به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۴ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۵۴۷۸۳
شواری نگبهان در رد صلاحیت کاندیداها نقش اساسی دارد

اولیا: تندروها در مجلس بعدی ریزش می‌كنند

گروه سیاسی: نماینده سابق مجلس تاكید كرد: در غیاب احزاب شاهد هستیم لیست‌های انتخاباتی تحت تاثیر لابی‌گرها و فضای انتخابات شکل می‌گیرد که نامطمئن و ناکارا هستند.
اولیا: تندروها در مجلس بعدی ریزش می‌كنند
علی اکبر اولیا درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مجلس گفت: نظام ما از دو رکن اصلی اسلامیت و جمهوریت تشکیل شده است، که یكی از نمادهای جمهوریت نظام را باید در مجلس شورای اسلامی مشاهده کرد، بنابراین این مجلس با توجه به این جایگاه باید برخواسته از همه آرا و سلایق موجود در کل کشور باشد. وی با بیان اینکه در کشور ما علایق سیاسی، گروه‌ها، اقشار و اقوام مختلفی وجود دارد، اظهار داشت: اگر بخواهیم از دیدگاه مردم‌سالاری دینی به این موضوع بنگریم، این را باید بپذیریم در صورتی مجلس دارای کارکرد مردم‌سالاری خواهد بود که متناسب با این تفاوت‌ها و سلائق شکل بگیرد.

نماینده یزد در مجلس هشتم اضافه کرد: متاسفانه در مجلس فعلی این تناسب وجود ندارد.به طور نمونه نمایندگان شهر تهران اکثرا از افراد متمایل به پایداری هستند که این موضوع با اوضاع و واقعیت شهر تهران همخوانی ندارد. وی افزود: شورای نگبهان و نهادهای نظارتی گاهی با ردصلاحیت‌های کاندیداها در شکل‌گیری این موضوعات نقش اساسی دارند.

اولیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه معیار اصلی برای شکل‌گیری لیست‌های انتخاباتی چیست؟ بیان كرد: مشکل اساسی ما در این زمینه نبود احزاب و نظام حزبی پایدار است که این موضوع نقطه ضعف نظام مردم‌سالار کشور است. اگر این احزاب در فضای کشور حضور داشته و بتوانند طرفداران خود را جذب کنند در این صورت زمینه شکل‌گیری لیست‌های انتخاتی و کاندیداگزینی درستی شکل می‌گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه به مرور زمان باید زیرساخت‌ها شکل بگیرد، ابراز داشت: متاسفانه در غیاب این احزاب شاهد هستیم لیست‌های انتخاباتی تحت تاثیر لابی‌گرها و فضای انتخابات شکل می‌گیرد که نامطمئن و ناکارا هستند. وی درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات آتی مجلس تصریح كرد: اگر همه در چارچوب قانون باشیم و اصول اساسی قانون اساسی را قبول داشته باشیم، قاعدتا شکل‌گیری ائتلاف افراد در این چارچوب دور از انتظار نیست.

نماینده سابق مجلس با اشاره به عملکرد دولت قبل خاطرنشان كرد: شاهد بودیم که چطور این نوع عملکرد که گاهی خارج از چارچوب قانون نیز بود ائتلاف نانوشته‌ای را بین جریان‌ها در مخالفت با آن به وجود آورد. اولیا درباره ویژگی نمایندگان مجلس آینده عنوان كرد: باید کسانی در این منصب قرار بگیرند که تامین منافع ملی را هدف خود بدانند و چارچوب فکری منسجمی داشته و تابع اصول نظام و خارج از جریان جناحی و حزبی باشند.

وی همچنین درباره جربان‌های تندور مجلس یادآور شد: به نظر بنده این جریان به علت نبود دولتی که از هر جهت به این جریان کمک می‌کرد شانس چندانی برای حضور مجدد در مجلس را نخواهد داشت و با ریزش شدیدی مواجه خواهد شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با توجه به تحولات شواری شهر تهران گفت: این موضوع زیاد نباید باعث نگرانی باشد ما باید با توجه به ترکیب شورای قبلی که در آن تعداد اصلاح‌طلبان بسیار کم بود ترکیب فعلی را پیشرفت بدانیم.
مرجع : ایلنا