به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۳۸۳۸۵
انتقاد يكي از اساتيد قديمي اقتصاد كشور از نحوه هدفمندي:

دولت روحاني خود را در چاه هدفمندي اسير كرده است

گروه اقتصادي: سيدمحمدتقي سيدصدر يكي از اساتيد قديمي اقتصاد كشور مي‌گويد: متاسفانه دولت خود را در چاه هدفمندي يارانه‌ها اسير كرده و تمام هم و غمش صرف رفع و رجوع و تغيير و ساماندهي جديد در هدفمندي يارانه‌ها شده است. مصاحبه بهارنيوز با استاد اقتصاد دانشگاه شهيد چمران درباره اجراي فاز دوم هدفمندي را در زير مي‌خوانيد:
دولت روحاني خود را در چاه هدفمندي اسير كرده است
* آقاي صدر، اصولا مناسبت پرداخت يارانه‌ها در يك كشور چيست؟
هنگامي كه شرايط غيرعادي مانند جنگ، خشكسالي و زلزله پيش آيد تا زمان برگشت به وضعيت عادي و قادر شدن مردم به تامين معاش و گذران طبيعي خود، دولت‌ها موقتا به پرداخت يارانه كالايي متوسل مي‌شوند. در ايران طبق قانون نانوشته‌اي دولت‌ها به اتكاي درآمد نفتي بالا، قيمت‌ها را به صورت كاذب پايين نگه داشته و يارانه همگاني بر روي كالاها به ويژه‌ حامل‌هاي انرژي و كالاهاي اساسي پرداخت مي‌نموده‌اند. با افزايش يكباره قيمت جهاني نفت و صعود آن به بالاي صد دلار هر بشكه، فاصله قيمتي به حد غيرقابل تحمل 90درصد رسيد كه راهي جز واقعي كردن قيمت‌ها نماند و افزايش 400درصد براي سهميه و 700درصد براي بهاي آزاد بنزين و افزايشي همطراز براي ديگر حامل‌هاي انرژي و كالاهاي اساسي رقم خورد. راه معمول و متعارف اين ا ست كه در قبال چنين افزايشي كه در شكل تورم ظاهر مي‌شود، حقوق، مزايا و دستمزدها افزايشي جهشي نمايد ولي دولت قبل با سرشكن كردن درآمد اضافي حاصل از لغو يارانه‌ها بين مردم از افزايش حقوق مستقيم خودداري ورزيد و عملا اين اضافه حقوق را با عنوان توزيع همگاني يارانه نقدي جايگزين نمود.

* عملكرد دولت جديد در 6 ماهه نخست به ويژه در زمينه يارانه‌ها چگونه بوده است؟

دولت جديد با نگاهي متمايل به اقتصاد آزاد و رشد و توسعه كشور از طريق ساز و كارهاي آن وارد عرصه اقتصاد شده هرچند اين ديدگاه با شرايط جهاني از جمله wto (سازمان تجارت جهاني) سازگارتر و پوياتر است ولي متاسفانه دولت خود را در چاه هدفمندي يارانه‌ها اسير كرده و تمام هم و غم وي صرف رفع و رجوع و تغيير و ساماندهي جديد در هدفمندي يارانه‌ها شده است. هرگاه دولت اين نكته را مورد توجه قرار داده و بپذيرد كه يارانه‌اي كه توزيع مي‌شود ماهيتا يارانه نبوده، بلكه اضافه حقوق است، اين همه وقت و نيرو صرف آن نمي‌كرد.

* يعني كلا نبايد اين مبلغ يارانه پرداخت مي‌شد؟

اين مبلغ به دليل نيازمندي به مردم داده نمي‌شود بلكه جايگزين اضافه حقوقي است كه مي‌بايستي توسط بخش خصوصي و دولتي بابت پرش قيمت‌ها به دستمزدها تعلق مي‌گرفت. آيا درست است كه همه مقامات و حتي رئيس‌جمهور مرتبا از عنوان نيازمند براي 70درصد جامعه استفاده كنند و يا وزير اقتصاد از حق «راستي‌آزمايي» براي همه مردمي كه خود را نيازمند معرفي مي‌كنند، استفاده كند؟ چرا يك وزير براي ماهي 45هزار تومان به خود اجازه مي‌دهد اصل را بر خطاكار بودن گذاشته و ملتي را مورد راستي‌آزمايي قرار دهد؟ بر سر در خانه شيخ ابوالحسن خرقاني چنين نوشته بود: هر كس در اين سراي درآيد نامش مي‌پرسيد و ايمانش مجوئيد، چه آنكه به جان نزد خداي ارزد البته نزد بوالحسن به نان ارزد.

