به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۷۲۱۰۶
اقتدار دولت روحاني به زیر سؤال رفته است

داستان تکراری خشونت‌گرایان و افراطيون

نتيجه «خودقانون‌پنداری» و «زورمداری»
این احتمال وجود دارد که دولت در همان باتلاقی بیفتد که افراطیون در پیش روی آن فراهم کرده باشند كه مطمئنا دلسردی مردم از اقتدار و توانایی دولت غایت آرزوی جریان تندرو می‌باشد که تاکنون نیز رو به سمت موفقیت بوده است
داستان تکراری خشونت‌گرایان و افراطيون
اشکان بنکدارجهرمی

گروه مقالات: دوشنبه 18 اسفند 93 بار دیگر خشن ترین شکل رفتار اجتماعی را در یکی از شهرهای بزرگ کشور شاهد بودیم. افراطیون در قالب گروهی موتور سوار بر تاکسی حامل علی مطهری نماینده تهران در مجلس حمله برده شیشه اتومبیل را شکسته و وی را از ناحیه صورت زخمی نمودند. در آخر نیز با ایجاد جو ارعاب و وحشت باعث شدند تا سخنرانی ایشان تحت عنوان «اسلام و آزادی» که قرار بر اجرای آن در دانشگاه شیراز بود، به ناچار لغو گردد.

متأسفانه هر از مدتی، تحت عناوین مختلف از اعتراض به کنسرت‌های دارای مجوز گرفته تا برخورد فیزیکی با فعالان سیاسی، چنین فعالیت‌های خشنی از سوی تندروهای خشونت گرا رخ می‌دهد به طوری که دیگر جای هیچ تعجبی را برای شاهدان باقی نگذاشته است. روند تبدیل به عادت شده چنین رفتارهایی نشان از بیماری رو به تزاید جامعه در مقوله «خودقانون‌پنداری» و «زورمداری» است.

وقوع چنین تحرکات ضد قانونی توأم با خشونت صریح و در نهایت پیروزی قانون شکنان زورمدار اکنون تبدیل به پرده های تکراری یک نمایش شده که روز به روز بر جنبه خشونت طلبی آن افزوده می شود. حتی اگر اخبار حمایت‌های پشت پرده از سوی برخی مقامات ذینفوذ را از این گروههای تندرو نادیده انگاریم ولی کوچکترین تأملی بر رفتار این گروه‌ها نشان می دهد که اولاً این گروه‌ها فقط در زمان مشخصی که دولت و بخشی از قدرت حکومتی در دست جناح اصلاح‌طلب می باشد وارد صحنه می شوند و در بقیه موارد حتی با وجود رخدادهای مشابه و بلکه حادّتر به رعایت سکوت امر شده اند.

ثانیاً این گروه‌ها نیاز به هیچگونه کنشی جهت انجام واکنش خشونت بار خود از سوی جریان مقابل ندارند، کما این که به واسطه آنچه وضعیت نامناسب حجاب در خیابانهای تهران می خواندند بارها دست به تجمع زده‌اند. ثالثاً عدم برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی با این فعالیت‌های خشونت بار باعث شده تا گروهی اندک با تکیه بر عوامل پشتیبان و با اطمینان از تحت تعقیب قرار نگرفتن دامنه و تعداد تخلفاتشان را مرتباً گسترش دهند.

این گروه‌ها که به نسبت جمعیت مناطق خود بسیار کوچک و قلیل می باشند با استفاده از زور و زیر پا گذاشتن قانون، سر انگشتانی هستند که با محدود کردن حقوق مدنی مردم سعی در بر آوردن تمایلات سیاسی جناحی خاص دارند. سطور بالا شاید بارها و بارها از سوی دلسوزان نظام تذکر داده شده و رنگ تکرار به خود گرفته است اما نکته تأسف بارتر این است که چرا مقامات دولتی در برابر چنین کنشهای خشونت گرایانه ای سکوت اختیار کرده و حتی گاه بهانه هایی در جهت تضعیف نیروهای فعال مدنی و سیاسی قانونمدار بر زبان می آورند.

