به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۵۱۹۳۹
مصاحبه کنکور دکترا؛ بدون شفافیت؛

اين يعني؛ ظلم به داوطلبان با استعداد

مقاله وارده
گروه مقالات: بعد از گذشت حدود سه سال، دوباره به سر خانه اول برگشتیم. پس از آن‌که در سال 90، نخستین آزمون نیمه‌متمرکز برای کاهش نفوذ دانشگاه در جذب دانشجوی دکتری برگزار شد، اما در کنکور دکتری سال 93، سهم مصاحبه در آزمون دکتری به 70 درصد افزایش پیدا کرد. 

پیش از این در فرآیند جذب دانشجوی دکتری،50 درصد مصاحبه دانشگاه ها و 50 درصد نمره آزمون دکتری، ملاک پذیرش قرار مي‌گرفت، اما حالا دانشگاه ها با اختیار 70 درصدی، حرف اول و آخر را در پذیرش دانشجوی دکتری خواهند زد. ضمناً امسال بر خلاف روند هر سال های گذشته، ۷ برابر ظرفیت برای مصاحبه دعوت شدند (حتی بعضی دانشگاهها ۹ تا ۱۰ برابر دعوت کرده بودند!) 
خوب منطقاً از بین این ۸ ؛ ۹ نفری که برای مصاحبه یک کد رشته (یک نفره) دعوت شده اند طبیعی است که “ارتباط با اساتید مصاحبه کننده” بیشترین تاثیر را داشته باشد نه سوابق علمی! زیرا در این تعداد داوطلب به احتمال محتمل "داوطلب آشنایی" یا “داوطلب سفارش شده ای” یافت مي‌شود. در این حالت داوطلبان قویتر ضرر مي‌کنند و حاصل ورود افرادای به مقطع دکتری مي‌شود که “با ارتباط” به این مقطع فرا خوانده شده اند. 

بازگشت به شیوه سابق

بالا رفتن اختیار دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری، تا سال های سال یکی از موضوع های بحث برانگیز نظام آموزش عالی به شمار مي‌رفت و تا قبل از سال 90 نیز روند به این شکل بود که دانشگاه ها برای جذب دانشجوی دکتری، تقریبا اختیار تام داشتند، اما پس از اعتراض های گسترده متقاضیان دکتری و کارشناسان آموزش عالی، آزمون نیمه متمرکز جایگزین سیستم پذیرش قبلی شد که در این سیستم، نمره آزمون متقاضی و اعمال نظر دانشگاه ها، هر دو به یک اندازه در پذیرش دانشجوی دکتری نقش داشتند. 

اما حالا با افزایش اختیار دانشگاه ها، دوباره همان مسیر قبلی تکرار شده و باز هم دست دانشگاه ها برای پذیرش دانشجوی دکترای مورد علاقه دانشگاه باز شده است. ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش در توضیح این اقدام بیان مي‌کند که سازمان سنجش، متولی اجرای سیاست هایی است که مسئولان وزارت علوم تصویب کرده اند و خودش نمی تواند سیاستگذار باشد. در این مورد هم سازمان سنجش، شیوه جدید پذیرش دانشجوی دکتری را انجام خواهد داد. 

خدایی تاکید مي‌کند که سیاست جدید پذیرش دانشجوی دکتری به سمتی پیش خواهد رفت که اختیار بیشتری به دانشگاه ها داده شود و بحث «پذیرش دانشجو» به دانشگاه ها تفویض شود. اگرچه این مقام مسئول تاکید مي‌کند که در صورت تفویض کامل اختیار پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه ها، سیستم های نظارتی هم قوی تر خواهد شد، اما هم اکنون سیستم نظارتی شفافی برای پذیرش عادلانه دانشجوی دکتری وجود ندارد و مثلا بسیاری از متقاضیان ناراضی دوره دکتری نمی توانند ثابت کنند که بدون دلایل علمی در دانشگاه محل مصاحبه شان قبول نشده اند. 

ظلم به داوطلبان با استعداد
برخی از کارشناسان آموزش عالی بر این عقیده اند که پذیرش دانشجوی دکترا در شرایط کنونی، ظلم مطلق به متقاضیان دکتری است که احتمال دارد بدون هیچ دلیل علمی در دانشگاه ها پذیرفته نشوند. این کارشناسان بر این باورند که حتی باید سهم مصاحبه دانشگاه ها به زیر 50 درصد برسد، نه این که افزایش پیدا کند، زیرا بسیار دیده شده است که احساسات و عواطف هم در پذیرش دانشجوی دکتری موثر بوده است. 

در ضمن حتما باید فرآیند مصاحبه ضبط شود تا دست کم متقاضی دکتری پذیرش نشده بتواند ثابت کند در حق او تبعیض شده و قربانی رابطه سالاری شده است، اما با روند فعلی شکایت متقاضیان به جایی نمی رسد. علاوه بر این که انتقادها نسبت به افزایش سهم دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری ادامه دارد، پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان آموزش عالی بارها هشدار دادند که در زمان مصاحبه دانشجویان دکتری، باید نمایندگان وزارت علوم و نماینده ای از دانشگاه های دیگر هم وجود داشته باشد تا احتمال تبانی بین استاد مقیم یک دانشگاه و دانشجوی همان دانشگاه به حداقل برسد، اما طی سال های اخیر به این هشدارها توجه چندانی نشده است و همچنان استادان یک دانشگاه بدون حضور نماینده ای از وزارت علوم یا نماینده ای از دانشگاه دیگر، دانشجویان مورد علاقه خود را به مقطع دکتری وارد مي‌کنند.

سعدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۷:۱۵
بخصوص دانشگاه شریف و تهران، فقط دانشجوها خودشونو میگیرن. (247188)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۷:۲۷
من نمی دانم وزارت علوم چرا به نظر داوطلبان وقعی نمی نهد شاید هم آنها می خواهند نظر داوطلب را دانسته و خلاف آن تصمیم بگیرند. چون همه داو طلبان بر این باورند که که وزن آزمون باید بیشتر از مصاحبه باشد تا عدالت رعایت گردد.
حتی عده ای بر این باورند که همانند کارشناسی ارشد فقط بر اساس آزمون باشد چون آزمون عادلانه ترین روشی است که داوطلبان را گزینش می کند به علت این که عامل انسانی دخالت ندارد و سازمان سنجش هم در این سی سال امتحان خود را پس داده است. (247195)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۷:۳۱
من دانشجوي دكتري هستم اين گونه حرف ها در مورد سفارش در نمره مصاحبه حرف هاي صحيحي نيست. اتفاقا اساتيد دوره ارشد من، من رو رد كردند . جزييات نمره مصاحبه مشخص است. تعداد كارهاي پژوهشي و ..... (247202)
مظلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۸:۱۷
کاش بهار عزیز در این زمینه مطالب بیشتری بزنی تا حداقل راهی برای اعتراض باز کنند؛ واقعا بی قانون هستند (247220)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۸:۲۰
ای کاش روزی برسد که "در علم آموزی و پیشرفت علمی"؛ "رانت" تاثیر نداشته باشد (247223)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۸:۲۲
اساس مصاحبه ظلم به داطلبان است. (247224)
نسو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۹:۰۹
به نظر من تو ایران مصاحبه اصلا معنی ندارد و علمی نیست چون اونایی که پول دارن 24 ساعته برای مقاله هاشون که دیگران نوشتن پذیرش میگیرن و هزینه چاپ کتاب دیگران رو میدن اسمی اونا باشه همچنین با استادها دوستن معدلشون بالاست. (247236)
نسو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۹:۱۸
خواهش میکنم به فکر ما که علمش رو داریم ولی پول و پارتی نداریم باشین الان من چون کار ندارم مقاله و پایاننامه مینویسم. همین امر باعث شده که چیزهای زیادی یاد بگیرم ولی هیچ امیدی ندارم تو مصاحبه قبول بشم و این موضوع واقعا من رو عذاب میده. و انگیزه ای برای کنکور ندارم تمام مقاله هام رو مجبورم تو جاهایی که رایگان هست بفرستم یا با دیگران شریک بشم تا تامین هزینه کنن. ای کاش مثل کنکور کارشناسی بدون مصاحبه بود حداقل این همه پول به مجله های نامعتبر واریز نمی شد . (247240)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۳:۳۷
با احترام
اکثر مقاله های ولی غیر نعتبر هستند. اگر کار شما واقعا قوی هست به ژورنال های خوب بفرستید که رایگان هست و البته یک سال هم داوریش طول می کشد (247315)
یوسف زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۹:۲۴
من پارسال رتبه سه رشته مون شدم تو مصاحبه مردودم کردند امسال هم با کلی تلاش رتبه یک رشته مون شدم، بازم مردود توی مصاحیه شدم، به خدا ظلمه من تمام امیدهامو از دست دادم باید چیکار کنیم که بتونیم در این دانشگاه های ایران دکتر بخونیم. به استادمون زنگ زدم گفتم چرا فلانی رو برداشتید منو نه ، گفت اونو یکی از آشنایان سپرده بود، هر جا هم اعتراض می کنم به جایی نمیرسم. اگر نیاز به مدارک دارید شماره داوطلبی بدم که خودتون برید چک کنید. یکی به داد ما برسه، پارسال نمره مصاحبه م 55 بود امسال دادن 33 همون استادا (247242)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۱:۰۳
بهار عزیز، لطفا کمی در انتشار مطالب دقت بیشتری کنید. در تمام دنیا برای مقطع دکتری دانشگاه اختیار کامل دارد، اینکه می فرمایید آشناو سفارش شده مشکل اینجا نیست، در تمام کشور همچین مشکلی وجود دارد. در تمام دنیا شیوه کنکور محور منسوخ شده. (247273)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۳:۲۷
از مسئولان سایت تقاضا دارم قبل از ارائه گزارشی راجب آن کاملا بررسی کنند.
ما داریم راجب دانشجوی دکتری بحث می کنیم. دانشجویی که اساسا باید تحقیق و پژوهش انجام دهد.
آیا داوطلبی کخ چند ماه برای کنکور فقط چند درس خاص را می خواند و در کنکور قبول می شود دانشجوی مستعد است؟؟؟ دانشجویی که در طول مدت تحصیل حتی یک مقاله نداده است آیا شایسته دکتری خوندن است؟ دانشجویی که در مدت تحصیل جزو دانشجویان برتر کلاس نبوده فقط به خاطر اینکه یک آزمون تستی را خوب داده باید انتخاب شود؟؟ (247313)