به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۵۴۸۶۴

آقای انصارحزب‌الله! در این قبر مرده‌ای نیست

آقای انصارحزب‌الله! در این قبر مرده‌ای نیست
گروه سياسي: معصومه نصیری در سايت انصاف نیوز نوشت: داستان تکراری است. بناست گشت‌هایی البته این بار از جنس «انصار حزب الله» به خیابان‌ها بیایند و در قالب تذکر لسانی، مردم را امر به معروف و نهی از منکر کنند! و از هفته ی بعد باید از دیدنشان در خیابان تعجب نکنیم. البته شکل ظاهری ماجرا تکراری و تجربه، راهگشا نبودن آن را ثابت کرده است اما بار دیگر هم بناست در دامن افراط، جامعه را درگیر موضوعی کنیم که تنها می‌تواند فضا را ملتهب کند و کمی فراتر از آن، برخی ناهنجاری‌ها را زیرزمینی و پنهان کند.

ماجرا تا جایی پیش رفته که رییس مجلس در مشهد گفته است: «رفتارهای تندروها به‌عنوان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را به عینه می‌بینیم؛ نگرانی ما از این رفتارهای غلط است» و البته عبدالمجید محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله هم با کنایه پاسخی از سر بی‌تفاوتی به این اظهارات ‌داده و گفته بود: «آقای لاریجانی چون در مجلس هستند، دید سیاسی دارند و بحث تندرو و کندرو را مطرح می‌کنند. در حالی که در بحث‌های فرهنگی و اعتقادی اینگونه نیست. جهت اطلاع ایشان بنده که جلودار این جمع هستم سرعتم از لاک‌پشت هم کمتر است».

البته اگر پای اظهارات کسانی که دستی بر آتش فرهنگ و تعلیم و تربیت دارند، بنشینید حتما از ناکارآمدی چنین رفتارها و تصمیماتی خواهید شنید. برخی بر این باورند که اگر برخوردهای سلبی با موضوع حجاب و اساسا مقولات فرهنگی و اجتماعی مفید واقع شده بود ما امروز شاهد اوضاعی نبودیم که «نابسامان فرهنگی در سطح جامعه» تلقی شود. شاید جای بررسی میدانی حالی باشد که پس از ایجاد گشت‌های ارشاد چه میزان وضعیت حجاب و عفاف در جامعه ببهبود یافته است؟ براساس شواهد می‌توان گفت که چنین رفتارهایی در حوزه ی تصمیم‌گیری‌های کلان و حساس اجتماعی و فرهنگی نه تنها پاسخگو نبوده بلکه موجب ایجاد مقاومت در برابر آنچه مورد تاکید بوده است نیز خواهد شد.

امروز انصار حزب الله می‌خواهد با حضور گشت‌هایش که با پر کردن فرم و آموزش روحانیون و ائمه جماعات آموزش دیده‌اند، به حوزه ای وارد شده و مردم را ارشاد کند که تاکنون نه تنها کار فرهنگی و ترویجی صورت نگرفته بلکه مسوولان و تصمیم‌سازان این حوزه منفعل بوده و جامعه به ویژه جوانان مصرف کننده ی صرف فرهنگ وارداتی بوده‌اند.

پس ارائه ی راهکار برای تغییر وضعیت فرهنگی که به وضعیت کنونی رسیده است باید توسط متخصص فرهنگی صورت گیرد و نه افرادی که عقبه‌ای چون انصار حزب الله دارند و مردم آنها را به تندروی و افراط گری می‌شناسند. بدون شک اگر بپذیریم امر به معروف و نهی از منکر لسانی این افراد بدون هیچ التهابی در سطح افکار عمومی صورت می‌پذیرد که قطعا اینگونه نخواهد بود، باید بدانیم تاریخ مصرف چنین رفتارهایی سر آمده و باید کمی منطقی‌تر و با نگاهی متفاوت‌تر در پی حل ناهنجاری‌های جامعه بود.

