به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۵۲
 
۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۶۲۸۳۸
پاسخ صادق خرازی به مصباح یزدی؛

خرازی: مردم ایران به قید وثیقه آزاد نیستند

انقلاب اسلامی بدون مردم هیچ هویتی ندارد
گروه سیاسی: عضو هیات موسس حزب ندای ایرانیان با بیان این‌که عده‌ای که برای مردم هویت قایل نیستند تلاش می‌کنند بین رهبر و مردم فاصله ایجاد کنند گفت: آنان با این اقدام خود در راستای خدمت به انقلاب گام برنمی‌دارند. آنکه می‌گوید مردم صلاحیت و لیاقت ندارند خود نتوانسته با مردم ارتباط برقرار کند.
خرازی: مردم ایران به قید وثیقه آزاد نیستند
صادق خرازی در سخنرانی خود در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه طبباطبایی با اشاره به پیشرو بودن دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی کشورمان خاطرنشان کرد: عده‌ای که با دانشگاه هوشیار و بیدار سر سازگاری ندارند، تمام تلاش خود را به کار بستند تا دانشگاه را از تاثیرگذاری خارج کنند. وی افزود: در 8 سال گذشته گام‌هایی برداشته شد که ننگ تاریخ دانشگاه بود. دانشجویان از تحصیل بازنشسته شده، اساتید به صورت اجباری بازنشسته شده، منتقدان در دانشگاه ساکت شده و فضای امنیتی در دانشگاه حاکم شد. درواقع زمستان سردی در دانشگاه حاکم شد اکنون ما باید تلاش کنیم تعریف مجددی از تحولات جامعه و دانشگاه داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان این‌که اگر جامعه بخواهد در سیاست نقش آفرینی کند باید دانشگاهی بیدار داشته باشد افزود: بزرگان کشور باید به فکر دانشگاه باشند. کاش رسانه ملی به دانشگاه می‌رفت تا دانشجویان آزادانه نظرات خود را بیان کنند. باید در دانشگاه میزگردهای مختلفی تشکیل شود تا دانشجویان بینش سیاسی پیدا کنند و قوای کشور را رصد کنند. خرازی همچنین خاطرنشان کرد:‌دانشجو عامل اصلی اتحاد جامعه است پس نباید حقش پایمال شود اکنون ما باید به فکر احیای وضع گذشته باشیم و به دانشجو هویت و حریّت بدهیم. دانشگاه باید به دنبال نقش آفرینی خود باشد. زنگ خطر زمانی به صدا درمی‌آید که دانشجو فاقد بینش سیاسی باشد. امروز شاهدیم که چنین اتفاق ناگواری رخ داده، حزبی کردن دانشگاه خدمت به توسعه کشور نیست. ای کاش می‌فهمیدیم بین سیاست در دانشگاه و حزبی کردن دانشگاه چه فاصله بزرگی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بسیار تلخ است در قامت دین نقش مردم نادیده گرفته می‌شود افزود: آزادی مهم ترین موهبت الهی است و در ضمیر انسان قرار دارد. هر دولتی که بخواهد در برابر آزادیخواهی جبهه گیری کند، در برابر هویت جامعه جبهه گیری کرده است. وی تصریح کرد: از بستر آزادی اندیشه زاییده می‌شود و جامعه‌ای که توام با بینش و اندیشه باشد در برابر استبداد و استعمار قدرتمند می‌شود. چنین جامعه‌ای هویت پیدا می‌کند. باید بدانیم مهم‌ترین عنصری که انقلاب را پیروز کرد همین هوشیاری و تعیین هویت مردم بود. آنکه می‌گوید مردم صلاحیت و لیاقت ندارند خود نتوانسته با مردم ارتباط برقرار کند. امام خمینی و رهبری قدردان مردم بوده و مردم هم قدردان رهبران خود هستند. چگونه است که می گویید مردم لیاقت این رهبری را ندارند؟ امروز امنیت و آسایش شما توسط همین مردم تامین شده است.

سفیر سابق کشورمان در فرانسه با بیان این‌که مردم دارای شعور اجتماعی بوده و هنگام احساس خطر به میدان می‌آیند گفت: مردم ولی نعمت حاکمان خود هستند. مردم ایران به قید وثیقه آزاد نیستند. مردم ایران آزادند چون آزادی در ذات انسان است. انقلاب اسلامی بدون مردم هیچ هویتی ندارد. آنان که سخن از حذف مردم می‌زنند نباید در مسئولیت قرار گیرند زیرا امام و رهبری خود را خادم مردم می‌داند.

خرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در 8 سال گذشته دولت احمدی نژاد فضای کشور را آلوده به هیجان‌های دروغین کرد افزود: آن‌ها با احساسات مردم بازی کردند و فضا را دوقطبی و احساسی کردند. آن‌ها اعتراضات مردمی و دانشجویی را با اصل نظام مرتبط کردند. اصلاح طلبان با اصالت نظام هیچ مشکلی ندارند اما احمدی نژاد اعتراض اصلاح‌طلبان را با اصل نظام پیوند می‌زد.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه ده‌ها سال طول می‌کشد تا مشکلات ناشی از دولت احمدی نژاد رفع شود خاطرنشان کرد: آن‌ها توزیع فقر را با عدالت طلبی یکسان کردند. اکنون باید بپذیریم ما در آغاز راهیم پس باید با عقلانیت کامل و به دور از احساسات و با شعارهای منطقی حرکت کنیم. وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: دولت گذشته همه چیز را به مزاح می‌گرفت. گفته بودند یک کودک با قابلمه غنی‌سازی می‌کند این توهین به دستاوردهای مردم و دانشمندان است. آن‌ها مردم را به بازی گرفته و گفتند قطعنامه کاغذپاره است. نتیجه چنین اقداماتی مشکلات این دولت در مذاکرات هسته‌ای است.

وی همچنین گفت: احمدی نژاد نتیجه عملکرد ما بوده پس باید مراقب باشیم تا احمدی نژاد دوباره تکرار نشود یعنی از دولت حمایت کنیم، وحدت داشته باشیم، منافع ملی را درک کنیم ما اگر به شعارهای اصلاح طلبی وفادار نبوده و با توهین و قهر فضا را ملتهب کنیم موفق نمی‌شویم. به گزارش ایسنا صادق خرازی در پاسخ به پرسشی درباره حزب ندای ایرانیان گفت: این حزب اصلاح طلب بوده و آزادیخواهی و پیشرفت را وظیفه خود می‌داند. عده‌ای این حزب را در جهت رقابت با اصلاح طلبان می‌دانستند، در حالی که اصلاحات یک جریان بزرگ اجتماعی بوده که در درون خود ده‌ها تفکر و حزب را در خود جای داده است. این حزب از انتقاد استقبال می‌کند. ندای ایرانیان از بطن جامعه شکل گرفته است. در بهمن ماه سال جاری اولین کنگره این حزب برگزار شده و دبیرکل شورای مرکزی و کمیته‌های این حزب مشخص می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره رفتار مجلس در قبال رای اعتماد به وزاری پیشنهادی علوم گفت: روحانی به خوبی افکار عمومی جامعه و دانشگاه را سنجید و براین اساس بر اصول خود مقاومت کرد. تشخیص روحانی ستودنی و قابل تکریم است. البته مجلس حق دارد به وزرا رای اعتماد ندهد نمایندگان مجلس هم نماینده مردم محسوب می‌شوند اما رفتار مجلس در این خصوص خصمانه بود.
مرجع : ایسنا