به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ساعت ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۳۶۷۵۶
خاتمی: محتوای انقلاب صلح است

جنگ‌ستیزي، دیگرستیزی و نفرت در دنيا بیداد می​کند

گروه سياسي:​ سید محمد خاتمی با اشاره به تلاش​های دولت تدبیر و امید برای بهبود اوضاع و رفع مشکلات گفت: همه باید کمک کنیم تا دولت بتواند موفق باشد.
جنگ‌ستیزي، دیگرستیزی و نفرت در دنيا بیداد می​کند
جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان یزد با حضور در شهرستان اردکان، با حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی دیدار کردند. متن کامل سخنان آقاي خاتمی در این دیدار بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
امیدوارم سال خوبی پیش روی همه ما و همه ملت ایران و همه انسانهایی که خواهان صلح و همدلی انسانها هستند باشیم. امسال خصوصیت نوروز ما این است که محاط شده است در دو مناسبتی که هر دو مناسبت به نام و یاد صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (س) متبرک شده است هم قبل از عید فاطمیه اول را داشتیم و در هفته دوم عید امسال هم اواسطش باز فاطمیه دوم است. لازم است که یاد و خاطره حضرت زهرا را گرامی بداریم و انشالله که به حرمت این بانوی بزرگوار که معلم و الگوی نه تنها زنان عالم بلکه انسانهای جهان است با عنایت ایشان و بالطف خداوند و هم ملت شریف ایران و نیز همه مسلمان​ها زندگی بهتری داشته باشند.

وضع خوبی بر دنیا حاکم نیست، جنگ ستیزي، دیگرستیزی و نفرت بیداد می​کند و واقعا با کمال تاسف گاهی شاهد هستیم که به نام اسلام به این نفرت آفرینی دامن زده می​شود، جریان​ها و جناح​هایی که خود را منتسب به اسلام می​دانند و خودشان را نماینده نماینده اسلام حقیقی معرفی می​کنند، ترور می​کنند، می​کشند،  خشونت و تحجر را بر جوامع تحمیل می​کنند. امروز در خیلی از نقاط ما شاهد این جریان​ها هستیم. البته مسئله تروریسم و خشونت​گرایی در عین حالی که ریشه در بینش غلط انسان نسبت به خدا و انسان و به آفرینش دارد خود عکس​العمل و معلولی است از وضعیتی که بر دنیای امروز حاکم است.

این دیگرستیزی سرمشقی بوده که در یکی دو قرن اخیر از سوی قدرت​های بزرگ بر دنیا تحمیل شده است. قرنی که گذشت قرن خشونت و قرن جنگ بود. دو جنگ بزرگ جهانی، جنگ‌هاي منطقه ای و جنگ سرد بود که حاصل همان روحیه دگر ستیزی و روحیه اثبات خود با نفی دیگری است. ترور و تروریسم حاصل روحیه​ای است که در آن اثبات خود مساوی با نفی دیگری است. در واقع  کسانی منافعی برای خود تعریف می​کنند که با منافع دیگران در تضاد است و با توسل به زور سعی می​کنند که دیگران را سرکوب کنند و منافع خود را تامین کنند.

استعمار حاصل همین وضعیت است، مسئله گفتگوی تمدنها که طرح آن تصادفی نبود. اگر دوستان هم یادشان باشد گفت و گوی تمدنها در سال 1999 در سازمان ملل برای اولین دفعه مطرح نشد. در جریان مبارزات انتخاباتی این مسئله را مطرح کردم. قبل از آن نظریه ای مطرح شده بود که بعدا آن نظریه هم با یک نظریه دیگر تکمیل شد و آن جنگ بین تمدن​ها یا ستیز بین تمدن​ها بود که آقای هانتینگتون آن را مطرح کرد. من احساس کردم که آنچه مطرح شده تصویر و تبیین وضعیتی است که بر انسان​ها حاکم هست و او پیش بینی می​کرد که جنگ دیگر جنگ اقتصادی و سیاسی نیست. جنگ تمدنی است و این نظریه، نظریه نادرستی است. اصلا به نظر من یک نظریه نبود یک طرح بود؛ یک پیشنهاد بود که در واقع تثبیت کننده وضعیتی بود که بر عالم و آدم حاکم بود؛ به نظرم آمد که چرا تمدن​ها نباید با هم گفت و گو کنند؟ چرا باید ستیز داشته باشند؟!

