به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۴۸۵۸۱
نتایج تازه‌ترين نظرسنجی در ایالات متحده آمریکا

۶۱ درصد آمریکایی‌ها خواهان توافق هسته‌ای با ایران هستند

گروه بين‌الملل: نتایج یک نظرسنجی در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که ۶۱ درصد آمریکایی‌ها خواهان توافق مشروط هسته‌ای واشنگتن با ایران هستند.
۶۱ درصد آمریکایی‌ها خواهان توافق هسته‌ای با ایران هستند
بر اساس این نظرسنجی، ۶۱ درصد از شرکت کنندگان بر این عقیده‌اند که باید در مقابل رفع برخی تحریم‌ها، ظرفیت غنی‌سازی ایران محدود و بازرسی‌های سرزده اضافی از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور اعمال شود. ۶۲ درصد از جمهوریخواهان، ۶۵ درصد از دمکرات‌ها و ۵۱ درصد از کسانی که مستقل از این جناح‌ها هستند، موافق این نظر بوده‌اند. نتایج این نظرسنجی که از سوی نهاد «برنامه مشاوره عمومی» و مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند آمریکا انجام شده، روز سه شنبه ۲۴ تیرماه در سایت رسمی «برنامه مشاوره عمومی» منتشر شده است.

در میان شرکت کنندگان در نظرسنجی یاد شده، تنها ۳۵ درصد موافق ایده ادامه اعمال فشارهای روزافزون بر ایران برای وادار کردن ايران به توقف غنی‌سازی اورانیوم بوده‌اند، ایده‌ای که مورد حمایت برخی از اعضای کنگره نیز هست. اما اکثریت بر این نظر هستند که ایران می‌تواند غنی سازی را در سطح مورد نیاز برای تولید انرژی هسته‌ای انجام دهد و امکان بازرسی‌های سرزده برای ممانعت از ساخت بمب هسته‌ای در کشور را فراهم سازد، به این ترتیب برخی تحریم‌ها بسته به عمل جمهوری اسلامی به تعهدات خود می‌تواند به تدریج برچیده شود.

این نظرسنجی از این جهت در نوع خود منحصر به فرد است که در نظرسنجی خلاصه‌ای از استدلال اعضای کنگره برای تعامل با ایران یا‌‌ رها کردن مذاکرات و بیشتر کردن فشار‌ها بر این کشور برای کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، توضیح داده شد. این گزارش می‌گوید که اکثر رای دهندگان در نظرسنجی یاد شده بر این عقیده‌اند که استدلال‌های هر دو طرف قانع کننده است. استیون کول مدیر نهاد «برنامه مشاوره عمومی» می‌گوید که آمریکایی‌ها هر دو استدلال مطرح شده درباره تعامل با ایران یا سنگین کردن وزنه تحریم‌ها را قانع کننده تشخیص داده‌اند، اما وقتی سوال نهایی پرسیده شد، اکثر آن‌ها حامی گزینه تعامل با ایران بودند. همچنین ۶۱ درصد از رای دهندگان حامی تعامل بر سر همکاری مشترک آمریکا با ایران برای بحران عراق بوده‌اند.

این گزارش در ادامه می‌گوید که ۷۰ درصد مشارکت کنندگان در نظرسنجی، حامی دیگر ابزارهای اعتماد سازی میان ایران و آمریکا بوده‌اند، مانند همکارهای ورزشی و فرهنگی، یا مذاکرات میان دو دولت برای رفع نگرانی‌های مشترک. نانسی کالجر مدیر تحقیقات مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند نیز می‌گوید که اگرچه هیچ پاسخ آسان و مشخصی برای مناقشه برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد، اما بیشتر آمریکایی‌ها به روشنی خواستار رویکرد دیپلماتیک و همکاری بر سر گزینه‌های جایگزین هستند و اکثریت جمهوریخواهان، دمکرات‌ها و افراد مستقل بر این عقیده‌اند که مصالحه و سازش بهتر از اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران جوابگو خواهد بود.

انتشار این نظرسنجی در زمانی صورت می گیرد که که ایران و شش قدرت جهانی پنج روز دیگر به پایان ضرب الاجل شش ماهه توافق هسته‌ای ژنو نزدیک می‌شوند. این توافق سوم آذر پارسال حاصل شد و از ۳۰ دی ماه ۹۲ تا ۲۹ تیرماه سال جاری به اجرا گذاشته شد. مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران بر سر تدوین متن نهایی قرارداد هسته‌ای از یک هفته پیش در جریان است و وزیران امور خارجه ایران و آمریکا نیز در این مذاکرات حضور دارند ولی اختلافات میان طرفین هنوز برطرف نشده است.