به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۶۷۸۱۶
پرده‌برداری از یک "بیماری وحشتناک سیاسی" در نامه رحیمی

کرسی‌های مجلسی که پیش‌فروش شدند!

گروه سیاسی: در هر جای دنیا که فاش شود شخصی به کاندیداهایی که تعدادشان بیش از نصف کل مجلسی هاست پول داده تا اکثریت مجلس را داشته باشد، یک توفان سیاسی و رسانه ای پدید می آید چرا که چنین رویدادی، چیزی نیست جز تلاش برای ناکارآمد سازی مجلس و تبدیل خانه ملت به ویلای خصوصی پول دهندگان!
کرسی‌های مجلسی که پیش‌فروش شدند!
سایت عصر ایران در نقدی نوشت: نامه‌ای که محمدرضا رحیمی به محمود احمدی نژاد نوشته و در آن علیه وی افشاگری هایی را انجام داده فراز مهمی دارد که از یک بیماری وحشتناک در ساختار غیر رسمی انتخابات حکایت دارد. این بخش از نامه را بخوانید: «همواره در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی و راهبری امر انتخابات توسط جریانات سیاسی تشکیل می‌گردد. در این راستا برای انتخابات مجلس هشتم نیز کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد از کاندیداهای اصولگرا در سطح کشور از طریق کمک‌های غیردولتی پشتیبانی مالی شود.

در میان افراد کمک کننده فردی به نام جابر ابدالی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و اجرایی به اینجانب معرفی شده بود، برای کمک اعلام آمادگی نمود. بنده نیز به واسطه حساسیت و اطمینان خاطر از سالم بودن کمک‌های نامبرده همچون سایر موارد در خصوص ایشان از طریق حراست دیوان محاسبات از مجاری ذیصلاح، در خصوص وی استعلام کردم که پس از اطمینان و پاسخ مثبت که اسناد آن ضمیمه پرونده است، برای دریافت کمک از وی اعلام آمادگی نمودیم و از وی خواستیم که به کاندیداهایی که ما معرفی می‌کنیم از محل حساب شخصی و با چک بانکی خودش کمک نماید.

در نهایت نامبرده مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیه اسناد و کپی چک‌های صادره که به قریب 170نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید. بنابراین کل این مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده و عیناً به حساب نامزدها پرداخت گردیده است.»

البته، آنچه رحیمی بدان پرداخته و اذعان کرده، چیز جدیدی نیست و همه مردم کمابیش در جریان هستند که برخی از نمایندگان مجلس، با حمایت های مالی افراد متمول توانسته اند در رقابت های انتخاباتی شرکت کنند و به مجلس برسند. رحیمی، فقط برخی جزئیات را گفته است و البته یک نکته جدید را نیز به دانسته های عمومی مردم افزوده است.

تا قبل از این، آنچه مردم بعضاً در شهرهای خود می دیدند، حمایت فلان فرد متمول از یک کاندیدا بوده است اما اینک رحیمی ، از بازی دیگری سخن می گوید که طی آن ، یک فرد با یک جریان سیاسی زد و بند کرده و به 170 کاندیدای آن ، پول داده است! (کل نمایندگان مجلس 290 است.) معنی این کار چیست؟ بحث اصولگرا و اصلاح طلب نیست. بحث زد و بند جمعی است و این که یک فرد می تواند با یکی دو میلیارد تومان، دهها نماینده مجلس را وامدار خود کند!

واقعاً چه معنایی دارد که یک جریان سیاسی، کرسی های خانه ملت را در قبال پول، به یک فرد ثروتمند، به نوعی پیش فروش کند؟! مشخص است کسی که یک میلیارد و 200 میلیون تومان به 170 کاندیدای مجلس می پردازد، بعدها مطالباتی از پول گیرندگان خواهد داشت و این بار، نه فقط فلان نماینده، که "مجلس" باید در خدمت او باشد! این در حالی است که مجلس خانه ملت است نه خانه کسی که قبل از انتخابات، لابی کرده و به دهها کاندیدا پول داده است.

