به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۸ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۸۹۴۰۶
ضربه مغزی شایع‌ترین علت ناتوانی در جوانان است

خطر ضربه مغزی در مردان دو برابر زنان

گروه سلامت: یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: مردان دو برابر زنان در معرض خطر ابتلا به ضربه مغزی قرار دارند.
خطر ضربه مغزی در مردان دو برابر زنان
دکتر بابک آزادنیا  اظهار کرد: ضربه مغزی شایع‌ترین علت ناتوانی در جوانان است؛ چرا که بر اثر سقوط و حوادث طبیعی اتفاق می‌افتد و این موضوع هم بیشتر افراد جوان و فعال را شامل می‌شود. وی تصریح کرد: ضربه‌ای که به سر مصدوم وارد می‌شود، باعث شکستگی جمجمه، انواع خونریزی‌ و آسیب‌های مغزی و کاهش هوشیاری فرد می‌شود و در مواردی از ضربه مغزی نیز ممکن است خونریزی زیاد و ناگهانی موجب مرگ آنی مصدوم شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: افرادی که از ضربه مغزی، جان سالم به در می‌برند عوارضی نظیر سردرد، اختلالات خواب، اختلالات رفتاری، تکلم، خواب زدگی در طول روز، کاهش نیروی یک قسمت از بدن و تشنج را برای کوتاه‌مدت یا بلندمدت به همراه دارند. وی با بیان اینکه برخی علائم گذرا و برای مدت محدودی سه تا شش ماه است، ادامه داد: ضربه‌هایی که باعث آسیب بافت مغز می‌شود، ممکن است ظرف یک سال بهبود یابد یا تا آخر عمر همراه فرد باقی بماند، به‌عنوان مثال شخصی که بر اثر ضربه مغزی دچار فلج عصب چشم شده ممکن است تا یک سال بهبود یا تا همیشه باقی بماند. سردردهای پس از ضربه مغزی نیز که از آن به عنوان سردردهای شاخه‌ای یاد می‌شود طی مدت یک تا سه ماه بعد از ضربه به وجود می‌آید. 85 درصد موارد تا سه ماه و 15 درصد عوارض تا یک سال طول می‌کشد تا بهبود یابد.

آزادنیا با بیان اینکه اختلالات خواب، تشنج و اختلالات درمانی نیاز به دارو درمانی دارند، افزود: هر چه ضربه وارد شده شدیدتر، سن و افت هوشیاری فرد صدمه دیده بیشتر باشد خطر مرگ نیز افزایش خواهد یافت. این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در خصوص علائم ناشی از ضربه مغزی خاطرنشان کرد: کاهش هوشیاری، تشنج، اختلال در راه رفتن، سردردهای مقاوم به درمان، هزیان و توهم، بی‌اختیاری ادراری و کاهش نیروی قسمتی از بدن از علائم ناشی از ضربه مغزی است.
مرجع : ایسنا