جناب آقای محتشم! آنچه شما امروز آن را یک ناهنجاری می‌خوانید از سوی بخشی از جامعه اصلا معنای ناهنجاری ندارد. آنچه شما می‌خواهید درباره ی آن مردم را امر به معروف و نهی از منکر کنید سال‌ها پیش قبحش ریخته است.

آقای محتشم شما چند گام از مردم عقب هستید و برای همین است که نسخه‌ای پیچیدید که دیگر کارایی ندارد. نسل امروز دیگر خود انتخاب می‌کند و باید به فکر این باشید که الگویی را برای او معرفی کنید که آن را انتخاب کند. باید به فکر تغذیه ی جامعه با خوراکی باشید که بتواند افراد را در پی خود به حرکت درآورد. امروز دیگر امر و نهی نمی‌تواند ما را به هدفمان برساند و اساسا کسی هم روشی که شما در پیش خواهید گرفت را به رسمیت نمی‌شناسد. امروز شما با جوانانی روبرو هستید که در سطح دنیا جزو بالاترین آمارها در زمینه ی کاربر اینترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند.

شما با جوانان روبرو هستید که اگر امروز «وی چت» فلیتر شود کمتر از چند ساعت یا با فلیترشکن وارد همان فضا می‌شوند یا با سرعت نور شبکه‌های اجتماعی جدید را جایگزین می‌کنند. شما با جوانانی روبرو هستید که براساس تازه ترین نظرسنجی‌ها حدود 70 درصدشان از فیلترشکن استفاده می‌کنند و این یعنی اساسا اجبار و محدودیت دیگر تاریخ مصرف ندارد و باید دنبال راه چاره‌های دیگری بود.

برادر محتشم! امروز باید با مردم با زبان خودشان سخن گفت. دیگر زمان لشگرکشی خیابانی و دو قطبی کردن فضا به سر آمده است. جناب دبیرکل انصار حزب‌الله! امروز دیگر حتی کودکان دبستانی هم وقتی با فردی برخورد می‌کنند از او کارت شناسایی می‌خواهند چطور شما انتظار دارید مردم را امر به معروف و نهی از منکر کنید و بعد هم عنوان کنید که نیروهای انصار حزب‌الله، کارت‌ شناسایی هم ندارند چون حکومتی نیستند!

آیا شما به فکر میزان سوء استفاده‌هایی که می‌تواند در همین قالب از مردم صورت گیرد نیز هستید؟ اساسا آیا در وظایف ذاتی نهاد شما ورود به چنین حوزه‌هایی ذکر شده است؟ آیا این سوال که وظایف انصار حزب الله چیست و بودجه ی آن از کجا تامین می‌شود بی مورد است؟

وزیر کشور، اقدامات خودسرانه و بدون مجوز را غیرقانونی دانسته است، قائم‌مقام وزیر کشور گفته: «تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر صدور مجوز فعالیت آمران‌ به ‌معروف و ناهیان ‌از منکر از سوی هیچ حزبی به وزارت کشور نداشته‌ایم. هرگونه فعالیتی در زمینه امر‌ به‌ معروف و نهی‌ از منکر بدون مجوز قانونی حتی اگر با نیت خیر انجام شود، نقض قانون است» و رییس مجلس نیز ابراز نگرانی کرده است. اینها یعنی این تصمیم و عمل قطعا شرایطی را ایجاد خواهد کرد که می‌تواند جامعه را به سمت التهاب پیش برد. در نهایت باید به آموزه‌های دینی اشاره کرد که برای فردی که می خواهد این فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد، ویژگی‌های زیر را در نظر گرفته است:

