به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۴۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۱۵۷۸۶
جان كري: اسد سلاح شیمیایی خود را تحویل دهد

شرط آمريكا براي حمله نكردن به سوريه اعلام شد

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بریتانیایی خود در لندن اعلام کرد: اگر اسد بخواهد در معرض حمله نظامی قرار نگیرد باید تا هفته آینده همه سلاح‌هاي شیمیایی خود را تحویل دهد.
شرط آمريكا براي حمله نكردن به سوريه اعلام شد
به گزارش العربیه، وزیر خارجه آمریکا افزود: ما به جنگ سوریه نخواهیم رفت و جان کسی در خطر نخواهد بود، اما بشار اسد باید بهای بکارگیری سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه را بپردازد. کری که برای گفت و گو با مقامات بریتانیا در لندن به سر می‌برد، درباره رای منفی پارلمان بریتانیا به مشارکت در حمله تنبیهی علیه دمشق گفت: روابط آمریکا و بریتانیا بزرگتر از یک رای گیری یا هر مسئله دیگری است.

وزیر خارجه آمریکا درباره شواهد و مدارک مربوط به مسئولیت حكومت اسد در استفاده از سلاح شیمیایی در حومه دمشق اظهار داشت: شواهد منطقی زیادی وجود دارد که نشان مي‌دهد رژیم دمشق سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه بکار برده است، این سلاح از مناطق تحت کنترل ارتش اسد علیه حومه دمشق مورد استفاده قرار گرفته است، این رژیم سپس برای از بین بردن اثرات سلاح شیمیایی به مدت 4 روز مناطق مورد اشاره را با توپخانه بمباران کرد. وی در این زمینه افزود: نباید به هیچ کس اجازه داد مردم خود را بمباران کند و از بازتاب عمل خود نجات یابد. از سوی دیگر ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا درباره تهدیدات اخیر اسد مبنی بر شعله ور شدن جنگ بین المللی در صورت حمله نیروهای غربی علیه رژیم وی، گفت: اسد نشان داد که برای مردم کشورش بی اهمیت است بنابر این نباید به اظهارات وی اهمیت داد!

اين در حاليست كه کنگره آمريكا امروز (دوشنبه) بحث بر سر طرح حمله نظامی این کشور به رژیم سوریه را آغاز مي‌کند. قرار است این موضوع تا پایان امروز در مجلس سنای امریکا نیز به رأی گیری گذاشته شود و مجلس نمایندگان این کشور در روزهای سه شنبه یا چهارشنبه همین هفته به آن رأی خواهند داد. رئیس جمهور امریکا، پیش از این گفته بود که استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خط قرمز امریکا محسوب مي‌شود. او هفته گذشته از کنگره این کشور خواست تا با حمله محدود به سوریه موافقت کند. اواخر هفته گذشته کمیته امور خارجی سنای آن کشور طرح اوباما مبنی بر حملات محدود به رژیم سوریه را تصویب کرد. امریکا مدعی است که حکومت بشار اسد در روز 21 اوت در حومه دمشق علیه مخالفان خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، ادعایی که به شدت از سوی رژیم سوریه رد شده است.

روسیه متحد اصلی بشار اسد، نیز این ادعای امریکا را واهی دانسته و گفته است که حمله به رژیم سوریه بدون مجوز شورای امنیت ملل متحد، مغایر با قوانین بین المللی است. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هفته پیش، قبل از شروع نشست گروه 20 در شهر سنت پیترزبورگ این کشور گفت که مخالفان دولت سوریه برای فراهم سازی زمینه مداخله دراین کشور از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند. با این حال، بشار اسد رییس جمهور سوریه در تازه ترین گفتگوی خود با یک شبکه تلویزیونی امریکایی اتهام دستور حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان را رد کرده است.

کلیک چارلی رز، از مجریان معروف تلویزیونی در امریکا که با بشار اسد گفتگو کرده، مي‌گوید که او "هر گونه ارتباطی با این حمله (شیمیایی) را رد کرد و همچنین این موضوع را که از این حمله آگاه بوده، تکذیب کرد." اوباما پیش از دستور به هر اقدامی در رابطه با حمله به نیروهای رژیم سوریه، طرحی برای این منظور تهیه و به کنگره برد تا تصمیم نهایی را نمایندگان آمریکا اتخاذ کنند و عواقب سیاسی این اقدام تنها متوجه وی نباشد. پیشتر پارلمان بریتانیا با تصمیم دولت این کشور مبنی برحمله نظامی به سوریه مخالفت کرده بود، اما انتظار مي‌رود طرح حمله به رژیم سوریه دوباره به رای گذاشته شود.

دولت بریتانیا از نخستین متحدان امریکا در طرح حمله نظامی به رژیم سوریه بود. در صورتیکه اعضای کنگره امریکا با طرح دولت این کشور موافقت کنند، حمله محدود نظامی به سوریه بزودی آغاز خواهد شد. حمله ای که اکثرمردم امریکا بر اساس نظرسنجی‌ها با آن مخالف هستند. اوباما خواستار حمله محدود به سوریه به منظور نابودسازی تسلیحات شیمیایی این کشور است. برخی از نمایندگان امریکا مخالف هرگونه حمله به رژیم سوریه هستند و برخی دیگر خواستار حمله ای گسترده هستند، با این حال نظرسنجی‌ها نشان داده که مردم این کشور مخالف حمله به سوریه هستند.

درهمین حال، قرار است بارک اوباما امروز دوشنبه و همزمان با آغاز بحث‌ها در کنگره این کشور با شش شبکه تلویزیونی امریکا گفتگو کند و توضیح بدهد که چرا و چگونه باید این حمله انجام شود. فرانسه نیز یکی از متحدان امریکا در حمله احتمالی به سوریه است. وزارت خارجه امریکا ديروز اعلام کرد که تمام وزیران خارجه اتحادیه عرب موافق حمله به سوریه هستند.