تجربه یک سال و اندی دولت اعتدال نشان داده که مقامات استانی و شهرستانی که یا از جناح مخالف دولت بوده و یا از افراد نه چندان قدرتمند طرفدار دولت هستند در کمترین مواردی به دنبال حقوق مدنی مردم بوده اند و تا حد زیادی دست افراطیون را انجام اعمال قانون شکنانه اشان باز گذاشته اند. روش دولت در ابتدای کارش نشان می داد که دولت اعتدال به دور از تندروی‌ها خواستار ایجاد جوی آرام به خصوص در فضای سیاسی می باشد.

تصمیم دولت از آغاز بر آن قرار گرفت تا مطالبات سیاسی رأی دهندگان را به موضوعی درجه 2 تبدیل نماید. وجود تحریمها و وضعیت نا مطلوب معیشتی مردم که به ناچار بر جا مانده از دولت احمدی نژاد بود نیز باعث شد که دولت تدبیر و امید تمام همت خود را بر گشودن قفل تحریمها و در نتیجه بهبود اقتصاد کشور قرار دهد. اکنون نیز به نظر نمی رسد علی رغم جسور تر شدن گروههای قانون شکن روش دولت در این باب تغییر کرده باشد اما آیا این سیاست توانسته است هدف دولت و رضایت مردم و به خصوص رأی دهندگان به دولت را تأمین کند؟

دولت اکنون در مواجهه با معضلات اقتصادی نه تنها با چالش تحریم‌ها بلکه با مقاوت لجوجانه جناح اقلیت روبروست که کماکان کار را بر آن سخت خواهد کرد. ضمناً امتیازی که دولت در برابر خشونت طلبان در قالب سکوت و بعضاً عقب نشینی پرداخت کرده است بیش از آن که بتواند جو جامعه را آرام نماید، روند رو به تزایدی را در گستاخی قانون شکنان در پی داشته است. اکنون اقتدار دولت به نحو قابل ملاحظه ای به زیر سؤال رفته و نیروهای طرفدار آن رو به دلسردی کامل رفته اند. هزینه دولت در این داد و ستد جملگی سوخت شده و شعاع دایره طرفداران دولت به مرور کوچک و کوچکتر می گردد.

این احتمال وجود دارد که دولت در همان باتلاقی بیفتد که افراطیون در پیش روی آن فراهم کرده باشند كه مطمئنا دلسردی مردم از اقتدار و توانایی دولت غایت آرزوی جریان تندرو می باشد که تاکنون نیز رو به سمت موفقیت بوده است. اگر این روند به چالش کشیدن دولت و عدم واکنش دلخواه مردم دنبال شود، این احتمال وجود خواهد داشت که جناح اصلاحات و اعتدال طرفدار دولت نتوانند اکثریت قدرتمندی را در مجلس آینده به دست آورند که اگر چنین شود، مشخص خواهد شد که دولت با تصمیمی غلط هزینه بسیار گزافی را در تعامل با تندروها پرداخته است.