ـــ تمام تلاش و کوشش خود را در راه تذکیه و تهذیب نفس بکار ببرد.
ــــ به آنچه می‌گویند و یا قصد گفتنش را دارد عمل کند.
ـــ در امر و نهی از مسائل و برداشتهای شخصی اجتناب کنند.
ـــ نصیحت گر مردم باشد، عصبانیت و درشت خویی به خرج ندهد.
ـــ نسبت به مردم مهربان باشد.
ـــ با آنها با مدارا و رفاقت برخورد کند.
ـــ با لطف و بیانی نیکو و پسندیده مردم را دعوت کند.
ـــ با تفاوت‌های روحی و اخلاقی مردم آشنا باشد و با هر دسته ای طبق موقعیت و روحیه اش برخورد کند.
ـــ نسبت به نیرنگ‌های نفسانی و حیله‌های شیطان بینا باشد.
ـــ طمع و چشم داشتی ازدیگران نداشته باشد.
ـــ در مشکلات امر و نهی شکیبا باشد.
ـــ در مقابل اذیت های مردم مقابله به مثل نکند.
ـــ از مردم شکایت نکند.
ـــ در امرونهی عصبانی نشود.
ــــ به خاطر خودش با مردم درشت خویی نکند.
ــــ نیتش را برای خدا خالص کند.
ــــ در کارش از خدا مدد بخواهد.
ــــ به دنبال خشنودی و ثواب الهی باشد.
ــــ اگر حرف او را پذیرفتند از آنها تشکر کند.
ـــ کارش را به خدا واگذارد.
ـــ به عیب های خودش هم متوجه باشد.
خداوند نیز در توبیخ آمرینی که دیگران را موعظه کرده و از خطاهای خود غافلند می‌فرماید: آیا مردم را به نیکی و خوبی دعوت می کنید و خود را فراموش می‌کنید؟ و در آیه 2 (صف) می‌فرماید: ای مومنان! چرا آنچه را که بدان عمل نمی‌کنید، می‌گویید؟ حالا باید در نظر گرفت آیا 4 هزار نفری که 3 هزار نفر آنها زن و هزار نفر مرد هستند چنین ویژگی‌هایی دارند؟

عالمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۰۸:۴۴
اين روزها خود اين جماعت بيشتر از همه نيازمند امر به معروف و نهي از منكر هستند

