به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۴۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۴۹۳۴۸
توسط پارلمان عراق؛

فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق شد

گروه بين‌الملل: پنجمن جلسه پارلمان عراق با حضور 226 تن از نمایندگان با ریاست سلیم جبوری، رئیس پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار و فواد معصوم به عنوان رئیس جمهور جديد عراق انتخاب شد.
فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق شد

گفتني اينكه، ائتلاف کردستان عراق معصوم را كه یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان است نامزد احراز پست ریاست جمهوری عراق کرده بود. امزدی فواد معصوم در پی رقابت وی با دیگر رهبر اتحادیه یعنی برهم صالح مطرح شده است. پیش‌بینی شده بود که برهم صالح، شانس بیشتری در انتخابات خواهد داشت. پیش‌تر رئیس پارلمان اعلام کرد که کار کمیته تعیین نامزدها برای پست ریاست جمهوری عراق با پایبندی به سقف زمانی مشخص شده آن هم طبق قوانین رای گیری انجام شده است. اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی، ضمن اظهار تعجب از تعداد زیاد نامزدها برای پست ریاست جمهوری افزود: اگر نامزد غیرکرد برای تصدی پست ریاست جمهوری انتخاب شود، کردها از تمام جریانات سیاسی عقب‌نشینی خواهند کرد.
بان کی مون: از عراق در جنگ علیه تروریسم حمایت می‌کنیم
نوری مالکی در کنفرانس خبری مشترک خود با دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد، سازمان ملل از عراق در جنگ علیه تروریست حمایت می‌کند.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در این کنفرانس خبری اعلام کرد: جنگ کنونی در عراق طایفه‌ای نیست بلکه جنگ کل عراقی‌ها علیه تروریسم است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد: طی امسال دو بار به عراق سفر کرده‌ام تا حمایت کامل خود را از تلاش‌های مقامات عراقی برای ممانعت از تقسیم عراق و حفظ وحدت این کشور اعلام کنم.

وی ضمن تبریک به ملت عراق برای برگزاری انتخابات موفقیت‌آمیز آوریل گذشته گفت: این گام اولیه در تحقق روند دموکراسی است. بان کی مون ضمن اعلام حمایت از وحدت ملت عراق و ثبات این کشور از فراکسیون‌های سیاسی خواست تا هرچه سریع‌تر تکلیف رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و همچنین دولت آینده این کشور را مشخص کند. وی نسبت به خشونت‌های روزافزون در عراق که هر روز قربانی‌های زیادی گرفته و موجب آوارگی بسیاری از عراقی‌ها شده است، ابراز نگرانی کرد و همبستگی خود را با عراقی‌ها اعلام نمود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: از عراق در جنگ علیه تروریسم حمایت می‌کنیم. مساله مهم این است که تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور براساس زمان‌های تعیین شده در قانون اساسی باشد. وی با بیان این که عراق با چالشی که موجودیت آن را تهدید می‌کند، روبرو است، بر اهمیت راه حل سیاسی برای حل بحران عراق تاکید کرد.