به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۷۷۳۳۸
پیش‌بینی جنتی از وضعیت ماهواره‌ها در آینده نزدیک

وزيرارشاد:​ کنترل رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست

گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است، گفت: اما باید ببینیم که در برخورد با ماهواره اقدامات ما چه حاصلی داشته است.
وزيرارشاد:​ کنترل رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست
علی جنتی با سخنرانی در دومین روز از همایش معاونان اجتماعی ناجا که صبح امروز در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، با اشاره به برگزاری این همایش اظهار کرد:‌ برگزاری چنین همایشی نشان می‌دهد که نیروی انتظامی بنا دارد همپای تحولاتی که در جامعه رخ می‌دهد پیش برود. اما این رویکرد نوین نیازمند درک پدیده‌های اجتماعی و شناخت دقیق از متغیرهاست که در این صورت است که می‌توان برخورد مناسبی با پدیده‌ها داشت.

وی با بیان اینکه افکار عمومی پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که بازتاب کنش افراد در برابر حوادث و اتفاقات است، گفت: افکار عمومی فرآیندی است که در طول زمان تدریجا شکل می‌گیرد و اگر این اصل را بپذیریم که اساس افکار عمومی، نوع نگرش انسان‌هاست باید قبول کنیم که این موضوع الزاما با واقعیت سر و کار ندارد بلکه آن چیزی است که برایش می‌سازند و گاه با واقعیت‌ها فاصله دارد. جنتی به نقش رسانه‌ها و تأثیری که بر افکار عمومی می‌گذارند اشاره کرد و گفت: در طول دو دهه‌ی اخیر به ویژه یک دهه گذشته رسانه‌ها تغییرات بنیادین و اساسی پیدا کرده و دستخوش دگرگونی‌های زیادی شدند. یک زمان رسانه‌ها یک‌سویه بوده و افکار و اندیشه‌ها را به مخاطبان خود القاء می‌کردند، اما امروز با توسعه اینترنت، رسانه‌ها عملا از یک سوی دیگر آمدند و امروز مخاطبان هم تولیدکننده و هم توزیع‌کننده اخبار هستند و ما شاهد یک ارتباط دوسویه در حوزه رسانه‌ هستیم.

*** کنترل رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنترل رسانه‌ها را نه از نظر فنی و از نظر مرزهای جغرافیایی امکان‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: نه مرزهای جغرافیایی چنین اجازه‌ای را می‌دهند و نه الزامات حقوقی داخلی می‌تواند مانع آن شده و جلوی ورود اخبار از بیرون به داخل کشور را بگیرد. به گفته جنتی اگر در گذشته می‌توانستیم با اعمال کنترل از طریق اعمال فشار بر اصحاب رسانه یا هدایت اخبار اطلاعات، اخبار عمومی را هدایت کرد و در اختیار حاکمیت قرار داد اما امروز صحنه عوض شده و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

جنتی در ادامه به موضوع شبکه‌های اجتماعی نظیر وایبر، واتس‌آپ و ... پرداخت و گفت:‌ امروز با توسعه شبکه‌های اجتماعی برخی از تبادل اطلاعات در این شبکه‌ها به شکل دوسویه انجام شده و برخی نیز در داخل گروه‌ها انجام می‌پذیرد که به هیچ وجه نمی‌توانیم جلوی آن‌ها را گرفته یا مانع از آن‌ها شویم. وزیر ارشاد ادامه داد: در حال حاضر حدود 9000 شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای فرامرزی داریم که بیش از نیمی از آن‌ها در داخل قابل دریافت است. بنابراین فضای مجازی کنترل‌ناپذیر است و از سوی دیگر از این تعداد شبکه 170 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان نیز فعالیت می‌کنند و بیش از 870 میلیون سایت نیز که تعدادشان در ساعت در حال افزایش است، اخبار را به مخاطبان منتقل می‌کنند؛ به عنوان مثال تنها در سایت یوتیوپ در هر دقیقه 300 ساعت فیلم دانلود می‌شود.

وی با طرح این پرسش که با این شرایط چگونه می‌توان در صحنه اطلاع‌رسانی و هدایت افکار عمومی اقدام کرد؟ گفت: مهمترین نکته تولید محتوا در این عرصه است. ما باید خودمان صحنه را در اختیار گرفته و به سهم خود تولیدکننده باشیم؛ چرا که هر اندازه حجم اطلاعات ما در این فضا بیشتر شود ما نیز می‌توانیم به همان اندازه بر افکار عمومی تأثیر بگذاریم.

وزیر ارشاد با اشاره فعالیت‌های شبکه‌ها و سایت‌های ضدشیعی اظهار کرد: از چند سال گذشته برای رویارویی با این موضوع ده‌ها شبکه ماهواره‌ای شیعی به زبان‌های مختلف تأسیس شده و در همین استان قم نیز بیش از 400 مرکز تحقیقاتی فعالیت می‌کند که هر کدام دارای سایت خبری و منابع مختلف است. وی با اشاره به صرف شدن وقت قابل توجهی از جوانان کشورمان پای بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: اکثر این بازی‌ها از خارج از کشور وارد می‌شوند اما امروز بنیاد بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شده تا کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند وارد عمل شوند.

به گفته جنتی بهترین راه مقابله این است که ما نیز بتوانیم از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی نهایت استفاده را ببریم. وی به ارائه پیش‌بینی‌هایی از وضعیت تکنولوژی در دو، سه سال آینده پرداخت و اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های غربی‌ها می‌توان ظرف این مدت هر فردی بیش از 2000 شبکه ماهواره‌ای را در تلفن همراهش دریافت کند.

جنتی به طرح برخورد با ماهواره و جمع‌آوری دیش‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با گسترش تکنولوژی در آن زمان دیگر مردم دیشی نخواهند داشت که بخواهیم آن را به پایین بکشیم؛ البته وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است و قانون هم ممنوعیت‌هایی برای استفاده از شبکه ماهواره‌ای، دیش و ... دارد اما باید به عملکرد خودمان نیز نگاه کنیم و ببینیم اقداماتمان چقدر موثر بوده و چه حاصلی داشته و آیا به گسترش استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای منجر شده یا خیر.

وی ادامه داد: نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌ها در حال افزایش است بنابراین آنچه که مهم است این است که ما بتوانیم این شبکه‌ها در اختیار خود بگیریم. یکی از بهترین راه‌های کنترل افکار عمومی نیز همراهی با آن است نه مقابله با افکار عمومی. وی فضای مجازی امروز را به فضایی حقیقی تشبیه کرد و گفت: باید نرم‌افزارهایی در شبکه‌های موبایلی خودمان تهیه و ارائه کنیم و نگذاریم صحنه برای دیگران باز شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون ضرورت صدور انقلاب اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و ما می‌خواهیم فکر، اندیشه و ... انقلاب خود را صادر کنیم. در این خصوص باید از همه امکانات استفاده کنیم.
مرجع : ایسنا