به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۷۱۹۵۶
رئیس دولت سین‌کیانگ خبر داد:

مسلمانان چین همراه با داعش می‌جنگند

گروه بين‌الملل: یک مقام بلندپایه چینی گفته است که شماری از مسلمانان چینی منطقه اویغور همراه با نیروهای داعش در درگیری‌های سوریه و عراق می‌جنگند.
مسلمانان چین همراه با داعش می‌جنگند
به گزارش بي بي سي، ژانگ چونشیان، رئیس دولت سین‌کیانگ که جمعیت زیادی از مسلمانان اویغور را در خود جای داده است، این سخنان را بیان کرده است. ژانگ گفت برخی از جنگجویان پس از مشارکت در درگیری‌ها به سین‌کیانگ برگشته‌اند تا در 'طرح‌های تروریستی' مشارکت کنند. او توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

سین‌کیانگ، در غرب چین طی سال‌های اخیر چندین بار شاهد حملات مرگبار و درگیری‌های خونین بوده است. ژانگ چونشیان، رئیس دولت سین‌کیانگ در نشست سالانه پارلمان چین گفت: "شماری از اویغورها، به خارج رفته و به دولت اسلامی پیوسته‌اند." سه ماه پیش روزنامه گلوبال تایمز چین به نقل از منابع ناشناس امنیتی گزارش داده بود که حدود ۳۰۰ شهروند چینی در عراق و سوریه به داعش پیوسته و در جنگ‌ها مشارکت دارند.

تائید گزارش‌های مربوط به سین‌کیانگ به دلیل آن که دسترسی خبرنگاران خارجی به این منطقه محدود است، با دشواری امکان‌پذیر است. چین می‌گوید جدایی‌طلبان اویغور که با سازمان‌های افراطی اسلامگرا در خارج از این کشور مرتبط هستند، مسئول افزایش خشونت‌های این منطقه طی چند سال گذشته هستند.

دولت چین در پاسخ به خشونت‌ها در این منطقه، به سرکوب بیشتر روی آورده‌ و محدودیت‌های وضع شده علیه اویغورها را شدت بخشیده‌اند. اویغورهای چین سال‌هاست که از محدودیت‌ها و تعبیض‌ها شکایت دارند و می‌گویند دولت چین آنها را تحت فشار قرار گذاشته است.

اویغورها که ترک مسلمان هستند، ۴۵ درصد جمعیت منطقه را تشکیل می‌دهند. چینی‌های هان نیز ۴۰ درصد جمعیت را شامل می‌شوند. مخالفان سیاست‌های چین در سین‌کیانگ، سال‌هاست که دولت چین را متهم می‌کنند که به منظور تغییر در ترکیب قومی این استان و محو فرهنگ بومی آن، چینی‌های "هان" را به مهاجرت به این منطقه چین تشویق کرده است. مسلمانان ساکن استان سین‌کیانگ، همچنین دولت چین را به تلاش برای نابودی خصوصیات فرهنگی خود متهم کرده‌اند.