به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۹
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۷۰۹۹
نقش برجسته زن ایران‌باستان با پتك تخریب شد!

چه كساني به جان آثار باستاني ايران افتاده‌اند؟

گروه فرهنگي: در ادامه انهدام عمدي آثار فرهنگي باستاني ايران، توسط افراد ناشناس، اين بار بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی "پریشو" در شهرستان کازرون فارس به عنوان یکی از معدود نقش برجسته‌هایی که تصویری از یک زن ايران‌باستان در آن وجود دارد با پتک یا چیزی مثل آن تخریب شد!
عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در گفتگو با مهر با بیان اینکه در این شهرستان ۱۰ نقش برجسته مربوط به دوران تاریخی و باستانی وجود دارد که ۹ نقش برجسته مربوط به ساسانیان و یک نقش برجسته هم مربوط به دوره اسلامی است، گفت: ویژگیهای منحصر به فرد نقش برجسته‌هاي کازرون وجود سه نقش برجسته است که در آن تصاویری مربوط به زن در ایران باستان حجاری شده، موردی که تقریبا در آثار تاریخی ایران به ندرت مشاهده مي‌شود.

محسن عباسپور ادامه داد: این سه نقش که در سه نقطه متفاوت از شهرستان کازرون قرار دارند نقش قندیل، نقش بهرام و نقش پریشو هستند. وی در رابطه به نقش برجسته پریشو گفت: بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی و پرارزش «پری شو» نقش برجسته زن ایران باستان که در فقدان امنیت و بدون کوچکترین حفاظت فیزیکی به حال خود رها شده بود، توسط شخص یا اشخاصی تخریب شد.
وی بیان کرد: آثار به جای مانده از وارد کردن ضربات پتک یا وسایل مشابه بر روی قسمت جدا شده و همچنین در بخشهای زیرین این نقش پرارزش ساسانی حاکی از آن است که ضارب یا ضاربان از فقدان امنیت فیزیکی این نقش استفاده کرده و آنقدر وقت و خیال راحت داشته اند که چندین ضربه پیاپی را در قسمت زیرین یکی از منحصربه فردترین نقوش تاریخی ایران وارد کنند.
عباسپور در خصوص اهمیت نقش پری شو یادآور شد: این نقش از معدود نقوش برجسته تاریخ ایران است که تصویری از یک زن در آن دیده مي‌شود و مسلما ورود کوچکترین آسیبی به این نقش تاریخی، عواقب جبران ناپذیری را برای آن به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بخش جدا شده ارتفاعی در حدود دو متر و عرضی در حدود ۸۰سانتی متر دارد، براساس مشاهدات میدانی صورت گرفته مي‌توان اینگونه استنباط کرد که براثر ضربات پیاپی وسیله ای پتک مانند به یک محدوده ی مشخص، بخشی از دیواره کوه به صورت تقریبا یک دست از آن جدا شده و به زمین افتاده و در حال حاضر قطعه سنگ بزرگ جدا شده از این دیواره در زیر نقش پری شو افتاده است. عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون تصریح کرد: پیش از این نیز صدمات مشابه ای به دو نقش برجسته دیگر در کازرون از جمله نقش برجسته بهرام دوم در تنگ چوگان و همچنین نقش برجسته قندیل در بخش چنارشاهیجان این شهرستان وارد شده بود که چندی پیش ضارب این نقوش دستگیر شد و هدف اصلی خود را از این تخریب ها، کشف گنج اعلام کرده بود.
عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون افزود: نقش برجسته پری شو از جمله نقوش برجسته تاریخی است که حدود هفت سال قبل توسط عمادالدین شیخ الحکمایی از پژوهشگران کازرونی کشف و پس از آن پرونده ثبت این اثر در فهرست آثار ملی دنبال شد.
این نقش برجسته متعلق به دوره ساسانی بوده و از معدود نقوش برجسته ای است که تصویری از یک زن در آن نقش بسته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


