به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۷۵۲۲۲

ربات انسان​نما با چهره زنده/ عکس

گروه فناوری: ربات انسان‌نمای جدیدی که اخیرا در نمایشگاه الکترونیک هنگ‌کنگ رونمایی شده، از چهره‌ای کاملا زنده برخوردار بوده که می‌تواند حالات چهره انسان را شناسایی کرده و به شیوه‌ای طبیعی به آن پاسخ دهد.
ربات انسان​نما با چهره زنده/ عکس
این سر رباتیک موسوم به Ham که توسط دیوید هانسون، طراح رباتیک آمریکایی طراحی شده است، می‌تواند به سوالات ساده پاسخ داده و در شبیه‌سازی سناریوهای پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد.

این سر با ماده نرم و قابل انعطافی موسوم به Frubber و با استفاده از مهندسی مکانیک نرم‌تن و نانوفناوری ساخته شده است. این ربات از منافذ واقعی پوست با اندازه‌های چهار در 40 نانومتر برخوردار است. دستگاه Ham با استفاده از نرم‌افزار تخصصی می‌تواند برخی حالات چهره انسان را شناسایی کرده و به شکل طبیعی به آن‌ها پاسخ دهد. ربات‌های انسان‌نما می‌توانند واقعا چهره انسان را ببینند، با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کرده و گفتار را درک کنند تا بتوانند با انسان وارد گفت‌وگو شوند.

این اولین رباتی نیست که توسط هانسون ساخته شده است؛ نسخه قبلی Ham از روی چهره آلبرت اینشتین ساخته شده بود و توجه زیادی را بخود جلب کرد. ربات انسان‌نمای اینشتین با استفاده از چندین موتور، حالات چهره را بوجود می‌آورد. این موتورها بطور ماهرانه‌ای در چندین نقطه اطراف دهان و چشمان قهوه‌ای ربات تنظیم شده و حالات انتخابی چهره را ایجاد می‌کردند.

ربات Ham در حال حاضر در نمایشگاه بهاره منابع الکترونیک جهانی در AsiaWorld Expo با بیش از 4000 غرفه که بزرگترین رویداد در نوع خود در جهان محسوب می‌شود، رونمایی شده است.

مرجع : ایسنا