به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۴
 
۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ساعت ۲۲:۴۵
کد مطلب : ۳۷۷۹۰

زيباکلام: اگر انرژی هسته‌ای پیشرفت است چرا کره شمالی این وضع را دارد؟

گروه سياسي: صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران، جاوید قربان اوغلو سفیر پیشین ایران در آفریقا و ناصر نوبری سفیر سابق ایران در شوروی، درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر مناظره کردند.
زيباکلام: اگر انرژی هسته‌ای پیشرفت است چرا کره شمالی این وضع را دارد؟
در این مناظره که با عنوان «حق مسلم» به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، زیباکلام با طرح این مساله که باید مقدم بر هر چیزی مشخص کنیم که هدف برنامه هسته‌ای دولت‌ها چه بوده است، گفت: سوال اساسی که مطرح می‌شود و باید در یک جمع دانشگاهی به آن پاسخ داد، این است که رویکرد سه دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی درباره برنامه هسته‌ای کشور چه بوده است؟ این هزینه که بیش از یک دهه است بر کشور تحمیل شده، چه چیزی را برای ما به ارمغان آورده است و ما در مقابل این برنامه هسته‌ای چه هزینه‌هایی را پرداخت کرده‌ایم؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه "من تاکنون متوجه نشده‌ام ایران در برابر فعالیت‌های هسته‌ای چه چیزی را به دست آورده است"، گفت: شاید حماسه‌سرایی مشهورترین پاسخ دو دسته از افرادی بوده که خواهان پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای هستند. او با اشاره به اینکه سال 84 وقتی احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد، برنامه‌های هسته‌ای ایران و نحوه تعامل ما با غرب و 1+5 دچار یک دگرگونی کلی شد، ادامه داد: سیاست اصلاح‌طلبان درباره برنامه هسته‌ای سیاستی کج‌دار و مریز بود یعنی طوری جلو رفتند که دنیا در برابر ایران قرار نگیرد و کشور به بن‌بست نرسد.

این محقق و پژوهشگر علوم سیاسی گفت: احمدی‌نژاد وقتی رئیس جمهور شد به طور کلی برنامه اصلاح‌طلبان را کنار گذاشت و تیم مذاکره‌کننده اصلاحات را به خیانت متهم کرد و به دنیا اعلام کرد که ما برنامه هسته‌ای‌مان را با تمام توان دنبال می‌کنیم. نتیجه اتخاذ چنین موضعی نیز چیزی جز تحریم و فشارهای بین‌المللی بر کشور نبود. در ادامه این مناظره ناصر نوبری گفت: من با افراط و تفریط مخالفم زیرا معتقدم دیپلماسی صحیح راهی میانه نیز دارد. عقب‌نشینی در دولت خاتمی باعث رفتارهای رادیکالی در 8 سال گذشته شد.

نوبری در واکنش به سخنان زیباکلام خطاب به وی گفت: چون شما علوم سیاسی صرف خوانده‌اید متوجه مسائل فنی مهندسی و انرژی هسته‌ای نمی‌شوید. اگر ایران می‌خواهد به مرزهای تکنولوژی جهان برسد چاره‌ای جز رد کردن حلقه هسته‌ای ندارد. اصل دعوای ما با غرب، پیشرفت ایران است. او با بیان این‌که آقای زیباکلام در سخنانش تمام توانش را برای نقد 8 سال گذشته صرف می‌کند، اظهار کرد: من بیش از هر کسی به 8 سال پیش انتقاد دارم وحرفه‌ای‌ترین انتقادها را به دولت داشتم، زمانی که هیچ کس جرأت نداشت این حرف‌ها را بزند.

سفیر سابق ایران در شوروی گفت: در دوران مهندس موسوی یکی از بهترین سفیرهای وی بودم، همچنین در دوره ریاست جمهوری آقای رفسنجانی سخنگویی وزارت خارجه را برای اولین بار تاسیس کردم. خانم افخم که اکنون سخنگوی وزارت امور خارجه است یکی از کارمندان من بود و در دوره احمدی‌نژاد هیچ پستی را نداشتم. معتقدم که دوره قبل دیپلماسی تعطیل بود و تنها شعارداده می‌شد بنابراین اگر می‌خواهید واقعا علمی مناظره کنید، به مسائلی که تخصصتان نیست، وارد نشوید.

