به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۳۹۲۱۱
چه کسی گفته ‌این پول حق آن‌هاست؟

انتقاد شدید پزشکیان به یارانه بگیران پولدار

گروه اقتصادي: یکی از مباحثی که امروزه در جریان هدفمند کردن یارانه‌ها، به موضوع جذابی برای رسانه‌ها و مسئولین کشور تبدیل شده، شمار محدود انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه است.برخی از مردم بر این باورند که این پول حق مردم است و باید از دولت بگیرند و اگر‌ کسی این کار را نکند، یعنی از حق خود‌ گذشته است؛ اما برخی دیگر‌ بر این باور دارند که دولت انتظارات مردم را برآورده نکرده، برای همین، ما نیز نمی‌خواهیم در این راستا برای دولت کاری کنیم.
انتقاد شدید پزشکیان به یارانه بگیران پولدار
دکتر مسعود پزشکیان در گفت‌و‌گو با تابناک در این باره گفت: در ‌طرح هدفمندی یارانه‌ها، کسانی ‌نام‌نویسی کرده‌اند‌ که با پولشویی، دروغ‌ و اطلاعات نادرست و رانت، میلیارد‌ها تومان پول در آورده‌اند‌ و عده‌‌ دیگری نیز هستند که با بزرگ‌نمایی برخی سخنان و حمایت از آنها می‌گویند دولت باید به همه یارانه بدهد. این دو گروه با هم فرقی ندارند و هر دو از یک جا آب می‌خورند. وقتی می‌گوییم هدفمندی یعنی باید همه چیز هدفمند باشد؛ بنابراین، باید پول‌ در اختیار افراد نیازمند‌ قرار گیرد. افرادی که تمکن مالی بالایی دارند، باید از هدفمندی یارانه‌ها انصراف می‌دادند و اگر این کار را نکرده‌اند، باید دولت خود این کار را انجام دهد.

وی افزود: درهدفمندی یارانه‌ها انتظار براین بود که قانون اجرا شود.دولت از افزایش حامل‌های انرژی ۲۸ هزار میلیارد به دست آورد، ولی ۴۸ هزار میلیارد به مردم داد؛ بنابراین، باید آن دولتی که این کار را کرده، تنبیه شود. همچنین باید دید از کجا و بر چه اساسی این میزان پول را در میان ‌مردم تقسیم کرده است؛ اما ‌کسی با این مسائل کاری ندارد!

این نماینده در پاسخ به این پرسش که راهکار اجرای هدفمندی چیست، گفت: من نباید راهکار ‌تعیین کنم، ولی آنچه مسلم است اینکه قانون باید درست اجرا شود. قانون می‌گوید، باید ۱۰ درصد درآمد حاصل از هدفمندی ‌به بهداشت و درمان ‌و از میزان باقی مانده
کدام عقل در دنیا هست که به مردم پولدار بنزین ۷۰۰ تومانی بدهد؟دولت از افزایش حامل ‌های انرژی ۲۸ هزار میلیارد به دست آورد،ولی ۴۸ هزار میلیارد به مردم داد؛ بنابراین، باید آن دولتی که این کار را کرده، تنبیه شود.
آن ‌‌۵۰ درصد به تأمین اجتماعی داده شود‌ که البته قرار بود ‌‌‌مقداری از این میزان ‌نقدی باشد؛ اما دولت نه تنها ۵۰ درصد‌ که ۱۵۰ درصد پول نقد به مردم داد. مقصر این کار‌ دولت، مجلس، دولت و قوه قضاییه است که سکوت کردند تا دولت پیشین‌‌ هر ‌آنچه خواست، انجام دهد؛ اکنون شما ‌پیدا کنید پرتقال فروش را.

