به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : ۵۴۹۷۱
راستی‌آزمایی را یكی از اهداف ایران در مذاكرات است

صداقت، شرط موفقیت مذاكرات هسته‌ای

گروه سیاسی: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و امور اروپایی جمهوری اسلواكی، همكاری دوجانبه ایران و اسلواكی را ریشه‌دار و تاریخی خواند و گفت: تاكنون وضعیت نامطلوبی در روابط دو كشور نبوده و در شرایط جدید نیز باید ظرفیت‌ها را برای گسترش روابط ارتقا داد.
صداقت، شرط موفقیت مذاكرات هسته‌ای
آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلواكی در این مورد كه «نظر شما درباره مذاكرات هسته‌ای چیست؟»، گفت: با تحلیل مجموعه اتفاقات، مخصوصاً در دوره جدید، ایران در اهداف طرف‌های مذاكره تردید دارد، چون راه‌حل این مسئله مذاكره است و تشدید تحریم‌ها در میانه راه مذاكرات، هیچ توجیه سیاسی ندارد. وی با بیان اقدامات ایران برای جلب اعتماد جهانی، گفت: در حرف و عمل ثابت كردیم كه مانند همه كشورها به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم كه دانش آن در ایران بومی شده است و در جنگ تحمیلی نشان دادیم كه از كاربرد سلاح كشتار جمعی متنفر هستیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، راستی‌آزمایی را یكی از اهداف ایران در مذاكرات دانست و گفت: به تعهدات خویش در قبال تحریم‌ها عمل نكردند و انتظار دارند ایران در مسائلی كه هیچ تعهدی ندارد، كوتاه بیاید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احتمال دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را بهانه قدرت‌های جهانی برای كارشكنی در مذاكرات توصیف كرد و گفت: بارها اعلام كرده‌ایم كه استفاده و ساخت سلاح هسته‌ای را براساس مبانی اسلامی و انسانی حرام می‌دانیم، اما حفظ دستاوردهای علمی فرزندان خود در دانش و تكنولوژی هسته‌ای را حق خود می‌دانیم و از آن كوتاه نمی‌آییم.

وی با ارائه تحلیلی از نگاه متفاوت كشورهای اروپایی به اتحادیه اروپایی، رأی مخالفان گسترش اتحادیه در پارلمان، نقش مسائل اوكراین در آینده اروپا، مشكلات امنیتی لیبی و عراق و عمق ناراحتی مردم اروپا از مسائل اقتصادی، گفت: عقل دیپلماتیك حكم می‌كند كه اروپایی‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع غنی انرژی ایران و نقش این كشور در مبارزه با گروه‌های تروریستی، در سیاست‌های خود با جمهوری اسلامی تجدیدنظر كنند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح اوضاع كشورهایی كه طی دهه اخیر مورد اشغال قدرت‌های جهانی قرار گرفته‌اند و هنوز هم نیروهای نظامی آنها در قالب ناتو حضور دارند، گفت: دستاورد حضور تجاوزگرانه و نسنجیده غرب در كشورهای منطقه، بروز پدیده زشت و خشن تروریسم است كه سلاح و منابع مالی خود را از عوامل غرب تهیه می‌كنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمایت‌های غرب و به خصوص آمریكا از طالبان در افغانستان و داعش در سوریه را چراغ سبز آنها به این گروه‌های تروریستی خواند و گفت: متأسفانه غرب تروریسم را به دو گروه خوب و بد تقسیم می‌كند و براساس منافع خود از بعضی‌ها حمایت و با بعضی‌ها مبارزه می‌كند كه این سیاست متناقض، موجب خشم و انزجار مردم آزادی‌خواه و به‌ویژه تحت ستم و ظلم تروریست‌ها شده است. وی رژیم اشغالگر صهیونیست را مظهر تروریست‌های دولتی در جهان دانست و گفت: وقتی از جنایات اسرائیل در حق مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه حمایت می‌كنند، بدیهی است كه افكار عمومی جهانی در ادعاهای دروغ آنها تردید كرده كه اوضاع پیچیده‌تر می‌شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حضور تروریست‌ها در مجالس و مراكز غرب را نمونه‌ای دیگر از سیاست یك و بام دو هوا و سردرگمی سیاسی قدرت‌های جهانی خواند و گفت: ایران قربانی تروریسم است و در هر مبارزه‌ای علیه این پدیده زشت حضور دارد، اما از مدعیان جهان انتظار داریم كه تفاوت‌های گفتاری و رفتاری خود را حل كنند. میرو سلاو لایچاك نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از اوضاع اقتصادی اتحادیه اروپا و كشور اسلواكی، گفت: كشور ما هم متأثر از مشكلات اقتصادی بود كه در اتحادیه اروپا ایجاد شد.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و امور اروپایی جمهوری اسلواكی، با اشاره به تاریخچه مناسبات ایران و اسلواكی، گفت: سوابق روابط دو كشور به زمانی برمی‌گردد كه اسلواكی بخشی از كشور چكسلواكی بود. وی با اعلام آمادگی برای گسترش روابط در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گفت: حضورم در ایران چراغ سبزی برای اعلام آمادگی توسعه همكاری‌ها در همه زمینه ها، به خصوص مذاكرات هسته‌ای است كه حل مسائل آن شرط گسترش روابط ایران با همه كشورها، مخصوصاً مجموعه اتحادیه اروپاست. میرو سلاو لایچاك با اشاره به استفاده كشور متبوعش از مواهب صلح‌آمیز انرژی هسته ای، گفت: استفاده از این انرژی را حق همه كشورها می‌دانیم و خوشحالیم كه دولت شما راه مذاكره را برای حل مسائل برگزیده است.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و امور اروپایی جمهوری اسلواكی با ابراز نگرانی از گسترش پدیده تروریسم، ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با آن را ضروری دانست و گفت: با توجه به تجربیات ارزنده و امكانات و مقبولیت ایران در كشورهای منطقه، جمهوری اسلامی می‌تواند در ائتلاف كشورها برای مبارزه با تروریسم مؤثر باشد. وی درباره مذاكرات هسته‌ای و با تأكید بر عزم خانم اشتون برای حل این مسائل، گفت: بهترین راه، پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و توجه به مسائل فنی است.

میرو سلاو لایچاك در توضیح دورنمای اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: به خاطر عدم آینده‌نگری در زمان انتخاب یورو به عنوان پول واحد، دچار مشكلات بانكی و به تبع آن اقتصادی شدیم و امیدواریم همه كشورها به تعهدات و مقررات اتحادیه عمل كنند تا دامنه مشكلات گسترش نیابد. معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلواكی در بخش پایانی سخنان خویش خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: تا به حال از خردمندی شما در مسائل سیاسی مطالب زیادی شنیده و خوانده بودم و امروز دیدم كه واقعاً تفكرات شما راهكار واقعی حل مسائل داخلی، منطقه‌ای و جهانی است.
مرجع : ایلنا