به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۰
 
۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۷۹۵۷۹
تقلب، دروغ و دهها مشکل دیگر هم كار آمريكاست؟

خیابان‌های ایران نماد توسعه نیافتگی ماست

... توسعه یافتگی با مقالات دانشگاهی، خودروی لوکس، مراکز خرید بزرگ و حتی سرعت اینترنت سنجیده نمی گردد، بلکه نماد توسعه را باید در رفتارهای اجتماعی ما جستجو نمود و میزان احترام و امنیتی که جامعه و افراد برای یکدیگر قائل هستند...
خیابان‌های ایران نماد توسعه نیافتگی ماست
عطا افشاریان

گروه مقالات: فرهنگ و قانون‌گرایی یکی از مهمترین ارکان توسعه هستند. بدون داشتن فرهنگ درست در همه زمینه ها، رشد همه جانبه و پایدار دور از دسترس خواهد بود. فرهنگ، قانون گرایی و احترام به آن، به عنوان یکی از عوامل مهم ثبات و امنیت در جامعه، یک شاخص مهم در توسعه یافتگی کشورها قلمداد مي‌گردد.

توسعه یافتگی با تقلید رفتار کشورهای توسعه یافته به دست نخواهد آمد بلکه ریشه در عملکرد همه افراد یک جامعه دارد. بدون رعایت قانون و فرهنگ صحیح، که ریشه در رفتارهای اجتماعی اشخاص دارد، حرکت به سمت توسعه تنها منجر به مصرف زدگی و تقلید رفتارهای غربی خواهد شد و جامعه بی هویتی را نمایان خواهد نمود. تنش‌های اجتماعی، تقلب، دروغ و دهها مشکل دیگر که در جامعه با آن دست به گریبان هستیم، نه ناشی از تحریم‌ها، اسرائیل و آمریکا و یا هر قدرت خارجی است، که ناشی از عملکرد فرد فرد ما ایرانیان است. شاید خیابان‌های ایران را بتوان یکی از مهمترین نمادهای توسعه یافتگی و قانونمداری ما دانست.

سوال اساسی اینجاست که این كاستي‌ها چگونه باید اصلاح شوند؟ آیا منجی باید این روند را اصلاح کند ؟ آیا این عدم تبعیت از قانون ناشی از تحریمهاست؟ و آیا اسرائیل با دستکاری سیستم آموزشی و اخلاقی جامعه ما عامل چنین رویدادهایی بوده است؟ قانون گریزی و ناهنجاریهای اجتماعی و فقر اقتصادی چهره مناسبی از ایران به دنیا عرضه نخواهد کرد. یک ایران با آزادی‌های اجتماعی مبتنی بر قوانین اخلاقی و اجتماعی و حاکمیت فرهنگ رعایت حقوق یکدیگر، با وجود مردمانی شاد و به نسبت مرفه، اسلام حقیقی و اخلاقی را به دنیا عرضه خواهد نمود چرا که اصولا دین برای سعادت دنیا و به دنبال آن آخرت بشریت آمده است و به همین جهت بوده است که همه بزرگان دین و خیزشهای آنها ابتدا در جهت آزادی مردم از قیود بندگی و بردگی و رفاه اجتماعی طبقه مستمند بوده است و پس از آن در جهت اصلاح رفتاری و اخلاقی مردم گام برداشته اند.

اگر زمانی درهای کشور ما به روی توریستهای خارجی باز گردد، که برای فرار از وضعیت اسفناک اقتصادی راهی جز این نیز نداریم، به طور حتم وجود این صحنه‌ها در خیابان شایسته ما ایرانیان نیست، ایرانیانی که زمانی نه چندان دور قانون را مکتوب نمودند و در پهنه گسترده ای از این کره خاکی آن را جاری ساختند. واقعیت آن است که ما فرزندان همان پدران هستیم ولی سوار بر دوش دستاوردهای آنها هیچ ارزشی به ما نخواهد افزود. پیشینه کهن ما مي‌تواند جوهره حرکت ما باشد نه افتخار ما به گذشتگان.

