به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ساعت ۲۲:۴۱
کد مطلب : ۱۶۷۸۵
آگر قبل از انتخابات این حرفها را می‌زدید...!

حواشي جالب يك ديدار با هاشمی‌رفسنجاني

گروه سياسي: آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانشجویان و ایثارگران در شوخی معناداری با وزارت اطلاعات گفت: آگر قبل از انتخابات این حرف ها را می زدید باید می رفتید [به] اطلاعات جواب می‌دادید امّا حالا باید اطلاعات به شما جواب بدهد! به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، حاشیه نگاری این دیدار بدین شرح است:
حواشي جالب يك ديدار با هاشمی‌رفسنجاني
آقای هاشمی که وارد مي‌شوند. صدای صلوات بلند مي‌شود. آیت الله لبخندی می‌زند و دستی به رسم معمول تکان مي‌دهد. ابراز احساسات بالاتر مي‌رود. در این ابراز احساسات حس غریبی مي‌بینیم. بیشتر شبیه قدر شناسی است. نه اجباری است و نه برنامه ریزی شده. قدر شناس ملتی است از آبرودادن بخاطر مردم. این روزها بیشتر از همیشه مي‌فهمم که آبروی آقای هاشمی بیش از آنکه آبروی سیاسی باشد،مردمی است. عزّتش هم بیش از آنکه حکومتی باشد،الهی است. در ادای حق النّاس کوتاه نیایی مي‌شوی «عزیز خدا».

مهمانان که مي‌نشینند. نوبت سخنرانان جلسه مي‌رسد . مانده بودم بااین همه تکثر چگونه نوبت حرف زدن همه سلایق مي‌رسد. از جوان رفسنجانی تا سردار سپاه . از دانشجوی تهرانی تا طلبه قمی‌. میهمانان یک به یک دعوت مي‌شوند. اولی آزاده است ، مي‌گوید حاج آقا آزادگان دلشان خیلی برای شما تنگ شده کجا شما را ببینند ؟ در تلویزیون که شما را نشان نمی دهند. لبخند تلخی مي‌زند و شوخی معناداری مي‌کند‌. می‌گوید یکی از رفقای آزاده قبل از آمدن خدمتتان به شوخی مي‌گفت اسیر که بودیم ،آقای هاشمی را بیشتر مي‌دیدیم! . لااقل صدای حاج آقا را یواشکی از رادیو مي‌شد شنید. اینها را که مي‌گوید بغض گلوی همه را می‌گیرد‌. من مانده‌ام که صدا و سیما جواب این همه حق النّاس را چه خواهد داد؟.

مهمان دیگری که از قم آمده خیلی پرشور شروع می‌کند‌. به رسم دهه شصتی‌ها حرف می‌زند. مشت گره می‌کند و می‌گوید‌: فرمانده جنگ‌، امام گفتند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است‌. این را که می‌گوید شعار الله اکبر صحن مجمع را پر می‌کند.سخنران هم که فضا را پرشور می‌بیند خودش هم به هیجان می‌آید و می‌گوید‌: آقای هاشمی، امتحان ابراهیم وار دادی وسربلند بیرون آمدی. آنها که می‌خواستند شما را بسوزانند خودشان گرفتار آتش بی آبرویی و بی عزتی شدند.

دانشجوی جوانی پای میکروفون مي‌آید. حرفهای زیادی برای گفتن آورده . از فضای تلخ و بسته دانشگاه گلایه دارد. از شأن دانشجویان که مي‌گوید که دیگر در فضای دانشگاه از آن خبری نیست .می گوید دانشگاه هم شده مثل صدا وسیما. فقط شده مونولوگ و تک گویی. کرسی آزاد اندیشی برگزار می‌کنند ولی فقط با خودشان!. آخرش هم می‌گوید‌: آقای هاشمی! دانشگاه آزاد میراث شما نیست ولی یادگار شماست‌. امانت امام دست شماست.

