به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۳۸۶۹۱
توليدکنندگان خودرو باز هم از زيان ميلياردي مي​گويند؛

راهی جز افزایش قیمت خودرو وجود ندارد!

گروه اقتصادي: عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: زیان صنعت خودرو بیش از 4000 میلیارد تومان بوده است.
راهی جز افزایش قیمت خودرو وجود ندارد!
فرهاد به‌نیا در نشستی خبری اظهار کرد: در یکی دو ماه اخیر قیمت فولاد به طور متوسط 25 درصد، مس 32 درصد، محصولات پتروشیمی 34 درصد و دستمزد 25 درصد افزایش یافته است. وی با بیان این‌که با وجود تمام این موارد شورای رقابت مانع از افزایش قیمت خودرو شده است، خاطرنشان کرد: در این شرایط هیچ راهی جز افزایش قیمت خودرو وجود ندارد به‌گونه‌ای که هم‌اکنون قیمت تمام شده تولید خودرو بین 25 تا 34 درصد افزایش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: اگر دولت خواستار تثبیت قیمت خودرو است باید مواد اولیه اساسی این صنعت از جمله فولاد، مس و پتروشیمی را با نرخ ترجیحی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. وی با بیان این‌که در این شرایط پلیس راهنمایی و رانندگی نیز مشکلاتی را برای خودروسازان ایجاد می‌کند، تصریح کرد: ‌هم‌اکنون پلیس از شماره‌گذاری برخی خودروها با پلاک 93 خودداری می‌کند که باید راه حلی برای این مشکلات پیدا شود.

به‌نیا ادامه داد: با رایزنی‌های صورت گرفته مشکلات مالیات بر ارزش افزوده قطعه‌سازان در حال حل شدن بود اما با تصمیمات اخیر در اداره مالیاتی فشار بر بخش تولید به ویژه قطعه‌سازان به شدت افزایش یافته است. وی افزود: ‌اداره‌های مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پذیرند قطعه‌سازی که از خودروساز پول نگرفته نباید جریمه شود به عنوان مثال در یک مورد به خاطر عدم پرداخت 150 میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده 800 میلیون تومان شرکت قطعه‌ساز را جریمه کرده‌اند.

به‌نیا با بیان این‌که در صورت ادامه روند فعلی بسیاری از قطعه‌سازان ورشکست خواهند شد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 25 درصد از قطعه‌سازان عضو انجمن یا تعطیل شده و یا تغییر کاربری داده‌اند. وی ادامه داد: در حال حاضر با حدود 170 میلیارد دلار گردش نقدینگی در کشور بیش از 901 بانک و موسسه اعتباری ثبت شده فعالیت می‌کنند در حالی که کانادا با 450 میلیارد دلار گردش مالی تنها دارای 22 بانک است.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان افزود: این موضوع نشان دهنده آن است که موسسات مالی کشور باعث رشد بی رویه نرخ پول در کشور شده‌اند که باید فکری جدی و اساسی برای آن کرد. وی با بیان این‌که از وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار داریم فکر عاجلی برای کاهش بهره تسهیلات بانکی تخصیصی به تولیدکنندگان بکنند، تصریح کرد: حتی در همین شرایط نامناسب نیز قطعه‌سازان آماده داخلی سازی قطعات و تولید قطعات خودروهای جدید خودروسازان هستند.

به‌نیا با اشاره به این‌که قرار بود مجمع اول هیات مدیره این انجمن بیست و چهارم فروردین ماه برگزار شود، اظهار کرد: ‌این مجمع به حد نصاب نرسید و قرار شد مجمع دوم 14 اردیبهشت برگزار شود که البته بدون هماهنگی اعضا این زمان از سوی رییس هیات مدیره به چهارم خرداد تغییر یافت. وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که قطعه‌سازان مشکلات زیادی دارند تعویق زمان برگزاری مجمع درست نیست. پیشنهاد ما این است که انتخابات به سرعت برگزار شده و از اعضا نیز می‌خواهیم فعالانه در انتخابات شرکت کنند تا ترکیب جدیدی برای حل مشکلات قطعه‌سازان در هیات مدیره شکل بگیرد.
مرجع : عصر ايران