توسعه یافتگی با مقالات دانشگاهی، خودروی لوکس، مراکز خرید بزرگ و حتی سرعت اینترنت سنجیده نمی گردد، بلکه نماد توسعه را باید در رفتارهای اجتماعی ما جستجو نمود و میزان احترام و امنیتی که جامعه و افراد برای یکدیگر قائل هستند. قانون بعنوان عامل مهم توسعه و نظم در جوامع بشری است و جامعه بدون قانون، یک جامعه متمدن نیست و هر چه میزان رعایت قانون و احترام به حقوق یکدیگر در یک جامعه بیشتر شکل گیرد، رشد و توسعه آن جامعه بیشتر خواهد بود.

طرح هایی چون زوج و فرد و یا طرح ترافیک مشکلی از آلودگی شهرها حل نخواهد نمود، آنچنان که گران شدن تاثیری در کاهش مصرف ندارد. بلکه همه اینها الگوهایی آموزشی است که باید در سیستم آموزشی گنجانده شود. وقتی معلم تنها بعنوان یک سوادآموز کاهش درجه مي‌یابد و فیلترهای مناسبی برای بکارگیری در سیستم آموزش کشور وجود ندارد و حتی مي‌توان گفت برنامه مشخصی برای تربیت و نه آموزش، حفظ کردن و مدرک گرفتن دیده نمی شود، نباید منتظر ایجاد نسلی قانونمدار باشیم چرا که به فرموده علی (ع): الناس علی دین ملوکهم.

عبور و مرور مبتنی بر تقابل و بدون رعایت قوانین یکی از عوامل مهم آلودگی هوا و همچنین آلودگی روان در کلانشهرهای ایران است. ضمن اینکه وجود خودروهایی که مردم در اثر الزام، انحصار و سیاستهای غلط مسئولین اقتصادی کشور سوارند خود عاملی مهم در آلودگی هستند. خودروهایی که به نام تولید ملی، ولی در جهت منافع عده ای خاص سالیانه هزینه های معنوی و ریالی بالایی را بر ملت تحمیل مي‌نماید و مشخص نیست تا چه سالیان درازی نیز باید سایه انحصار بر سر صنعت خودرو کشور باشد و مردم خودروهای معمولی را بعنوان خودرو لوکس سوار شوند و پراید، قاتل جاده ها، در جاده های ایران حکمرانی نماید. صنعتی که باید خود نماد توسعه ایران باشد، بدلیل سیاستهای غلط دولتی كردن، تبدیل به عامل سرخوردگی داخلی شده و خودرو کره ای برای ایرانی به خودرو لوکس تبدیل شده است!

توسعه در کلام و حرف قابل دست یابی نیست بلکه توسعه را باید در برنامه و عمل جستجو نمود و تغییر فرهنگ شهروندی یکی از مهمترین نمادهای توسعه یافتگی است. تغییر فرهنگ شهروندی، جز با تغییر تفکر رهبران و مدیران امکان پذیر نخواهد بود. اگر توسعه و خصوصی سازی، همچنین انتقال و توزیع قدرت و ثروت به دغدغه اصلی مدیران کشور تبدیل گردد به طور حتم این در زمانی کوتاه اتفاق خواهد افتاد، اگر چه عزم و اراده اي راسخ برای این تحقق آن در حاكميت دیده نمی‌شود.

اصلان
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۰۹:۵۱
حال، همین شهرهای اطراف تهران، هرکدام 30 40 سال از همین تهران عقب هستند.
حال جامعه بدجوری خراب است. (306618)
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۴:۴۰
توهم اصلاح طلبی : جامعه ما بشدت غیراخلاقی است تمام کشور ها از ما بهتر هستند تمام دانشجو ها دارند خودکشی می کنند و تنها راه حل ممکن ارتباط داشتن ما با مرکز تمدن و فرهنگ یعنی آمریکا (کد خدا) است. (306639)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۱:۳۹
کی صحبت آمریکا را کرد