جالب است همه میهمانان هم در صلوات با هم همراهند و هم در دست زدن. هرچند طولانی می‌شود ولی حیفم آمد که خاطره شیرین یکی از آزادگان را بازگو نکنم‌. مي‌گوید آقای هاشمی! اولین نامه ام را در دوره اسارت به نام شما نوشتم. یک پاکتی آبی رنگ که رویش نوشتم برسد بدست آقای هاشمی‌. شما هم امضاء کردید و برایم پس فرستادید. نامه شما که در اردوگاه بدستم رسید. بچه ها یک به یک امضاء شما را به صورت و چشم خود مي‌مالیدند. انگار بوی شما را می‌داد. قبل از آن فقط درباره نامه امام دیده بودم این کار را بکنند. بغض آیت الله آماده فروریختن است که حرفهایش را تمام می‌کند. نمی‌دانم چطور خودش را به آقای هاشمی مي‌رساند. بوسه‌ای به سر آیت‌الله می‌زند و می‌رود. از محافظان آقای هاشمی هم کاری بر نمی‌آید!‌.

میهمان دیگری از صوراسرافیل 92 می‌گوید. می‌گوید آقای هاشمی! شما از این کارها کم نداشتید. بنی صدر را صور اسرافیل شما برد. صدام را همینطور. انتخابات 76 را هم صور اسرافیل شما زیر و رو کرد. حتی شکایت شما هم به خدا در انتخابات 84 هم صوراسرافیلی بود که صدایش 8 سال بعد درآمد!.این آخری را که مي‌گوید صدای کف و سوت صحن مجمع را مي‌لرزاند. ایثار گران هم چنان به وجد آمده اند که گوی سبقت را از دانشجویان در ابراز احساسات ربوده اند!.

صحبت میهمانان که به پایان می‌رسد. آیت الله شروع به سخن مي‌کند. اول خوشآمد گویی بعد یک تشکر از صحبت های میهمان و سپس هم یک شوخی معنادار. آقای هاشمی مي‌گوید آگر قبل از انتخابات این حرفها را می‌زدید باید می‌رفتید اطلاعات جواب می‌دادید امّا حال باید اطلاعات به شما جواب بدهد! شوخی آیت الله مثل بمب سالن را مي‌ترکاند. انگار همه تازه فهمیدند که چه اتفاقی در انتخابات افتاده؟

آقای هاشمی در ادامه می‌گوید من شخصا کاری نکردم. پنج دقیقه رفتم اسم نوشتم و آمدم.هرچه بود تدبیر خدا بود. هرچه بود اراده مردم بود. خیلی‌ها می‌گفتند رأی روستاها به فلان شخص یا مشابه آن است. ولی درست برعکس شد. مردم روستاها بیشتر از شهرها به آقای روحانی رای دادند. بابت این شعور و آگاهی مردم، خدا را شاکرم.

آیت‌الله از غافلگیری خیلی‌ها از نتیجه انتخابات هم می‌گوید. آقای هاشمی می‌گوید که صدا و سیما و تریبونهای رسمی چیز دیگری می‌خواستند ولی چیز دیگری مي‌شد. خیلی های دیگر هم بودند که چیزدیگری مي‌خواستند ولی مردم تمام رشته های آنها را پنبه کردند. آقای هاشمی در ادامه تعبیر بسیار پرمعنایی درباره انتخابات 24 خرداد بکار مي‌برد. ایشان از 15خرداد 42 مي‌گوید.از 22 بهمن 57‌. از سال‌های دفاع مقدس و سازندگی و انتخابات 24 خرداد را از جنس آنها مي‌داند. از معجزه همراهی آگاهانه مردم. درباره این تعبیر ماندگار باید در آینده بیشتر گفت.

۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۲۲:۵۳
هاشمی یکی از مردان بزرگ ایران هست اما بنظرم درست نیست اینگونه از ایشون تعریف بشه (133347)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۳۳
مردم الان با شعور و اگاه هستند ولی 4 سال پیش با سیب زمینی رای دادند؟!؟!؟!؟!پناه بر خدا از این همه دو گانگی در رفتار (133473)
حمید
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۲۳:۲۳
آنها که می‌خواستند شما را بسوزانند خودشان گرفتار آتش بی آبرویی و بی عزتی شدند
خیلی حرف به جایی بود
خدایی 8 سال و 4 سال آخر چه ها که بر هاشمی نگذشت
4 سال بهش تهمت زدن
4 سال فحش و ناسزا به خودش و خانواده اش گفتن
4 سال سکوت کرد
4 سال خون دل خورد
بنازم به این صبر
درود بر تو هاشمی درود (133354)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۰:۳۳
هشت سال تهمت ها و القابی که در دوران خاتمی به ایشون زده شد رو فراموش کردید ذکر کنید.خوبا ادم یه خورده انصاف داشته باشه (133372)
سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۱:۳۷
طی هشت سال برای این بزرگ مرد هیچ باقی نگذاشتند و اهانت به او از سهل ترین کار شد....

...اما همو که وعده داد "عزت می دهد هر آنکس که بخواهد را" عزت داد و او را در صدر نشاند....

نه صدر مجالس که صدر قلوب ملت، که خدا نخواست این ملت نمکدان بشکنند بعد عمری مجاهدت آیت الله....

عمرت دراز باد ... (133380)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۸:۳۸
4سال نبود 8 سال بود (133410)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۳۱
8 سال نبود دوست عزیز 16 سال بود معلوم نشد حالا چه جوری تموم شد (133500)
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۲۳:۳۴
وای وای چه متنی اشکم در اومد.
این همه تراژدی نوشتن و درام که چی؟؟؟ (133362)
شیر فرهاد
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۷:۴۳
جاااااااااان
تراژدی
درام
ها ای که گفتی یعنی چه؟
اصلا خودت معنیشو میدونی داداش؟ برو به کم مطالعه بزن به بدن
برووووووووووو (133401)
ایراندوست
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۱۱
برادر اشکات را لازم داری نگهش دار (133516)
ایلیا
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۲۳:۳۵
درود بر هاشمی
سلام بر خاتمی (133363)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۲۳:۵۶
بهار! خودمونیم بدجوری جوگیر شدی آ !!
بهار! ما هم از اتمام دولت دهم و فضای بوجود آمده خرسندیم ولی سعی کن واقع بین بوده و گذشته ها را فراموش نکنی!! (133367)
جوادسکاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۰:۳۹
مردی برای تمام فصول .زنده باشد (133373)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۱:۳۴
این نوشته غلامعلی رجایی است
لطفا بنویسید (133378)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۱:۳۷
8 سال آقای هاشمی رئیس جمهور بودن نهضت آزادی و نیروهای چپ در این دوران زندان و بسته شدن فضا ما که یادمون نمیره
رکورد تورم هم در دوران ایشون بود (133379)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۱:۳۸
فضای بسته سیاسی 8 سال دوران ریاست آقای هاشمی و چی میگید به قول دوستان بهار جو گیر نشو (133382)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۲:۰۳
باید از دولت آقای روحانی حمایت کرد ضمن اینکه هوشیار بود که کسانی که با سلایق رای دهندگان به روحانی 180 درجه تفاوت داشتند حالا آرمانهای خود را زیر نام آقای هاشمی به کرسی ننشانند. (133384)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۲:۳۵
يك ضرب المثل كرماني هست كه ميگه :هركس صبري داره گنجي داره
اقاي هاشمي در اين 8 سال صبوري كردند و الان مزد صبوريشونو گرفتند
زنده باد هاشمي (133388)
رضا
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۶:۱۵
خواهش می‌کنم دربارۀ این بزرگان با چنین ادبیاتی مطلب ننویسید. باور کنید این‌ها آدم رو یاد بعضی یادداشت‌های کیهان می‌اندزه. (133395)
کارمند
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۷:۵۹
آقای هاشمی شخصیتی هستند که نسل های آینده با فکر و ذکر و قلبشون از ایشون یاد خواهند کرد و بعنوان شخصیتی که همواره بعنوان جلودار و پرچمدار در حکت های اجتماعی بوده اند در یادها خواهند بود و خواهند ماند تا ابد (133405)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۸:۴۴
هموطن ايراني اتفاقا حرف شما كاملا درسته و فكر كنم بهار هم براساس همين واقع بيني اين گزارش را ارائه داده است گذشته را نبايد فراموش كرد (133412)
یاسر
France
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۰۲
عزیز من ...
ما موافقیم که هاشمی خیلی مرد خوبیه... و در عرصه سیاست کارش حرف نداره اما یه مشکلی هست...