 اگر تمدن غول آسایی پیدا شده که دست آوردهای مهمی هم داشته _تمدن غرب_ و مدعی است که نقطه نهایی تکامل تاریخ بشری است وهمه تمدن​ها و فرهنگ​ها و همه ملت​ها یا بايد هضم و یا جذب شوند در اين تمدن قدرتمند یا از صحنه گیتی حذف شوند. بعدها نیز نظریه پایان تاریخ مطرح شد که معنایش این بود که سیر جوامع بشری بسوی کمال است. کمال جامعه بشری در لیبرال دموکراسی است و لیبرال دموکراسی کمالش در نظامی است که در آمریکا مستقر شده است بنابراین با تحقق نظام لیبرال دموکرات آمریکا نظام سرمایه داری و لیبرالی آمریکا تاریخ بشر به نقطه نهایی خودش رسیده است بنا براین تاریخ دیگر پایان می​یابد. همه دنیا هم باید آمریکایی بشود اما خوشبختانه آقای فوکویاما بعدا از این نظریه برگشت این دو نظریه در واقع بیان گر واقعیت حاکم بر دو، سه قرن اخیر بود و نظریه گفت و گوی تمدنها در مقابل آن و برای تغییر پارادایم حاکم بر عالم و آدم مطرح شد.

من این مقدمه را گفتم تا بگویم که یکی از عوامل گسترش ترور و تروریسم و خشونت​گرایی همین وضعیتی است که قدرت​های بزرگ بر دنیا تحمیل کردند. وقتی انسان​ها احساس کردند که راه منطقی برای گفتن حرفشان برای ابراز وجودشان وجود ندارد و قدرت حاکم اجازه ابراز نظر نمی​دهد و حقوق انسان​ها چه در عرصه ملی و چه بین الملی پایمال می​شود. انسان احساس کرد راه منطقی برای ابراز وجودش وجود ندارد و بازور سرکوب می​شود. در اين مواقع خیلی​ها می​کوشند؛ زور را با زور پاسخ دهند. شما در درون نظام​های ما قبل از انقلاب ببینید چرا جریانهای چریکی در ایران ایجاد شد؟

بنیانگذاران آن انسانهای بدی نبودند ولی انسانهایی بودند مایوس شده بودند از حرکتهای سیاسی و منطقی! و به این نتیجه رسیدند که فقط زور را با زور باید پاسخ گفت و این خشونت​گرایی در درون کشور ما ایجاد شد. حتی در کشورهای دیگر در عرصه بین​المل هم که ملت​ها احساس کردند  هرچه بگویند و هرچه بخواهند با زور سرکوب می​شود متوسل به زور شدند. بنابراین می​خواهم بگویم که این که خشونت گرایی و ترویسم که دنیای ما را سیاه کرده از همین جا ناشی می​شود و امروز می​بینیم که مخصوصا در منطقه ما چه وضع ناگواری حاکم است؛ مثلا در سوریه؛ از یک طرف سرکوب مردم توسط حکومت مستبد و از سوی دیگر توسل زور از سوی جناح​های متحجر واپس گرای آدم​کش. در عراق، در پاکستان و همه جای دنیا کم و بیش چنین وضعی را می​بینیم و نیز گرایش​های تندی که در دنیا هست یکی از علل اصلی آن این وضعیتی است که قدرت​های بزرگ بر دنیا حاکم کردند؛ یعنی عکس​العمل در برابر وضعیتی که قدرت​های مستبد و قدرت​های سلطه​گر بر دنیا تحمیل کردند.

