به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۵۸۸۸۸

بلر: داعشي ها بدون پشیمانی می‌میرند

گروه بين الملل: نخست وزیر انگلیس در زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 که نقشی برجسته در توجیهات واهی برای این حمله و همراهی کشورش با آمریکا در جنگ افغانستان داشت، در مقاله‌ای به افراطی‌گیری پرداخته و بدون توجه به خاستگاه‌های چنین رویکردی، برای مقابله با آن راه‌کار پیشنهاد داده است.
بلر: داعشي ها بدون پشیمانی می‌میرند
توني بلر در این یادداشت نوشت: «در هفته‌های گذشته شاهد تغییر محسوسی در واکنش جهانی به رخداد‌های عراق و سوریه بوده‌ایم. اکنون بیش از چهل کشور به رهبری آمریکا برای مبارزه با معضل "دولت اسلامی" (داعش) با هم ائتلاف کرده‌اند. این یک تصمیم منطقی است ولی کافی نیست. چرا که مسئله فراتر از گروه‌های تروریستی مانند داعش، بوکوحرام یا الشباب است. مشکل اساسی، اسلام گرایی رادیکال است و از این رو تشخیص ماهیت کلی و گستره این معضل ضروری است. همچنین از طریق تجزیه و تحلیل است که می‌توان برای حل و فصل آن تدبیری اندیشید. بدون شک برای مقابله با گروهی مانند داعش باید متوسل به زور شد. داعش از افرادی تشکیل شده که بدون تردید می‌جنگند، بی رحمانه می‌کشند و بدون پشیمانی می‌میرند. اما در تحلیلی که ارائه می‌شود پرسش اساسی که رهبران با آن روبرو هستند نادیده گرفته شده است: چگونه می‌توان علاوه بر مختل کردن اقدامات افراط گرایان، طرز فکر آنها را نیز برانداخت.چرا که مادامی که در برخورد با گروهی مانند داعش ما به مقابله با دلایل وجودی آن‌ها نپردازیم، گروه دیگری به سرعت به وجود می‌آید که جای آن را بگیرد.

وي افزود: به منظور مبارزه با ایدئولوژی آن که در طولانی مدت منحرف و وخیم تر شده، درنظر گرفتن آموزش به عنوان یک موضوع امنیتی ضروری است.مطرح شدنِ به ندرت این مسئله در بحث اسلام گرایی افراطی، نه تنها گیج کننده بلکه هشدار دهنده نیز است چرا که همه روزه به بیش از ده‌ها میلیون کودک در دنیا، در مدرسه‌های رسمی و یا مراکز غیر رسمی، نگرشی خصمانه نسبت به باورهای مختلف در دنیا آموزش داده می‌شود.
مرجع : ايسنا