ما اگه طرفدار خاتمی و هاشمی هستیم واسه اینکه از بت درست کردن بیزاریم... هدف ما اینه که کسی رو خدا نکنیم و بت نکنیم...

بنظر من خیلی چاپلوسی و اغراق زیاد بود... بجای اینطور حال و هوای احساسی بهتر نبود که بیشتر به جنبه های منطقی پرداخته میشد؟ (133415)
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۴۱
البته ابراز احساسات به آقای خاتمی منطقیه...بس که ایشون بااخلاق و دوسداشتنین... (133505)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۱۴
کسی که از پسر و دختر خلاف کارش دفاع می کند نمی توان به او اعتماد کرد . (133418)
مرام
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۱۷
ببین چه بر سرمان آورده اند که با اندکی باز شدن فضا اینگونه به وجد می آئیم انشاءالله خداوند بوجود آورندگان فضای آزاد برای ملت ایران محافظت نماید . (133419)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۳۲
علت محبوبیت روزافزون هاشمی صبر و شکیبائی او در برابر هجمه اتهامات و افتراهائی است که به او زده شد دوستان شاید تصور این صبر طی مدت 4 سال قابل باورنباشد ولی همانطوریکه خداوند فرموده خداوند با صابرین است واقعاً عزت آیت ا... و عاقبت بخیری او برای ما قابل تامل است در عوض افرادی که با موج سواری 4 سال حکومت کردند رسوا شده وان شاءا... در لایه های تاریخ محو خواهند شد. این مرد را من خیلی دوست دارم. (133421)
محمد رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۳۸
باید آموخته باشیم که هیچ کس را آنقدر بالا نبریم که عیبش از نظر دور شود و نادیدنی.حتی این فرد اگر هاشمی باشد با همه محاسن و تاثیرگذاریش روی بسیاری از روندها.و چنین است که او یاد میگیرد که برخوردهای قابل انتقاد خودرا در طول سالیان خود بگوید پیش از آنکه دیگران بگویند این نشان بزرگی است.اخیرا این رفتار را از پاپ دیدم. با این انتظار که هاشمی هم این آمادگی را نشان دهد.دیشب در برنامه نود از قوانینی در فیفا صحبت شد که داورانی صحبت شد که از از پشت پرده زدو بند ها خبر داشتند و صرفا (لطفا توجه کنید) به دلیل آنکه آنرا بیان نکرده اند مادام العمر محروم شده اند. (133422)
حامد
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۴۶
من هم مانند بسیاری از ایرانیان از نتیجه انتخابات و فضای امید بوجود آمده بعد از آن شادمانم. طبیعتا آقایان هاشمی و خاتمی و عارف و روحانی مهمترین سهم را بوجود آمدن این فضا داشته اند. اما به نظرم آن جریان آگاهانه از سوی مردم که خبرنگار شما نیز به آن اشاره کرد، دیگر تمایلی به مدیحه سرایی برای افراد ندارد. پیشنهاد می کنم، واقع بینی و پرهیز از شعار زدگی و از همه مهمتر اجتناب از اشتباهات گذشته را در تهیه متون خبری خود رعایت کنید. این را از کامنت های قبلی نیز بخوبی میتوان دریافت. (133424)
داود
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۵۵
فکر نکنم این جو دوام داشته باشد الان مثل اوضاع کوفه است روزی تنهایی و روزی باهاتند (133426)
سعید
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۰۵
بعد از 8 سال بایکوت خبری امروز مردم بیشتر دوستت دارند . چرا که 8 سال معنی عداااااااااااالت رو فهمیدیم . (133428)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۱۴