* تاثير هدفمندي در تورم و نقدينگي چقدر بوده است؟

در خصوص تورم‌زايي يارانه نيز عامي و متخصص افراط مي‌نمايند. اگر پنج عامل عمده براي تورم بشماريم به يقين يارانه در آن جايي ندارد. متاسفانه با برچسب زدن تورم‌زايي از تشخيص واقعيت و علل اصلي تورم باز مانده‌ايم. تورم و افزايش نقدينگي از پديده‌هايي هستند كه عوامل شكل‌دهنده آنها كاملا معين و روشن است. هنگامي كه دولت در ابتدا با جمع‌آوري نقدينگي با فروش 4 تا 10 برابري حامل‌هاي انرژي و كالاهاي اساسي، پولي را كه در دست مردم است جمع‌آوري مي‌كند و سپس به خود آنها برمي‌گرداند چه پول اضافه‌اي به جريان مي‌افتد كه موجب تورم و افزايش نقدينگي شود؟

تورم از آنجا ناشي مي‌شود كه منابع توليد و درآمدي جامعه به ركورد و تنزل كشيده شود. هنگامي كه يك خانواده بخشي از منابع درآمدي خود را از دست بدهد با صرف كردن اندوخته و سرمايه‌ها، وام و پول دستي از اين و آن گذراندن خود را سامان مي‌دهد. دولت‌ها نيز در چنين مواقعي با توسل به چاپ اسكناس و بي‌ارزش كردن پول ملي از مردم و ملت خود وام مي‌گيرند. بخشي از اندوخته‌ها و سرمايه‌هاي ملي را فروخته و يا حق‌الامتياز استفاده از آنها را به خارجيان واگذار مي‌كنند. ايران دوران تحريم متاسفانه از همه اين شيوه‌ها كه هزينه و ريسك بالايي دارد براي كسب درآمد استفاده كرد كه اقتصاد كشور را به قهقرا كشاند و تورم و نقدينگي دهشتناكي را پيش آورد.

هنگامي كه به اذعان مسوولان حكومتي بيش از 9هزار ميليارد تومان برابر سه ميليارد دلار (هر دلار= 3000 تومان) از سرمايه‌هاي مملكت توسط يك شخص در بازار جهاني به فروش رفته و پول آن برگردانده نشده، مي‌توان تصور كرد چه مبالغ هنگفت ديگري توسط اشخاص ديگر و يا كشورهاي از جمله چين و هند از منابع كشور به تاراج رفته و در حساب‌هاي بانكي خارج مسدود شده است! 10 برابر شدن حجم نقدينگي و متوسط سالانه 40درصد تورم در 8 سال گذشته از ناديده گرفتن قانونمندي‌هاي اقتصادي و از هم پاشيدن ستون‌هاي توليد است والا تبديل مبلغ يارانه كالايي كه از زمان كشف نفت در اقتصاد كشورمان نهادينه شده به يارانه نقدي به آزادي انتخاب كالا و حاكميت مصرف‌كننده ياري رسانده است.