اصلا کی به تو گفت نظر بدی

ما میخواهیم ایرانمان را بسازیم

شماها بروید هر کاری دلتون خواست بکنید بعد به دوش دیگران بندازید

اگه امثال شما ها را نمی شناختیم اسممون چی بود (306688)
ایران دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۱:۲۴
شهرمون هم باید به نماینده های مجلسمون بیاد دیگه. وقتی فرزندان نخبه ی میهن آواره ی کشورهای غربی، وقتی مردم را از هم ناامید کردند و بینشان اختلاف انداختند و اقوامی که 2500 سال کنار هم زندگی کردند را با هم دشمن می کنند که چند صباحی بیشتر کشور را بچاپند و کسی سراغی از فسادهاشون نگیره،معلوم است که چه رفتار اجتماعیی در کشور تولید می شود. (306684)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۱:۳۳
فساد در این 8 سال خیلی چیزها را از مردم ما گرفت. الا در تهران و حتی شهرستانها مردم با اخم و بدبینی به هم نگاه می کنند. همه فکر می کنند که بغل دستیشان یم خواهد حقشان را بدزدد، تاثیرات اجتماعی و روانی دولت محمود بر جامعه، آنقدر سنگین بوده که یک جنگ هم چنین بلایی بر سر مردم نمیاره. دولت محمود فقط جیب مردم را خالی نکرد، بلکه سرمایه های اجتماعی جامعه را هم از بین برد. برای بازگرداندن این سرمایه نسلهای زیادی باید بگذرند و کارهای فرهنگی عظیمی باید صورت بگیرد. (306686)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۰:۲۰
تغییرکلی اعم از رفتاری وگفتاری و کرداری وپنداری باید ابتدا از فرد نشات گرفته وسپس توسعه یافته وجنبه اجتماعی پیدانموده وزیر بنای توسعه ملی اجتماعی ومدنی قرارگیرد (306619)
عمارتیان
United States
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۷:۱۷
پورامینی درست میگه.همه چیزو که نباید گردن حکومت انداخت.
آیا این حکومته که تو کوچه و خیابون زباله میریزه؟
اصلاح جامعه و مبارزه با فساد اخلاقی گسترده ی جامعه ی ایرانی باید از من و شما شروع بشه...
وقتی ما به نزدیکانمون دروغ می گیم چطور انتظار داریم که امثال .....جلوی دوربین دروغ نگن؟؟؟
وقتی که هر کدوم از ما به یه پستی میرسه سریع شروع می کنه به جمع کردن فک فامیلش دور خودش آیا در اینجا حکومت مقصره یا من و شما؟!!
مبارزه با فساد اقتصادی هم تنها با آزادی مطبوعات ممکنه...
بهارنیوز خواهشا منتشر کن. (306661)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۰:۵۹
فرهنگ سازی توسط حکومت اجرا می شود (306681)
رضا آزادمنش
United States
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۷:۲۱
اتفاقا بر عکس تغییر رفتار از پایه(ریشه ی جامعه یعنی مردم)آغاز میشه و به حاکمان سرایت می کنه...
این که امروزه آنقدر مسولا ن بی اخلاق شده اند تنها و تنها به خود جامعه مربوط است.
اگر من و شما خودمان را اصلاح کنیم مطمئنا حاکمان هم به خود خواهند آمد... (306663)
سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۱:۳۸
نباید گردن حکومت انداخت. اما شکی نیست که سیاست در رفتار و روان آدمها تاثیر می گذاره. ب قول معروف: هرچه بگندد نمکش می زنند، وای به وقتی که بگندد نمک.
با اینحال این دلیل بر سلب مسئولیت اخلاقی ما نمیشه. تک تک ما در برابر این بی اخلاقیها و زشتی ها مسئولیم و باید پلیس خودمان باشیم و حتی پلیس پلیسمان باشیم (306687)
ارسلان
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۰:۴۷
حال و احوال همه خیلی بده و درست کردن حال و احوال هم با "مثبت فکر کردن" و "انرژی مثبت" و ... نمیشه.
جامعه شناسان باید فکر اساسی کنند. (306620)