وی گفت: در بحث یارانه‌ها، مسأله اعتماد نیست. ‌عده‌ای هستند که این نظام را نمی‌خواهند و از هر طریق ممکن، قصد ضربه زدن به آن را دارند. برخی دیگر‌ به قضیه سیاسی نگاه می‌کنند و نمی‌خواهند دولت موفق شود؛ این‌ها کسانی هستند که نظام را می‌خواهند، ولی ‌به دلیل جهل و نا‌آگاهی‌شان دولت را زمین‌گیر می‌کنند و اما عده دیگر‌ اساسا نمی‌دانند چه کار می‌خواهند بکنند و لج‌بازی می‌کنند. این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس افزود:مگر می‌شود در یک کشور ۹۰ درصد نیازمند باشند؟ یعنی در کشور ما ۹۰ درصد زیر خط فقر قرار دارند؟ این به اعتماد و غیر‌اعتماد ربطی ندارد؛ کسانی که پول‌دار هستند، حق ندارند ‌نام‌نویسی کنند.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در پاسخ به اینکه دولت برای مردم چه کاری انجام داده‌‌ که مردم بخواهند به خاطر دولت از حق خودشان بگذرند، گفت: چه کسی گفته ‌این پول حق آن‌هاست؟ چه کسی گفته کسی که ماهیانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون درآمد دارد، باید ۴۵ هزار تومان از دولت ‌بگیرد؟ هیچ کس هیچ حقی ندارد. چرا باید دولت به بنزین سوبسید بدهد؟ کدام عقل در دنیا هست که به مردم پولدار بنزین ۷۰۰ تومانی بدهد؟ این حق مال همه نسل‌هاست و حقی نیست که مجانی در اختیار مردم قرار گیرد. باید به قیمت توزیع شده و ‌سرمایه ‌گذاری‌ برای همه بشود. ما باید عقل را به سر سفره بیاوریم. نباید انتظار داشته باشیم، کار نکنیم و بخوریم. ما باید یاد بگیریم که چگونه کار کنیم. ملتی که کار نکند، محکوم به نابودی است.

اختلاس زده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۴:۲۳
کدام عقل در دنیا هست که به مردم پولدار بنزین ۷۰۰ تومانی بدهد؟
کدام عقل در دنیا هست که توش بزرگترین اختلاس های دنیا اون هم از بیت المال مردم انجام بشه و هنوز آزاد باشند؟
کدوم عقل تو دنیا هست که ایین همه سازمانهای بدون بودجه مشخص وجود داره اما از بیت المال برداشت چپاول وار می کنند؟
هر موقع پاسخ این پرسش ها پیدا شد مردم هم اعتماد خواهند کرد! (220561)
خسته
United States
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۷:۳۶
اینها ربطی به این نداره که کسی که در ماه بالای 20 میلیون درآمد داره بازم ثبت نام کنه!!!! این دیگه ربطی به اعتماد نداره، تفاوت فرهنگی ما و بعضی از کشورهای اروپایی رو نشون میده. (220656)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۱:۱۲
حرفهای پزشکیان صد درصد درست است (220704)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۴:۲۸
آقای پزشکیان عزیز،

شما اشکال نداره به پولدارا هم یارانه بده، ولی بیاید سیستم مالیات رو شفاف کنید. اگه همون پولدارا درست مالیات پرداخت کنند باید هزار برابر این یارانه رو مالیات بدند!

این مملکت باید از اقتصاد مبتنی بر نفت به اقتصاد مالیات محور تغییر الگو بده... (220563)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۴:۲۹
ديگه به ايراني بودنم افتخار نمي كنم و حتي متنفرم از سرنوشتم كه توي اين مملكت رقم ميخوره. ما چه مردمي هستيم كه انتظار داريم روحاني همه ي توقعات كوچك و بزرگمون رو يك شبه برآورده كنه اما حاضر نيستيم به انتظار روحاني از خودمون احترام بذاريم؟ آخه چرا بايد 20000 ميليارد تومن بيشتر از منبع پيش بيني شده به ما يارانه پرداخت بشه و ما حاضر نباشيم به سمت واقعي شدن يارانه حركت كنيم؟ تا كي ميخوايم ژست روشنفكرانه بگيريم ولي ابتدايي تر از انسانهاي اوليه فكر كنيم؟ (220564)
بی باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۳۱
مردم ایران درک وشعورشان خیلی بیشتر از این کامنت تبلیغاتی شماست! (220615)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۲:۳۱
تبليغات چي؟ چرا حرف بي ربط ميزني چرا ما قبول نميكنيم كه براي تغيير بايد از خودمون شروع كنيم؟
اصلا چرا اين قدر تعصب بيجا داريم؟ قبول كنيم كه جامعه ي فعلي ايران يك جامعه ي بالغ نيست.
اين پول نقدي كه داره به اقتصاد بيمار ما تزريق ميشه باعث تورم ميشه بايد سعي كنيم حجم اين نقدينگي كم بشه. شما كه برخلاف بنده از درك و شعور بي كران برخوردارين كجاي اين حرف ايراد داره ؟ وقتي 20000 ميليارد تومان بيشتر از منابع پيش بيني شده يارانه پرداخت ميشه اين يعني فشار مضاعف به دولتي كه بدترين شرايط اقتصادي رو تحويل گر (220727)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۲:۳۹
كدوم جمله ي كامنت من تبليغاتيه ؟ اصلا خوندي كه اين رو نوشتي؟
مطمئن باش جايي كه تعصب وجود داره درك و شعور مرده. اگر به ايرانمون غيرت داريم بايد صادقانه از خودمون انتقاد كنيم و ايرادهاي عمومي رو برطرف كنيم.
ميدونين چرا خاتمي عزيز ميگه توسعه ي سياسي مقدم بر اقتصاده؟ چون اگر سواد سياسي مردم مدعي ما افزايش پيدا كنه راحت تر مي فهميم كه يارانه ي نقدي يه حق نيست بلكه چاهيه كه احمدي نژاد واسه روحاني كنده و ما با دست خودمون روحاني رو ميندازيم داخلش.
كتاب "چرا درمانده ايم؟" حسن نراقي رو بخون. (220730)
بي عقل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۵:۰۹
کدام عقل در دنیا هست که به بنزین بي كيفيت و غير استاندارد ۷۰۰ تومان بدهد؟ (220579)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۲۰
بنزین پالایشگاه رو الان حذف کردن ، حالا حاضر ی قیمت واقعیشو بدی ؟ (220609)
پاسخ به علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۲۹
علی جان