* با اين احوال، چاره كار براي برون رفت از اوضاع كنوني چيست؟

راه‌حل‌هايي كه هم اكنون در دولت و مجلس به مرحله نهايي رسيده بسيار ابتدايي و دردسرساز و حتي غيرقانوني است. چگونه خانوارهايي را كه نزديك به 30 ماه وجوهي دريافت كرده‌اند و در سبد مصرفي آنها منزوج شده مي‌خواهيم محروم نمائيم؟ به ويژه آنكه همزمان يك جريان افزايش عمومي قيمت‌ها نيز از ابتداي سال 93 اعمال خواهد شد. بايد توجه داشت كه طبقات پر درآمد جامعه به سهولت دهها برابر آنچه محروم شوند را در بهاي خدمات و حتي كالاي خود منظور و به جامعه منتقل مي‌نمايند. به جاي خط‌كشي و جدا كردم مردم از يكديگر مي‌توان يارانه را كه نوعي افزايش حقوق عمومي است در رديف حق اولاد و عائله‌مندي به حقوق و دستمزد كاركنان بخش عمومي، خصوصي، مقرري‌بگيران كميته امداد و بيمه‌شدگان آزاد منتقل كرد. آنچه باقي مي‌ماند عمدتا دو لايه كارفرمايان، تجار و بازرگاناني هستند كه نام آن‌ها در ليست‌هاي حقوق و بيمه نيست و از سوي ديگر كارگران فصلي و ساختماني و افراد فاقد شغل و بسيار محروم كه غربالگري و تميز آن‌ها از يكديگر مشكلي ايجاد نمي‌كند.

* در باره اشكالات ساختاري درآمد در كشور چه نظري داريد؟

صرفا به لحاظ ناكارآمدي شاخص درآمد در مرزبندي نيازمند و غيرنيازمند كافي است به معكوس شدن وضعيت دو گروه مجاور خط درآمد توجه كرد. فرضا اگر مبلغ 1/5 ميليون تومان در ماه به اين عنوان تعيين شود، دريافتي يك خانواده چهار نفري دو سوي اين خط مرزي به شكل زير مي‌شود كه دريافتي گروه‌هاي نيازمند بيشتر از غيرنيازمند مي‌شود!
 
وضعيت خانوار در طرح هدفمندي
جمع دريافتي (تومان)
يارانه 4 نفر (تومان)
درآمد خانوار (تومان)
غيرنيازمند
1510000
ــــ
1510000
نيازمند
1670000
180000
1490000
    

ملاحظه مي‌شود كه اگر با ساده‌انگاري درآمد را شاخص تميز فقر و ثروت قرار دهيم، دارندگان درآمد دو سوي اين خط به ميزان يارانه دريافتي تغيير مكان داده و از نيازمند به غيرنيازمند و به عكس تبديل مي‌شوند. مراتب فوق نشان مي‌دهد كه هرگونه سياست‌گذاري ماهوي و شكلي براي دستكاري در مبلغ يارانه تبعات منفي و مخرب بيشتري خواهد داشت. دولت به جاي پرداختن و برگرداندن روغن ريخته، شايسته‌تر است به توليد روغن بپردازد و با رونق توليد، اقتصاد كشور را از سرچشمه‌هاي جوشان و پر آب سيراب نمايد.
هر كه كارد قصد، گندم باشدش / گاه خود اندر تبع مي‌آيدش
گه بكاري بار نايد گندمي / مردمي جو، مردمي جو، مردمي (مولانا)

بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۰۹:۲۸
همچنین دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «دولت باید به اصلاح نظام مالیاتی اقدام کند و به جای آنکه فقط از کارمندان و طبقه متوسط و فقیر مالیات بگیرد، به اخذ مالیات از دلالان، بساز بفروش ها و ثروتمندان اقدام کند.»

