 نقطه خطرآفرین مشخص کردیم اما تنها 45 مورد آن پذیرفته شد. با توجه به کمبود همیار پلیس و بازرس نجات غریق، تعداد قابل توجهی از مغروقین در چنین مناطقی بوده‌اند.

سید عیسی مهدوی، فرماندار رشت درباره کلانشهری که تا به امروز غرق شدگی نداشته است، توضیح داد: یکی از کارهای مهم ما، بکارگیری از نیروهای بومی هر منطقه است تا ساحلی بدون مراقب نباشد. از شروع فصل تابستان تا به امروز متاسفانه بیش از نیمی از غرق‌شدگی استان گیلان در شهرستان بندرانزلی اتفاق افتاده است.
مرجع : ایسنا