به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۸ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : ۷۳۰۸۹
آمریکا: اسد می‌تواند بحران سوریه را حل کند

مخالفان شهر ادلب سوریه را تصرف کردند

گروه بين‌الملل: خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه‌های نزدیک به مخالفان مسلح دولت سوریه از تصرف شهر "ادلب" به دست چند گروه مسلح مخالفان از جمله جبهه النصره خبر داد.
مخالفان شهر ادلب سوریه را تصرف کردند
ادلب مرکز استان "ادلب" در شمال غربی سوریه و در 60 کیلومتری شهر "حلب" قرار دارد. شبكه الجزيره فيلم حضور افراد مسلح در مركز شهر ادلب را به نمايش گذاشت و در خبري فوري عنوان كرد نيروهاي امنيتي سوريه قبل از تخليه مقرهاي خود دهها زنداني مخالف را اعدام كرده اند. اين شبكه تصرف ادلب را شكست بزرگي براي نظام بشار اسد ارزيابي كرده و عنوان داشت تصرف ادلب باعث به محاصره درآمدن نيروهاي دولتي در اطراف حلب مي شود.

بي بي سي هم گزارش داد: دولت سوریه در طول چند سال جنگ داخلی کنترل ادلب را حفظ کرده بود. این شهر فقط برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۱۲ در دست مخالفان بود. بر اساس گزارش‌ها، شبه‌نظامیان مشغول بازرسی شهر ادلب و ساختمان‌های دولتی برای یافتن نیروهایی هستند که احتمال دارد در شهر مانده باشند.

به گفته مخالفان دولت بشار اسد، نیروهای دولت بشار اسد از چند روز گذشته 'بمباران شیمیایی و حملات گسترده‌ای' را در اطراف این شهر آغاز کرده بودند. آنان دولت سوریه را متهم کرده‌اند که با بمباران مناطق غیرنظامی باعث مرگ شهروندان و کودکان شده‌اند. شهر ادلب در مرکز استان ادلب است. ادلب دومین استان سوریه است که بعد از رقه به دست شبه‌نظامیان مخالف دولت بشار اسد می‌افتد. به گفته خبرنگاران، اگر ادلب به طور کامل سقوط کرده باشد، شکستی بزرگ برای دولت سوریه محسوب خواهد شد. از سوی دیگر در ۶۰ کیلومتری شهر ادلب هم در استان حلب درگیری‌ها در چند نقطه میان شبه‌نظامیان و نیروهای دولتی سوریه ادامه دارد. به گزارش سازمان ديدبان حقوق بشر سوريه،‌ بيش از ۱۳۰ غيرنظامی از سه شنبه گذشته تاکنون در جنگ بر سر ادليب کشته شده اند.

آمریکا: اسد می‌تواند بحران سوریه را حل کند

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اسد می‌تواند به شکنجه ‌ها و خشونت ها و کشتارهای کورکورانه و حملات هوایی و حملات با استفاده از گاز کلر در این کشور پایان دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، جف راتکه، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی اظهار داشت، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هم اکنون قادر است به درگیری‌ها در این کشور پایان دهد. وی گفت: اسد با ابراز آمادگی دولتش برای انجام مذاکرات جدی با شورشیان سوری به منظور دستیابی به راهکار سیاسی واقعی که با بیانیه ژنو همسو است می‌تواند درگیری‌ها را متوقف کند.