محمود
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۱:۱۳
اگر جلوی این گروها ی تندرو گرفته نشود برای انتخابات پیش رو برنامهای دارن که دودش به چشم همه از جمله دستور دهندگان خواهند رفت (297142)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۶:۰۰
من شهروند وقتی میبینم اعتدالیون میانه رویی مثل دکتر مطهری بخاطر انتقاد و مسایلی که بیان میکند نمیتواند سخنرانی ازادانه داشته باشد از فضای سیاسی موجود و ازادی فعالیت برای همه جناحها نا امید میشوم (297180)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۸:۵۷
قانون شکنی تا جایی پیش رفته که هر کس برای خودش قاضی شده و به مردم تهمت زده و جرم ثابت نموده خوش هم اجرا می کند. (297199)
محمود
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۱:۱۹
همه اینا از چشم روحانی که با اصول گریان با کلیدی ترین وزارت خانه کشور بده بستان کرده می بینیم روحانی مچکریم (297143)
شیفته سرفرازی ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۱:۳۴
شک نکنیدعدم موضع گیری جدی روحانی درقبال داعشیهای داخلی وعزم جدی نداشتن مدیرانش درتامین آزادیهای مشروع ومصرح درقانون اساسی برای سخنوران وفعالین اجتماعی وسیاسی پیامدناگواری بهمراه داردواین انفعال چنان اراذل واوباش سراسرکشورراگستاخ مینمایدوبه بهانه های گوناگون ازجمله بااستفاده ازقداستهای دینی مردم راازاصلاح امورمایوس ودرآتیه رغبتی درانتخابات نشان نخواهدداد!انتظاراین بود بعدازآن فاجعه شیرازمدیران منفعل واهل مماشات بااوباشان برکنارتادرسی باشدبرای دیگران !!!!! (297144)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۲:۰۷
این ره به ترکستان است ....بزرگان ورود کنند (297145)
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۲:۱۰
احساس می کنم مملکت بصورت ملوک الطوایفی اداره می شودهرکس سازخودرامیزندمگرکشورجمهوری نیست؟ مگررییس جمهورمنتخب اکثریت نیست ؟پس چرابه رای مردم هیچ اهمیتی داده نمی شود؟هر چندخودم جواب رامی دانم ولی واقعااوضاع دیگرقابل تحمل نیست .دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان وشیران شود. (297146)
نخود چي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۲:۱۵
هزينه نوشتن اين مقاله ها را بذاريد رو يارانه، مردم بيشتر خوششون مياد. (297148)
نیلوفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۲:۱۹
اگه موتور سواران با "سـعــیـد جـــلــیـلــی" چنین کاری می کردند ، اونها رو تو همون روز در میدان اصلی شیراز شـلاق می زدند بعد هم تو گردنشون آفتابه می انداختند اما چون فرد مضروب آقای مطهری بوده زیاد اهمیتی نداره تا با این افراد برخورد بشه (297149)
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۵:۳۰
مگه نمیدونی جلیلی و جلیلی ها فرستادگان خدا بر روی زمین هستن .کفر نگو جوان خدا تو را سوسک میکند (297176)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۲:۳۴
استاندار فارس به پقشنهاد نماینده های اصول گرای استان فارس استاندار شد و این رو خودش تو نماز جمعه یکی از شهرهای استان فارس گفت و البته استاندار فارس یک اصلاح طلب شناسنامه دار هست و در انتخاب فرمانداران شهرستانهای استان اکثرا از اصلاح طلب استفاده کرد و بهتره که استاندار بمونه چون حدوسط رو نگه داشته (297155)
مهدی
Germany
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۲:۵۲
حمایت از دولت روحانی وظیفه ماست اما تا کجا و به چه قیمتی ، اگر آقای روحانی همچنان از موضع ضعف در قبال این مسائل واکنش نشون بده این حمایت چه فایده ای میتونه داشته باشه در نهایت چه روحانی باشه چه نباشه افراطیون هرکاری خواهند کرد، متاسفانه دکتر روحانی حتی توان برخورد با اعضای افراطی دولت خودش رو نداره ، این ضعف مفرط قابل پذیرش نیست (297156)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۳:۰۲
شیخ حسن روحانی=محمود احمدی نژاد‌‌‌ البته با لبخند ژکوند. (297159)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۳:۰۲