؟؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۹:۴۸
فعلا که دست جامعه شناسان نیست که فکر اساسی بکنند !!!
کلا هیچ چیز دست صاحب نظرش نیست که این موضوع باشه !!! (306675)
احسنت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۰:۵۶
تقلب، دروغ و دهها مشکل دیگر هم كار آمريكاست؟
احسنت (306621)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۲:۴۷
پ نه پ
امریکا درستکار، امینه و به خاطر خدا به تمام جهان امدادرسانی می کنه
مگر نمی بینید چه خدماتی رو مجانی داره به دنیا میده! خالص محض رضای خدا!
مژدگاني که گربه تائب شد. زاهد و عابد و مسلمانا.
اين خبر چون رسيد بر موشان. همه گشتند شاد و خندانا! (306630)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۱:۴۱
پ ن پ کار آمریکاست؟ 800میلیارد دزدی کردید و از اسم آمریکا ههم برای پنهان کردنش استفاده می کنید. جالبه ک تازگیها اسرائیلتون شل شده، آخه منافعتون همیشه با اسرائیل یکی بوده و هست. شویِ کنفرانس برلین را کی ها راه انداختند؟ هماهنگیا مثال زدنی بود!!! خوب ساخت و پاخت می کنینا (306689)
البرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۲ ۰۶:۴۵
به تاریخ امریکا نگاه کنید همش قتل و غارت و دزدیه الآن هم همون هستن ولی بزک کرده
متاسفم که از کثافت کاریهای آنها یا اطلاع ندارید یا نمیخواهید اطلاع داشته باشید (306709)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۱:۴۵
کاش یه سفر خارجی داشتید و بعد افاضه فیض می فرمودید. موضوع صحبت مقاله نویس دولت آمریکا نیست. موضوع مقاله در رابطه نوع رفتارهای اجتماع است. حالا اینکه ذات اجتماع مشکل دارد و یا دلایل دیگری موجب این موضوع شده است بحث دیگری است. ولی اونی که خیلی مشهوده جامعه ما جزو ناسالم ترین جوامع دنیاست و اینو اونایی میتونن شهادت بدن که به یکی از بدنام ترین کشورهای دنیا سفی داشته باشن و ببینن که جانعه ما از اوناهم بدتره. (306690)
حاج حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۲:۱۴
آمریکا قبله آمال اصلاح طلبان هست. (306695)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۱:۵۵
مقاله عالی بود امیدوارم گوش شنوایی هم باشه؟؟؟؟؟؟ مسئولین جامعه فقط به فکر منافع شخصی خودشون هستن تا منافع ملی کشور و مردم. ممنون (306624)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۲:۲۸
بخدا این حرف دل من ما مردم ایران از نظر فرهنگ اجتماعی و اخلاقی به شدت افول کرده ایم قانون مداری و زندگی مسالمت امیز در کنار یکدیگر را بما یاد نداده اند بسیار مکار و دروغگو شده ایم صداقت دیگر در شهر های بزرگ در میان مردم وجود ندارد البته نه تمامی مردم ولی غریب به اتفاق اینگونه شده ایم
گاه در سفر هایی که به کشور های همسایه مانند ارمنستان و یا ترکیه میرویم میبینیم از نظر فرهنگ اجتماعی گرفته تا رعایت حقوق شهروندی در تمام امور ماندد رانندگی و غیره بسیار عقب و در زمینه های بی فرهنگیم (306629)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۲:۵۸
قرنها پیش" ابن خلدون جامعه شناس" میگوید اگر میخاهید جامعه ای را بشناسید ب حکومت ان بنگرید .درد اینه ک علم جامعه شناسی رو قبول ندارن شاید اگر انارشیسم اتفاق بیفته از خاب خرگوشی بیدار شن من ک ناامیدم! (306631)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۳:۵۶
گفتا زكه ناليم كه از ماست كه بر ماست (306634)
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۴:۰۰
