به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۴۸۶۴۵

نام ۲ نماینده سرشناس مخالف دولت در لیست بورسیه‌های غیرقانونی

گروه سیاسی: در حالی که بحث وجود نام برخی از نمایندگان مجلس در لیست سه هزار بورسیه غیر قانونی جدی تر شده است، حامد قادرمرزی، نماینده مجلس می‌گوید که «برخی از نمایندگانی که از رانت بورسیه های وزارت علوم استفاده کرده بودند، استیضاح آقای فرجی دانا را امضا نکردند و دلیلش هم این بود که می خواستند اسمشان لو نرود.» وی تاکید دارد که تعداد نمایندگانی که از این بورسیه ها استفاده کرده اند «کم» نیست!
نام ۲ نماینده سرشناس مخالف دولت در لیست بورسیه‌های غیرقانونی
به گزارش پیام نو، بحث وجود نام نمایندگان در لیست سه هزار بورسیه غیر قانونی چند هفته ای به شکل شایعه های تائید نشده مطرح بود اما نهایتا روز شنبه حجت الله درویش پور تائید کرد که «نام برخی نمایندگان استیضاح کننده وزیر علوم در بین بورسیه های غیرقانونی دولت قبل وجود دارد». بعد سه روز بعد از این اظهار نظر درویش پور، حامد قادرمرزی از نمایندگان اصلاح‌ طلب مجلس فاش می کند که تعداد نمایندگانی که از این بورسیه ها استفاده کرده اند قابل توجه است و البته تعدادی از این نمایندگان برای آنکه مستقیما با وزیر علوم درگیر نشوند ترجیح دادند طرح استیضاح را امضا نکنند و در پشت پرده برنامه برکناری رضا فرجی دانا را حمایت کنند.

حامد قادر مرزی همچنین می گوید: یکی از نگرانی های نمایندگانی که علی رغم استفاده از بورسیه های رانتی دولت سابق، طرح استیضاح را امضا نکردند این بود که احتمالا وزارت علوم در واکنش به طرح استیضاح اسامی آنها را افشا کند. وی تاکید می کند مجلس تقریبا در جریان دقیق این موضوع قرار دارد اما بنا به مصلحت بسیاری از نمایندگان ترجیح می دهند تا از پرداختن به این موضوع و یا بیان جزئیات آن خود داری کنند.

این در شرایطی است که یک نماینده اصلاح طلب مجلس که نخواست نامش فاش شود گفت: به جز نمایندگان مجلس نهم، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس هشتم هم از رانت بورسیه ها استفاده کرده اند که این نمایندگان نیز طی روزهای گذشته آمد و رفت زیادی به مجلس داشتند. این در شرایطی است که دو مورد از پر حاشیه ترین رانت های بورسیه داده شده به نمایندگان مجالس هشتم و نهم به دو نماینده نزدیک به جریان اصلی مخالف دولت تعلق گرفته است. این ۲ نماینده در زمره سرشناس ترین مخالفان دولت در مجلس هستند!

درباره همین موضوع حامد قادرمرزی می گوید: «در بحث وزارت علوم دو نکته وجود دارد که این وزارتخانه را به حیات خلوت گروه های سیاسی تندرو در دولت قبلی تبدیل کرده بود.» وی در توضیح دلیل اول مخالفت با وزارت علوم می افزاد: «این طیف ها دانشگاه را به مرکزی برای ایجاد و رشد و تکثیر گروه های تندرویی تبدیل کردند که در پوشش فعال دانشجویی عمل می کردند و الان هم هنوز فعال هستند. اینها بازوی فشار تندروها طی دوره ۸ ساله آقای احمدی نژاد بودند و الان هم می بینیم که وقتی بزرگترهای آنها می خواهند یک پروژه سیاسی مثل استیضاح یک وزیر را پیش ببرند، از این گروه‌ ها در رسانه های خود به شکل گسترده استفاده ابزاری می کنند.»

وی می افزاید: «دوم هم این بود که تندروها از طریق دانشگاه برای خودشان کسب مشروعیت می کردند که مثال بارز آن همین بورسیه های غیر قانونی است که وزارت علوم بر آن تاکید دارد. این بحث سه هزار بورسیه ای که مطرح شده تنها یکی از کارهای ظالمانه ای است که در وزارت علوم آقای احمدی نژاد انجام شده است. به هر حال در مجلس هم برخی از نمایندگان از این رانت استفاده کردند که تعداد آنها هم کم نیست و قابل توجه هستند. اما دولت فعلا قصد ندارد که با افشای برخی موارد به یکباره برخی از هواداران دولت سابق را نقره داغ کند، چون هنوز به نظر نمی رسد که تندروها توان مقابله جدی با دولت و برکناری وزرا را داشته باشند.»