به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۵۹۵۱۷
پس از یک روز بسته شدن توسط اسراييل

مسجد بیت‌المقدس مجددا بازگشایی شد

گروه بين‌الملل: پس از یک روز که حضور پیروان هر دین و آیینی در مسجدالاقصی به دلایل امنیتی ممنوع شد، دولت اسرائیل روز جمعه، نهم آبان، از بازگشایی مجدد این مکان خبر داد.
مسجد بیت‌المقدس مجددا بازگشایی شد
به گزارش خبرگزاري هاي خارجي،رژيم اسرائیل به مردان فلسطینی بالای پنجاه سال امکان حضور در نماز جمعه را داده است، اما برای مشارکت زنان که معمولا در تظاهرات مسجدالاقصی نقشی ندارند، محدودیت سنی قائل نشده است. دولت اسرائیل روز پنج‌شنبه، هشتم آبان، ساعاتی پس از زخمی شدن یهودا گلیک، یک فعال افراطي یهودی، به دست یک فلسطینی مسلح در خیابانی در شهر اورشلیم، ورود هر فردی به محوطه مساجد عمر و الاقصی در شرق بیت‌المقدس را ممنوع اعلام کرد.

این نخستین بار پس از سال ۱۹۶۷ بود که چنین ممنوعیتی برقرار می‌شد. اسرائیل در جنگ «شش روزه» ۴۷ سال پیش شرق بیت‌المقدس را به تسلط خود درآورد. سخنگوی رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی ممنوعیت اعلام شده از سوی اسرائیل را به مثابه «اعلان جنگ» توصیف کرده و جامعه جهانی را فراخواند که اسرائیل را به وخامت عواقب چنین دستوری متوجه کند.

در کنار ابراز نگرانی عمیق کشورهای اسلامی و عربی از عواقب این دستور، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه از دولت اسرائیل خواست که این ممنوعیت را سریعا برطرف کند. دولت اسرائیل تاکید کرده بود که ممنوعیت یادشده جنبه موقت داشته و با هدف جلوگیری از تشدید وخامت اوضاع بوده است. اسرائیل همچنین اعلام کرد که کنترل مساجد عمر و الاقصی مانند گذشته در اختیار اوقاف فلسطینی و کشور اردن هاشمی باقی می‌ماند و اسرائیل قصدی برای تغییر اداره این اماکن ندارد.

شماری از روحانیون ارشد یهودی جمعه با صدور بیانیه‌ای خواهان آزادی حضور پیروان همه ادیان در اماکن مقدسه شده و ممنوعیت‌ها را خطرناک توصیف کردند. اسرائیل چهارشنبه شب معتز حجازی، یک فعال عضو سازمان جهاد اسلامی فلسطین، را که به سوی یهودا گلیک شلیک کرده بود، در خانه خود در دهکده «ابوطور» در شرق اورشلیم از پای درآورد. جسد معتز حجازی شامگاه پنج‌شنبه در شرق اورشلیم خاک شد؛ پلیس اسرائیل تنها با حضور ۴۵ نفر از افراد فامیل او در این خاک‌سپاری موافقت کرده بود.

یهودا گلیک که چهار گلوله خورده بود، همچنان با حال وخیم و پس از عمل جراحی در بیمارستان اورشلیم بستری است. در پی این حوادث، پلیس اسرائیل و نیروهای گارد مرزی اسرائیل هزاران نفر بر نیروهای عادی خود در شرق اورشلیم افزوده‌اند، زیرا از تشدید تظاهرات، در خاتمه نماز جمعه نگرانی دارند. نگرانی از تشدید ناآرامی در این منطقه در حالی است که جنبش فلسطینی فتح جمعه را «روز خشم» اعلام کرده و رامی حمدالله، نخست وزیر فلسطینی، نسبت به «وقوع انفجار خشم» علیه اسرائیل هشدار داده است.

همزمان فعالان راست‌گرای یهودی گفته‌اند آنها نیز باید بتوانند وارد «هر هبیت» شوند و در بخشی معین از این مکان نیایش کنند. «هر هبیت» یا «تپه معبد مقدس» (یهودی) از نظر یهودیان جایی است که بر روی آن محوطه مساجد عمر و الاقصی («حرم شریف») قرار دارد. به دلیل حساسیت شدید فلسطینیان، پلیس اسرائیل در اکثر ایام سال نمی‌گذارد که کسی از یهودیان به «هرهبیت» برود، اما در روزهای گذشته که با عید «سوکوت» یهودیان مصادف بود، پلیس اسرائیل به شمار معدودی از یهودیان اجازه رفتن به این مکان را داد.

کسانی که به این گروه پیوستند، اکثرا از فعالان راست‌گرای یهودی بودند. یهودا گلیک در شمار فعالانی است که برای حضور یهودیان در «هر هبیت» تلاش می‌کند؛ وی ساعتی پیش از آن که مورد حمله مسلحانه قرار گیرد، در موسسه مطالعاتی «بگین» در اورشلیم در این باره سخنرانی کرده بود. اردن، برای چندمین بار پیاپی، روز جمعه، نهم آبان، به اسرائیل هشدار داد که در دفاع از «حرم شریف» ممکن است پیمان صلح ۲۰ ساله اردن و اسرائیل با خطر روبه‌رو شود.