به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۷۸۹۶۷
جنبش دانشجویی از بین نمی‌رود و همیشه زنده است

تندروها به جنبش اجتماعی شورش گفتند

تندروها به جنبش اجتماعی شورش گفتند
گروه سياسي: حميدرضا جلائی پور در میزگردی پیرامون مطبوعات دهه هفتاد با موضوع «تلاقی جمهوریت و مشروعیت با دوم خرداد» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شده بود با تاکید بر تاریخی بودن انتخابات دوم خرداد خاطرنشان کرد: دوم خرداد یک روز تاریخی برای جامعه مدنی ایران و سوم خرداد یک روز تاریخی برای استقلال مردم است و به شهدا به ویژه دانشجویان شهید و همچنین روزنامه‌نگارانی که در دوران اصلاحات هزینه دادند احترام می‌گذاریم. خیلی از روزنامه‌نگارها در آن زمان هزینه دادند.

وی ادامه داد: چند روز در تاریخ معاصر کشورمان مهم است یکی از آن‌ها حماسه دوم خرداد است که پیامدهای زیادی داشته، یکی از آن‌ها رای غیرمنتظره 20 میلیونی به آقای خاتمی بود که هنوز برای خیلی‌ها جای بررسی و توضیح دارد به ویژه تندروها هنوز متوجه دلیل رخ دادن اتفاق دوم خرداد نشده‌اند. یک بینش اجتماعی فراگیر، مدنی بروز و ظهور کرد. تعداد زیادی از آدم‌ها یک هدف اساسی را با هم دنبال کردند و نشان دادند که جامعه زنده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: تندروها به این جنبش اجتماعی شورش گفتند. آن را انقلاب آرام و یا براندازی قانون نامیدند اما ما می‌گوییم که یک جنبش اجتماعی بود چرا که نیروهای کیفی جامعه بدون آن که با هم هماهنگ کرده باشند به یک نفر رای دادند. انتخابات آن دوران رقابتی و مشارکتی بود، کاندیداهای مختلف با هم رقابت کرده و مردم برای رای دادن به کاندیدای موردنظرشان با هم مشارکت می‌کردند. این عمل از ویژگی‌های جامعه مردم سالار است.

وی دوم خرداد را با دوران مشروطه مقایسه کرد و یادآور شد: یک جنبش میلیونی شکل گرفت که نه فقط در بین نخبگان بلکه در سراسر ایران رواج پیدا کرد. نمونه مشابه این جنبش تاریخی را در دوران مشروطه می‌بینیم البته به سطح مردم سرایت نکرده بود و فقط در میان فرهیختگان بود. از آن به عنوان جنبش مدنی نام می‌بریم چرا که در کلمه، روزنامه، حرف و بیان و فکر به عنوان یک جنبش خودش را نشان می‌دهد که مظهر آن مطبوعات بود. تا قبل از دوم خرداد مطبوعات غیردولتی بودند البته روزنامه‌هایی مثل همشهری و سلام هم بودند که خارج از حکومت فعالیت می‌کردند اما سخن از جامعه مدنی بعد از دوم خرداد شکل گرفت.


جلائی پور همچنین ادامه داد: در آن زمان به طور وسیع شاهد شکل گیری روزنامه هایی شدیم که از جامعه حرف می‌زدند. این جنبش خودش را در اجتماعات نشان می‌داد. در دانشگاه‌ها و سالن‌های بیرون از دانشگاه همیشه چندین نشست مدنی برپا بود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بعد از 8 سال تولید روزنامه مردمی شده بود و بازار پیدا کرده بود درواقع روزنامه‌نگاری اقتصادی شده بود بدون اتکا به رانت حکومتی درآمدزایی می‌کرد. در ادامه رسانه‌های مجازی و هر شهروند یک خبرنگار مجازی به میان آمد و دیگر از آن به بعد نشد که خبری سانسور شود. در آن سال‌ها جزو کشورهای رده اول تولید رسانه‌های مجازی در جهان به حساب می‌آمدیم از طرفی 2500 نشریه دانشجویی وجود داشت که قابلیت پخش ملی هم داشتند. در کل دستاورد مهمی را برای فرهنگ، اقتصاد و جامعه به همراه داشت.


جلائی پور همچنین جنبش زنان و جنبش دانشجویی را از نمودهای اصلی جنبش اصلاح‌طلبی دانست و خاطرنشان کرد:‌ تندروها از هر سه جنبش اصلی اصلاحات،‌ جنبش زنان و جنبش دانشجویی وهم داشتند و برای مبارزه با آن برنامه چیده بودند. جنبش دانشجویی یک ظرف اصلی دارد و هیچ گاه نباید از آن دست بردارد. دانشجوها جوان،‌باهوش و آزاده هستند که عاملان نقد و بررسی هر موضوعی می‌شوند. در آن زمان افراد مختلف را دعوت می‌کردند هم خودشان از کارشناسان مطلب می‌آموختند و هم با انتشار اخبارش جامعه را آگاه می‌کردند. در دوران اصلاحات دانشگاه زنده بود.

وی با اشاره به فعالیت دانشجویی در زمان انقلاب اسلامی اظهار کرد:‌ برخی مواقع حرکت دانشجویی موسمی به حساب می‌آید مثل انقلاب 56، در آن زمان دانشجوها به خیابان می آمدند و بعد مردم به آنها می‌پیوستند. بعد از انقلاب عده‌ای عقیده داشتند جنبش دانشجویی منحل شده اما دانشجویان به جنگ رفتند و نهادهای آن زمان را تاسیس کردند. جنبش دانشجویی هیچ گاه تعطیل نشده گاهی اشتباه داشته اما متوجه شد در. سال 92 نیز در صحنه حضور داشت و یکی از عوامل رخ دادن پیروزی انتخابات آن سال شد.