وی ادامه داد: «افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل رکود تورمی موجود در اقتصاد را نه تنها کاهش نمی دهد؛ بلکه تشدید می کند. لذا به نظر من آقای روحانی هم در حال تکرار اشتباهات آقای احمدی نژاد است و پیشنهاد من این است که ایشان فاز دوم هدفمندی را اجرا نکند.... (219154)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۹:۳۲
آقایون من هم به جمع منصرفین از یارانه پیوستم
حقوق ماهیانه 800-900 تومن مجرد و 25 ساله در جستجوی کار بهتر و ازدواج و ...
تنها به این امید این کار رو کردم انشالله دولت بتونه با تجمیع این پولها گره ای از مردم و خودم که جزو همین مردمم باز کنه (219360)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۹:۵۵
داستان ما و کدخدایی که نمی‌خواست فرفره بسازیم (219368)
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۵:۵۰
اول باید بودجه کشور هدفمند شود و حساب کتاب کشور درست به اطلاع مردم برسد بعدا" به سراغ مردم رفت ارگانها وسازمانهایی که نه به دولت ونه به مردم پاسخگو هستند چقدر بودجه میگیرندوچکار میکنند.....؟ (219495)
شاکی
United States
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۰۹:۰۷
رامین جان
شما خودت فکر میکنی چیکار میکنند؟...اگه همه چیز رو رو کنن دگه نمیتونند جیبشونرو پر کنن که (220153)
تابستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۹:۴۵
بهاری جان این که نمیشود از خودشان مالیات بگیرند یعنی جرات ش نیست فکر میکنی جامع متول ما کسانی غیر از نمایندگان و مسئولین نظام هستند ÷شت سر هر کارخانه و سرمایه گزاری یک نماینده و ... خوابیده و الا ما را چه نیاز به نفت (219531)
بهاروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۹:۴۹
به نظر من که یکی از حامیان دولت یازدهم هم هستم دولت کارشناسان قدری ندارد بابا بیایید بیرون هر سری یک فکری دارد این همه اقتصاد دان در این مملکت یک اتاق فکر اقتصادی تشکیل دهید اخه نماینده اسبقی که خودش منشائ بسیاری از مشکلات است نباید سکان دار دولت باشد (219532)
ارشد علوم اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۰۹:۵۳
آن گروه هایی که دولت خودش خوب می دونه خیلی روی ماهی گیری از آب گل آلود ادامه طرح هدفمندی حساب کرده و به آن دلخوش کرده اند از این رو به دقت در حال نظاره بوده و در کمین نشسته اند و قند تو دلشون آب می کنند که . کافیه کمترین مشکل و تبعات منفی در اجرا پیش بیاد و اونا جشنشون رو شروع کنند دولت بسیار باید مواظب و هشیار باشه : این پاشنه آشیله - نوعی دام و تله ... اقتصاددانان دلسوز خیلی دارند هشدار می دهند : آی دولت بسیار بسیار هشیار و مواظب باش ! (219157)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۰۹:۵۹
آشی که دولت محمود آقا با حمایت بی دریغ مجلسین برای مردم و دولت بخت برگشته یازدهم پخته حالا حالا درست شدنی نیست (219159)
انتخاب دولت 11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۱:۲۶
دولت یازدهم حق انتخاب داشت از بین:

1-تغییر سریع سیستم مالیاتی واخذ مالیات از دلالان - تاجران انحصاری- نمایندگیهای انحصاری- بساز بفروشها - بنگاههایی با سرمایه های افسانه ایی

2-گرانتر کردن حاملهای انرژی-حذف یارانه حقوق بگیران (فقیر تر کردن قشر متوسط وفقیر)

گزینه دوم را انتخاب کرد(علتش هم به خاطر اعضای تم اقتصادی دولت است) (219200)
اري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۰:۰۴
هدفمندسازي يعني گداتر كردن مردم (219163)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۰:۴۱
اره ديگه يعني طرح احمدي نژاد واسه بيچاره كردن مردم از همون ابتدا هدفمند برنامه ريزي شده (219178)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۰:۳۰
تا سیستم اقتصادی به صورت علمی تنظیم نگردد واز تجربه جهانی استفاده نشود ، هیچ راه حلی موفق نخواهد بود وپرداخت یارانه مشکلات را زیاد ترمیکند (219171)
فوتبال از اقتصاد برتر است!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۱:۳۴
تصمیم گیرندگان کشور برای فوتبال مافیایی میلیاردها تومان از بیت المال را هزینه مشاوران ومربیان برتر دنیا می کنند