اگر قیمت واقعی مزد کار من رو دولت بده با کمال میل حاضرم قیمت واقعی بنزین رو بپردازم (220613)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۰:۲۸
جای دیگه همین حقوق دولتی هم بهت نمیدن چون در این کشور بیکاری وجود دارد و فرصت شغلی کم است زیرا درصد زیادی از ثروت کشور و مردم بصورت بنزین 400 تومانی ( همین بنزین را 3000 تومان از ایران می خرند ! ) در خیابانها دود میشود و پولی برای ایجاد اشتغال نمی ماند ( غیر از الودگی هوا و بیماری و تصادفات جانی فراوان ) (220696)
پاسخ کوروش عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۲:۰۵
مشکل اصلی کشور ما سوئ مدیریت و حافظه ضعیف همگانی است

بنزین 100 تومان بود دلار 930 تومان اقتصاددانها فریاد کشیدند "ای وای تمام سرمایه ملی دود شد رفت هوا ! قیمت را به فوب خلیج فارس برسانید)

بنزین شد 700 تومان (نزدیک فوب) آرام آرام و ناگهان شتابان دلار شد 2300 تومان (220718)
ادامه پاسخ به کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۲:۱۰
هیچ کس از هیچ کس نپرسید " پس چه شد؟"
وضعیت بهداشت بهتر شد؟
ارزش پول ملی بیشتر شد؟
اشتغال بیشتر شد؟
آلودگی هوا کمترشد؟
مصرف بنزین کمترشد؟
کیفیت خودروهای داخلی بهتر شد؟
خیابانها خلوت تر شد؟
نتیجه یک با نزدیک فوب رساندن قیمت بنزین (جز تورم کمرشکن) در هیچ موردی بهتر نشد!

