به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۵۸۵۱۸
معاون دبير کل سازمان ملل در امور بشر دوستانه:

11ميليون‌سوري در داخل‌سوريه گير افتاده‌اند

گروه بين آلملل: از زمان آغاز ناآرامي‌ها در سوريه در سال 2011 ميلادي، حدود سه ميليون نفر از سوريه فرار کرده‌اند كه حدود نيمي از آنها به ترکيه فرار کرده‌اند.
11ميليون‌سوري در داخل‌سوريه گير افتاده‌اند
ترکيه خواستار ايجاد ‌مناطق امن‌ در سوريه در نزديکي مرز کشورش شده تا در اين مناطق از غيرنظاميان در برابر جنگ داخلي سوريه حفاظت شود. در همين حال، معاون دبير کل سازمان ملل در امور بشر دوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌هاي اضطراري گفت: اگر ‌مناطق امن‌ در سوريه ايجاد شوند، ما به اين مناطق مي‌رويم تا به مردم کمک کنيم. تاکنون اين پيشنهاد ترکيه با واکنش‌هاي سردي مواجه شده است. آمريکا گفته است که ايجاد اين مناطق يک اولويت نيست. روسيه نيز که در شوراي امنيت حق وتو دارد، مخالف اين مساله است.

آموس گفت: هرگونه منطقه امني نيازمند نيروي زميني براي تضمين حفاظت غيرنظاميان است و به طور ايده‌آل اين مساله بايد با حمايت قطعنامه‌اي از سوي سازمان ملل انجام شود. با وجود اختلافات سياسي که در شوراي امنيت مشاهده کرده‌ايم بعيد است که قطعنامه‌اي در اين‌باره تصويب شود. البته اميدوارم که اشتباه کرده باشم.

وي افزود: البته ممکن است برخي کشورها فکر کنند که اين مساله آنقدر مهم است که به تنهايي وارد عمل شوند. هر اتفاقي که رخ دهد، مساله مهم اين است که آيا منطقه حافظت شده يا امني وجود دارد؟ آيا مردم در امنيت هستند؟سازمان ملل در حال حاضر در بخش‌هايي از سوريه که نيروهاي دولت در آنجا حضور ندارند، مشغول انجام عمليات است. اين سازمان همچنين براي دسترسي به حدود 11 ميليون سوري که در داخل اين کشور گير افتاده‌اند و نيازمند کمک هستند با گروه‌هاي مخالف رايزني مي‌کند.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير ترکيه در چند روز گذشته گفت كه وي با اقدام تحت رهبري سازمان ملل براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز شمال سوريه موافق است و آن را به عنوان نخستين گام حياتي براي ايجاد مناطق امن مي‌پندارد. وي همچنين افزود: اگر اعضاي شوراي امنيت اين طرح پيشنهادي را رد کنند، يک ‌ائتلاف بين‌المللي‌ مي‌تواند وارد عمل شود. آموس همچنين هشدار داد: حملات هوايي تحت رهبري آمريکا عليه داعش راه‌حلي براي مشکلات پيچيده سوريه نيست. وي افزود: البته که من مايوس شده‌ام. بدون يک راه‌حل خواهيم ديد که تعداد آوارگان بيشتر و بيشتر شده و از کنترل خارج مي‌شوند و شاهد بحران‌هاي بسياري در سراسر جهان، فقدان منابع لازم و پول کافي و افرادي خواهيم بود که براي انجام اين کار لازم هستند.