اگر خاتمی اومد شیراز با گوجه ازش استقبال شد بعلت همین کوتاه اومدناهایش بود،جناب آقای روحانی اگر می خواهید با شما با گوجه استقبال نشود از خود اقتدار نشان دهید ،همانطور که مردم از خانهایشان آمدند بیرون و به شما رای دادند ،از شما انتظار احیای حق و حقوقشان را هم دارند........... (297160)
نخودچي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۳:۰۲
مطهري ارزانترين و بهترين قرباني براي جبران و سرپوش گذاشتن شكست فضاحت بار رفسنجاني در خبرگان (297161)
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۵:۳۳
دانشمند ااااااااا جریان مطهری که مال قبلش بود .به ریستون بگو متنی که میخواد اماده کنه تو تشکیلاتتون بده دستتون قبلش یه نگاه روش بندازه سوتی ندین (297177)
بزاوش
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۲۰:۱۰
عزیزجان رفسجانی آیا نمیدونست که رای نداره؟؟ اگه بگی نه توهین بزرگی بهش کردی؟ اگه بگی آره باید بدونی که ایشون مدتها پیش و با برنامه و نقشه قبلی دست به این خودکش سیاسی زد و فربانی هاای هم میخواست که مفتترین ان مطهری بود حالا فهمیدی . حالابرو یقه ریست بچسب (297202)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۳:۰۴
استانداران نه تنها حامی شعارهای انتخاباتی آقای روحانی نیستند بلکه هم در گزینش و چینش نیروها وهم در عملکرد درنقطه مقابل قرار دارند
حال این سوال مطرح است که آیا سال 92 هم فریب خورده ایم؟
اگر نه این همه انفعال دولت از چیست؟ (297162)
ا
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۳:۲۴
در این مملکت چه خبره؟ (297163)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۳:۵۰
واقعا اقای روحانی همه را خسته و عصبانی کرده...ان از دادن همه پستها به اصولگریان و احمدی نژادیها ..ان از سکوت و عدم پیگیری ممنوع تصویری ریس جمهور اصلاحات که همه رای خود را از ایشان دارد...این از عدم برکناری این استاندار فارس بی کفایت اصولگرا و دادن پیگیری قضیه به ایشان به جای برکناری سریع ایشان...اقای روحانی گویا زره ای برای رای و اعتماد و خواست و نظر و اعتماد و امید مردم ارزشی قلءل نیستند...اعتقادی هم به تغییر و عمل و وعده ها و نظر مردم و اصلاح طلبان که تنها حامی بودند و هستن ندارد..واقعا متاسفم (297166)
سوال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۳:۵۴
نقش علي مطهري در انقلاب- ميزان مبارزه و زندان
نقش علي مطهري در دفاع مقدس
كي پست نداشته؟؟نمايندگي يا هر پست ديگه؟؟ (297167)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۴:۳۳
آی هوار..........آقای روحانی اینهمه مقامات سیاسی فریاد برآوردند که آقا عده ای از مسؤلین دولت قبل همچنان بر مسند قدرتند تکلیف خودتو با اینها روشن کن..ولی گویا گوش شنوا وجود ندارد!!!!!!!!!!!!! (297168)
جواد
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۴:۳۷
شهردرخواب. (297169)
بدبختی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۴:۴۲
من که دیگه به روحانی رای نمیدهم. دوره احمدی نژاد خیالم راحت بود که باید بشینم سر جام و خوش بگذرونم و زندگیمو بکنم و هیچ حرفی نزنم چون اگه حرفی بزنم اذیت میشم. اما ما با هزاران امید به صندوقها اعتماد کردیم و به روحانی رای دادیم ولی دولت روحانی ما را فریب داد . روحانی قرار بود مشکل حصر را حل کنید آزادی بیان را گسترش بدهد و مشکلات هسته ای را حل کند و در مقابل تمامیت خواهان بایستد. ولی شما ببینید الان در کجاییم!؟ (297170)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۲۲:۰۸
خیلی زحمت کشیدی یه رای فقط دادی اینهمه منت می ذاری، تازه اگه واقعا رای داده باشی، اولا که 2_3 سال دیگه باید منتظر روحانی ماند و در ثانی اگر روحانی برنده نمی شد الان وضع مملکت کاملا پوکیده و شاید هم جنگ بود (297211)
دير نشه برگرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۴:۴۶
و از کنار قلب من ساده گذر کن

