به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۶۷۶۱۷
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد:

خطر دسترسی تروریست‌ها به مراكز اتمي

گروه بين الملل: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به خطر تسلط تروریست‌ها بر نیروگاه‌ها و تأسیسات هسته‌ای هشدار داد. آمانو همزمان ابراز امیدواری کرد که قدرت‌های بزرگ هرچه زودتر با ایران به توافق برسند.
خطر دسترسی تروریست‌ها به مراكز اتمي
یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت در کشورهایی که با ناامنی روبرو هستند، خطر جدی وجود دارد که تروریست‌ها به مؤسسات هسته‌ای هجوم برند یا در آن‌ها اخلال کنند. او خواهان هشیاری بیشتر نسبت به این خطر شد. آمانو در جریان یک سخنرانی در سنگاپور گفت: «این خطر نگرانی جدی جامعه بین‌المللی را برانگیخته است». او افزود که همکاری بین‌المللی در این زمینه بی‌نهایت مهم است، زیرا تروریست‌ها همیشه حلقه‌های ضعیف را هدف می‌گیرند.

سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «کشوری که خطر حمله یا خرابکاری نیروهای تروریستی را دست کم بگیرد، کشور بسیار خطرناکی است.» او اما از هیچ کشور یا خطر مشخصی نام نبرد. آمانو در گفت‌وگویی با خبرنگاران، این گزارش را تکذیب کرد که کشورهای موسوم به ۵ به اضافه یک تا ماه ژوئن آینده به توافقی جامع با جمهوری اسلامی دست می‌یابند.

او گفت: «آژانس برای حل این مشکل همیشه طرفدار گفت‌وگو بوده و از توافق میان دو طرف استقبال می‌کند. ما با هر دو طرف در تماس هستیم، اما در گفت‌وگوها شرکت نداریم.» برخی از کشورهای غربی مدعي‌اند که ایران در حال توسعه‌ی فناوری‌های خود برای غنی‌سازی اورانیوم و ساخت بمب اتم است، اما جمهوری اسلامی با رد کردن اتهام غرب، همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های اتمی خود تأکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها در ماه ژوئیه سال گذشته محمدعلی حکیم، نماینده عراق در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به بان کی مون، دبیر کل این سازمان، اطلاع داد که تروریست‌ها به مخزنی حاوی ۴۰ کیلوگرم اورانیوم از آزمایشگاه علمی دانشگاه موصل دست یافته‌اند. تروریست‌های داعش از ژوئن سال گذشته بر مناطقی از عراق و سوریه مسلط شده و در آن‌ها اعلام "خلافت" کرده‌اند.