اما حاضر نیستند 1 ریال را برای سلامت و اقتصاد ملت در جهت استفاده از مشاوران اقتصادی بین المللی و متخصصین در حوزه طراحی سلامت کشورهای پیشرو در دنیا را در داخل کشور هزینه کنند (219207)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۷:۰۸
این حرف چیه بابا اینا همشون دکترای اقتصاد دارن باور کن سرجمع 1 ساعت هم دانشگاه نرفتن ولی همه دکترای اقتصاد دارن و انقدر ادعا دارن و نظرات اقتصادی می دن. رئیس اسبق بانک مرکزی در تلویزیون گفت سیاست ما در بانک مرکزی مبتنی بر سعی و خطا بوده, جالبه ایشون دکترای اقتصاد دارن کجای علم روز دنیا برای 70 میلیون با سعی و خطا نسخه میپیچن؟؟؟ (219513)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۱:۴۶
سیستم جهانی اقتصاد که خودش مولد 17تریلیون وپانصد میلیارد دلار بدهی امریکا وفروپاشی اقتصاد در غربه که برای همین هر روز مردم کشورهای مختلف اروپائی دارند تظاهرات میکنند.باید روش جدیدی پیدا کرد وگرنه در همون چاه اونها میفتیم. (219213)
هموطن جان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۱۵
زیاد پای اخبار شبکه خبر می شینی؟! (219334)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۳:۴۳
ناقلا تو پای کدوم شبکه میشینی؟....جون تو راستشو بگو؟ (219423)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۰۸:۵۵
کاری نداری دوست عزیز.برو تو سایت رسمی دولت امریکا یعنی ساعت بدهی امریکا .در صفحه اول بدهی17تریلیون و500میلیارد دلاری و47میلیون کوپن غذاگیر امریکا رو ببین.در صفحه دومش بدهی کشورهای صنعتی هم هست.موقع سرچ همین کلمات رو بزن سایتش میاد.ساعت بدهی امریکا. (219446)
همو طن جان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۰:۴۹
تو از کشورهای دنیا فقط امریکا رو می شناسی واز اقتصاد و رفاه اجتماعی فقط شفافیت در اعلام بدهی دولت آمریکا؟؟؟؟

