به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۷۸۷۵۰
دوم خرداد تابوی قدرت یک‌دست را در هم شکست

صد سال تلاش آزادیخواهان و اصلاح‌طلبان ايران

...دوم خرداد تابوی قدرت یکدست را در هم شکست و توانست پس از سالها، مردم را در مدار توجه حکومت قرار دهد و نشان دهد که رای مردم نه برای تزیین که واقعیتی است برای برگزیدن و برکشیدن دولتمردان و حاکمیت...
صد سال تلاش آزادیخواهان و اصلاح‌طلبان ايران
علیرضا کفایی

گروه سياسي: اصلاحات در ایران فرآیندی دامنه دار و پر فراز و نشیب را طی کرده است، تاریخ یکصد سال اخیر حکایت از تلاشهای آزادیخواهان و اصلاح طلبانی دارد که برای رسیدن به حقوق انسانی و بر پا نمودن مدینه فاضله ایی که در آن، مردم، برابری، آزادی و امنیت و رفاه را تجربه کنند، مبارزه نموده و سختی‌ها و مرارت بسیار کشیده اند، به زندان افتاده و حتی جان خود را از دست داده اند.

جنبش‌هایی مانند مشروطه، ملی کردن نفت، انقلاب اسلامی در دورانی اتفاق افتاده است که آزادیخواهان و اندیشمندان و نخبگان و دلسوزان جامعه پس از تحمل مرارتها و بند و زنجیر و شهادت در مقاطعی توانستند صدای خود را به جامعه و مردم برسانند و آنان را همراه و یاور خود دیدند فلذا طعم آزادی و استقلال و مدنیت را هر چند کوتاه به مردم چشاندند. انقلاب اسلامی اوج مبارزات ملت بر رهایی از استبداد و خودکامگی و ادامه راه یکصد سال پیش از خود بود که با مجاهدات آحاد جامعه بساط زور گویی و دیکتاتوری و خطرناکترین نوع استبداد در هم پیچیده شد و حاصل مبارزات مشروطه و مبارزان راه آزادی به ثمر نشست.

از ابتدای انقلاب اسلامی سهم خواهی میان گروه‌ها و احزاب سیاسی بروز یافت و هر گروه، حزب و سازمانی سهمی از قدرت را مطالبه میکرد و در همین گیرو دار جنگ هم به کشور و انقلاب تحمیل شد. عده ای در این دوران غبار آلود و پر تنش سعی بر آن داشتند تا بدون درک موقعیت، جایگاهی برای خود یافته و با سوءاستفاده از شرایط تحمیل شده جنگ در صدد بودند تا انقلاب را از پشتوانه اصلی خود یعنی مردم جدا کنند و بعضی از گروه‌ها، خود را در دامن بزرگترین دشمنان انقلاب رها نمودند و با دستور گرفتن از آنها به تروریسم روی آوردند و مبارزه مسلحانه علیه انقلاب را آغاز نمودند.

انتخابات دوم خرداد 76 اثبات نمود که جمهوری اسلامی به مردمسالاری و رای مردم پایبند است. در واقع در عرصه افکار عمومی دوم خرداد راهی برای نجات جامعه بود که مورد استقبال اکثریت قرار مي‌گرفت و به همین دلیل در تحلیل منافقین در آن دوران آمده بود که " نظام سیاسی ایران به بن بست رسیده و به هر شکل ممکن باید تغییر اساسی و زیر بنایی داشته باشد و آمدن خاتمی در حقیقت نجات نظام فعلی است" زیرا نظام جمهوری اسلامی را دارای پشتوانه ایی بسیار قوی و مردمی مي‌دیدند که حاصل سیاستهای دولت اصلاحات به رهبری سید محمد خاتمی بود.

دوم خرداد گرچه سر آغاز جنبش اصلاحی مردم ایران نبود ولی در ادمه راه طی شده و تکمیل کننده آن بود. اصلاحات در دوم خرداد عمیق تر و دقیق تر و با تجربه تر از گذشته و با ضریب خطای کمتری و با اقبال بیشتری از سوی مردم و با بینش و نگرش واقعی تری، آرمانها و اهداف خود را پیگیری کرده و مي‌کند و مسلم است که در این راه با کارشکنی و چالشهایی جدی تری هم روبرو خواهد شد اما نکته اساسی این است که اصلاحات برگشت پذیر نیست، ممکن است در حرکت خود فراز و فرودی داشته باشد ولی متوقف نخواهد شد.

