به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب : ۳۷۹۱۷
بمباران و جنگ شديد در حلب ادامه دارد

استفاده مجدد از گاز شيميايي و سمی در سوريه

گروه بين‌الملل: همزمان با اعلام استفاده مجدد از گازهاي سمي و شيميايي در جنگ سوريه، شهر حلب، دومین شهر بزرگ اين كشور شاهد شدیدترین جنگ میان ارتش دولتی سوریه و مخالفان است.
استفاده مجدد از گاز شيميايي و سمی در سوريه
به گزارش دويچه وله، کانون این درگیری که از چند روز پیش آغاز شده، مرکز سازمان اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه در منطقه "جمعیه زهرا"، در شمال غربی حلب است. در اواسط سال ۲۰۱۲ مخالفان مسلح به شهر حلب یورش برده و بخش‌های شرقی این شهر دو میلیون نفری را تصرف کردند. از آن زمان تاکنون خطوط جبهه‌ها در حلب بدون تغییر مانده بود. قسمت‌های عمده بخش تاریخی شهر حلب با بازار بزرگ آن که کیلومترها طول دارد و از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهان اعلام شده بود، بر اثر جنگ دو سال اخیر به خرابه تبدیل شده‌اند. صدها هزار نفر نیز برای فرار از جنگ، خانه و کاشانه خود را رها کرده و به ترکیه فرار کرده‌اند. شهر حلب تا مرز ترکیه حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

در روزهای اخیر شورشیان مسلح در بخش‌های مختلف حلب موفق به پیشروی و تصرف مواضع جدید شدند. آنها با یورش به محله "راموسا" در تلاش هستند تا مسیر تدارکاتی ارتش سوریه از فرودگاه به یک پایگاه نظامی را قطع کنند. هم‌زمان گروه‌های شورشی اسلام‌گرا نیز به سوی مرکز اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه در حال پیشروی‌اند.

ارتش سوريه با استفاده از هلی‌کوپتر در حال بمباران مواضع و مناطق زیر کنترل شورشیان با بمب‌های بشکه‌ای است. این بمب‌ها از بشکه‌های پرشده از مواد منفجره و قطعات ریز فلز تشکیل شده است که از هلی‌کوپتر و هواپیما به مناطق مسکونی و نقاط احتمالی اختفای شورشیان پرتاب می‌شوند و تلفات انسانی سنگینی بر جای می‌گذارند. خبرگزاری دولتی "سانا" اعلام كرد که ارتش سوریه در نبردهای روزهای اخیر حلب موفقیت داشته است. این خبرگزاری می‌گوید واحدهای ارتش سوریه هجوم شورشیان به مرکز اطلاعات نیروی هوایی سوریه را دفع کرده‌اند.

استفاده مجدد از گاز سمی

در همين حال رسانه‌های سوریه، از استفاده از گازهای سمی در حمله به روستای کفر زیتا در استان حَما خبر داده اند. براساس این گزارش‌ها، در جریان این حمله که روز جمعه صورت گرفته است، دو تن کشته و بیش از یک‌صد تن دیگر نیز مجروح شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مخالفان حکومت سوریه، نیروهای دولتی را به استفاده از گاز سمی در این حمله متهم کرده اند، در حالی که تلویزیون دولتی سوریه، گروه اسلام گرای جبهة النصره وابسته به القاعده را عامل این حمله معرفی کرده است.

بحران و جنگ داخلی سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱ و با سرایت موج اعتراض‌های خیابانی موسوم به "بهار عربی" به این کشور آغاز شد. سرکوب اعتراض‌ها همراه با مقاومت معترضان، به تدریج آتش جنگ داخلی در سوریه را شعله‌ور کرد. براساس گزارش‌های موسسه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، در چهار سال گذشته بیش از ۱۴۶ هزار نفر در درگیری‌های داخلی این کشور کشته شده‌اند که یک سوم آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. نزدیک به ۳ میلیون خانه تخریب شده یا آسیب دیده‌اند. بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. آژانس پناهندگان سازمان ملل پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۴ این تعداد به چهار میلیون نفر برسد. شش و نیم میلیون تن نیز در داخل سوریه آواره شده‌اند.