ما امیدواریم که سالی که پیش رو داریم سال صلح بر اساس تامین حقوق انسان​ها باشد. صلحی که از یک طرف هیچکس هیچ حقوقی نداشته باشه و تسلیم آنها در برابر قدرت طلب شود این صلح نیست، همچنان که صلح مسلح صلح نیست مي‌گویند سلاح‌هاي اتمی و کشتار جمعی جنبه بازدارندگی دارد یعنی کسی آنقدر مجهز بشود که دیگران از ترس تخریبی که او ایجاد مي‌کند قانع و آرام بشوند به آن می​گویند صلح مسلح؛ این صلح نیست، صلح این است که انسان​ها همه به صورت برابر در کنار یکدیگر از حقوق مساوی برخوردار باشند و این حقوق تضمین و تامین شود چه در درون ملتها که تک تک افراد صاحب حق باشند و حکومتها موظف و مکلف در مقابل مردمند اگر چنین شد صلح درست و حسابی در یک کشور ایجاد مي‌شود و همچنین در عرصه بین الملی که همه ملتها به عنوان واحد‌هاي جامعه جهانی دارای حرمت و احترام و حق زندگی و حق پیشرفت باشد و همه به این حق، احترام بگذارند در این صورت ما شاهد صلح خواهیم بود و وقتی ما آرزوی صلح مي‌کنیم در درون ملتها در عرصه بین الملی این است که حق و حرمت انسان شناخته بشود و آن محتوایی که پیشرفت تاریخ بشری به آن رسیده است یعنی انسانها دارای حقند و حکومتها دارای مبنای زندگی همه جوامع باشند.

در انقلاب بزرگ ما پیشنهاد جمهوری اسلامی داده شد و این که ما مي‌گوئیم خواست نظام نشان میداد که کدام اسلام در انقلاب ما وجود داشت اسلام، اسلام انقلاب، اسلام طالبانی که در سوریه در عراق در جاهای دیگر دارد کشتار میکند و با دید متحجر خودش میخواهد بر عالم و آدم حاکم بشود نیست بلکه اسلامی است که برای انسانها از هر فرقه از هر گروه از هر گرایشی قائل به حرمت است. وقتی مي‌گوییم جمهوری اسلامی یعنی حکومت حکومت جمهور است که قدرت در آن متعلق به مردم است؛ حکومت قدرت متمرکز است و منشا آن قدرت منتشر است که همه افراد این قدرت را دارند.حکومت مرکزی از طرف قدرت مردم نمایندگی دارد و این حکومت نه تنها بر آمده از مردم است بلکه در برابر مردم مسئول است و مردم بر آن نظارت دارند.

ما افتخار می​کنیم که انقلاب ماپیشنهادش پیشنهاد جمهوری اسلامی بود. حالا بعضی​ها می​گویند امام اصلا اعتقادی به جمهوری و حق مردم نداشت. پدرخوانده​های اسلام متحجر و تروریست پرور می​گفتند و می​گویند که جمهوری بدعت است، در اسلام جمهوری نداریم. "جمهوری اسلامی" نتیجه مبارک انقلاب ما بود. من معتقدم محتوای این انقلاب صلح است صلح میان افراد در درون یک نظام و کشور و صلح میان انسانها در سراسر دنیا با رعایت حق و حرمت انسانهای دیگر.

ما نیاز به صلح داریم، در داخل نیاز به امنیت داریم در داخل ولی این امنیت باید به این صورت باشد که هرکس قبول کرده است در چارچوب نظام و قانون اساسی زندگی بکند ولو اعتقاداتش با اعتقادات اکثریت مخالف باشد ولو اینکه گرایشهای دیگری داشته باشد او یک شهروند جمهوری اسلامی است و باید از حقوق شهروندی برخوردار باشد و در عرصه بین الملی هم همینجور ما نمیتوانیم تعریف بکنیم که دنیا یک مرکز دارد و همه دنیا پیرامونی آن هستند.

منطق جنگ این است که من محور و مدارم و هرکس با من نیست بر من است و چون من زور دارم هرکس بر من است من می‌توانم او را از بین ببرم این منطق عین منطقی است که آقای بوش داشت و آقای بن لادن داشت یعنی منطق یکی است! اینان با هم مي‌جنگیدند در حالی که یک منطق داشتند نومحافظه‌کاران آمریکا مي‌گفتند هر کس با ما نیست بر ماست و هرکس برماست ما با او مي‌جنگیم! ائتلاف جنگ بر علیه تروریسم یعنی ائتلافی که آمریکا با هم پیمانانش کرد برای اینکه مبارزه بکند با همه ملتها و تشکلهایی که با او نبودند عین این منطق در گروه‌هاي تروریستی مي‌بینیم که هر کس با ما نیست کافر است و هرکس کافر است من حق دارم به هر قیمتی حتی با انتحار و نابود کردن خودم او را از بین ببرم این منطق منطقی است که جنگ مي‌آفریند؛ ولی آنچه در متن انقلاب ما بود اینکه انسانها حرمت و حق دارند و امنیت همه انسانها باید تامین شود.