اگر دولت امریکا اهل پنهان کاری بود الان تو به چی استناد می کردی؟؟

به هر حال امریکا از اقتصاد های بزرگ وقدرتمند جهان است و اقتصاد دارای شاخص های گوناگون زیادی است که تمرکز وبزرگنمایی و تبلیغات روی فقط میزان بدهی یک کشور به درد قلقلک دادن دل شما می خورد وبس! (219454)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۴:۱۵
لابد 47میلیون زیر خط فقر وهمین تعداد کوپن غذاگیر امریکابه همراه تظاهرات دائم کشورهای اروپائی در اعتراض به اقتصاد ریاضتیشون هم قلقلک اقتصادیه! (219472)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۲۰:۱۷
آقا ی هموطن جان، چرا با آمار و ارقام لج می کنی؟ این آمارها محمودی نیست ها!! (219535)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۰:۵۲
اگر دستمزدها بالا برده شود و کار رونق نگیرد کارفرماهاآغاز به کم کردم نىروهاى خود مىکنند. (219186)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۰۰
بنظرم دیگه وقتشه بریم مدیر وارد کنیم (219221)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۱۰:۴۸
دیگه وقت مهاجرت هست
اینجا جایی برای نفس کشیدن باقی نمانده (220175)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۱۶
. . . بجای اینک درفکر ابادانی وپیشرفت کشور باشند بهفکر خود ویارانه گرفتن هست تورا به خدا تا حالا گرفتی وضعیتت بهتر شد یا بددتر بیاییم از این گدا صفتی خودمون نجات دهیم بشویم یک ایرانی بلند طبعی (219231)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۸:۳۶
خودتو از پول امام زمان محروم نكن عزيز دل برادر (219527)
اق ایرونی
United States
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۰۹:۳۱
واقعآ فک میکنی اگه چند نفر از گرفتن یارانه امتناع کنن اقتصادمون سر حال میاد؟
اینا همش بازیه
تو این 30 سال که اینطوری بوده (220157)
عزل احمدی نژادی در دولت روحانی !!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۲۶
اولین برکناری دولت تدبیر و امید در شهرستان فریدن رقم خورد.
اسفندیار تاجمیری فرماندار شهرستان فریدن در جلسه تودیع معارفه فرمانده جدید نیروی انتظامی این شهرستان به حضور نیافتن رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.
در این جلسه برق سالن سخنرانی برای دومین بار متوالی قطع شد که در اقدامی غیر منتظره فرماندار خواستار تعویض حسن کیخایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فریدن شد
حال به این نکته باید اشاره کرد که قطعی برق در سراسر شهر اتفاق افتاده بود و کیخایی هیچگونه تقصیری در این رابطه نداشته. (219242)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۴۴
دولت میتوانست با هدفمند کردن واقعی یارانه ها به صورتی که 1- به تمامی افراد وجوانان جامعه که فاقد کار ومنبع درامد هستند حداقل حقوق جهت گذران معیشت بدهد2-به تمامی افراد جامعه دختران وپسرانی که تشکیل خانواده بدهند وازدواج کنندوام بلاعوض جهت خرید اسباب وکالای خانه واجاره خانه بدهد3-تمامی افراد فاقد بیمه را بیمه سلامت کند4-بخش اعظم درامدهای سالیان گذشته خانوارهای ایرانی صرف هزینه تحصیل فرزندانشان شده دولت بابت تحصیل جوانان بخشی از هزینه انها را از طریق منابع یارانه ای بدهد----بنابر این با اعمال موارد ... (219246)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۵۱