با تمام احترامی که برای ایشان غائلم اما باید بگویم ایشون همیشه مصلحت خودشو خونوادشو در نظر میگیره نه منافع مردمو. نمونش حرفی رو که درخصوص سوریه زده بود اگه واقعا اون حرفا رو زده بود بر روی گفته هاش تاکید می کرد اینجوری محبوبیتش نزد مردم 100 برابر میشد. (133430)
سعید
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۱۶
در مقابل موج حملات افراطیون چجوری یه تنه بایسته؟ (133460)
محمود
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۲۲
قبل از انتخابات تمامی دستگاه دولتی هاشمی رابدنام کردندوسوزاندن وباعرض معذرت به قول دولت قبلی اب رو اونجا بریز که میسوزد اونم چه جور سوختنی (133432)
حسام
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۲۸
آقای هاشمی باید دوران خفقان مطبوعات وتورم 50درصدی خودشو یادش بیاد بعد اینطوری اظهار نظر کنه (133438)
ممد
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۴۲
بهارلطفا درمورد افراد زیاد مبالغه نکنید . واقعیات را بنویسید. مردم همه چیزو میفهمند ... (133445)
دانشجو
Germany
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۰۹
منم تو این جمع بودم حیف که بهار خیلی موارد رو از قلم انداخت! با بردن نام چه کسانی توسط دانشجویان سالن میرفت تو هوا? ? (133456)
علیرضا
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۱۶
آقای هاشمی مرد شریفی است
ولی من تعجب می کنم که این مرد عادت کرده به سخنانان دوپهلو- اونا چیزی دیگری می خواستند. ولی چیز دیگری شد از این قبیل حرفا. مگر 9 دی 88 را فراموش کردی که ذکر نکردی (133459)
حمید رضایی - 101 ماه اسارت
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۲۶
با سلام و احترام بنده یکی از آزادگان دیدارکننده با آیت الله هاشمی در این ملاقات بودم . واقعا همینطور که نویسنده گوشه ای از آنرا بتصویر کشیدند، جلسه بسیار پرشور و صمیمی بود. دیدار آیت الله بسیار برای ما مغتنم و فرصت طلایی بود، ما آزادگان هیچگاه خطبه های پرشور و کوبنده آیت الله هاشمی را که تا مدتها مایه دلگرمی و صبوری ما در اسارت بود فراموش نمی کنیم. ای کاش صدا و سیما کمی با تدبیر عمل می کرد و دست از سانسور یار صدیق و شجاع امام و رهبری را که در همه حال با شجاعت به بیان دیدگاه های خود با توجه به مصلحت واقعی نظام حتی در شرایطی که بضررخود ایشان نیز می باشد و فهم ودرک عمومی از آن عاجز است می پردازد ، بر می داشت . ما هاشمی را با امام و امام را با هاشمی می شناسیم. (133468)
علي راستگو
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۴۳
قدر زر زرگر شناسد ؛ قدرگوهر گوهري
آفرين برمردم گوهر شناس ايران زمين. (133479)
حسن گلاسکو
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۱۷
خلایق هر چه لایق ... !
تا دیروز عالیجناب سرخپوش بود که بخاطرش دوم خرداد 76 خلق شد و امروز هم ناجی مظلوم ملت ... !!! (133491)
سامان
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۴۳
خدا رو شکر اون سالهای ننگین گذشت (133506)
علی بازگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۴
درود بر هاشمی
سلام بر روحانی
آفرین بر این بزرگ مرد عرصه سیاست و اخلاق ایران
واقعا با 8 سال تحمل و صبر خود به همه اخلاق سیاسی را یاد داد (133511)