به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۴ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۷۴۴۱۰

مادران و دختران‌ در سینماي ایران/تصاویر

گروه فرهنگی: یکی از پدیده‌های جالب در سینمای ایران، حضور دخترانی بر پرده سینما است که مادرانشان نیز سینماگر بوده‌اند. پدیده‌ای که شاید با حمیده خیرآبادی و زری خوشکام آغاز شد و تا این سال‌ها ادامه یافته است.
لیلا حاتمی

می‌توان گفت که سینما در رگ‌های لیلا حاتمی جاری است. پدر او علی حاتمی کارگردان سرشناس سینمای ایران و مادرش زری خوشکام، هنرپیشه سینما بود. لیلا حاتمی با کسب چندین جایزه در جشنواره‌های داخلی و خارجی یکی از موفق‌ترین بازیگران سینمای ایران در عرصه بین‌المللی است.

زری خوشکام

در فیلم‌های هنری و مطرحی همچون آدمک (ساخته خسرو هریتاش) و تپلی (ساخته رضا میرلوحی) و خواستگار(ساخته علی حاتمی) ایفای نقش کرد، اما در مجموع او در دوران قبل از انقلاب معرف کاراکتری خاص بود. کاراکتر او پس از ازدواجش با علی حاتمی دگرگون شد و از آن پس حضور او در سینما کمرنگ شد. زری خوشکام در ۱۲ فیلم و دو مجموعه سینمایی نقش‌آفرینی کرده است.

حمیده خیرآبادی

او مادر ثریا قاسمی دیگر بازیگر سینمای ایران است. این بازیگر باسابقهٔ سینمای ایران در سال ۱۳۳۲ با فیلم "میهن‌پرست" وارد سینما شد و در سال‌های پیش از انقلاب با نام هنری "نادره" هنرنمایی می‌کرد. "مادر سینمای ایران " درفروردین ۱۳۸۹ در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

ثریا قاسمی

با بازی در فیلم آرامش در حضور دیگران ساخته ناصر تقوایی به سینما راه یافت. ثریا قاسمی در ۲۴ فیلم سینمایی و ۳۲ مجموع تلویزیونی نقش‌آفرینی کرده است. ثریا قاسمی با سریال‌های پربیننده تلویزیونی "قصه عشق" و "تلخ‌ وشیرین" پیش از انقلاب به شهرت دست یافت.

منیژه حکمت

از تهیه کنندگان و کارگردانان ایرانی است. اولین فیلم وی فیلم "زندان زنان" بود و پس از آن فیلم "سه زن" و "لالایی" را ساخت. منیژه حکمت مادر پگاه آهنگرانی است.

پگاه آهنگرانی

او با فیلم "گربه آوازه‌خوان" به سینما آمد و با "دختری با کفش‌های کتانی" به عنوان یک بازیگر نوجوان معرفی شد. پگاه آهنگرانی با فیلم "دربند" موفق به دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر شد.

فرشته طائرپور

فرشته طائرپور تهیه‌کننده، مدیر تولید، مجری طرح و فیلم‌نامه‌نویس است. آینه‌های روبرو، نخودی و زن دوم را نوشته است و در سال ۱۳۶۷ با فیلم "گلنار" تهیه‌کنندگی را آغاز کرده است. او مادر غزل شاکری است.

غزل شاکری

با فیلم "ماهی" وارد دنیای سینما شد و در فیلم‌هایی چون "گلنار" و "وقتی همه خواب بودند" ایفای نقش کرده است. غزل شاکری با بازی در "آینه‌های روبرو" جوایزی نیز کسب کرده است.

رخشان بنی‌اعتماد

کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی که فیلم‌های او در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی مورد تحسین واقع شده‌. بنی اعتماد در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۱۴، جایزه بهترین فیلنامه را برای فیلم "قصه‌ها" به دست آورد. مادر باران کوثری تاکنون کارگردانی ۱۴ فیلم را برعهده داشته است.

باران کوثری

او با فیلم "بهترین بابای دنیا" ساخته داریوش فرهنگ نخستین تجربه بازی‌گری را کسب کرد و در بسیاری از فیلم‌های مادرش، رخشان بنی‌اعتماد نیز نقش‌آفرینی کرده است. باران کوثری برای فیلم‌های "روز سوم" و "خون‌بازی" سیمرغ بلورین دریافت کرد. "دایره زنگی"، "شب واقعه"، "پست‌چی سه بار زنگ نمی‌زند" و "هیچ" نیز از دیگرفیلم‌های مطرح این بازیگر هستند.

پروین قائم مقامی

مادر بهاره رهنما در ۴ فیلم سینمایی و شش مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرده است.

بهاره رهنما

کارشناس حقوق قضایی از دانشگاه آزاد و بازیگر سینما و تئاتر است. در ۲۶ فیلم و ۱۸ تئاتر نقش آفرینی کرده است. جالب اینکه پریا قاسم‌خانی، دختر بهاره رهنما نیز تجربه حضور در تئاتر "پنجره‌ها" و فیلم سینمایی "بانو" را دارد.
مرجع : برترین ها