به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۷۰۹۰۲
تظاهرات۵۰ هزار نفر به یاد بوریس نمتسوف در مسكو

گرامیداشت یاد مخالف ترور شده پوتين

گروه بين‌الملل: همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره قتل بوریس نمتسوف در مسکو، هزاران نفر با در دست داشتن شمع و گل یاد این منتقد حکومت روسیه را گرامی داشتند.
بوریس نمتسوف منتقد سرسخت سیاست‌های ولادیمیر پوتین بود
بوریس نمتسوف منتقد سرسخت سیاست‌های ولادیمیر پوتین بود
به گزارش بي بي سي، یک روز پس از آنکه نمتسوف به ضرب گلوله فردی ناشناس در مسکو کشته شد روز شنبه هزاران نفر در محل این قتل تجمع کردند. انتظار می‌رود برنامه راهپیمایی اعتراضی که نمتسوف برای روز یکشنبه در مسکو سازماندهی کرده بود به مجلس یادبود او بدل شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه قتل  نمتسوف را اقدامی "زشت و بدبینانه" توصیف کرد و وعده داد که قاتلان او را بیابد! با این حال هواداران نمتسوف می‌گویند این قتل با انگیزه سیاسی صورت گرفته و با مخالفت‌های او با رئیس جمهور روسیه و درگیری‌های اوکراین مرتبط بوده است.

شنبه شب با تاریک شدن هوا در مسکو، در کنار انبوهی از دسته گل‌هایی که مردم به یاد نمتسوف در محل قتل قرار دادند پلاکاردهایی با عنوان "من بوریس هستم" و "ما همه نمتسوف هستیم" دیده می‌شود.  محلی که نمتسوف به ضرب گلوله کشته شد در نزدیکی کاخ کرملین قرار دارد.

الکساندر بادیف یکی از افراد حاضر در این تجمع به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است: "این قتل بدون هیچ تردیدی به دستور پوتین انجام گرفته است. آنها به ما نشان دادند که سرنوشت مخالفان چه خواهد بود." مارک گالپرین یکی از دیگر از فعالان مخالف حکومت روسیه گفته است: "مردم حالا نگران هستند که از جنبش ما حمایت کنند. فعالان مخالف دولت هر روز پیام تهدید دریافت می‌کنند و بوریس هم یکی از آنها بود. اما نمی توانند جلوی ما را بگیرند."

به گفته گریگوری یاولینسکی رهبر پیشین حزب یابلوکو، "مسئولیت سیاسی این قتل به عهده مقامات و به طور مشخص ولادیمیر پوتین است." شماری از سفیران کشورهای اروپایی نیز با اهدای دسته گل یاد نمتسوف را گرامی داشتند. تونی برنتون سفیر پیشین بریتانیا در مسکو با اشاره به قدرت گرفتن گروه هایی از نظامیان سابق به بی‌بی‌سی گفته است اکنون "جو وحشت سیاسی در روسیه به وجود آمده است." گفته می‌شود که نمتسوف در حال جمع‌آوری مدارکی برای اثبات حضور نظامی روسیه در اوکراین بوده است

کمیته ای که از سوی دولت روسیه مسئول تحقیق درباره این قتل شده است می‌گوید مجموعه ای از انگیزه‌های احتمالی قاتلان را در دست بررسی دارد، از جمله مخالفت نمتسوف با جنگ اوکراین، زندگی شخصی و سیاسی او، بنیادگرایی اسلامی، و یا تلاش مخالفان برای بی‌ثبات‌سازی کشور.

شماری از چهره‌های سیاسی هوادار حکومت روسیه، قتل نمتسوف را اقدامی برای بی‌ثبات نشان دادن کشور دانسته اند. رمضان قدیروف رهبر چچن که از حمایت پوتین برخوردار است، "نهادهای امنیتی غربی که تلاش دارند در روسیه درگیری داخلی راه بیفتد" را مسئول این قتل دانسته است.

برخی دیگر از چهره‌های نزدیک به دولت روسیه، قتل نمتسوف را ناشی از درگیری‌های شخصی او در فعالیت‌های اقتصادی یا زندگی خصوصی توصیف کرده‌اند. بنا به گزارش‌ها، نمتسوف در حال جمع آوری مدارکی برای اثبات حضور نظامی روسیه در اوکراین بوده است. پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین گفته است: "برخی افرادی که نگران انتشار مدارک بودند بوریس را کشتند."

نمتسوف، ۵۵ ساله، جمعه شب با دوست دخترش آنا دوریتسکایا در یک رستوران شام خورد و در مسیر پیاده روی به سوی خانه، هدف اصابت چهار گلوله قرار گرفت که در ساعت ۲۳:۴۰ به وقت مسکو از سوی سرنشین یک اتومبیل سفید رنگ شلیک شد. نمتسوف در دوران ریاست جمهوری بوریس یلتسین در دهه ۱۹۹۰، معاون نخست وزیر روسیه بود اما با قدرت گرفتن ولادیمیر پوتین به منتقد سرسخت او بدل شد. مقام‌های مسکو اجازه داده اند که روز یکشنبه جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر به یاد بوریس نمتسوف در پایتخت روسیه راهپیمایی کنند.