به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۶۷۷۰۶
تلاش حوثی‌ها برای تشکیل شورای ریاست جمهوری يمن

برافراشته شدن پرچم يمن‌جنوبی در عدن!

گروه بين الملل:یکی از مسوولان حوثي‌هاي یمن اعلام کرد که این جنبش درصدد تشکیل شورای ریاست‌جمهوری و نه دولت نجات ملی است!
برافراشته شدن پرچم يمن‌جنوبی در عدن!
علی العماد، شایعه‌ها مبنی بر تشکیل دولت نجات ملی را تکذیب و تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر در حال انجام است، تشکیل شورای ریاست‌جمهوری به رهبری حوثی‌ها است. وی عنوان داشت: انصارالله در حال حاضر بر روی برگزاری چندین نشست با سوسیالیست‌ها و حزب ناصری و دیگر احزاب جهت تشکیل این شورا تمرکز کرده است.

از سوی دیگر برخی از منابع مدعی شده‌اند که حوثي ها، تصدی پست‌های کلیدی در دولت از جمله معاونین، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، برخی وزارت خانه‌ها، دبیرخانه پارلمان و بخش نظارت و دارایی در بیشتر وزارتخانه‌ها و همچنین ریاست و معاونت ریاست دستگاه سیاسی امنیتی یمن را خواستار شده است! همچنين شورای امنیت نیز پشت درهای بسته به بررسی تحولات یمن پرداخت که نتیجه‌ای از این نشست مشاهده نشده است.

15 عضو شورای امنیت در این جلسه به اظهارات جمال بن عمر، فرستاده دبیر کل سازمان ملل و مشاور ویژه او در امور یمن که از طریق ویدیو کنفرانس از محل اقامتش در صنعاء صحبت می‌کرد، گوش دادند و بن عمر اعضای شورای امنیت را در جریان آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و حقوق بشر یمن و همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای پشت‌سر نهادن بن‌بست سیاسی در این کشور قرار داد.

وی تاکید کرد که از طریق برگزاری نشست‌های روزانه با طرف‌هایی که سند صلح و شراکت را امضا کرده‌اند، امکان رسیدن به توافق میان همه گروه‌ها را بررسی می‌کند. در همین حال یک منبع دیپلمات به نقل از جمال بن عمر مدعی شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن و اعضای دولت وی در حصر خانگی به سر می‌برند.

جمال بن عمر در جلسه شورای امنیت با بیان اینکه یمن در لبه پرتگاه قرار دارد، تصریح کرد: احتمال از سرگیری درگیری‌های شدید هر لحظه وجود دارد. وی به اعضای شورای امنیت گفت که پرچم "جمهوری یمن جنوبی" بر تمامی نهادها در عدن برافراشته شده است و برخی از مناطق عملاً جدایی خود را اعلام کرده‌اند، هرچند که این مساله به صورت رسمی صورت نگرفته است.

پیشتر فرستاده سازمان ملل با رهبران حوثي ها در چارچوب تماس‌های خود با گروه‌های سیاسی دیدار کرده بود.همزمان بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای نسبت به تحولات صورت گرفته در یمن اظهار نگرانی کرد و از تمامی طرف‌ها خواست تا در مسیر گفت‌وگو با مشاور ویژه وی باقی بمانند.