امید دارم به حرمت حضرت زهرا(س)، سال پیش روی ما سال حاکمیت معیارهایی باشیم که در متن انقلاب ما بود؛ آزادی، امنیت، پیشرفت و همدلی و وحدت. این کشور مشکلات زیادی دارد؛ همه باید کمک کنند که مشکلات حل شود و موقعی که دلها به یکدیگر نزدیک شد آن وقت حکومت مقتدر است و زمینه پیشرفت در کشور ما که امکانات فوق العاده ای دارد فراهم مي‌آید و انشالله در عرصه بین الملی هم ما شاهد صلح باشیم صلح به معنی که گفتم صلحی که بر پایه حقوق انسانها و حرمت آنها برای برخورداری از زندگی خوب؛ امنیت آزادی و پیشرفت استوار باشد اگر چنین باشد ما دنیای بهتری داریم.

عدلی که به ما وعده داده اند که حضرت حجت (ع) همه جا را پر از عدل و داد مي‌کند همین است. خوشبختانه دولت تدبیر و امید روی کار است و با توجه به مشکلات فراوان، با شعار هایی که داده شده کارهایی که صورت گرفته و شاهد بهبود اوضاع هستیم ولی کافی نیست. امیدواریم بهبود گسترش پیدا کند؛ همه باید کمک کنیم تا دولت بتواند موفق باشد.

یزد علاوه بر این مشکلاتی که گفتم مشکل دیگری هم دارد که اختصاص به یزد و کلا فلات مرکزی ایران دارد که ایران یک کشور نیمه خشک هست که خوشبختانه دوستان در استانداری این مسئله کم آبی رو به آن توجه دارند که باید گفت یزد یک استان کشاورزی نیست. الان شاهد کم آبی بیشتری در استان یزد هستیم که علاوه بر آن مشکل دیگری هم داریم که هر چه بیشتر به صنعتی شدن نزدیک مي‌شویم مصادف است با آلوده شدن فضای محیط زیست؛اگر آب هم به ما برسد، هوای تازه کم مي‌شود. باید تلاش کرد که همه این مشکلات به یاری خدا حل شود.

از جمله رسالت​هایی که یزدی​تبارها می​توانند انجام دهند تلاش برای اعتلای نام یزد هست و با توجه به ظرفیت​های خوب استان چه در عرصه فرهنگی و اقتصادی؛ بلکه در تمام عرصه ها شاهد وجود با برکت یزدی ها در سطح کشور هستیم و البته یزدی ها اگر بخواهد مي‌توانند جاهای دیگر را هم آباد کنند و نیز یادی بکنم از دهم فروردین که ادامه قیامی بود که در 19 دی در قم شروع شد که خود باعث افتخار است و خدا رحمت کند حضرت آیت الله شهید صدوقی (ره) و انشالله که در ادامه شاهد رشد بیشتر یزدی ها در تمام زمینه یاشیم و خداوند به همه شماها توفیق عنایت بفرماید.
مرجع : ايلنا

میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۰۱:۲۳
یعنی عاششششششقتم ... (214614)
ها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۷:۴۵
به نیکی نرفتی سخن جز به راز. (214685)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۰۱:۳۴
خاتمی دوستت داریم (214615)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۰۳:۱۷
آقای خاتمی کاش دنیا قدر انسان های صلح طلبی چون شما را می دانست کاش ما ملت هم قدر دوران ریاست جمهوری شما را می دانستیم (214618)
گاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۰۷:۰۰
سلام
قطعا نظر چناب خاتمی "چنگ" بوده است نه "چنگ ستیزی". "چنگ" است که بیداد میکند و "چنگ ستیزی" نقطه قابل آن است.
درود بر سید اصلاحات (214620)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۰۸:۲۷
درود و سلام بر بزرگ مرد ایران زمین سید عزیز که با دیدن چهره او تمام مشکلات را فراموش میکنیم و مایه دلگرمی مردم با عزت ایران عزیز است، تدبیر و درایت و بزرگ منشی در سخنان این مرد کانلاً نمایان است. به امید بازگشت ایشان در رسانه ملی، سید دوستت داریم. (214625)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۰۸:۵۲
خاتمی دوستت داریم درود برخاتمی (214628)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۰۹:۰۴
. . . بابه گوشه راندن چنين جواهري باعث رشد قارچهاي سمي بيسواد وبي اخلاق در ايران ما شدند (214631)
مانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۰:۴۶
واقعا حیفه که آقای خاتمی از پشتوانه مردمی که داره که اکثرا هم در میان دانشجویان و اقشار تحصیل کرده هستند استفاده ای نمی کنند. (214642)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۱:۴۰
چه شده حالا به فکر کمک به دولت افتاده اید ؟ همین دلیل بر این است که شما تندروها مقاصد حزبی را دنبال می کنید ونه رفع مشکلات مردم را ! (214644)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۱:۴۱
با عرض معذرت .چون در مورد خبر مطهری نظرات نبود اینجا گذاشتم.اصلاح طلبها اگه پایگاه مردمی داشتند عارف رو قربونی روحانی نمیکردند ومیگذاشتند سید جانتان در پشت او دوباره وارد حکومت شود.درست مثل پوتین که مدودوف به خاطر او رای اورد.حالا چون میدونید طبق نظرسنجی ها حد اکثر در شهرهای بزرگ که یه سری مرفه که دردشون ازاد نبودن هرزگیه بهتون رای میدن وشهرهای دیگه وحداقل نیمی از جمعیت شهرهای بزرگ براتون تره هم خورد نمیکنند دارین دست پیش رو میگیرید که رای نیاوردنتون رو گردن چیز دیگه ای بندازین. (214645)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۶:۱۱
تو هیچ چیز از دین نمی دانی چون خدیجه همسر پیامبر از به قول تو مرفه ها بود تو تقوی هم نداری که گروهی از مردم را که اصلا نمی شناسی طرفدار هرزه گی می نامی و احتمالا مسایلی که در باطن وجودت خیلی مهمند را به دیگران نسبت می دهی چون یک مثل آفریقایی میگوید کسی که توهین می کند باطن خود را نشان میدهد (214666)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۶:۴۱
پس اینکه خاتمی میگه دنیا رو جنگ ستیزی ودیگر ستیزی ونفرت فرا گرفته یعنی باطنش سرشار از اینهاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (214671)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۲۳:۳۹
این کجا ش توهین بود به کی توهین کرده ، گفتن واقعیت با توهین فرق داره ، خاتمی معلم اخلاق و انسانی فر هیخته است که با وجود امثال اوست که دین خدا می ماند و اگر فقط اسلام طالبانی وجود داشت جز اسمی از اسلام نمی ماند ت .. (214712)
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۷:۲۸
همین که جناب جنتی از الان داره برای انتخابات اسفند 94 خط و نشون میکشه نشون میده چقدر پایگاه مردمی اصلاحطلبان کم هست!
جناب هموطن ملتی که فهمیده امثال شما 8سال چه کلاهی سرش گذاشتن به این سادگی دیگه گول نمیخوره. (214680)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۷:۴۳
حضرت خدیجه ثروتش را خرج مستمندان می کرد و نه مثل اینها که پول بیت المال را خرج دانشگاه آقازاده هایشان می کنن . آنهم دانشگاه های آن ور آبی . (214683)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۱:۴۶
مطهری:از پایگاه اجتماعی آقای خاتمی می‌ترسند!!!!!!!جون خودت هفت درصد ارای اصلاح طلبها دل ادمو میترکونه.قربانی عارف جلوی پای روحانی برای همین پایگاه وسیع بود یا رای خنده اور معین در سال84.البته اگه دل موش موشکهائی مثل شما باشه که از ترس امریکا به زانو افتاده اید.نه شیر مردانی که الگویشان ابا عبداله علیه السلام است. (214646)