او خطاب به صادق زیباکلام گفت: سنی از شما گذشته است و به جای بحث‌های غیر تخصصی اکنون سعی کنید که موافقت‌نامه را نقد کنید که تخصص شما نیز باشد، من هم می‌گویم که رئیس جمهور سابق اشتباه کرد و شعارهای واقعی در مورد انرژی هسته‌ای آنقدر افراطی گفته شد که شما دانشجویان اکنون وقتی آن شعارها را می‌شنوید «هو» می‌کشید. نوبری ادامه داد: اگر سبب همه مشکلات ما انرژی هسته‌ای است چرا طی 60 سال گذشته پیشرفت نکردیم؟ ما که در گذشته هسته‌ای نبودیم. اگر همه مشکلات ما تحریم‌هاست آیا قبل از دو سال گذشته کشور ما گل و بلبل بود و هیچ مشکلی نداشتیم؟

زیباکلام نیز در ادامه با بیان اینکه ما مشابه حرف‌های آقای نوبری را 8 سال است که از رادیو و تلویزیون شنیده‌ایم، گفت: نمی‌خواهم وارد بحث دو نفره با نوبری شوم اما برای پاسخ به این سوال که آیا انرژی هسته‌ای پیشرفت محسوب می‌شود یا خیر، بهتر است به وضعیت کره شمالی نگاهی بیندازیم. این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که اگر قرار بود برنامه هسته‌ای انقلابی علمی و خجسته در کشور ایجاد کند، کره شمالی در حال حاضر باید یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا می‌بود، گفت: در حال حاضر اگر کمک‌های سایر کشورها نبود قحطی کشور کره شمالی را از پای درمی‌آورد.

او با بیان این‌که "احمدی‌نژاد در سال 84 بر دو نکته خیلی مانور داد"، گفت: دلایل مخالفت غربی‌ها با برنامه هسته‌ای ایران از نظر رئیس جمهور سابق این بود که غرب توان دیدن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را ندارد. زیباکلام با اشاره به این‌که احمدی‌نژاد معتقد بود برنامه هسته‌ای باعث انقلابی در اقتصاد کشور می‌شود، گفت: احمدی‌نژاد معتقد بود اگر ایران در برنامه هسته‌ای موفق شود و در مقابل غرب تسلیم نشود، انرژی هسته‌ای 250 رشته و صنعت را وارد کشور می‌کند و اقتصاد ما نیز زیر و رو خواهد شد.

این محقق و پژوهشگر علوم سیاسی دومین پاسخ را در مقابل دفاع از برنامه هسته‌ای توسعه مرزهای علم و دانش خواند و گفت: به نظر من در زمینه هسته‌ای هیچ مرز دانشی شکافته نمی‌شود و از نظر علمی و از نظر اقتصادی نیز انرژی هسته‌ای شق‌القمر نخواهد کرد. زیباکلام گفت: اگر من می‌گویم برنامه هسته‌ای برای ما مابه‌ازایی نداشته است به این دلیل است که راه و روشی که اعمال شد از ابتدا غلط بود زیرا به هسته‌ای ایدئولوژیک نگاه شد و مشکل از آن جا آغاز شد که هسته‌ای به جای اینکه در جهت منافع ملی باشد برای به چالش کشیدن غرب به کار برده شد. او گفت: امروز نیز این نگاه وجود دارد و کم نیستند کسانی که با ژنو مخالفت می‌کنند و می‌گویند که دولت واداده و در برابر غرب تسلیم شده است.

زیباکلام با بیان اینکه مشکل ما با آقای نوبری و دوستانشان این است که آنها پشت یک سری شعار سنگر گرفته‌اند، گفت: متاسفانه برخی‌ها همه مصالح و منافع مملکت را فدای شعار کرده اند. در این برنامه، همچنین جاوید قربان اوغلو گفت: انتخابات سال 92 انرژی بسیار زیادی را به کشور تزریق کرد. روی کار آمدن دولت روحانی معجزه بود. دولت تدبیر و امید ادب دیپلماتیک را خوب می‌داند چیزی که در 8 سال گذشته وجود نداشت.

قربان‌اوغلو در پاسخ به سوال نوبری مبنی بر اینکه آیا شما نیز با آقای زیباکلام در خصوص این مطلب که ما مابه‌ازای زیادی را برای مسأله هسته‌ای داده‌ایم؟، گفت: جواب من، هم بله است و هم نه؛ البته من اصل مسأله هسته‌ای را نقض نمی‌کنم و اعتقاد دارم انرژی هسته‌ای حق ماست ولی معتقدم ما در پرداخت هزینه مادی نباید با دنیا وارد چالش می‌شدیم. اگر خوب مدیریت می‌کردیم آنقدر هزینه تحمیل نمی‌شد.

زیباکلام نیز با اشاره مجدد به مساله غرب ستیزی و آمریکاستیزی در برخی دیدگاه‌ها، گفت: متاسفانه یکی از اتفاقات بدی که افتاد و موجب شد هزینه های مساله هسته ای به شدت بالا برود، این بود که این مساله برای عده ای بصورت یک نبرد و خاکریز برای آمریکاستیزی و مبارزه با غرب تبدیل شد و برخی مسئولان ما از این مساله برای غرب ستیزی و آمریکاستیزی و اشاعه نوعی رادیکالیسم انقلابی استفاده کردند که همین امر موجب بالاتر رفتن هزینه ها برای کشور شد.
مرجع : ايسنا