به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۸۱۹۷۲
فشار لابی‌های اسرائیلی با نزدیک‌شدن به توافق؛

پیشنهاد تحویل راکتورهای‌پیشرفته‌1+5 به‌ایران

گروه سیاسی: خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به یک سند محرمانه خبر داد که 1+5 آماده ارائه پیشنهاد فنی درباره راکتورهای پیشرفته به ایران است و همزمان فشار لابی‌های اسرائیلی و جمهوریخواهان علیه اوباما همزمان با نزدیک‌شدن به توافق هسته‌ای شدت گرفته است.
پیشنهاد تحویل راکتورهای‌پیشرفته‌1+5 به‌ایران
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سند محرمانه را که به دست این خبرگزاری رسیده است نشان می‌دهد که آمریکا و دیگر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با ایران آماده‌اند تا در صورتی که تهران با محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش موافقت کند به این کشور پیشنهاد راکتورهایی با تکنولوژی بالا و دیگر تجهیزات را بدهند.

در این سند محرمانه که یک «همکاری هسته‌ای غیرنظامی» نام دارد، وعده داده می‌شود که ایران به جای تاسیسات آب سنگین خود راکتورهای آب سبک بگیرد. ایران همواره اتهامات غرب درباره برنامه هسته‌ای‌اش را رد و تاکید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح آمیز دارد و تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی کشور جایگاهی ندارد.

هم‌چنین پیشنهاد تبدیل راکتور آب سنگین اراک به راکتور آب سبک در گذشته نیز مطرح شده بود که ایران با آن مخالفت کرد و قرار شد با همکاری دو طرف راکتور اراک به‌گونه‌ای بازطراحی شود که پلوتونیم کم‌تری تولید کند.

در همین حال، همزمان با نزدیک‌شدن به توافق احتمالی هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، فشار لابی‌های اسرائیلی و جمهوریخواهان علیه دولت اوباما افزایش یافته است.

به گزاش خرداد، سایت "موندوویس" با انتشار گزارشی به کمپینی از چهره‌های معروف و ثروتمند یهودی اشاره کرده که از مواضع تندروانه "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران استقبال می‌کنند. این سایت در این‌باره می‌نویسد: "رابرت کرفت" صاحب شرکت "ان اف پاتریوتز" و مالک تیم ورزشی نیوانگلندز از جمله یاران جدید نتانیاهو در کمپین علیه ایران است. او به همراه 20 نفر از بازیکنان تیم ورزشی‌اش اخیرا با "بنیامین نتانیاهو" دیدار کرد."

این سایت در ادامه اشاره کرده که نکته قابل توجه آنجاست که نتانیاهو از این دیدار به عنوان ابزاری برای مطرح کردن اهداف ضد‌ایرانی خود استفاده کرده است و در این باره می‌نویسد:"نتانیاهو در این دیدار ورزشی علیه ایران سخن گفت. نخست‌وزیر اسرائیل در این‌باره گفت: "ایران زمینی دور از دروازه است. اگر آنان به سلاح هسته‌ای دست یابند این موضوع برای ایالات متحده و اسرائیل خطرناک است."

همزمان با استفاده نتانیاهو از دیداری ورزشی برای طرح خواسته‌های ضد‌ایرانی خود، "تد کروز" نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز با ارائه طرحی علیه وزارت امور خارجه آن کشور فشار تازه‌ای را بر دولت امریکا وارد کرده است.

سایت "هیل" که اخبار کنگره امرکیا را بازتاب می‌دهد با انتشار گزارشی در این‌باره می‌نویسد:" کروز" در طرح تازه خود به همراه سناتور "مارک کرک" خواستار کاهش بودجه عملیاتی وزارت امور خارجه شده است. این سناتور امرکایی اعلام کرده که طرح پیشنهادی‌اش مبنی بر کاهش 5 درصدی این بودجه است چرا که وزارت امور خارجه امریکا 30 روز ارائه گزارش حقوق بشری درباره ایران را به تعویق انداخته است."

این سایت در ادامه اشاره کرده که علیرغم ادعای تد کروز، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا این ادعا را رد کرده و اظهار داشته گزارش مربوط به مسائل حقوق بشری ایران که قرار بود در تاریخ 25 فوریه منتشر شود و زمان انتشار آن به تعویق افتاده ارتباطی به موضوع مذاکرات هسته‌ی نداشته است.