آسیابان
۱۳۹۱/۰۹/۱۳ ۱۰:۴۳
مگه شما عزیزان نمیدانید که تاریخ بشریت از سال 1357 خورشیدی آغاز میشود و قبل از آن پوچی حاکم بوده است (13250)
۱۳۹۱/۰۹/۱۳ ۱۱:۰۳
خدا لعنتشون کنه. (13253)
بازنشسته فر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۵:۱۰
نابود باد طالبان؛چه ايران ؛چه افغان. (250576)
۱۳۹۱/۰۹/۱۳ ۱۳:۱۶
خدا هم خوده این افراد را لعنت کنه و هم مسئولینی که وظیفه آنها حفاظت از این آثار است ولی کاری نمیکنند (13265)
گمنام
۱۳۹۱/۰۹/۱۳ ۱۴:۰۴
آنهایی که میخواهند تاریخ ونمدن ایران را از بین ببرند همانهایی هستند که روزگاری در افغانستان دست به تخریب مجسمه بودا زدند و هیچگونه حس میهن پرستی ندارند و بنوعی از اسلاف طالبان هستندو با چهره ای نوین رخ عیان نموده اند.! (13272)
۱۳۹۱/۰۹/۱۳ ۲۰:۳۳
این بر اساس تفکری که در بعضی ها حاکم است و بر خلاف فرموده پیامبر ص ( حب الوطن من الایمان ) میهن دوستی را از افکار دوره جاهلیت می دانند سر چشمه می گیرد و متأ سفانه پیروان همین تفکر مجسمه های تهران را به سرقت بردند . همانهایی که ایرانیت را خلاف اسلامیت میدانند . در حالیکه اگر ایران نبود جمهوری اسلامی ایران هم نبود . ضمن اینکه آثار باستانی در هر کشور غیر از اینکه هویت یک ملت را نشان می دهد قسمتی از تاریخ و تمدن جهان است . (13300)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۰۰:۵۷
حالا از کجا می دونی کی بوده و چرا زده؟ افکار خودت رو میتونی توی وبلاگ بنویسی. انگار خیلی ها از این تندروهای مذهبی وحشت زده شدن . اونها هم همین رو می خوان که الکی الکی درگیری راه بیافته تهش معلومه.
ای کاش نجفی و تیمش می موندن . شاید یک کمی نگهبان میذاشتن واسه ثروتهای ما! (242281)
ایذه ای
۱۳۹۱/۰۹/۱۳ ۲۲:۲۳
آثار تاریخی ایذه که مربوط به دوران عیلامیان می باشد و آثاری از این دست بسیار کمیاب می باشد را هم نابود کردند. (13312)
اردوان
۱۳۹۱/۱۱/۱۲ ۰۹:۴۶
گریه کنیم گریه (24435)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۳:۰۲
فقط میشه گفت لعنت به شیطان صفتان بیخرد که صد البته لعنت شده هستن که اینگونه عمل میکنند (140513)
ایراندوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۵۶
از کسانی که میگن تاریخ ایران از سال 1357 شروع میشه چه انتظاری میشه داشت..؟؟؟؟ (207928)
محبوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۴۶
مگه شک داری ازسال 57 شروع میشه؟کتاب تاریخ دبیرستان ها نمونه مستندش (249267)
نیلیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۵:۱۲
واقعا شرم آوره..فقیر ترین و کوچکترین کشورها یدون هیچگونه آثار باستانی و فرهنگ به همه جا رسیدند و اون وقت ما...
و البته مسئولین محترم مربوطه دست روی دست می گذارید تا تمام مستندات تاریخمون به یغما برن و نابود بشن تا بعد سایر ملت ها هر انگی می خوان، بهمون ببندن... (208021)
نصیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۳:۱۷
بابا چنتا دزد خواستن بکنن بفروشن تنونستن زدن داغونش کردن
این چرت و پرتا چیه سرهم کردین (241515)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۵:۰۸
مگر طالبان در افغانستان اينچنين نكرد؟ آنهم زماني كه حاكم بر كشور بودند. (250574)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ ۱۰:۱۵
ایس کاش مسئولین اینقدر که به حفظ خانه ای 100یا 200 ساله مربوط به فلان شخصیت هستند نیم نگاهی هرچند اندک به اثار فاخر ایران داشتند (243600)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۵۶
حالا نیروی انتظامی میتونه تو 8 ساعت مجرمین رو بازداشت کنه یا پلیس اصلا وظیفه اش این نیست؟!!! (245492)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۰۸:۵۸
از بی عرضگی مسئولین هست که چنین اتفاقاتی می افتد (249187)
محبوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۴۵
این چیزا برای کدوم مسئولی مهمه دقیقا؟؟؟.... بخواب کوروش...اینجا همه مسئولین عزیز وظیفشون رومیدونن وانجام میدن به خوبی (249266)
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۳:۴۳
کار گروه برادران داعش ایرانیه که بهشون بایست گفت: کام همگان باد روا کام شما نه! ایام همه خرم و ایام شما نه! (249615)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ۰۸:۲۸
شما كه مشكل دار از 57 به اينور لطف كنيد بگيد قبل از 57 كم آثار باستاني از ايران خارج شده؟ (262233)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۰۲:۳۱
عدم حفاظت از میراث های ملی و نبود آگاهی و بی اهمیت بودن آثار تاریخی در بین عده کمی از مردم و نادانی از اهمیت وجود این نقوش باعث چنین فجایع فرهنگی میشود نمونه این عملیاتهای سوداگرانه رو بر روی کتیبه های ایلامی در شهرستان ایذه هم بودیم متاسفانه (267260)
علی
United Arab Emirates
۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ۱۸:۳۲
با سلام و احترام می خواستم بگویم اصلاً چه معنی می دهد که نقش برجسته ای از زن ایرانی آن هم زن ایرانی دوران ساسانی روی بدنه کوهی در کازرون باشد. آن هم بدون چادر و مغنعه خدا وکیلی اگر نقش برجسته از خانواده خودتان هم بود می گذاشتین روی دیوار کوه باشد تا بازدید کننده داشته باشد. بعد هم یک پولیس محترم همیشه از آن مراقبت کنئد. مگر می شود . قیرتتان کجا رفته تاز زنان ایرانی که در زمان ساسانیان بوده اند مگر مسلمان بوده اند که ما از آنها مراقبت کنیم و بودجه ای را که باید صرف کشورهای دوست و محترم عربی کنیم (364499)