به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۱۸
 
۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۶۷۴۲۸
قدم‌زدن جلیلی ارزش و قدم‌زدن ظریف ضدارزش است!

فرق قدم‌زنی جلیلی و برنز با کری و ظریف!

گروه سیاسی: دلواپسان هنوز هم دلواپسند و هر روز بهانه جدیدی برای دلواپسی پیدا میکنند اما حافظه تاریخی آنها یاری نمیکند تا سوابق سیاسی را بررسی کنند و ببیند آنچه امروز برایش دلواپس شده اند پیش از این در اردوگاه طیف سیاسی متبوعشان ارزش به شمار میرفت .
فرق قدم‌زنی جلیلی و برنز با کری و ظریف!
«جان کری» و «محمدجواد ظریف» وزرای امور خارجه آمریکا و ایران در حاشیه مذاکرات ژنو برای تنفسی کوتاه مذاکرات را ترک و دقایقی در خیابان‌های ژنو قدم زدنداین برای اولین بار بود که وزرای خارجه ایران و آمریکا در بیش از یکسال اخیر در انظار عمومی حاضر می‌شوند که با توجه به روابط سیاسی 2 کشور امری قابل توجه و بدیع محسوب می‌شود اما همین چند قدم راه رفتن دلواپسان را دلواپستر کرد. در اين ميان هرچند ظريف واکنش هاي جدي نسبت به توهين به اسلام نشان داده است اما همچنان برخي او را متهم به کوتاهي در مقابل اتفاقات پاريس مي‌کنند و قدم زني او با جان کري وزير امورخارجه آمريکا را دست آويزي براي هجمه هاي تبليغاتي قرار داده اند. اما در اين رابطه سبحاني سفير سابق ايران در لبنان اين گونه اظهارات را کارشکني مي‌داند و معتقد است که درشرايطي که تيم مذاکره کننده با تأييد مقامات عالي رتبه نظام کشور درحال مذاکره هستند نبايد نسبت به فعاليت آنها کارشکني شود.

با اين حال جواد کريمي‌قدوسي نماينده مردم مشهد و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس دوباره دست به کار شده است. کريمي قدوسي اعلام کرده که طرح سؤال سنگيني را از وزير امور خارجه در رابطه با قدم زدنش با وزير خارجه آمريکا و سفرش به فرانسه در شرايط کنوني اهانت نشريه شارلي ابدو به پيامبر گرامي اسلام، امضاي بالايي تقديم هيأت رئيسه مجلس مي‌کنيم.وي افزوده که تلاش مي‌کنيم هفته آينده اين موضوع به صورت فوق‌العاده در دستور کار کميسيون سياست خارجي مجلس قرار گيرد و وزير امور خارجه را نيز براي پاسخگويي به سؤال تعداد زيادي از وکلاي ملت به کميسيون احضار مي‌کنيم.

اما خود ظريف نيز به انتقادها پاسخ داده است. وزير خارجه در مورد انتقاداتي که از وي و از سوي برخي رسانه‌ها و مسوولان درباره پياده‌روي‌اش با جان کري در ژنو مطرح شده است گفت که فکر مي‌کنم بيش از اندازه به مسائل حاشيه‌اي پرداختن کمکي به بحث نمي‌کند. حرکتي که در ژنو صورت گرفت صرفا براي اين بود که مذاکرات از حالت نسبتا تنش‌آلودي که پيدا کرده بود خارج شود و البته با استفاده از هواي پاک فضاي مذاکرات تا حدودي تغيير کند. وي در پاسخ به اينکه چرا در مذاکرات با جان کري در ژنو به بيرون از هتل آمديد و در حال پياده روي گفتگو کرديد، با بيان اينکه گاهي مذاکرات آنقدر طولاني و تنش‌آلود مي‌شود که نياز است يک فرصتي به مذاکره و مذاکره‌کنندگان داده شود تا فضا تغيير کند، افزود: به هر حال نياز بود تا فضاي مذاکرات تغيير کند.

با اين حال سردار محمدرضا نقدي، رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت: آقاي ظريف ظاهرا نمي‌داند نماينده چه ملت و چه عظمتي است، ايشان بايد رسما به خاطر حرکت هاي ناپسند اخير از ملت ايران عذرخواهي کند.همچنين سردار نقدي در پاسخ به اين سوال که نظر شما در مورد سفر وزير امور خارجه به پاريس در روزهايي که دولت آن کشور رسما از توهين به پيامبر حمايت مي‌کند چيست، اظهار داشت: بنده تا حالا سعي کرده ام در خصوص وزارت امور خارجه اظهار نظر نکنم تا موضع ايشان در مذاکرات را تضعيف نکرده باشم ولي بعضي تخلفات، ديگر قابل تحمل نيست.

