به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۶۱۶۲۲
پایان بی‌نتيجه نشست اوپک در وین

بازار نفت در انتظار سقوط بیشتر قیمت‌ها

گروه اقتصادی: موضع منفعلانه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت درمقابل سقوط قیمت ها ادامه یافت تا در پایان نشست مهم این سازمان در وین، سقف تولید اوپک بازهم بدون تغییر ثابت بماند.
بازار نفت در انتظار سقوط بیشتر قیمت‌ها
اوپک در پایان نشست یکصد و شصت و ششمین نشست وزیران خود در وین، باوجود وضعیت نابسامان بازار نفت، بازهم تولید خود را تغییر نداد تا تحلیلگران بدبین در انتظار سقوط بیشتر قیمت نفت در بازار باشند. وزیر نفت کشورهای عضو اوپک در پایان نشست پنج‌شنبه خود در وین، تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای این سازمان را تثبیت کنند. یکصد و شصت و ششمین نشست پشت درهای بسته وزیران نفت اوپک ساعت ١٤:٣٠ بعد از ظهر امروز (پنجشنبه،٦ آذر) در وین اتریش آغاز به کار کرده بود. سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه نفت اوپک از سال ٢٠١١ میلادی تاکنون ثابت مانده است، اما باتوجه به سقوط قیمت نفت در ماه‌های اخیر، انتظار عموم فعالان بازار نفت از نشست امروز اوپک تصمیم‌ برای کاهش تولید برای ایجاد ثبات بیشتر در بازار بود.

عربستان به دنبال رسیدن قیمت نفت به کف 60 دلار است
علی النعیمی وزیر نفت عربستان و سهیل بن محمد المزروعی همتای اماراتی وی گفته اند که انتظار دارند بازار نفت خودش ثبات پیدا خواهد کرد.  سه نماینده اوپک پیش از شروع نشست به طور جداگانه به رویترز گفتند: بعید است اوپک در نشست امروز تولید خود را کاهش دهد و پیش بینی نتیجه دشوار است. بهای نفت برنت در نتیجه تضعیف احتمال کاهش تولید اوپک دو دلار در هر بشکه سقوط کرد و به 76 دلار(پایین ترین قیمت چهار سال اخیر) رسید. کاهش تولید یکجانبه از سوی اوپک که یک سوم نفت جهان را تامین می‌کند، به معنی از دست دادن سهم بازار در برابر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکای شمالی است. سعودیها و دیگر تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس به مدد ذخایر ارزی بزرگ خود می‌توانند چنین رقابت و دوره کاهش قیمتها را تحمل کنند اما دیگر اعضا مثل ونزوئلا، اکوادور، لیبی، ایران، نیجریه و عراق شرایط سختی را سپری خواهند کرد.

علی صالح العمر وزیر نفت کویت گفت: اوپک مجبور است هر قیمتی را که بازار تعیین می‌کند بپذیرد حال این قیمت 60 دلار، 80 دلار یا 100 دلار باشد. عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق کف کاهش قیمت نفت را 65 تا 70 دلار اعلام کرد. الیور جاکوب تحلیلگر نفتی گفت: ما این تحولات را این طور تفسیر میکنیم که عربستان در حال بسط این ایده است که قیمت نفت باید در کوتاه مدت پایین تر بیاید و به کف قیمتی بشکه ای 60 دلار برسد تا در سالهای آتی ثبات بیشتری در محدوده بالای 80 دلار داشته باشد. به عبارت دیگر به نفع اوپک است که قیمتهای پایین را برای دوره کوتاهی تحمل کند تا پروژه های نفت شیل در آمریکا کاهش پیدا کند. توسعه نفت شیل آمریکا بسیاری از اعضای اوپک را غافلگیر کرده و سلطه آنها روی بازار را تضعیف کرده است. براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک ماه گذشته روزانه 30 میلیون و 600 هزار بشکه نفت تولید کرد که بالاتر از سقف تولید رسمی روزانه 30 میلیون بشکه ای این سازمان است.
مرجع : ایسنا