به نظر بنده اين كار آقايان بيشتر جنبه سياسي دارد تا فرهنگي و عقيدتي (251533)
فتنه کش نه، فتنه کش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۵:۳۹
این برادران فقط با اصلاح طلبان مشکل دارند.چرا چون هیچ ردپایی از رانت واختلاس وبخور بخور تواون 8سال نبود.باورکنید اینها یک مرکز فرماندهی دارندوازجایی ساپورت میشن واینقدربخودمطمئناکه کسی باهاشون کار نداره.حالا اصلاح طلبان 5نفریه جایی جمع بشن فریادها بلند میشود که وااسلاما. (251670)
منتظرفردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۵:۴۷
انصارحزب ا... شاخه ی نظامی افراطیون وجبهه ی پایداریست. (251674)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۹:۱۳
امر به معروف شرایط خاص خودشو داره ما در دین اسلام چیزی به اسم اجبار نداریم حتی اصل پذیرفتن دین هم کاملا اختیاریه مردم باید ازادانه انتخاب کنن و راهی رو انتخاب کنن که احساس رضایت به همراه داشته باشه مردم ایران همیشه نسبت با اجبار واکنش نشون دادن همونطور که رضا شاه نتونست به زور چادر از سر مردم برداره به زور هم نمیشه حجاب رو اصلاح کرد باید قبول کنن که دوره این روشها گذشته اینجور کارها نتیجه عکس میده (251726)
ناشناس
Belgium
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۰۸:۴۶
اینها بازیچه افرادی هستند که می خواهند افکار عمومی را درگیر مسائل حاشیه ای کنند و گند کاریهای دولت گذشته و خود را پنهان کنند. (251534)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۰۸:۴۸
آقای محت درزمان آقای احمدی نژادکجا این فرضه الهی را انجام میدادید (251535)
مغفول محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۲۱:۰۰
آقایان انصارتوجه کنید:فرزندان ما به خاطرمسائل زیر دچار دوگانگی ارزشی شده اند:
1- روی شیشه قروشگاهی نوشته بود(ورودافرادبی حجاب وبدحجاب ممنوع .وارد فروشگاه شدیم دیدیم چندتا فروشنده خانم بدحجاب با آرایش غلیظ مشغول کارند
2- توصداوسیما 22بهمن وروز قدس با دختر خانمهای بدحجاب وبی حجاب مصاحبه می شود
3- توبیمارستان پرستارانی وپزشکانی بدحجاب مشغول کارند
4- تودانشگاه خانم استاد با بدترین وضع ممکن سرکلاس حاضر می شود
5- توشهرداری تهران گویی وارد ویترین آرایش شدی.
خب چه جوری میخواهیم حجاب رو درست کنیم؟ (251735)
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۲۱:۱۱
آقای انصارحزب ا... همه مردم را بیدین وبی حجاب ودشمن وکافر وفتنه گر وخرابکار ندانید تادیدید یک دختر جوانی چندتار موشو گذاشته بیرون حمل برفساد نکنید .بالاخره جونن.دل دارن دلخوشی دیگه ای ندارند باورکن خیلیاشون نمازخون وبا خداهستند باید مسائل فرهنگی را باابزارهای فرهنگی حل کرد .چاره اش گشت موتوری وقدرت نمایی وبگیر وببند وبزن نیست.چراتودولت قبلی اینکاررو نمی کردید .بدحجابها 1ساله پیداشدند؟ (251737)
پيام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۰۹:۰۶
متاسفانه آنچه كه براي مردم مسلم است اين رفتارها ابدا در راستاي دينداري و دغدغه آن نيست بلكه يك حركت هاي كاملا سياسي است.دليل اين ادعا هم اين است كه شرايط و رفتار و ظاهر جامعه و مردم تغيير نكرده و همان است كه بود.اما چرا اين حركات در زمان دولتهاي اصلاح طلب و ميانه رو انجام ميشود و ناگهان غيرت ديني آقايان گل ميكند؟... (251536)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۰۹:۱۷
اميرفرشاد ابراهيمي از اعضاي اين گروه كه حالا به آمريكا رفته و عليه اين تشكيلات مصاحبه و افشاگري مي كند گفته است: سران انصار در ظاهر به دين و اسلام متوسل مي‌شوند اما فقط به قدرت فكر مي كنند... (251538)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۰۹:۲۷
با سلام
منتهی قبول کنید وضع فرهنگی کشور به هیچ وجه شایسته ایران نیست.
البته به نظر من باید ریشه یابی شود که چرا دختران و زنان با میل کامل مانتوهای بدون دکمه را میخرند و می پوشند و این خط قرمز اجتماعی که باید بدن پوشیده باشد را رعایت نمی کنند؟
ایا وزارت بازرگانی نباید با اصنافی که این مانتوهای نامناسب را عرضه میکنند برخورد کند؟
مردم به نظام اعتماد دارند و وقتی یک مانتوی نامناسب در فروشگاهها باشد حتما با خود میگویند مجوز دارد که در مغازه ها می اورند.
از باندهای توزیع و جاانداختن لباس های .. (251541)
چالدران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۰۹:۲۹