این طرح به نوبه خود طرح خوبی بود ولی وقتی که خوردیم به تحریمهای دولتهای استکبار باید در همان زمان طرح ملغی و به زمان دیگری موکول میشد.
به نظر من جلوی ضرر را هر وقت بشود گرفت منفعت است .
این طرح را بگذارند برای وقتی که کل تحریمها لغو شد با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تورم دو برابر فاز اول یعنی به 80 درصد خواهد رسید.
در شرایط حاضر بهترین کار برگشت به وضعیت قبل از هدفمندی یارانه ها است. (219255)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۴:۵۵
خوردیم به تحریمها ویا با حرفهای آن آقا در سازمان ملل که هولوکاست افسانه است ( در حالیکه خود آلمانیها هم هولوکااست را منکر نمی شوند ! ) ایا اینکه فلان کشور عضو سازمان ملل باید با خاک یکسان شود و . . . خود را به تحریمها چسباندیم ؟چرا در دولتها ی هاشمی و خاتمی کشور تحریم نشد ؟ (219289)
واقعیت چیست؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۱۲
از همون اول ( سال 58 ) با حمله گروههای اصلاح طلب (طالبانیستی - مارکسیستی) به سفارت آمریکا و بالا رفتن از در و دیوار سفارت و با اشغال و نیز گروگانگیری دیپلماتها به مدت 444 روز تحریمهای آمریکا وسپس متحدانش علیه ایران شروع شد البته انروزها از تحریمها استقبال شد وبه یکدیگر تبریک گفتند!! (219331)
پاسخ به ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۲۲
نظر شما از لحاظ علم اقتصاد تا حدود زیادی درست است

استاد دکتر محسن رنانی نیز گفتند طرح های اینگونه (هدفمند سازی) در شرایط نرمال باید اجرا شود ونه در شرایطی که در محاصره اقتصادی هستیم ودر داخل هم در محاصره اقتصادی کاسبان تحریم و ویژه خوران اقتصادی و غارتگران بیت المال رقم درشت. (219335)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۵۶
زمانی که اقای احمدی نژاد این طرح را اجرا کرد بنده خدا نمیدانست به تحریمها برخورد میکند و در عمل انجام شده قرار گرفته بود و اگر میدانست به این تحریمها برخورد میکند مطمعنا این طرح را به زمان دیگری موکول میکرد هنوز هم دیر نشده این که دیگه دست خودمان است. و به تحریمها ارتباطی ندارد. (219260)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۳:۱۴
هدفمند کردن یعنی قشری که در سیستان در منطقه زابل زیر پا لهه می شوند وهیچ قولی از طرف دولت ومجلس برای این منطقه عملی نمی شود وساکنین این منطقه بعلت نبود آب وخشکسالی 16ساله که تا حالا صدایش در نیامده بود و ایجاد دیوار در مرز دیواری که باعث شد 8هزار خانوار از این منطقه کوچ کنند وبه استان های دیگر بروند به گفته مقام معظم رهبری سیستان تنکه احد می باشد و این مرزداران بی ادعاوباخشک شدن تالاب بین المللی هامون بدلیل سوء مدیریت برخی مسئولین ودر سفر ریاست جمهور به سیستان مردم خواستار منطقه آزاد تجاری خشکی (219266)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۲۹
من در سال 64 سفری به چابهار داشتم اکثر مردم این شهر ساحلی از قوم بلوچ بودند(حدود98 درصد)
در سفر سال گذشته 92 متوجه شدم اکثر مردم این شهر از سیستانی ها هستند و عده کمی هم از شهرهای دیگر کشور! (219337)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۳:۲۹
یکی ازطرحهای احمدی نزاد گرفتن مالیات بیشتر ازثروتمندان بود ولی متاسفانه نگذاشتند درجامعه ما سرمایه دار حرف اول را میزند (219269)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۳۴
صاحبان ثروت های بادآورده رانتی ناعادلانه غیر مشروع که قرار نیست مالیات بپردازند