حافظه مان ضعیف است همه چیز زود یادمان می رود.... (220720)
دکتر پزشکیان توجه کند!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۲۷
دولت موظف است شرعا" وعقلا" به خاطر سرطانزا بودن بنزین و ابتلا مردم به سرطان درمان بیماران سرطانی را رایگان کند (220612)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۵:۱۸
درود بر شما. دولت باید خودش دست به کار شود و همه کارمندان مدیران نظامیان قاضیان و همه افرادی که درامد بالایی دارند حذف کند. اینطوری حداقل 20 الی 30 درصد حذف می شوند. (220581)
ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۹:۱۰
بازاری، تاجر ، بساز بفروش،دلال و..........................چرا فقط کسایی رو که از دولت حقوق میگیرن میگی!!!!! اونا که قبل از دیافت حقوق مالیات شون رو میدن!! نکنه ناقلا خوت از اونایی که...... (220682)
آرا منتظری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۵:۳۵
چرا وقتی شبکه آب و برق و گاز و ... همگی فرسوده هستند و پیش رسیدن به دست مردم درصد عظیمی از آب و برق در شبکه از بین می رود
150 هزار میلیارد تومان سهم هزینه دولت و 50 هزار میلیارد تومان سهم هزینه های مردم است، حالا مردم باید بیشتر ریاضت بکشند یا دولت؟؟؟ (220589)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۵:۳۸
مردم از دولت تضمین می خوان مثلا اینکه باید بهشون اجازه میدادن خودشون چندتا نیارمند رومعرفی کنن تادر بالابردن کیفیت زندگی بهشون کمک غیرنقدی بشه چون درهیچ جای دنیا بجزچندتاکشورعربی درآمد اضافه رو بین مردم تقسیم نمیکنن.اگه اینطوری بود خیلیا انصراف میدادن. (220590)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۵:۵۳
ایشون چرا در دولت قبل برای انصراف ثروتمندان خودشون رو به اب واتیش نمیزد؟ (220597)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۲۲
چون دولت قبلی خودش اصل مشکل بود که دلار رو 3900 تومن کرد و کسی ده شاهی قبولش نداشت (220611)
چ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۹:۰۷
چشمت روشن که تو این دولت از اون هم داره میزنه بالا !میگی نه نگاه کن!امروز دلار 3370تومان (220678)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۲:۴۸
گراني دلار توي دولت قبلي به خاطر تزريق نامنظم دولت بود ولي توي اين چند روز به خاطر بد عادتي و بي ملاحظگي مردميه كه با شنيدن زمزمه هاي افزايش قيمت سوخت به بازار هجوم آوردن. (220736)
بلبل
United States
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۰۸
در این مملکت از اول بازاریها فقط سود کردند بدون هیج زحمت و سوادی.هی ملک خریدندوخوشی کردند .هی سراغ کارمند نیاید (220603)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۱۹
دولت از افزایش حامل ‌های انرژی ۲۸ هزار میلیارد به دست آورد،ولی ۴۸ هزار میلیارد به مردم داد؛ بنابراین، باید آن دولتی که این کار را کرده، تنبیه شود.
اگر نظام اسلامی جلویش وایساده بود الان این همه مشکل نبود
وسلام یاحق (220608)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۳۵
آقای پزشکیان.یارانه حق مردمه.تو کشور کویت نفری چهار میلیون میدن. چی میشه شما عادت کردین خودتون بخورین بس مردم چی حساب کردین (220619)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۱:۱۴
می دانی جمعیت همه کشورهای خلیج فارس روی هم نصف ایران نمیشه ولی درآمد روزانه آنها و ذخایر ارزی آنها ده ها برابر ایران است ؟ می دانی در همین کشورها هم بنزین از ایران گرانتر است و فقط در کشور چاوز بنزین از ایران ارزانتر است و این کشور هم الان مدتهاست گرفتار آشوب و بدبختی و بحران اقتصادی شده است اگر کشوری نفت و پول فراوان دارد و بیکاری و گرانی و آلودگی هوا و بیماری وتصادفات فراوان و صدها کمبود دیگر ندارد ارزانی بنزین درست است ولی ایا ما هم اینگونه ا یم ؟ (220705)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۲:۱۳
مانند کسی صحبت می کنی که انگار همین امروز از یک سیاره دیگر آن هم مستقیما" به ایران وارد آمده ای (220722)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۴۱
به خدا هیچ کس فکر مردم نیس همه رقیب تخریب میکنن تا خودشون تو قدرت باشن. آقای پزشکیان چرا این حرف یه سال قبل نمی گفت. ما هممون بازیچه ایم (220623)
قانون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۷:۱۱
باز هم دروغ و باز هم بی اعتمادی به دولت ؟! مگر قرار نبود پر درآمدها حذف شوند ؟ مگر قرار نبود آنهایی که اطلاعات غلط داده اند جریمه شوند ؟ پس چی شد حالا به همه ثبت نام کنندهگان یارانه میدهید ؟ ایا اینکار باعث نمیشود که مردم نسبت به وعده ها و مجازات های در نظر گرفته شده بی تفاوت باشند و بازهم بگویند بابا همه این وعده ها و مجازات ها کشک بود ؟ چرا مردم را به بی قانونی تشویق میکنید ؟ آیا اجرای همه قانونها همینطوری خواهد بود ؟ (220644)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۸:۰۷
دولت به میزان همکاری آنها با دولت را بفهمد وهم یارانه ی آنها را قطع کند (220664)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۰:۴۹
متاسفانه ما باید تاوان سوء مدیریت ها را بدهیم بنزین از 100 تومان شد 700 تومان دوباره گفته میشود ارزان است دستمزدها را هم ده برابر کنید بعد صحبت از ارزونی بکنید (220699)