به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۸۹۲۷۲
دلایل ورشکستگی سینما از زبان یک تهیه‌کننده؛

بی‌عدالتی؛ رونق را از سینما گرفته است

گروه فرهنگی: بسیاری از فیلم‌های قابل دفاع به دلیل نابرابری در اکران شکست می‌خورند. چنین شرایطی ضربه به کل سینماست. دو هفته ابتدایی اکران با شرایط کاملا برابر برای تمام فیلم‌ها می‌تواند این صنعت ورشکسته را رونق ببخشد.
«قصه ها»، «در دنیای تو ساعت چند است؟»، «طعم شیرین خیال»، «من دیه‌گو مارادونا هستم»، ، «مردن به وقت شهریور»، «از رییس‌جمهور پاداش نگیرید»، «خداحافظی طولانی»، هر کدام به ترتیب با فروش 850 میلیونی، 810 میلیونی، 550 میلیونی، 500 میلیونی، 399 میلیونی، 340 میلیونی،و 180 میلیون تومانی در گیشه شکست خوردند. در مقابل فیلم‌هایی بودند که به دلیل برخورداری از شرایط بهتر و حمایت‌های بیشتر موفق به فروش چند میلیاردی شدند. اگر بخواهیم دیدی منصافه نسبت به این فیلم‌ها داشته باشیم نمی‌توانیم آن‌ها را جز فیلم‌های ضعیف یا خاصی طبقه‌بندی کنیم که در برقرار کردن ارتباط با مخاطب عاجز بودند. این فیلم‌ها به دلایل مختلفی مثل شرایط بد اکران، در اختیار نداشتن تعداد سالن کافی، عدم برخورداری از تمام ظرفیت‌های تبلیغاتی، تعداد روز نمایش یا سانسورهایی که موجب عقیم شدنشان شده بود؛ آن‌چنان که باید فروش نکردند و نهایتا در دسته فیلم‌های متضرر امسال جای گرفتند.

منصور لشکری قوچانی که اخیرا فیلم «عصر یخبندان» به تهیه‌کنندگی او در سینماها اکران شد و با فروشی بیش از دو میلیارد تومان موفق به بازگرداندن سرمایه‌اش شد؛ در باره اتفاقات این روزهای سینما که تازگی هم ندارد به ایلنا می‌گوید: این فیلم‌ها در صورت حمایت بیشتر می‌توانستند فروشی بالای 2 میلیارد تومان داشته باشند. اما این فرصت از آن‌ها گرفته شد و فروش‌هایی زیر یک میلیارد و حتی 500 میلیون تومان را تجربه کردند.او؛ نوک پیکان انتقادهایش را به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای صنفی نمایش نشانه می‌رود و می‌گوید: سیاستگذاری‌های شورای صنفی نمایش و برنامه‌ریزی ناصحیح از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد برای سامان‌ دادن به وضعیتی که موجب ضربه خوردن به فرهنگ و اقتصاد سینما شده، موجب پدید آمدن شرایط فعلی شده است.

این تهیه‌کننده سینما؛ بر اجرای عدالت یکسان برای همه فیلم‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: در صورتی‌که شورای صنفی نمایش حداقل دو هفته شرایط برابر برای تمام فیلم‌ها درنظر بگیرد و پس از این زمان فیلم‌ها را قضاوت کند، شرایط بهتری بر سینما حاکم خواهد شد.او؛ تاکید می‌کند: ما شاهد بی‌عدالتی در تعداد سینما، تبلیغات، سانس‌ها و روزهای اکران هستیم.لشکری قوچانی در ادامه انتقادهایش به وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان سینمایی و شواری صنفی نمایش؛ می‌گوید: این سه نهاد سیاست‌گذار باید سیاست هدایتی و حمایتی را برای سینما در نظر بگیرند که به ارتقای سطح سلیقه و سواد مردم همچنین رشد فرهنگ و هنر کشور کمک کند.

او با اشاره به اینکه امروز در دنیا براساس سینمای هر کشور درباره فرهنگ آن کشور اظهارنظر می‌شود؛ سینما را دارای جایگاهی خاص معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: اختلاف نظر بین شورای انتخاب جشنواره، داوران جشنواره و شورای صنفی نمایش بیانگر این است که وزارت فرهنگ وارشاد برنامه‌ریزی مدونی در ارتباط با سینما ندارد.

این تهیه‌کننده سینما؛ از یکسو این اعتقاد را دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی‌رغم داشتن مدیران کارکشته و پتانسیل بالا؛ توانایی مدیریت کردن حاشیه‌هایی که برایش به وجود می‌آورند را ندارد و به همین دلیل است که از ورود به مسائل جدی‌تر و تدوین سیاست‌های صحیح برای سینما بازمی‌ماند و این عدم توجه و سیاستگذاری اشتباه است که موجب همسو نبودن سه حوزه شورای انتخاب جشنواره، داوران جشنواره و شورای صنفی نمایشی‌شود.به زعم لشکری قوچانی؛ وزارت فرهنگ از نداشتن اتاق فکر ضربه می‌خورد و به این دلیل هر روز باید شاهد خانه‌نشین شدن کارگردان‌های کاربلدی مثل ناصر تقوایی، بهمن فرمان‌آرا و رخشان بنی‌اعتماد باشیم.

او این سئوال را نیز مطرح می‌کند که تدبیرِ دولت تدبیر و امید برای شرایط به وجود آمده چیست؟تهیه کننده «عصر یخبندان»؛ از سویی دیگر به سلیقه‌ای برخورد کردن اعضای شورای صنفی نمایش معتقد است که آن‌ها از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کنند و فیلم‌هایی که خود در آن‌ها ذینفع هستند را با شرایط بهتری نمایش می‌دهند. و نهایتا این بی عدالتی موجب اجحاف به برخی فیلم‌ها و ضربه خوردن به سینما می‌شود لشکری قوچانی؛ ادامه پیدا کردن این مسیر را به ضرر سینما می‌داند که موجب حذف فیلم‌های فرهنگی می‌شود و می‌گوید: این روزها با فروش بیش‌تر فیلم‌های کمدی و حمایت بیش از اندازه از این گونه فیلم‌ها این سئوال به وجود می‌آید اگر قرار باشد همه فیلم‌سازان به این سمت بروند پس تکلیف سینما و فرهنگ چه می‌شود؟ با این شرایط کل فیلم‌های سینما به یک سمت خاص می‌روند که نتیجه‌اش جز ابتذال چیز دیگری برای سینما نخواهد بود.

او با بیان این مطلب که با شرایط فعلی من خودم جرات نمی‌کنم دوباره روی فیلم‌هایی مثل «عصر یخبندان» و «خط ویژه» که هم با دیدی انتقادی به جامعه نگاه می‌کنند و هم به گیشه نظر دارند را تهیه‌ کنم؛ ادامه داد: سینماگران باید کمک کنند فضا در شورای صنفی نمایش به‌گونه‌ای باشد که همه فیلم‌ها توانایی دیده شدن را داشته باشند.جدا از مسائلی که از زبان منصور لشکری قوچانی گفته شد؛ این روزها در بسیاری از محافل سینمایی و خبری انتقادهایی در ارتباط با پخش‌کننده‌ فیلم‌ها نیز مطرح است و بسیاری از فعالان و سینه‌سوخته‌گان سینما به این موضوع اذعان دارند که سالن‌دارها و پخش‌کننده‌ها ضائقه مخاطبان را به هر سمت که می‌خواهند سوق می‌دهند و درصدد کنارگذاشته شدن فیلم‌های فرهنگی‌ هستند.
مرجع : ایلنا