اگر قرار بر این بود که اولین طرح اقتصادی دولت پس گرفتن یارانه ها از مردم نبود! (219341)
دی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۵:۱۱
درامد نفت کم شده مالیات راهم که ازما بهتران نمیدهند خوب ساده است فقط یک راه مانده سرکیسه کردن مردم و.... (219293)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۶:۱۶
راست میگی.پولش رو خرج بزک کردن نهاد ریاست جمهوری کنیم.7میلیارد که چیزی نیست خرج سونا واستخر وسالن ورزشش شده. (219318)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۸:۲۱
هشدارهای پیاپی استادان اقتصاد را می باید ارج نهاد. امان از موقعیتی که با بی توجهی به استدلال های متخصصین راه باز گرداندن اقتصاد به مسیر درست تر دشوار و دشوارتر گردد. آیا تصمیمات اتخاذ شده به درستی بررسی شده است؟ آیا همه ایده ها مورد ارزیابی قرار گرفته است؟ هیچ کس از جناب رئیس جمهور انتظار معجزه ندارد. لکن انتظار دارند تا تخصص را برامورات حاکم نماید. (219349)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۸:۴۳
احمدی نژاد فکر میکرد مساوات یعنی عدالت در حالیکه مساوات در توزیع ثروت یعنی عین ظلم ،آنکه کار وتلاش میکند همان می برد که تنبل و بیکاره می برد و مسئله دوم اینکه در اقتصاد از مالیات به عنوان اهرمی برای متعادل کردن ثروت ویا توزیع عادلانه استفاده می شود در حالیکه در کشور ما این مساله کارکردی عکس دارد ،درآمدهای میلیاردی مالیات نمی دهند ولی از قشر فقیر کارمند و کارگر مالیات می گیرند و جالب اینکه این ظلم توسط منتخبین مردم بر آنها می شود و تا زمانیکه مالیات و رانت حل نشود اقتصاد ما رونق نمی گیرد (219351)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۰:۴۵
من یه سوال دارم
آیا واقعا مسئولین و مقامات کشوری اینقدی که مردم اومدن اینجا نظر دادن ، علم ، آگاهی در مورد وضعیت اقتصادی ندارن ؟ یعنی مشاورین و اطرافیان رئیس جمهور محترم اینا را نمیدونن...!؟
چرا میدونن ..
اونا همه ی احتمالاتو در نظر گرفتن و حتما بهترین راه رو انتخاب کردند
ولی سوال اصلی اینجاست که این انتخاب به نفع کیاس
مردم و کشور ایران !
یا .... (219453)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۱۰:۴۳
مردم فقط برای خلق حماسه سیاسی کاربرد دارن نه استفاده اقتصادی ، بیچاره مردم فقط توی انتخابات حق رای دارن و السلام . (220174)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۱:۳۱
تا الان 3 بار در دنیا این اتفاق افتاده ک به سفارت کشوری حمله کنند
اولین بار در ایران در سال 58 حمله به سفارت امریکا
دومین بار در افغانستا ن
سومین بار در ایران حمله به سفارت انگلیس
به نظر شما ایا این کار درستی است (219462)
اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۲:۲۹
نتایج مرحله اول نتوانست قابل لمس برای مردم باشد. این دولت هم دراین داستان گیرکرده است. (219465)
امیر حسین دلوی اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۰۰:۰۵
با سلام
در صورت اجرای فاز دوم و گران شدن بنزین تورم 250 درصدی خواهیم داشت
مراقب سرمایه هاتون باشید (219556)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۰۸:۰۰
دولتها حاصل ناکارامدی وناتوانی خود وبه تبع ان غارتهای بیت المال توسط بابک زنجای ها که ماشاالله اخیرا مثل تورم رشد نجومی هم داشته را بر سر مردم خراب میکند وبجای انان مردم را با تورم بیشتر جریمه میکند
الان هم میخواهد کسریهای سرسام اور را با انداختن بار به دوش مردم جبران کند
غافل از اینکه تنها ا بابک زنجامی مثلا زندانی است وهزاران بابک تر از بابک نه ازداند
که در راس بسیاری امور قرار دارند واین پولهای جدید ی که از مردم تحت مرحله دوم
هدفمندی میگرند را نیز به غارت خواهند برد (219572)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۰:۳۳
مشکل اصلی اقتصاد ما
1- وجود نهادهای اجرایی خارج از اراده دولت هستند مانند .... ( بخاطر اینکه بهار سانسور نکنه اسم نیاوردم) که از بودجه عمومی ارتزاق می کنند و حساب پس نمیدهند و فاجعه بارتر اینکه از بودجه ای که میگیرند صدها برابر درآمد نامشروع کسب می کنند و این درآمد رو در هر نقطه ای از اقتصاد که بخوان به طور کاذب خرج می کنند و موجبات سوداگری و دلالی را فراهم می کنند.!!!!!
2- عدم وجود سرمایه گذاری مستقیم خارجی
3- وجود انواع و اقسام روابط مسموم مابین مدیران .... (219583)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ۰۱:۲۸
با سلام.من نمی دانم دولت چه اصراری در بالا بردن قیمت سوخت و قبول آثار سوء آن دارد! اگر هدف تامین کسری بودجه برای دادن یارانه هست، خوب اصلا یارانه نقدی به مردم ندهد ِا هر دو ماه یک بار بدهد یا مبلغ آن را به 20هزار تومان کاهش بدهد و بگوید بیشتر ازین ندارم.چرا میخواهد با بالا بردن قیمت سوخت وضع کشور را که چند ماهی آرام شده(تورم) دوباره ملتهب کند!چرا میخواهد با اظهارات تهدید مآبانه که من یارانه مثلا 30درصد را قطع می کنم حمایت مردمی خود را از دست بدهد؟ ایا این عاقلانه هست؟و..... (220023)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۱۰:۳۸
دوست عزیز نظر مردم توی انتخابات و رای دادن مهمه و دیگر هیچ
بر اعصاب خودت مسلط باش
قدرت کثیف هست و وقتی پای منافه خودشون در میون هست مردم چی بشن یا چی میگن مهم نیست ، این حرفا مال اون قدیماست
واینجاست که ضرب المثل سال به سال قربون پارسال هر روز پر رنگ تر از دیروز میشه (220171)
salman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۱۰:۳۱
سلام اقای رئیس جمهور
یه سوال دارم ، مگه ما همه چیمون مثل کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس هست که که حاملهای انرژی رو میخواید افزایش دهید ، اصلا به چه حقی این کار رو انجام میدید با اومدن شما ما یکم امیدوار شده بودیم که اونم داره پرپر میشه و میره توی اسمونا ، اقا یه نظر سنجی انجام بدین نظر مردم هر چی بود همونو انجام بدید ، اصلا شما اجازه بدین ماشین بدون گمرک وارد کشور بشه به قران حیفه بنزین 1000 تومنی بریزی توی پراید ، سمند و..... کلا ماشینهای بی کیفیت حقوق کارگر 625000 و بنزین 1000 کجاش بهم میاد (220168)