به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۵۷۴۲۹

ابهام ویرگولی در جمله علی لاریجانی

ابهام ویرگولی در جمله علی لاریجانی
گروه سیاسی: شهرام شهیدی در روزنامه اعتماد نوشت: حتما شما هم این مثال را شنیده اید که حاکمی فرمان داد «عفو لازم نیست اعدامش کنید» عده یی گفتند منظور حاکم این بوده که عفو شود و لازم نیست اعدامش کنید و عده دیگری فریاد زدند نخیر منظور حاکم این بوده که عفو لازم نیست و باید اعدامش کنید. اگر فکر می کردید اینها یک مشت تمثیل ادبی و بازی ادبیاتی است باید بگویم سخت در اشتباه هستید. نمونه اش را بیاورم که نگویید در تاریکخانه حرف کتره یی زده می شود.

علی لاریجانی گفت: سختگیری مالیاتی در شرایط رکود استراتژی غلط است. حالابین اهل فن در تاریکخانه اختلاف نظر به وجود آمده که ویرگول باید کجای این جمله بیاید؟ در واقع جمله بدین ترتیب نوشته و خوانده شود درست است «سختگیری مالیاتی در شرایط رکود، استراتژی غلط است» یا بدین شکل باید نوشته شود: «سخت گیری مالیاتی در شرایط رکود استراتژی، غلط است». برخی دوستان می گویند ما مگر استراتژی غلط هم در کشور داریم؟ که ما می گوییم زبان مان قاصر است و قادر به پاسخگویی در این خصوص نیستیم. مهم این است که این جمله هر نوعی که ادا و شنیده شود یک فصل مشترک دارد. درست نبودن سختگیری مالیاتی.

چه در شرایط رکود و چه در شرایط رکود استراتژی. معنی اش این است که کسبه و بازاریان و اصناف و غیره دیگر لازم نیست با ترس و لرز فکر مودیان مالیاتی باشند. چون چیزی که در این کشور فراگیر و همیشگی است همانا رکود چه از نوع اقتصادی اش و چه از نوع استراتژیکش است. اما کارمندان محترم شما نیش تان را ببندید. کسی در مورد معافیت مالیاتی شما یا سهل گیری اخذ مالیات از حقوق تان استراتژی ارایه نکرده و مالیات شما در فقر استراتژی به سر می برد.

البته ببخشید. نباید بگویم فقر. بلکه از واژه شکیل و شیک رکود باید استفاده کنم. البته تا یادم نرفته بگویم که لاریجانی تنها برای اصناف نسخه نپیچیده بلکه پزشکان را هم زیر چتر حمایتی ایده پردازانه اش آورده و گفته امروز تعداد زیادی پزشک در کشور داریم که امکان حضور آنها در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. در واقع صادرات پزشک می تواند پدیده فرار مغزها را از تهدید به فرصت تبدیل کند و در ضمن باعث افزایش صادرات غیرنفتی کشور شود. با این ایده ترویج افزایش جمعیت هم بیشتر دلیل پیدا می کند. پزشک تولید کن. پزشک تربیت کن و پزشک صادر کن.