به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۵۸۰۰۴

واکنش تند ترکیه به اظهارات مقامات ایرانی

گروه بین‌الملل: سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه به سخنان اخیر مقامات ایرانی درباره نقش منفی آنکارا در بحران سوریه واکنش تندی نشان داد.
به گزارش تسنیم به نقل از القدس العربی، "تانگو بیلگیج" در واکنش به سخنان اخیر مقامات ایرانی درباره نقش ترکیه در تحولات اخیر منطقه گفت که این سخنان درباره ترکیه هیچگونه صحت نداشته و تاکید کرد: آنکارا در اتخاذ تدابیر مورد نیاز درباره امنیت ملی و در سایه قوانین بین‌المللی نیازمند اجازه گرفتن از کسی نیست.

بیلگیج که با خبرنگار آناتولی در نیویورک صحبت می‌کرد، گفت: مقامات ایران کمک به ملت سوریه را به اجازه گرفتن از دمشق منوط کرده‌اند این در حالی است که ترکیه دست یاری خود را به سوری‌هایی که در حالت تاسف آوری زندگی می‌کنند دراز کرده و احساس نمی‌کند که نیازمند اجازه گرفتن از نظام دمشق که فاقد مشروعیت است، باشد. به گفته وی، نظام دمشق مسئول واقعی ایجاد مصیبت تروریسمی که هم اکنون ما را احاطه کرده، است و انتظار می‌رود کشوری که حامی این نظام است از روی خجالت دست کم در قبال فجایع انسانی که در منطقه روی می‌دهد و در مقدمه آن کوبانی، سکوت پیشه کند.

این سخنان در واکنش به اظهارات اخیر "حسین امیرعبداللهیان" معاون وزیر امور خارجه ایران است که اعلام کرده بود: ترکیه در تلاش برای ایجاد دوره عثمانی جدید در منطقه است. همچنین سرلشکر فیروز آبادی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایران پیشتر نیز بدون اشاره به نام ترکیه گفته بود که برخی کشورها در ارسال کمک‌ها به شهر کوبانی سوریه مانع تراشی می‌کنند.