نشست با مقامات آمریکایی و قدم زدن با آنها و صحبت در فضای آزاد اولین بار نیست که اتفاق می افتد پیش از اینهم سعید جلیلی با نیکلاس برنز همین مسیر را رفته بود آن طور که مالک شریعتی عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که در وبلاگش نوشته است " برای درخواست صحبت با جلیلی این بار خود نیکلاس برنز می آید و درخواست مذاکره می کند که همان پاسخ را می شنود. برنز اصرار می کند که حرفهای دیگری دارم که بگویم. جلیلی از برنز می خواهد در همان محل سخن بگوید و بعد به سمت محل پذیرایی وعده ناهار شروع به قدم زدن می کند و برنز هم به دنبالش راه افتاده، از جلیلی می خواهد که لااقل بایستد و گوش دهد که جلیلی می پذیرد و حدود 45 دقیقه در فضای سبز با او گفتگو می کند. این فرآیند در حالی اتفاق می افتد که نمایندگان پنج کشور روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه سولانا از بالکن ساختمان با حیرت در حال نظاره گفتگوی جلیلی و برنز هستند. گفتگویی که در آن جلیلی پرونده هسته ای ایران را راستی آزمایی شده، حل شده و مختومه می داند.

همان زمان اما مدیر مسوول روزنامه کیهان و برخی نمایندگان مجلس این ماجرا را صحنه سازی دانسته و بی اهمیت انگاشتند مدیرمسئول روزنامه کیهان تلاش کرد گفت‌وگوی انجام شده را تقلیل داده و بی‌اهمیت جلوه دهد و کاظم جلالى، سخنگوى کميسيون امنيت ملى مجلس وقت هم تاکید کرده که مذاکرات جلیلی و ویلیام برنز «در چارچوب بسته پيشنهادى ايران و برخى مسائل هسته‌اى» بوده است. به بیان دیگر، جلالی نیز انجام «گفت‌وگو» را نفی نکرد در حالیکه بسیاری ازن ماجرا را از ابتدا انکار کردند.

شریعتمداری البته تلاش کرد با تمسک به تعریف «مذاکره»، گفت‌وگوهای انجام شده را معمولی جلوه دهد، و نیز آن را تلاش و «صحنه‌سازی» آمریکاییان برای گفت‌وگو ارزیابی کند. او به شکلی دانسته و تعمدی، از نفس تحقق این دیدار و اهمیت ویژه‌ این گفت‌گو صرف‌نظر و تلاش کرد از موضعی همچنان«رادیکال» به حامیان و بدنه‌ تندروی اصول‌گرایی (و نه به راست‌های میانه یا محافظه‌کاران پراگماتیست) اطمینان دهد که «اتفاق مهمی رخ نداده است»؛ ولی به‌نظر می‌رسد ارزیابی بخش احساساتی و جوان و رادیکال راست (که گاه خود را در اقدامات و مواضع و بیانیه‌های بسیج دانشجویی، آشکار می‌سازد) متفاوت از ادعای مدیرمسئول کیهان بود چنان که در بخشی از بیانیه‌ همین طیف ( شاخه‌ای از دانشجویان بسیجی) نوشته شد : «خبر مذاکره‌ی اخير هيات ايرانى و آمريکا باعث شگفتى اين جنبش گرديده است. شيطان بزرگ که خود را صاحب اختيار کره خاکى مى‌داند، تنها عضوى از اعضاى گروه 1+5 بوده و تنها اين گروه، طرف مذاکره با ايران است؛ هرچند اصل مذاکرات با اين گروه نيز خارج از مسايل حقوقى پرونده هسته‌اى ايران و حاصل زياده‌خواهى مدعيان دموکراسى بوده و محکوم مى‌باشد... جنبش دانشجويى بيدار و آگاه بوده و تنها راه رابطه با آمريکاى جنايتکار را تغيير ماهيت و ايدئولوژى آن مى‌داند و تغيير تاکتيکى (مثل آنچه اکنون وجود دارد) را کافى در اين موضوع نمى‌داند لذا پيش‌شرط‌هاى وجوبى رابطه با آمريکا را رفع توقيف از اموال بلوکه ايران و جبران تمامى خسارت‌هاى مادى و معنوى از گذشته تاکنون، عذرخواهى از ملت و مسئولين ايرانى به‌دليل اقدامات گذشته، قطع کمک‌هاى مستقيم و غيرمستقيم به اسرایيل و تلاش عملى براى احقاق تمامى حقوق ملت مظلوم فلسطين و عدم اقدام عليه مردم غزه مى‌داند.»

چند سال گذشت و حالا مذاکره کننده هسته ای ظریف است او چند قدم با کری راه رفت اما کیهان ودیگر دلواپسان او را تحت فشار قرار داده اند که عذر خواهی کند و فضا سازی رسانه ای سبب شده تا بسیاری این کار وزیر امور خارجه را مذموم بدانند اما شاید هنوز هم باشند افرادی که گفت و گو قد م زنی 45 دقیقه ای برنز و جلیلی را به خاطر داشته باشند و همه یک سوال مشترک را مرور کنند ؟ یک بام و دوهوا شده یا اینکه قدم زدن جلیلی ارزش و قدم زدن ظریف ضد ارزش است . چه چیزی تغییر کرده است ؟
مرجع : ایسکا