خدا باهام بهم زده ازم حذر کن



دست منو گرفته بود ازش گذشتم

جاده به انتها رسید من برنگشتم (297171)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۵:۰۲
نامه مطهري به امام جمعه شيراز رو منتشر كنين خدا خيرش بده كه اينقدر شهامت داره (297174)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۵:۰۹
اقاي روحاني چرا در مقابل اينها كوتاه مي اييدخواهشا با ايستادگي در مقابل اين از خدا بي خبران مردم را خوش حال كنيد (297175)
.............
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۵:۳۹
نخود چی..اگه رای نیاوردن هاشمی را در فضای خاص خبرگان شکست فضاحت بار خواندی...شکست اصولگرایان را در انتخابات ریاست جمهوری با اون همه امکانات تبلیغاتی از نماز جمعه گرفته تا سیمای میلی چه بنامیم.....چه رویی دارین و چه فراموشکارین....هر جه رشته بودین پنبه شد. (297178)
...؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۵:۵۱
در شگفتم چرا استاندار مسئول پیگیری شده.... اون اگه میخواست از همون اول امنیت را تامین میکرد. (297179)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۶:۵۴
واقعیت اینه که سال 92 باز هم ملت فریب خوردن و با اسم آقای هاشمی و خاتمی رای آوردن ولی بعد یکسال در برابر حصر رسانه ای آقای خاتمی سکوت معناداری داشتن!!!
از بزرگان اصلاحات میخوایم دیگه به این محافظه کاران اصلاحطلب نما اعتماد نکنید و از کاندیدای خودتون محکم حمایت کنید..
مطمئن باشید مردم حتما رای میدن.. (297184)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۸:۲۷
اگر روند افراطیون تداوم پیدا کند و دولتد تدبیر وامبد در برخورد با آنها تلاشی نکند افراد زیادی از هواداران اعتدال دلسرد و دست از حمایت بر میدارد که اگر این اتفاق بیفتد افراطیون به یکی از آرزوهای خود خواهند رسید (297191)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۸:۴۹
من در تعجبم کهچرا این همه از الفاظ افراطی و خودسر برای این عده استفاده می کنید اینها در روز روشن دارند خلاف قانون عمل می کنند بهتر نیست که به آنها بگوییم قانون شکن یا قانون شکنان (297197)
شهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۸:۵۵
روحانی هم از آنهاست البته چهره به ظاهر زیبا و دوستدارمردم . در کردستان تمام نمایندگان از وی خواستند در عمل به شعارهای تبلیغاتیش یه نفر بومی برای سمت استاندار انتخاب کند ولی ایشان بازهم به ریش همه خندید و غیر مستقیم به همه توهین کرد که یه نفر کرد پیدا نشد که لیاقت چنین پستی را داشته باشد؟ (297198)
شهریار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۲۰:۱۶
با عرض سلام به هم وطنان عزیز. من نه طرفدار گروه اصلاح طلبم نه اصول گرا. چون هر دوشون تا حدودی دنبال قدرت خودشون هستند تا مردم. و از جوونای محترم میخوام که گول سیاست هردو گروه رو نخورین. حزبتون حضرت علی باشه. اما یه عرض داشتم؟ اخه الان که مردم دارن توی این تحریم ها این همه سختی مادی و روحی تحمل میکنند ، واقعا لازم است که یه کار ناشایستی که یه مشت نادان در شیراز بر سر یک نادان دیگه اوردن رو این قدر گنده کرد؟؟؟؟؟ بهتر نیست به جای سیاست بازی یکم توی تیتر اخبارتون به مشکل اقتصادی مردم فکر کنین؟ (297204)
/
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۲۲:۵۳
چشم حاجی.خونتو کثیف نکن
به بچه های بالا می گم (297212)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۲۰:۳۸
اگر تندروها و گروهای فشار از نهادهای مهم حمایت نمیشدند براحتی میشد شناسایی و ریشن کن شوند (297208)