حالا متوجه شدیم که پیشرفت کشور در گرو نگاه به بیرون نیست . خودمان را که اصلاح کنیم همه چیز در مسیر رشد و پیشرفت قرار خواهد گرفت.
موافقم که بسیاری از مشکلات ما مربوط به آمریکا نیست لکن راه حل آن هم دست آمریکا نیست و نسخه ای هم که او می پیچد چاره ساز نیست کما اینکه نسخه ای که برای افغانستان و عراق پیچیده شده نتیجه اش داعش و افزایش کشت خشاش و نا امنی گشته. (306635)
یک ایرانی با شرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۴:۰۷
در نظر این آدم ها هر چی بده از آمریکا است ولی یادشان رفته تمام این مشکلات فرهنگی منشا داخلی داره!!!!!! (306636)
حاج حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۲:۱۱
در نظر شما هم هرچی خوبه از آمریکاست و هرچی بده از ایرانی هاست! (306694)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۴:۳۳
از بین کشورهای خاورمیانه فقط عربستان وقطر وامارات وترکیه تقریبا خود را از بقیه جدا کرده اند.مخصوصا ترکیه وامارات (306638)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۵:۰۱
اینجانب هر روز مسیر 20 کیلومتری را طی می کنم تا به محل کارم برسم در این 20کیلومتر بیش از 100 سرعت گیر که بعضی از آنها 20متر فاصله از یکدیگر دارند را باید رد کنم . آن هم چه سرعت گیری شبیه مانع هایی است که در پیست موتور سواران نصب می کنند تا از روی آن پرش کنند (306642)
علی اصغر کوثری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۶:۰۹
الگوی سرمایه داری این بلاها را سر ما آورذه! (306655)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۶:۱۱
آفرین مطلب بسیار مهم و بجایی بود
اما افسوس که به فکر مسئولین نمیرسد (306656)
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۸:۰۷
تا زماني كه مسولين از خودشان شروع نكنند چيزي درست نخواهد شد بايد گاندي وار عمل كرد (306666)
soroosh
Canada
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۸:۳۱
باید اصلاحات اساسی‌ و گاه تغیرات اساسی‌ هم از بالا در سیستم مدیریت جامعه اعمال شود هم از پایین توسط مردم،مردم هر کشور نمونه بارز سیستم حاکم بر آن کشور هستند ،اگر در سیستم مدیریت نظم و پیروی از قانون باشد در بین مردم هم رسوخ می‌کند،روزی که ایرانی‌‌های که پارتی و ثروت دارند یا عقاید را بازیچهٔ دست پارتی میکنند بگویند دیگر نمیشود با پول و پارتی یا ابزار دیگر جایی‌ در سیستم داشت آنوقت قانون حکم است،آنوقت تازه ایران راه پیشرفت را میرود،راهی‌ که ترکیه و مالزی ،۲ کشور اسلامی سال‌ها است رفته اند (306668)
پور امینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۱:۲۵
ازعمارتیان ممنونم که تائید می کنند برای اینکه امانت را در نظر داشته باشم توجه به این نیز لازم است که همه افراد واحاد جامعه مسئولند این مسئولیت پذیری در حوزه عمل به نسبت اختیارات وتوانائی فرهنگی اقتصادی ومالی وعلمی بیشتر وکمتر هم می شود (306685)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۲:۲۲
با سپاس مقاله جامعی است.چیزی که سرنوشت انسانها را می سازد استعداد هایشان نیست ،بلکه انتخاباهایشان است. (306698)
ت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۲:۳۳
توریست؟؟؟؟ باشه حتما! (306700)
آذر
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۲۳:۲۷
فرهنگ فرهنگ فرهنگ
واقعا تو جامعه ما چه اتفاق افتاده؟
وقتی تو خیابون راه میرم یا رانندگی میکنم بی فرهنگی را کاملا حس میکنم. البته تقصیر مردم نیست تقصیر کسانیست داخل این کشور که جامعه رو به این وضع انداختند . (306704)