مهم این است که نخبگان و اندیشمندان اصلاحات توجه داشته باشند که مناسبات اجتماعی و آگاهی بخشی به جامعه را گسترش دهند و در اندیشه اصلاحی فقط به وجه سیاسی آن نپردازند و با رویکردی واقع بینانه و امروزی، به اصول و اساس اصلاح طلبی در همه زمینه ها توجه علمی و عملی و منطقی داشته باشند. دوم خرداد بعنوان یک واقعیت اجتماعی خود را تثبیت و اصلاحات و اصلاح طلبی را یکبار دیگر معرفی نموده است و این مکتب اهدافی را در جامعه دنبال مي‌کند که در راس آن توسعه پایدار و همه جانبه است.

شکی نیست که در مقابل اندیشه اصلاح طلبی با تعریف خاستگاه و اهدافی چون توسعه سیاسی، مردم سالاری، جامعه مدنی، پاسخگو کردن حاکمیت، تقویت نهادهای مدنی مستقل، تشنج زدایی در روابط دیپلماتیک، دفاع از رسانه های مستقل، حقوق شهروندی، تقویت احزاب و تشکلها، امنیت حریم خصوصی، جدی گرفتن رای و انتخاب مردم، نقد وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب، گفتگو و گفتمان و.... دیگر شالوده های اصلاحات عده ایی موضعگیری خواهند کرد. افراد و گروههایی که تفکری محافظه کارانه دارند و از هر تغییری هراسان مي‌شوند با ترفندهای گوناگون تلاش خواهند کرد تا مانع از رسیدن اصلاح طلبان به اهداف خود شوند.

محافظه کاران که باز هم تاکید چند باره بر این واقعیت لازم است که وصل به قدرت هستند و به همین دلیل علاوه بر تفکر و بینش حزبی خود، به سمت و سوی اقتدارگرایی میل دارند بطوری که گاهی حتی حزب و یا تشکل هم نیستند بلکه عاملان حاکمیت برای تثبیت قدرت هستند حاضر نیستند به هیچ وجه قدرت را از دست دهند. اقتدارگرایان تا سالها پس از دوم خرداد نامی و راهی به جز اقتدار طلبی و انحصارگرایی نداشتند و به تدریج به این نتیجه رسیدند که در برایر اصلاحات نامی را برگزینند و خود را اصولگرا نامیدند در حالی که کمتر به اصول و ارزشهای حتی حزبی خود پای بندند و صرفاً نامی را یدک مي‌کشند و همان اقتدارگرایان هستند.

دوم خرداد تابوی قدرت یکدست را در هم شکست و توانست پس از سالها، مردم را در مدار توجه حکومت قرار دهد و نشان دهد که رای مردم نه برای تزیین که واقعیتی است برای برگزیدن و برکشیدن دولتمردان و حاکمیت. دوم خرداد با تغییر نگرشها، ظرفیتی را در مردم و سیاسیون ایجاد کرد که امیدوار باشند مي‌توانند جامعه مدنی و مردم سالاری واقعی را تجربه کنند و به دور از خشونت و ارعاب و وحشت، به امنیت و رفاه و آسایش دست یابند.

از همان ابتدای مکتب دوم خرداد معلوم بود که مکتب اقتدارگرایی و تفکر فسیلی انحصارطلبی نمی تواند به رای مردم تمکین نماید و به هر شکل ممکن وارد میدان خواهد شد تا از رسیدن اصلاحات به اهداف خود جلوگیری نماید و متاسفانه رذیلانه ترین راه را انتخاب و پیمود و آنهم دست یازیدن به خشونت در انواع مختلف آن حتی ترور بود ولی دوم خرداد راه اصلاح طلبانه خود را در فضایی پر از بحران و تنش و چالش پیمود و در این مسیر همیشه از حمایتهای مردمی برخوردار بود.

اصلاح طلبان امروز پخته تر و آگاه تر همان مسیر دوم خرداد را ادامه مي‌دهند و با آنکه با سد و موانعی روبرو هستند و هزینه های بسیاری را متحمل شده اند اما هیچگاه نا امید نشده اند و به راه و اندیشه اصلاح طلبانه خود امیدوارند. توجه به این نکته لازم است که محافظه کاران اقتدارگرا و انحصار طلبان فرصت طلب بدلیل ناکامی های مکرر در جلب رای و نظر مردم، زور و خشونت، زر و تطمیع و تزویر و دروغ را در دستور کار دارند و به موازات این بد اخلاقی های سیاسی و اجتماعی و ایجاد رعب و وحشت در جامعه سعی وافر دارند تا نیروهای آموزش دیده و ذخیره خود را با نام و نشان اصلاح طلبی در میان اصلاح طلبان جا بیندازند.