ء
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۷:۰۹
داش بوی سوختنت گلومو زد! نمی خواستم اینجوری بحرفم ولی دیدم با شما اگه به زبون منطق حرفید حالیتون نمیشه باید مث رئیس جمهور محبوبتون باهاتون حرفید. علاج سوختگی ک میدونی چیه انشاالله؟؟؟؟؟؟؟؟ (214677)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۱:۵۱
زنده باشی مرد نیکو سرشت . مردم ایران همیشه برایتان آرزوی سلامتی و سعادت می کنند . (214648)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۱:۵۴
ولی آنچه در متن انقلاب ما بود اینکه انسانها حرمت و حق دارند و امنیت همه انسانها باید تامین شود..لابد با بستن روزنامه ها وفرستادنشون به شورای امنیت ملی وسیل دشنام کم سواد تغذیه شده از جای خاص ومغرض وکوردل وقانون گریز وحسود ووو.....د ر دولت منافق روحانی یا مثل دکتر عباسی که 4سال به خاطر نقد جنابعالی ممنوع التصویر وممنوع تدریس وسخنرانی شد ؟قران به زیبائی منافق را توصیف کرده:زیبا سخن میگوید وزشت عمل میکند. (214649)
ء
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۳:۳۰
سید میدونی یه سیاست مدار رو انقدر دوست داشتن یعنی چی؟ میدونی وقتی 9 سال از آخرین روز ریاست جمهوریت گذشته ولی هر روز تو دفترت برو و بیاییه یعنی چی؟ وقتی مردم دلتنگ روزای با تو بودن میشن یعنی چی؟ این یعنی محبوبیت این یعنی که تو بی شک یکی از ابر مردان سیاست تاریخ ایرانی. زنده و پاینده باشی ابر مرد! (214655)
رضا ذوالفقاري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۴:۳۰
سلام مرد :
دلم براي ديدن صورت اهوراييت تنگ شده بود . نظراتت سرتاسر مملو از بوي صلح و دوستي و مبارزه با خشونت و افراط گرييه. چه كنيم كه دست ما كوتاه و خرما برنخيل حيف كه تند روها جولان ميدن و اونهايي كه بايد قدرتو بدونن نميدونن....
قدر گل بلبل بداند ، قدر گوهر گوهري ، قدر زر زرگر بداند قدر قنبر را علي (ع) (214658)
املشی.ازاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۵:۱۲
رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند ...عیدت مبارک محبوب دلها (214663)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۷:۴۴
محبوب دل خودت به تنهایی ، چرا جمع می بندی ؟ (214684)
شهروتد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۶:۲۰
اگر شورای محترم نگهبان اصلاح ظلبان رو در مجلس دهم رد صلاحیت گسترده نکنه اونوقت بعضی ها می فهمن خاتمی چقدر محبوبه (214667)
درود بر خاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۷:۲۲
عشقه عشقه......... (214679)
محمد از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۷:۳۰
خدا یا تو نگهدارش باش !
ای کاش نظام اسلامی از ظرفیت این اسطوره بیشتر استفاده کند. (214681)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۸:۴۳
سلام بر خاتمی (214687)
rastin
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۹:۰۱
آقای خاتمی بزرگمردی است که در تاریخ این مرز و بوم برای همیشه جاودان خواهند ماند."سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند".
ایشان هشت سال منتخب قانونی ملت بود ولی برای حتی یکبار به ملت خود دروغ نگفت و هیچوقت حقیقت را وارونه جلوه نداد.آفتاب عمرت بی غروب باد. (214688)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۹:۱۲
خوشممیادفقط بلده حرف بزنه خاتمی جون تو رو حتی پدرت هم قبول نداشت خصوصا در مسائل فرهنگی . عاشق پدرتم که بدون هیچ منفعتی راست میگوید (214691)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۹:۴۳
سید بزرگوار آقای خاتمی عزیز اگر مردم به پاس زحمات شما در ترویج فرهنگ صلح و آشتی ملی و مللی حمایتهای خود را علنی میکردند الان شما بیشتر در صحنه سیاست نقش داشتید..امیدوارم هرچه زودتر باز شاهد حضور شما باشیم (214694)
اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۹:۴۶
برادر هموطن لطفا کمی ادب وانصاف رارعایت کن اگراصلاح طلب ها رای ندارند پس چرابزرگانت اینهمه ازآنهاواهمه دارند بهترنیس شرایط مساوی فراهم بشه تامردم خودشان حرف دلشان رابزنند درطول صدسال گذشته که مردم بپاخواستند یک مورد راسراغ داری که بیسواد یادزدویاخاین بمنافع مردم باشه امابرعکسش زیاده آخرین نمونه اش راخودت خوب ممیشناسی که آقای مطهری بواقع گفتند اگه نبود حمایت بزرگان همان دوره اول عزل میشد توانایی اصول گراها تقریبا همین قدره بارانت سرکارند (214695)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۲۰:۱۵
هر روز مردم به پاكي و صداقت اين مرد پي مي برند (214699)