به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۱۲/۲۰ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۹۶۲۸
حواشی دومين جلسه دادگاه غیرعلنی متهمان كهريزك

مرتضوي پس از جلسه دادگاه: رئیس دادگاه صلاحیت ندارد

گروه سياسي: صيح امروز دومين جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک به صورت غیرعلنی برگزار شد.
مرتضوي پس از جلسه دادگاه: رئیس دادگاه صلاحیت ندارد
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان قضات کهریزک صبح یکشنبه در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. خبرنگاران از ساعت ۹ صبح در مقابل درب دادگاه کیفری استان در خیابان خیام منتظر ورود سعید مرتضوی بودند ولی ماموران نیروی انتظامی از ورود خبرنگاران به دادگاه جلوگیری کرده و اعلام کردند دادگاه غیرعلنی است.
براساس این گزارش خبرنگاران از درب پشتی دادگاه در میدان ارگ قصد ورود داشتند که از ورود آنها جلوگیری شد. در حالی که اصحاب رسانه جلوی درب اصلی دادگاه منتظر بودند شاکیان (روح الامینی، کامرانی و جوادی فر) وارد دادگاه شدند. براساس این گزارش ساعت ۹:۲۰ صبح امروز سعید مرتضوی با دو خودروی امنیتی وارد دادگاه شد. مرتضوی پس از ورود به دادگاه در حیاط دادگاه کیفری دقایقی مکث کرده و به خبرنگاران نگاه کرد و سپس وارد دادگاه شد.

تكميلي 2

مرتضوي پس از جلسه دادگاه: هنگام حادثه كهريزك مرخصي بودم
رئیس دادگاه صلاحیت ندارد

سعید مرتضوی قاضي متهم پرونده كهريزك با بیان اینکه هنگام وقوع حادثه کهریزک در مرخصی بودم و اتهام مشارکت و معاونت علیه من صحیح نیست گفت: دستورات مبني بر بازداشت موقت و تایید بازداشت موقت را قضات دیگری داده‌اند.

همزمان با اذان ظهر امروز یکشنبه دومين جلسه رسيدگي به پرونده قضات كهريزك به پايان رسيد. سعيد مرتضوي بعد از پایان دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدای این جلسه وکلای شاکیان به طرح شکایت خود پرداخته و پس از آن نوبت به دفاع ما رسید. در دفاعیات خود سه ایراد را به صلاحت دادگاه وارد کردم. نخست اینکه عمل معاونت و مباشرت باید در یک دادگاه رسیدگی می شد. همچنین موضوع در حدی نبود که پنج قاضی به آن رسیدگی کنند. آخرین ایرادی که به آن گرفتم عدم صلاحیت رئیس دادگاه بود. وی افزود: در کیفرخواست اتهامات به روشنی توضیح داده نشده است در آن اصل بر علنی شدن دادگاه گذاشته شده بود اما با صلاحدید قضات جلسه محاکمه به صورت غیر علنی برگزار شد. سعید مرتضوی با اشاره به سه ایراد در صلاحیت دادگاه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک، گفت: موضوع در حدی نبود که ۵ قاضی به آن رسیدگی کنند. مرتضوی درباره اتهام مشارکت در بازداشت نیز گفت: انتصاب اتهام مشارکت به کسی داده می شود که در آن موضوع دخالت داشته باشد. در آن زمان من برای دفاع از تز دکترا در مرخصی بودم. قاضی دستور بازداشت دهنده و تایید کننده نیز دو نفر بودند.

وی ادامه داد: رئیس دادگاه ۱۰۶۰ نیز سکوت و ترک فعل را معاونت و مباشرت در نظر گرفته که از نظر قانونی درست نیست.
من در این جلسه به کیفرخواست صادره اعتراض و حدود ۴۰ صفحه لایحه دفاعیه تنظیم کردم که فرصت قرائت ۲۵ صفحه آن را پیدا کردم و مابقی را فردا صبح در جلسه سوم دادگاه می‌خوانم. سعيد مرتضوي در مورد دلیل غيرعلني برگزار شدن دادگاه گفت: این موضوع به تشخیص رئیس دادگاه است و تعیین نوع دادگاه به عهده طرفین پرونده نیست. من خودم را برای دفاع علنی آماده کرده بودم و دلم می‌خواست مردم بدانند قضات کوچکترین دخالتی در حادثه کهریزک نداشتند؛ این اتهامات فقط برمبنای اغراض سیاسی بوده است. من و همکارانم هیچ دخالتی در این حادثه نداشته ایم.
مرتضوی با بیان اینکه غیرعلنی شدن دادگاه به ضرر قضات بوده است گفت: متاسفانه افکار عمومی در جریان پرونده قرار نگرفتند. امیدواریم که ریاست دادگاه اجازه دهد مردم از دفاعیات ما مطلع شوند زیرا در این چهارسال خانواده شکات مرتب در رسانه ها علیه ما اظهار نظر کرده اند ولی ما از دفاع محروم بودیم. ما ترجیح می دادیم دادگاه به صورت علنی برگزار می شد اما در جایگاهی نیستیم که در این رابطه اظهار نظر کنیم.

۱۳۹۱/۱۲/۲۰ ۱۴:۳۱
این رو صد در صد تبرئه میکنن.بخاطر اینکه قاضی بعدی که بخواد حکم بده یه وقت خدایی نکرده دستش نلرزه. (33744)
۱۳۹۱/۱۲/۲۰ ۲۰:۰۹
تا دیروز مدعی بودید این هیچ وقت محاکمه نمیشه ولی حالا.. (33865)