در هر جای دنیا که فاش شود شخصی به کاندیداهایی که تعدادشان بیش از نصف کل مجلسی هاست پول داده تا اکثریت مجلس را داشته باشد، یک توفان سیاسی و رسانه ای پدید می آید چرا که چنین رویدادی، چیزی نیست جز تلاش برای ناکارآمد سازی مجلس و تبدیل خانه ملت به ویلای خصوصی پول دهندگان! جالب اینجاست که محمدرضا رحیمی، ماجرای فوق را نه به عنوان اعتراف، که به این عنوان مطرح کرده که "من که کاری نکرده ام ؛ فقط یک میلیارد و 200 میلیون تومان گرفتم و بین کاندیداهای اصولگرا پخش کردم." و حال آن که ، خود این کار ، فارغ از شخص رحیمی، اقدامی مصیبت بار است که آثار آن در مجلس مشهود است.

بدیهی است وقتی کاندیداهایی با لابی و پول های آنچنانی ساپورت می شوند، عرصه بر کاندیداهای مستقل و مردمی تنگ می شود و نهایتاً مجلسی شکل می گیرد که به جای آن که دغدغه مردم را داشته باشد، در صدد جبران کمک های مالی و سیاسی بر می آید؛ این جبران نیز قطعاً از جیب نمایندگان نخواهد بود، بلکه از کیسه ملت صورت می گیرد. وقتی مردم می بینند که نمایندگان شان در مجلس، حرف هایی غیر از حرف های آنها می زنند، دغدغه های متفاوتی دارند و انگار در فضای دیگری تنفس می کنند، دلیلش همین گونه مسائل است.

ناگفته نماند که کمک های اشخاص به کاندیداها ، در سراسر جهان امری متعارف به شمار می رود اما نکته اینجاست که همه چیز کاملاً شفاف و قانونمند است و در چارچوب های خاص و محدودی صورت می گیرد نه این که سال ها بعد، در وسط یک دعوای سیاسی، بخشی از ماجرا از پس پرده برون افتد و ملت بفهمند که در انتخابات مجلسی که تمام شده، فقط در یک قلم، یک نفر به 170 کاندیدای یک جریان ( که برنده هم شد) یک میلیارد و 200 میلیون تومان پول داده است!

در چنین شرایطی، ایجاد ساز و کار قانونی برای ایجاد شفافیت در هزینه های انتخاباتی به طوری که همه مردم به طور همزمان در جریان کمک های مالی و مبالغ آن و نیز منابع تأمین اش باشند، یکی از لازمه های سلامت انتخابات و ارتقاء دموکراسی است. هر چند که باید دید نمایندگانی که گزارشی از منابع مالی انتخاباتی شان در دست نیست، آیا به برقراری چنین سازوکاری تن خواهند داد یا ترجیح می دهند همان راه پیموده شده ، همچنان ادامه یابد؟!
مرجع : عصر ایران

ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۶:۴۳
کرسی های مجلس پیشفروش شدند !خیلی جالبه همین اقایان که پول گرفته اند بیش از صد نفرشان در مجلس هستند تازه همین اقایان ادعای عدالت دارن و صدای خود را بالا میبرند و دم از مردم می زنند .کدام مردم حاضر است ادمهایی مثل شمارا بپذیرد ؟ (284830)
نیما گل سفیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۹:۱۴
پولش حلال بوده بنابراین اشکال شرعی نداشته !!!
من از اولش میدونستم این احمدی نژاد و دار و دسته اش حلال و حرام سرشون میشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (284902)
ایرانخواه
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۶:۵۱
به نظر شما نوبت رسیدگی به پرونده تخلفات احمدی نژاد و اعتراض آقایان موسوی و کروبی فرا نرسیده؟ (284835)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۲۲:۵۰
ازالان هم کرسیهای مجلس پیش واگذاری شده.وقتی جناب دکتر روحانی به وزیر محترم کشورفرموده اندکه با نظرنمایندگان( یاکدست وبدون طمع به مجلس آتی) استانداران وفرمانداران وبخشداران را منصوب کن .خوب معلومه نمایندگان افرادی را نظرمی دهندومنصوب می شوند که ضامن رای آینده آنهاباشند.مگه نه؟ (285018)
دل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۶:۵۸
وامصیبتا چه غریب است این قران (284839)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۷:۰۷
پس ببینید واسه انتخابات ریاست جمهوری چه خرج هایی کردن. در مورد مجلس هم میشه گفت به جای کیف انگلیسی، کیف رحیمی یا کیف ابدالی یا کیف جابری. البته اگر قبول کنیم اون پول رو یک نفر از خودش داده، حتی ممکنه اون پول در اصل از جای دیگه باشه و اون فرد فقط یه کانال بوده باشه. در هر صورت مطمئنا همون پول هم پول سالمی نبوده و هم توقعات بعدش. (284843)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۷:۲۱
این ها واقعیت ندارد و همه ساخته پاخته اسرائیل ملعون است برای بدنام کردن خادمان ملت (284848)
M@hdi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۷:۴۱
همه برای مبارزه با فساد نگاه حزبی و جناحی دارن! دل اینها (اصلاح طلبها و اصولگراها) برای جیب مردم که به دست مفسدین خالی می‌شه، نسوخته بلکه با ابزار مبارزه با مفاسد اقتصادی، قصد از میدان به در کردن رقبای سیاسی خودشون رو دارن...
الان نزدیک انتخاباته و باید از آب گل آلود ماهی گرفت.........!!!!!!! (284852)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۷:۴۶
الان هم دارن پیش فروش میشن با خبر شدم در یکی از شهرهای استان لرستان اقای نماینه محترم داره وام 5ملیونی میده برا دور بعد لطفا مسوولین پیگیری کنند (284855)
رها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۸:۰۰
مطلبي بسيار درست و البته دردناك بود. اي كاش جز ابراز تاسف عميق براي اين سيستم بيمار، كار ديگري نيز از دستمان بر مي آمد. (284859)
هموطن آذری
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۸:۱۳
میگم چرا یک تعدادی خودشون رو میکشند تا در انتخابات برنده شوند انوقت بدبخت ما که چه انتظاری ازاین نماینده داریم
میگم اقای مصباح وعلم الهدی ودلواپسان محترم امریکا دشمن ما نیست دشمن اصلی ما متاسفانه از خودمان هستند (284864)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۸:۴۴
نماینده‌مجلس‌مثل‌لیزینگ‌ماشین‌پیش‌فروش‌شدن‌وما‌مردم‌فکر‌میکنیم‌نماینده/انتخاب‌کردیم! (284868)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۸:۵۰
نماینده ای که خود را 7 میلیون تومان فروخته است چظور در مجلس برای مردم قانون تصویب می کند؟ . . . (284871)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۸:۵۱
این موضوع رو سالهاست که مردم می دونن. مسئولان هم که قاعدتا اطلاع دارن.
پس فکر می کنید ، بعد از 20 سال جناب میرحسین علیه چه کسانی آمد و کاندید شد؟ (284872)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۸:۵۹
رکن چهارم میدونید چیه؟ (284880)
هموطن آذری
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۹:۱۷
اینجاست که با افتخار اعلام میکنم جناب ایت الهی جنتی عوضی باشم بهتر است از دزد ی از بیت المال (284904)
سامان
Switzerland
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۹:۲۹
به این میگند عزت و اقتدار اما فقط در کشور ما!! (284915)
مبین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۱۹:۳۷
میرحسین در سال 88 گفت من احساس خطر کردم و لذا بعد از 20 سال دوبار وارد سیاست شدم. روز بروز دلایل احساس خطر این سید بر مردم روشن تر میشود. . . (284924)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۲۰:۵۴
دیگه میرم خودکشی میکنم (284975)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۲۱:۰۹
لطفا یکی نام این 170 نفر را روکنه؟!!!!!!!!! (284982)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۲۲:۲۹
خیلی ساده هست، اصلاح طلبهای مجلس و اون چند نفری که طرح افشای اسامی رو دادن از بقیه کم کن، حاصل مساوی است با آنها که پول گرفتن (285008)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۲۲:۵۶
دلواپسان ووکیل الدوله های دولت قبل حاضردرمجلس.(ح ر).(ع ز).(ق ز).(م د).(ر ح). پایداری چی ها.مدافعان سرسخت معجزه قرن. (285022)
حسن
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۲۱:۲۵
جای بسی تاسف وبدبختی این مردم که وکلای مجلسش اینطور بر مسند نماینده گی تکیه زده اند (284985)