به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۱۴۷۸۶

ولایتی: غنی‌سازی تعلیق نمی‌شود

گروه سياسي: مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، روی کار آمدن «حسن روحانی» در ایران را فرصتی برای سنجش میزان صداقت غرب دانست و گفت: غربی‌ها باید از این فرصت استفاده کنند. اهم اظهارات ولایتی را به نقل از فارس بخوانید؛
ولایتی: غنی‌سازی تعلیق نمی‌شود
* فکر نمی کنم تداوم ادبیاتی که تاکنون استفاده کرده‌ایم، سودمند باشد. باید با ادبیاتی متفاوت مذاکره کنیم. اهداف همان است، اما با ادبیاتی متفاوت.

*تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید «فعالانه‌تر» عمل کند، این تیم نه فقط در چارچوب 1+5 بلکه باید «به صورت مستقیم و غیرمستقیم با همه این 6 کشور مذاکره کند». «حل چنین مسئله پیچیده‌ای، به تعقل بیشتری نیازمند است».

* دولت جدید هم همان اصولی را دنبال می‌کند که دولت قبلی در مذاکرات پیگیری می‌کرد. «مسئولیت سیاست خارجی از جمله موضوع هسته‌ای بر عهده رهبری است». ایران

*ولایتی در مورد احتمال مذاکره مستقیم با آمریکاهم؛ تا زمانی که رفتار آن‌ها همانی باشد که تا الان بوده، فکر نمی‌کنم چنینچیزی رخ دهد. آن‌ها باید از موضع خود پایین بیایند. آن‌ها هنوز هم فکر می‌کنند که یک ابرقدرت هستند.

* تعلیق مجدد غنی‌سازی در ایران را رد می کنم، ایران تجربه خوبی از انجام این کار به عنوان یک اقدام اعتمادساز، ندارد. ما دو سال هرگونه فعالیت غنی‌سازی را متوقف کردیم. نتیجه چه بود؟ هیچی. هر روز ادعایی به ادعاهای روز قبلشان اضافه کردند. چرا باید چنین تجربه‌ای را تکرار کنیم؟

* ظریف یک دیپلمات حرفه‌ای و مذاکره‌کننده‌ای ممتاز است. او تجربه خوب و کافی‌ای در زمینه دیپلماسی دارد. با حضور ظریف در رأس وزارت خارجه، امیدواریم که بتوانیم نه فقط در موضوع هسته‌ای بلکه در مورد مسائل دیگر منطقه، به راه‌حل نهایی دست یابیم.

* تحریم‌ها نمی‌توانند ایران را وادار به عقب‌نشینی کنند، ایران چند دهه است که با تحریم‌های غرب روبروست. اگر شما با کشوری مثل ایران طرف باشید که 15 همسایه دارد، نمی‌توانید تحریم‌ها را به صورتی موثر اعمال کنید. ما بالاخره راهی برای بی‌اثر کردن آن‌ها پیدا می‌کنیم.

* شدیدا معتقدیم دولت سوریه در قدرت باقی می‌ماند. دولت جمهوری اسلامی در کمک به مردم و دولت سوریه جهت دفاع از حقوق، سرزمین و تمامیت ارضی‌شان تردید نخواهد کرد.