نگران نباشین،تمامی اعضای محترم گروههای فشار همه معیارهای ذکر شده رو تمام و کامل داراهستند بحمدالله.
حتی موارد تکمیلی از قبیل ضرب و شتم و هتاکی رو هم دارن که بموقع استفاده میکنن.
راستی نمیدونین هزینه این اخویجات از کدوم بیت المال پرداخت میشه؟آخه به کم قانع نیستن. (251542)
ثمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۰۹:۳۶
بروید بررسی کنید دریافتی این آقا و دوستانش چقدر است و از کجاست؟! (251545)
ناشناس
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۰۹:۵۷
این گرو ه افراطی باید به آرا مردم رجوع که مردم اینها را قبول دارند یا نه فقط مخواهند هرج ومرج در کشور ببار بیارند در دولت قبل کجابودند که صداشان در نمی آمد ایران کشور خشو نت طلب نیست (251551)
همه ناشناسیم
United States
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۰:۰۵
با جوانان امروز گفتگو میکنی، میگویند بهتر است همه چیز نابود شود تا دوباره ساخته شود. (251554)
نامی
United States
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۰:۲۴
فکر کنم با رویه ای که انصار می خواهد در پیش بگیرد شاهد برخوردهای تند از طرف مردم خواهیم بود . دیگر زمان اصلاحات نیست که مردم صبورتر بودند. الان ماهیت این گروه دست مردم آمده است.به همین جهت قوه قضائیه و وزارت کشور کاملا به هموش باشد. انصار در جهت حفظ متامع خود است وچه بسی با این کارها امنیت ملی را به خطر اندازد. (251563)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۰:۲۷
جدای از اینهمه موارد آقای محتشم چرا زمان دولت نهم و دهم یاد لشکرکشی خیابانی نیفتادین؟؟؟ (251564)
ت
Italy
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۰:۲۹
والا جلو اينا رو گرفتن كار وزارت كشور مير عزيز بود نه روحاني كه حرفاي قشنگ ميزنه باجهاي بزرگ. (251566)
ا
Italy
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۰:۳۰
البته اينم هست كه مردم بايد جلوشون رو بگيرن (251567)
ساکتیان
Romania
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۱:۵۰
اتفاقا انصار بسیار هم حکومتی است یا دست کم یوده اند اما حالا چون از مرکب مراد پیاده اشان کرده اندبرای سوار شدن مجدد تلاش می کنند . آنها که حامی حکومتند ، به خاطر ملایم ترین انتقاد کنار گذاشته می شوند . شما که خود را غیر حکومتی می دانید با چه پشتوانه قدرت می توانید چندهزار نفر در خیابان ها مستقر کنید؟خیلی دلسوز اسلامید نیروهایتان را در خاک قدرت مستقر کنید و آنها را امر بمعروف و نهی از منکر کنید تا شاید اندکی از این بداخلاقی ها و فسادهای اداری کم شود (251595)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۲۰:۲۹
مگه کشور نیروی انتظامی نداره که اینهاوارد گود میشن کم از دست چهار حرف نیوزشون میکشیم فقط کامنت های موافقشون رو ثبت میکنن یه چرتی میگن بعد خودشونم به به و چه چه میکنن حالا می خان بیان وسط خدا به داد برسه (251733)
بسیجی واقعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۲:۱۰
از دولت محترم می خواهم که با قدرت جلو کسانیکه می خواهند در کشور هرج و مرج ایجاد کنند بایستد مطمئنا مردم هم پشت سر دولت خواهند بود (251603)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۳:۲۸
ای کاش این دوستان از تفکر داعشی فاصله بگیرند ! (251629)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۳:۲۸
مینویسم هرچند نمایش نمیدی:
1- چرا انصار حزب الله وقتی دولت را از دست میدن یادشون میفته باید امر به معروف و نهی از منکر کنن؟!
2- اگر آمارتعلقات سیاسی اعضای گروه انصار را بگیرید به نتایج جالبی می رسیدو (251630)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۷:۱۹
این گروه افراطی ازچه منابع وافرادی حمایت میشوند روشنگری کنیداین همه فساد که گریبان ملت راگرفته ماحصل احمدی نژاد است انهنگام اقایان خواب بودند (251695)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۹:۳۰
در بعد از انتخابات وقتی مردم برای اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان آمدند اربابان این امت موتور سوار می گفتند در کف خیابان نمی توان دنبال خواسته های خود رفت و باید در چارچوب قانون حرکت کرد حالا چطور قانون را دور می زنند و می خواهند با آمدن به خیابان و ایجاد رعب و وحشت برای مردم ، نظرات خود را به دیگران تحمیل کنند . (251727)