دوم خرداد خط بطلانی بود بر ناراستی و کژی و برملا کننده انحراف و مقدس‌سازی و هشداری بود بر استفاده ابزاری از دین که در طی مسیر خود با همه محدودیتها و ممنوعیتها در 24 خرداد 92 یکبار دیگر قدرت و مقبولیت خود را نشان داد و با مدیریت و همراهی اصلاح‌طلبان، توانست روحانی را به ریاست جمهوری رسانده و افشاگر اختلاس‌های کلان و دروغ پردازیهای ویران کننده و خرافه پرستی و انحراف شود. آموزه های دوم خرداد و کلاس اصلاح‌طلبی فراتر از آن است که اقتدارگرايان توان هماوردی با آن را داشته باشند.

امروز دوم خرداد و اصلاح طلبان در جهان سخن نو و اندیشه نوینی مبتنی بر دموکراسی با تاسی از دین مداری ارائه مي‌دهند در حالی که اقتدارگرایان با توسل به خشونت و تزویر چهره ایی منفور یافته اند و با بدترین گروههای تروریستی مانند داعش معرفی مي‌شوند. نحن الجبال القواصف لا تز عز عنا العواصف "امام حسین علیه السلام" ما کوههای سخت و استواریم که بادهای تند ما را نمی‌لرزاند.

مرادخانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۰۸:۵۵
افراطی هستین واقعا... هیچوقت خودتونو از جنس مردم ندیدین. (304634)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۲:۰۲
انشاا... بعد از نبود اتحاد در84 و قضایای 88 نسل اصلاحات با استفاده از تجربیات قبل و تجدید برنامه و اتحاد با اعتدالیون و ب رهبری سید خندان و محبوب اصلاحات دوران نوین و موفقی را شروع میکند (304656)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۲:۳۱
اگر اصلاحات اینقدر که نویسنده فرمودند عملکرد و تفکرش بیست بوده ، چرا سال 84 مردم به اصلاحات یک "نه" بزرگ گفتند ؟! با توصیفات نویسنده قاعدتاً باید آقای معین پیروز میشد ! جالب اینکه تعداد آراء جناب معین و بعد از آن نیز بعد از گذشت چندین سال، آراء جناب کروبی پیامی خلاف آنچه نویسنده ی محترم مرقوم داشته دارد . الآن هم که مجموع آراء اصلاح طلبان و کارگزارانی ها و عدّه بسیاری از مردم که به شعارهای رفع تحریم و قول های صدروزه دل خوش کردند و رأی دادند شده 50 و خورده ای درصد! (304658)
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۲۳:۲۴
الف-نتیجه ی انتخابات سال 84 حاصل چند اشتباه بزرگ آقای خاتمی و اصلاح طلبان بود که به برخی بطور خلاصه اشاره می کنم :1-نپذیرفتن مسوولیت رهبری اصلاحات از سوی آقای خاتمی با اینکه مردم ایشان را رهبر اصلاحات می دانستند...2- عقب نشینی های بی پایان آقای خاتمی در برابر تمامیت خواهان و سرخوردگی بخشی عظیمی از مردم...3-عدم اجماع بر روی نامزد واحد و تعدد نامزدها در میان اصلاح طلبان... 4-غافل شدن از توجه بیشتر به اقشار فرو دست جامعه که دغدغه ی اصلی آنها مسایل اقتصادی بود و... (304809)
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۲۳:۲۸
ب-آقای خاتمی و اصلاح طلبان با اشتباهات خود فرصت تاریخی را برای نهادینه کردن دموکراسی در کشور و ادامه ی اصلاحات از دست دادند و سکان مدیریت کشور را به آقای احمدی نزاد سپردند; با وجود همه ی انتقاداتی که به عملکرد آقای خاتمی و اصلاح طلبان وارد بود, اما قهر با صندوق رای در سال 84 اشتباه بزرگ بخشی از مردم بود که به حاکمیت تمامیت خواهان بر قوه ی مجریه انجامید! ج- در انتخابات سال 84 تخلفات بسیارهم در مرحله ی اول -که رقابت بسیار نزدیک بود - وهم در مرحله ی دوم صورت گرفت اما به اعتراض خیابانی نیانجامید (304810)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۰۹:۱۴
من و خانواده ام در سال 88 به احمدی نژاد رای دادیم و لی غلط کردیم که به افراد .....رای دادیم من خیلی ها را میشناسم که به احمدی نژاد رای دادند و گفتند دیگر به و پایدارچی ها رای نمیدهیم به قول بزرگ تر های فامیل بهترین رئیس جمهور مملکت همین خاتمی بود که الان لقب فتنه بهش چسبوندن تا بلکه از محبوبیتش کم شود (304636)
پورامینی(محمدی) همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۰۹:۲۲
سالروزدوم خرداد را گرامی میداریم پژوهشگران دوران اصلاحات را از نقطه نظر توسعه ملی وتوسعه سیاسی در مجموع دوره موفق تری برمی شمارندولی از وقوع چالشهای گریبانگیر ان زمان در دوران اعتدال وتدبیر وامیدغافل نبوده و هشدارلازم را میدهند که میتواندپروسه اصلاحات رادر اینده با مشکل روبرو کند وان توجه به توسعه عدالت اجتماعی وکیفیت طبقات اجتماعی به موازات توسعه سیاسی ومدنی است (304637)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۰:۳۶
خاتمي كجايي؟ دلمان برايت تنگ شده. چرا نمي گذارند صدايت را بشنويم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (304642)
شسی
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۱:۴۶
درود بر هر گروه و هر کسی که برای بالندگی ایران متحد و استوار تلاش می کند درود بر دلیر مردانی که 8 سال جلوی جهالت بعثی های داعشی جاهل استوار ایستادند و امروز از یادها کمرنگ شدند یادشان گرامی (304652)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۲:۰۷
به نظر من اصول گرايان بيشتر به منافع ملي توجه دارن تا اصلاح طلب ها.وقتي اظهارات يونسي منافع ملي مارا در خاورميانه تهديد كرد هيچ اصلاح طلبي موضع نگرفت و حتي سايت بهار بنا را بر توجيه گذاشت.ديگه سالهاي ٧٨ و ٨٧ برا خودتون (304657)
جابر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۵:۵۳
سایت بهارنیوز تو هم جزء همین اصلاح طلبایی!
اریکه قدرت در سال 84 توسط مردمی که نمیدیدین از زیر پاتون کشیده شد حالا هم به هر چیزی چنگ میزنید تا به قدرت برگردید. اشتباهات احمدی نژآد خیلی بهتون کمک کرده ولی مطمئن باشد این مردم همون مردم هستند و دوباره فریب شماها رو نمیخورن. (304728)
پورامینی(محمدی) همدان
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۲:۴۹
راهبرد کلیدی اصلاح طلبان توسعه سیاسی ومدنی است که تحقق ان در حد مطلوب میتواند سایر انتظارات اجتماعی را جوابگو باشد در مرحله مقدماتی مطالبات عدالت اجتماعی باید بطور خاص در بسته توسعه سیاسی مورد نظر قرار گیرد دولت قبل با شعار نفت در سفره مردم دولت اصلاح طلب را منتقل نمود (304667)
احمدنژاد
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۵:۲۳
هم اصلاح طلبان نیاز به اصلاح دارند و هم اصولگراها. همه اشتباه می کنند. منتهی اصولگرااشتباهشو قبول نمی کنه ولی اصلاح طلب اشتباهشو اصلاح می کنه (304713)
علی محمد امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۵:۴۴
واقعا دوم خرداد تابوی قدرت را در هم شکست .. کسی چه میداند در استان لرستان آن روز و روزهای قبل از آن بر ما چه گذشت کودتایی ناجوانمردانه در حال شکل گرفتن بود به قدری بر مردم سخت گرفته میشد که کسی یارای سخن گفتن و اظهار نظر را نداشت آن ننگ تاریخی هیچگاه از حافظۀ ما لرستانیها پاک نخواهد شد استاندار وقت که بعدا به پاس خدماتش ( دستبرد در انتخابات و آراء مردم)در صدا و سیما بکار گرفته شد با هماهنگی بخشی از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با سازماندهی خائنین به آراء مردم ، یک روز قبل از انتخابات خودشان صندوقها ... (304722)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۷:۰۹
متاسفانه اصلاح طلبان همیشه منافع حزبی را بر منافع ملی و امنیت ملی ترجیح دادند
به نظرم یا باید تغییر رفتار بدهند یا اینکه اعلام کنند خارجی (خوارجی) هستند (304744)
بي نان و نشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۱۹:۱۵
در تعجم همين اصلاح طلبان چنان به هاشمي مي تاختند كه نگو اما الان...در ضمن اين ازادي اصلاح طلبان به چه معناست؟
موضوعي كه هست اينه اصلاح طلبان مخالفين خودشان را گروه فشار ضد مردمي ضد دموكراسي و ..مي خونند هر كه با اصلاح طلبان نباشد يعني مخالف ازادي اما كسي مخالف دين باشد يعني ازادي كامل (304774)
اب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۲۱:۳۸
فقط اصلاحات.
اصلاحات یعنی تکاپو و تلاش برای بهتر شدن (304799)